Anneli Furmark får kulturpris

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av nicklas.johansson »

Västerbottens Kurirens kulturpris 2012 går till Anneli Furmark.
– Det är extra roligt att bli uppmärksammad för historierna och jag hoppas att priset kan bli ett sätt att lyfta serien som konstform, eller litteraturform kanske man ska säga.

http://www.vk.se/630495/anneli-furmark-far-vks-kulturpris
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mysko, jag trodde Anneli Furmark var den där Min häst-tecknaren, men så var det tydligen inte.

EDIT: Lena Furberg heter den jag tänkte på.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Agentum »

Jaha är det det där som är kultur.

LR26, Min häst rä nog mer för mig tror jag hahaha(nu blir folk arga igen)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Labrador Road 26 »

Teckningsmässigt skulle jag också välja Min häst, även om jag bara suttit på en kuse några få gånger.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av AndreasEriksson »

Självklart är serier kultur, och Anneli Furmark en välförtjänt vinnare! Men det är också värt att nämna att hon nominerades som representant för kategorin "ord" (övriga nominerade representerade "ton", "scen" och "bild"). Jag har inget emot hennes teckningar, men visst, det är inte enbart som tecknare som hon har sin storhet. Framför allt har hon ett tydligt berättande, något som många andra som tecknar "hellre än bra" misslyckas med. Det gäller att få budskapet att gå fram också, och det lyckas Anneli Furmark med.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Agentum »

Jo och det är subjektivt givetvis.

Man ska inte missunna nån ett pris förstås, men ibland käns det som att i Sverige får bara en viss typ av serier priser, iofs kanske de andra som man läser behöver nåt då de säljer ändå.

För jag tycker ändå inte att det är fult tat läsa säg äventyrserier, horrorserier eller humorserier, varför skulle det vara dumt eller dåligt, det är som när fantasy var det larvigaste man kunde läsa, nu har de bytt skiva minsan stropparna.

Det käns liksom att det lockas att skrivas mer serier av den här typen genom priser och sånt på nåt sätt, och vem vill då göra annat, och det är liksom vuxenserier eller nåt och jag är inet vuxen nog för Sveriges serier.

Nu är iofs äventyr och sådant väldigt tungt att teckna då det kräver så enormt mycket mer av den biten och det tar tid så jo jag kan förstå varför vi har så få i den kategorin med, tid är pengar.

Du gillar ju Fantomen så du rä ju inet ovetande direkt, det är krav på nån som gör sånt, ser det fel ut så sänks det direkt.

Tråkigt att det käns utdött i Sverige och ouppskattat av media.

OT nu som sagt, nån måste väl få kulturpriser med antar jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Erik S »

AndreasEriksson skrev:Självklart är serier kultur, och Anneli Furmark en välförtjänt vinnare! Men det är också värt att nämna att hon nominerades som representant för kategorin "ord" (övriga nominerade representerade "ton", "scen" och "bild"). Jag har inget emot hennes teckningar, men visst, det är inte enbart som tecknare som hon har sin storhet. Framför allt har hon ett tydligt berättande, något som många andra som tecknar "hellre än bra" misslyckas med. Det gäller att få budskapet att gå fram också, och det lyckas Anneli Furmark med.

Mycket kul att höra att Furmark får pris främst för sitt berättande (sina "ord") och inte för sitt tecknande (sina "bilder"). En viktig seger för hela seriemediet, då serierna i och med detta klassas som en fullvärdig berättarform, istället för bara som teckningar.

Agentum skrev:Jo och det är subjektivt givetvis.

Man ska inte missunna nån ett pris förstås, men ibland käns det som att i Sverige får bara en viss typ av serier priser, iofs kanske de andra som man läser behöver nåt då de säljer ändå.

För jag tycker ändå inte att det är fult tat läsa säg äventyrserier, horrorserier eller humorserier, varför skulle det vara dumt eller dåligt, det är som när fantasy var det larvigaste man kunde läsa, nu har de bytt skiva minsan stropparna.

Agentum:
Du uppvisar gång på gång en rädsla för att det finns ett utbrett förakt mot äventyrsserier osv bland Sveriges kulturella elit. Jag vet inte vilken gång i ordningen jag läser dig skriva om hur äventyrsgenren, skräckgenren och humorgenren diskrimineras till förmån för alternativa serier, om hur kultursverige föraktar dessa mer populära genrer. Jag tycker egentligen inte att du i grunden håller en dum ståndpunkt när du påpekar detta, men jag tycker att det är intressant att du själv är minst lika mycket föraktare av särskilda genrer. Du uttalar dig flitigt och med patos om en bestämd svensk seriegenre, alternativserierna, och drar dessa över en kam, hävdar att de alla är ointressanta. Bara ikväll så har du i en annan tråd kategoriserat alla svenska alternativserier som serier som handlar om "folk som skär sig själva i armarna och dylikt" (här), en föraktfull förenkling av en bred genre.

I denna tråd hoppar du direkt på Furmark. Du har inte läst nånting av henne, men ser henne som en representant för den typ av serier hon gör. Du blir direkt kritiskt inställt, trots att du inte vet nånting om hur bra eller dålig hon är som serieskapare.

Det jag försöker säga är: Du hyser skräck inför ett kulturetablissemang som föraktar särskilda genrer av serier. Samtidigt är du minst lika god kålsupare själv, då du jämnt och ständigt uppvisar förakt mot andra typer av serier. Det tål att tänkas på.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Agentum »

Alla är väl hycklare mer eller mindre, även jag det erkänner jag.

Men jag ser inte varför detta är rätt men annat fel isf, de är lika mycket hycklare isf.

Du tillhör ju den motsatta sidan av serieläsare än mig totalt så självklart käns det hårt för dig när jag kommenterar just sånt här som tydligen inte får kommenteras ett uns negativt.

Jag ser inte att nåt är heligt utan jag har inte förstått bara varför "serier" i media speciellt och när det är lite mer finrum ja då är det självbiografi eller nånting sånt jag nämnde.

Du är i stället snar till äkta vrede och förstår inte att det är ett diskussionsforum och inte en inrättning där DU bestämmer över hur folk ska tycka, jag är medveten om at tfolk inte sågar nåt sånt här då de får fan av andra förmodligen.

Tror aldrig jag ser annat än arga inlägg eller nån form av kulturprat från din sida på forumet, tyvärr får du trängas med lågt folk som läser serier som underhållning och tycker saker.

Jag tar gärna lite skäll, jag vet att jag inte hör hemma i det här och kan aldrig förmodligen förstå det fantastiska med det hela.

Det står ingenstans att jag bestämmer nåt, det är ju för fan bara ett inlägg från en medlem, du får tycka helt tvärtyom och du får skriva ner en annan genre, men i stället är du en typisk fegis som inget tycker själv så att säga, behandlar allt lika och spelar hypertolerant osv vilket givetvis är nonsen och du lurar kanske dina gelikar möjligen, men med mig kan du lägga ner det där direkt.

Jag är bara en vanlig jävla serieläsare och jag sr tyvärr inte mycket i just det här, men jag tänker inte stoppa dem från att göra sina serier på nåt sätt, jag komemr inet bränna upp deras grejor eller fronta dem och skälla ut dem.

Men det hindar inte att jag kan tycka nåt, MEN jag kan också ändra mig, inget är hugget i sten egentligen.

Så ja hycklare, men det är de flesta även om de knappt inser det själva.

Själv tycker jag inte det förstör nåt med åsikter, men du inser ju att få vill ta en attack från dig och då tycker de hellre inte ett skit.

Jag struntar i det då jag aldrig kommer ha nåt med dig att göra och ärligt talat inte blir särskilt hotad, ok jag kanske läser skräpserier med skräpkunskaper som jag sen diskuterar här, men jag tycker serier är bäst just där med, allt kan hända så länge man kan teckna det så kan det hända i serien.
När nöjet med serieläsning är borta och det handlar om nåt nanat ja då försvinner jag ur bilden, det finns ingen varaktighet i den där vägen anser jag, när folk inser vad serier är och slutar försöka få det att var det folk kallar finkultur så kan vi äntligen landa.

Dessutom är det larvigt att låtsas beskydda nån, det är ju dig själv du beskyddar och ditt tänkande kring serier när du står där i försvarsposition, inte fan bryr väl hon sig om mitt inlägg, det kommer inte påverka henne ett skit.

Jag vet inte hur du är privat, men sån här är jag iaf så det är nog bara bra att vi inte träffas för jag kommenterar det där IRL med, och inte för att var tuff utan jag tycker så bara, jag kommer inte jama med och spela kultiverad eller nåt, jag söker inte att bli upptagen i nånting och bli accepterad av några som menar att de har nyckeln till det hela, jag skiter väl i dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Agentum »

I övrigt vad jag ser i större serienationer är att sånna här serier visst har sin plats MEN det finns gott om rent underhållningsmässiga serier som för den delen inet måste var helt intetsägande, och det funkar.

Men läser man media och mycket som publiceras här och som prisas i Sverige ev experter och proffesorer osv, ja då är det främst den här typen av serier, om man ens får höra om en svenklproducerad serie om nåt annat så är det troligen en stripsere (typ Rocky) eller då nåt som är ganska hårt sponsrat, annars är det som om sånt läser ingen.

Men vi ser j uatt det är fel, för vad publiceras i Belgien-Frankrikeområdet, vad publiceras i USA och Japan? jo allt möjligt, nu vet jag inte direkt om, allt har sin plats tycker jag i serier.

Man kan var stolt över serier som bara var för underhållning med, och man ser också att de är det.

Nä jag tycker ända Sverige är annorlunda här utifrån vad som produceras och vad som prisas och bevakas.

Sen sitter väl samma folk hemma och glor på Bonde söker gris ellr nåt liksom, nå jag är inet rädd kanske men nånting är snett.
De som vill göra mer äventyr eller nåt ja de får ge sig på USA marknaden, iofs är den större, men det är som att om man inte får in det i Fantomen etc Egmont ja då kan man gå och hänga sig för det kommer inte noteras av en käft utanför ett sånt här forum att man faktikst gjort nåt i annat syfte än att berätta sin livshistoria eller behandla samhällsproblem.

Det kan tydligen samexistera på annat håll men här är det tja 80% det som uppmärksammas när det ska visas upp nåt svenskt serieverk.

Sen har vi en hög reliker kvar förstås 91an, Kronblom och sånt, men det skriver just ingen om ändå då alla vet vad det är.
OCH stripserierna eller liknade ensidesaker.
Och lite barntidningar givetvis.

Nu blev det hör i fel tråd, men du gick på så jag måste väl skriva hur jag ser på det antar jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Rosen »

Labrador Road 26 skrev:Mysko, jag trodde Anneli Furmark var den där Min häst-tecknaren, men så var det tydligen inte.
EDIT: Lena Furberg heter den jag tänkte på.

Om Lena Furberg fick kulturpris skulle åtminstone jag ställa mig upp och applådera.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av K-E Lindkvist »

I det här sammanhanget känns det som det bör påminnas om att Lina Neidestam tilldelades Nöjesguidens Stockholmspris för 2011 i litteraturklassen för seriealbumet Maran. Och det är ett tämligen ansett pris som hon fick i konkurrens med de andra nominerade Tomas Bannerhed samt Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg. Om det sen är finkultur kan väl diskuteras...
Senast redigerad av 1 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gånger.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Magnus »

K-E Lindkvist skrev:I det här sammanhanget känns det som det bör påminnas om att Lina Neidestam tilldelades Nöjesguidens Stockholmspris för 2011 i litteraturklassen för Maran. Och det är ett tämligen ansett pris som hon fick i konkurrens med de andra nominerade Tomas Bergmark samt Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg. Om det sen är finkultur kan väl diskuteras...


Hur stor var prissumman?

Grattis till både Anneli Furmark och Lina Neidestam!

Kul att serieskapare kapar hem några kultur/litteratur-pris.

PS: Kolla in liraren på bilden för Media-priset.
Står han och sms:ar när han hämtar priset?!? [:D]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av K-E Lindkvist »

Magnus skrev:Hur stor var prissumman?

Efter att ha googlat intensivt en stund måste jag konstatera att någon summa aldrig verkar nämnas i samband med priset. Det kanske bara är äran av att få det som är belöningen?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Patrik A »

AndreasEriksson skrev:Självklart är serier kultur, och Anneli Furmark en välförtjänt vinnare! Men det är också värt att nämna att hon nominerades som representant för kategorin "ord" (övriga nominerade representerade "ton", "scen" och "bild"). Jag har inget emot hennes teckningar, men visst, det är inte enbart som tecknare som hon har sin storhet. Framför allt har hon ett tydligt berättande, något som många andra som tecknar "hellre än bra" misslyckas med. Det gäller att få budskapet att gå fram också, och det lyckas Anneli Furmark med.



Håller med, hon är duktig på att förmedla en historia på ett sätt som passar väldigt bra till hennes illustrationer.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av nicklas.johansson »

K-E Lindkvist skrev:
Magnus skrev:Hur stor var prissumman?

Efter att ha googlat intensivt en stund måste jag konstatera att någon summa aldrig verkar nämnas i samband med priset. Det kanske bara är äran av att få det som är belöningen?


Prissumman som Anneli vinner är på 50 000:-
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Sudden »

Rosen skrev:
Labrador Road 26 skrev:Mysko, jag trodde Anneli Furmark var den där Min häst-tecknaren, men så var det tydligen inte.
EDIT: Lena Furberg heter den jag tänkte på.

Om Lena Furberg fick kulturpris skulle åtminstone jag ställa mig upp och applådera.

Utan att förta något från Anneli Furmark här så håller jag med Rosen till fullo ang Lena Furberg.
Lena har gjort serier hur länge som helst utan att få någon särskild uppmärksamhet eller respekt i seriekretsar.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Erik S »

Sudden skrev:Lena har gjort serier hur länge som helst utan att få någon särskild uppmärksamhet eller respekt i seriekretsar.

Det tycker jag är en överdrift. Lena Furberg har fått pris båda från Svenska Serieakademien och Seriefrämjandet, det senare så sent som 2008.

För er som är intresserade av Furberg kan jag rekommendera nästa nummer av Bild & Bubbla, som utkommer i juni och är ett temanummer om henne.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Wakuran »

Erik S skrev:
Sudden skrev:Lena har gjort serier hur länge som helst utan att få någon särskild uppmärksamhet eller respekt i seriekretsar.

Det tycker jag är en överdrift. Lena Furberg har fått pris båda från Svenska Serieakademien och Seriefrämjandet, det senare så sent som 2008.

För er som är intresserade av Furberg kan jag rekommendera nästa nummer av Bild & Bubbla, som utkommer i juni och är ett temanummer om henne.

Det är på gång, alltså? Verkar ha varit en del snack om det, tidigare.

(Iofs kanske det stod på sista sidan och jag läste bara inte tidningen ordentligt. :oops: )
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Sudden »

Erik S skrev:
Sudden skrev:Lena har gjort serier hur länge som helst utan att få någon särskild uppmärksamhet eller respekt i seriekretsar.

Det tycker jag är en överdrift. Lena Furberg har fått pris båda från Svenska Serieakademien och Seriefrämjandet, det senare så sent som 2008.

För er som är intresserade av Furberg kan jag rekommendera nästa nummer av Bild & Bubbla, som utkommer i juni och är ett temanummer om henne.

Ok. Nu när du säger det så minns jag att hon fick ett pris för något år sedan och att det fanns en liten notis om det i B&B. Positivt att Svenska Serieakademien och Seriefrämjandet till slut gav henne varsit pris. Kul att B&B till slut efter lite påtryckningar gör ett temanummer om henne. Det är hon värd efter alla år bakom ritbordet.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Anneli Furmark får kulturpris

Inlägg av Erik S »

Wakuran skrev:(Iofs kanske det stod på sista sidan och jag läste bara inte tidningen ordentligt. :oops: )

Korrekt. [;)]


Agentum skrev:Du är i stället snar till äkta vrede och förstår inte att det är ett diskussionsforum och inte en inrättning där DU bestämmer över hur folk ska tycka, jag är medveten om at tfolk inte sågar nåt sånt här då de får fan av andra förmodligen.

Jag förstår inte hur du läser mig. Jag skrev åtta lugna, sansade rader som ett svar till ditt inlägg om att konstiga serier som ingen läser alltid vinner priser och särbehandlas. Att du då svarar med att hoppa på mig och påstår att jag försöker bestämma om hur alla ska tycka, är extremt omotiverat. Jag är verkligen inte "snar till äkta vrede", men det är otroligt tråkigt att du inte kan ta respons på ett bättre sätt. Särskilt i och med att du så otroligt ofta skriver i olika trådar om det här ämnet, om att det inte finns några människor som läser alternativserier och att "underhållningsserier" föraktas, osv. När du sprider en åsikt så flitigt och med sådan kraft, är det en självklarhet att du måste kunna ta mothugg ibland, utan att gå i taket.

Tror aldrig jag ser annat än arga inlägg eller nån form av kulturprat från din sida på forumet,

Jag har skrivit 3000 inlägg, trist att du läst så försvinnande få av dem. (Men "nån form av kulturprat" är i och för sig en otroligt bred avgränsning som kan beteckna alla former av serieprat. I så fall är vi alla lika goda kålsupare.)
tyvärr får du trängas med lågt folk som läser serier som underhållning och tycker saker.

Skärp dig, på riktigt – skärp dig. Jag förstår att det är svårt att hålla en vettig diskussion med dig, men du kan ju åtminstone strunta i att hoppa på mig och påstå att jag är en vidrig människa som ser ner på folk.
Jag både tycker saker och läser ofta serier som underhållning, så i så fall är jag själv lika "lågt folk".

Det står ingenstans att jag bestämmer nåt, det är ju för fan bara ett inlägg från en medlem, du får tycka helt tvärtyom och du får skriva ner en annan genre, men i stället är du en typisk fegis som inget tycker själv så att säga, behandlar allt lika och spelar hypertolerant osv vilket givetvis är nonsen och du lurar kanske dina gelikar möjligen, men med mig kan du lägga ner det där direkt.

Återigen. Totalt nonsens, patetiska påhopp och helt ogrundade påståenden. Jag har förstått att det är lönlöst att försöka diskutera det här ämnet med dig, du kan lägga ner. Eller åtminstone läsa vad jag verkligen skriver istället för att tolka in vad som helst.

Själv tycker jag inte det förstör nåt med åsikter, men du inser ju att få vill ta en attack från dig och då tycker de hellre inte ett skit.

Du verkar se dig själv som en självutnämnd representant för en stor anonym massa av människor som inte vågar säga vad de tycker av rädsla för etablissemanget. Kliv ner på jorden.

Jag struntar i det då jag aldrig kommer ha nåt med dig att göra och ärligt talat inte blir särskilt hotad, ok jag kanske läser skräpserier med skräpkunskaper som jag sen diskuterar här, men jag tycker serier är bäst just där med, allt kan hända så länge man kan teckna det så kan det hända i serien.
När nöjet med serieläsning är borta och det handlar om nåt nanat ja då försvinner jag ur bilden, det finns ingen varaktighet i den där vägen anser jag, när folk inser vad serier är och slutar försöka få det att var det folk kallar finkultur så kan vi äntligen landa.

Dessutom är det larvigt att låtsas beskydda nån, det är ju dig själv du beskyddar och ditt tänkande kring serier när du står där i försvarsposition, inte fan bryr väl hon sig om mitt inlägg, det kommer inte påverka henne ett skit.

Jag vet inte hur du är privat, men sån här är jag iaf så det är nog bara bra att vi inte träffas för jag kommenterar det där IRL med, och inte för att var tuff utan jag tycker så bara, jag kommer inte jama med och spela kultiverad eller nåt, jag söker inte att bli upptagen i nånting och bli accepterad av några som menar att de har nyckeln till det hela, jag skiter väl i dem.

Återigen. Du måste kunna ta civiliserade, lugna mothugg utan att börja tro att det är attacker mot oliktänkade, utan att börja hata den som säger emot dig.

Se inte allt som en strid. Det blir så förbannat tråkigt då.


I övrigt vad jag ser i större serienationer är att sånna här serier visst har sin plats MEN det finns gott om rent underhållningsmässiga serier som för den delen inet måste var helt intetsägande, och det funkar.

Men läser man media och mycket som publiceras här och som prisas i Sverige ev experter och proffesorer osv, ja då är det främst den här typen av serier, om man ens får höra om en svenklproducerad serie om nåt annat så är det troligen en stripsere (typ Rocky) eller då nåt som är ganska hårt sponsrat, annars är det som om sånt läser ingen.

Men vi ser j uatt det är fel, för vad publiceras i Belgien-Frankrikeområdet, vad publiceras i USA och Japan? jo allt möjligt, nu vet jag inte direkt om, allt har sin plats tycker jag i serier.

Man kan var stolt över serier som bara var för underhållning med, och man ser också att de är det.

Nä jag tycker ända Sverige är annorlunda här utifrån vad som produceras och vad som prisas och bevakas.

Sen sitter väl samma folk hemma och glor på Bonde söker gris ellr nåt liksom, nå jag är inet rädd kanske men nånting är snett.
De som vill göra mer äventyr eller nåt ja de får ge sig på USA marknaden, iofs är den större, men det är som att om man inte får in det i Fantomen etc Egmont ja då kan man gå och hänga sig för det kommer inte noteras av en käft utanför ett sånt här forum att man faktikst gjort nåt i annat syfte än att berätta sin livshistoria eller behandla samhällsproblem.

Det kan tydligen samexistera på annat håll men här är det tja 80% det som uppmärksammas när det ska visas upp nåt svenskt serieverk.

Sen har vi en hög reliker kvar förstås 91an, Kronblom och sånt, men det skriver just ingen om ändå då alla vet vad det är.
OCH stripserierna eller liknade ensidesaker.
Och lite barntidningar givetvis.

Nu blev det hör i fel tråd, men du gick på så jag måste väl skriva hur jag ser på det antar jag.

Kul att vi kan prata lite om själva ämnet istället! (inte ironi, om det nu skulle tolkas så)

Jag håller till fullo med om att alla typer serier ska få finnas och att alla genrer ska mötas någorlunda likvärdigt, jag håller med om att det är fundamentet för en välmående seriekultur i ett land.

Jag tror också vi håller med varandra om att ingen ska tvingas till att tycka om djupa självbiografiska serier eller actionfyllda superhjälteserier. Och att ingen ska förhindras från att kritisera någon särskild seriegenre. Det är självklarheter.

I stort sett tycker jag att Seriesverige fungerar hyfsat väl på detta plan. Vi har en rätt välmående seriekultur med mängder av serieskapare och hyfsat många serieläsare. Både Furberg och Furmark får existera och verka utan problem, och båda får priser och respekt trots sina skilda typer av serier.

Det finns även en stor bredd hos svenska serieskapare och det finns idag massor av förlag med olika typer av utgivning. Seriesverige ser inte längre ut som på 80-talen, men utgivningen är fortfarande minst lika bred. Centrumet för Sveriges seriescen har bara förflyttats från en numera rätt död serietidningshylla, till en blomstrande albummarknad. Se bara på SPX, med alla aktörer och serier som fanns representerade där.

Kultursidorna i dagstidningar är en extremt liten del av Seriesverige. Så en viss snedfördelning är egentligen inget särskilt stort problem. Jag vet inte varför du oroar dig så mycket för hur det ser ut där. Men låt oss bortse från det.

Jag tycker att kulturbevakningen funkar rätt bra. Kulturjournalister och -recensenter är iofs ofta väl högtravande och kritiska till mainstream i sina texter, men jag tycker att det finns en hyfsad bredd i vilka genrer som tas upp. Jag förstår att du tycker att 90 % av dagens svenska albumutgivning är ointressant, men du får trots detta öppna ögonen och försöka inse att det finns en bredd. Du kanske drar exempelvis Li Österberg, Liv Strömquist, Lina Neidestam och Åsa Grennvall över samma kam, eftersom du inte riktigt har koll på deras verk och eftersom du ser dem som representanter för någon slags alternativseriescen som du inte tycker om. Men faktum är att dessa fyra serieskapare ändå gör vitt olika serier och att de tillsammans visar exempel på den bredd som finns.

Jag vet inte riktigt vilka serier du vill att man ska ta upp på kultursidorna. Du nämner äventyrsserier och underhållningsserier. Jag har sett recensioner och artiklar om till exempel Viktor Kasparsson, senaste Valhall-albumen, Corto Maltese, Hungerhuset (skräckserie, en lysande sådan), mfl. hos svenska dagstidningar. Förvisso kan man säkert peka på olika album de skulle kunna ta upp mer eller behandla på ett annat sätt, men i det stora hela vet jag inte riktigt vad som saknas. Ska kulturavdelningarna börja lyfta upp olika nummer av Fantomen?
Skriv svar