Varit på bibblan på sistone?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av UlfK »

Jag tänkte ta och slå ett slag för ditt lokala folkbibliotek. Du vet att de har serier också? Kanske inte alltid just din favoritserie, men faktum är att många bibliotek har ett riktigt brett serieutbud. Testa och kila in och se vad du hittar. Det är ett enkelt sätt att läsa igenom serier du aldrig skulle få för dig att köpa, och testa om de serier du aldrig skulle få för dig att läsa verkligen är så dåliga som du tror.

Och det är gratis.

Har du koll på vad ditt lokala bibliotek erbjuder i serieväg? Är det bra eller dåligt?
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Wakuran »

Förutom Serieteket har åtminstone Stadsbiblioteket i Stockholm (Asplunds berömda byggnad) en väldigt engagerad serieansvarig, Patrik Schylström. Även ungdomsbiblioteket Punkt Medis känns intressant.

Har inte besökt så många bibliotek utanför Stockholm, men Malmös huvudbibliotek ser bra ut.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av RioGrande »

Känns inte riktigt som om om någon bryr sig längre på vårt folkbibliotek. Samlingen är i och för sig rätt stor, men den är lite gammal och luggsliten. Det känns som om den "peakade" någonstans mellan 1996 och 2002. Mycket internationellt, men slagsida Storbritannien, av någon anledning.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Looding »

Malmö stadsbibliotek har ett bra utbud av svenska, danska och franska serier. Dock har jag inte lånat på ett bra tag men det ska det bli ändring på, i alla fall när jag läst det som står i min egen bokhylla.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av RioGrande »

eller bokhyllOR?
[:)]
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Looding »

RioGrande skrev:eller bokhyllOR?
[:)]

Nope. Nu är det jag som styr över samlingen och inte den som styr över mig (som det var när det var 6 hyllor). Jag samlar på det jag verkligen vill ha och sedan läser jag och säljer det övriga.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av burnout »

Looding skrev:
RioGrande skrev:eller bokhyllOR?
[:)]

Nope.


Har sett "Loodings" sk. "bokhylla" och att kalla den bokhylla, det är ett hån mot oss som har BokhyLLOR. Möjligen jag kan sträcka mig till "förvaringshylla eller SMMS:are" = ( samlingsplats av mindre mängd seriealster) [:o)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Wakuran »

burnout skrev:
Looding skrev:
RioGrande skrev:eller bokhyllOR?
[:)]

Nope.


Har sett "Loodings" sk. "bokhylla" och att kalla den bokhylla, det är ett hån mot oss som har BokhyLLOR. Möjligen jag kan sträcka mig till "förvaringshylla eller SMMS:are" = ( samlingsplats av mindre mängd seriealster) [:o)]

Min bokhylla blev för full så nu har jag en bäddsoffa... :oops:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av RioGrande »

Men? Men? Vad har ni uppställt mot väggarna istället för bokhyllor? Det finns väl inget bättre som isolering -- både mot kyla och ljud -- än välpackade bokhyllor?

Fast hos oss har väggplatsen tagit slut. Så tyvärr ligger en massa böcker i lådor och kassar också, och det far de illa av...
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Nima »

Nu var det ämnet bibliotek tråden var till för.
Finns gott om trådar som handlar om förvaring [:)]

Mao, håll er till ämnet är ni snälla.
/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Magnus »

Brukar ibland sitta ner på bibblan och läsa något album som jag inte skulle köpa själv.
Det är ett utmärkt sätt att läsa något nytt, annorlunda.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag är en flitig serielånare på bibblan, i alla fall med Robertsfors bibliotek mått mätt och de blir ofta glad när jag kommer med inköpsförslag. Nu är dock Robertsfors bara en kranskommun till Umeå och har inte så stor budget att köpa serier för men eftersom det finns ett "Umeåregionen" sammarbete går frågan vidare till de andra och det har hittills alltid funnits något bibbliotek som köper in det efterfrågade albumet (oftast Stadsbibblan i Umeå) som jag då hamnar först i kö på.

En annan anledning att hålla koll på de mindre biblioteken är att de en gång om året brukar ha utförsäljning av Kulturrådsböcker. Biblioteken får med jämna mellanrum böcker av kulturrådet men de lägger inte in allt, ofta av platsbrist, då det många gånger handlar om smalare böcker som kanske inte genererar så många utlån. Vid dessa försäljningar brukar det kunna dyka upp album och böcker från Galago, Optimal, Kolik m.m. för ca. tjugan styck. Böcker som inte heller har de fulare biblioteksinbindningarna utan de vanlig butiksbindningarna.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Agentum »

Vet inte, det är inhyst i grunskolan numera och tja dit går man knappast frivilligt, dock var det för barn förr och det är det nog ännu bortsett de stora belg/franska titlarna förstås.

Gör mig dock inget då det inte fins nån att diskutera sånt med eller nån som bruyr sig, jag tror jag klarar hitta serier själv så jag skulel kunna läsa all vakentid så att säga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Erik S »

Instämmer i att vi ska vara tacksamma för att vi har biblioteken. Jag är ingen särskilt flitig biblioteksbesökare, men tittar in ibland i alla fall. Förutom att man kan hitta saker man aldrig fått upp ögonen för annars, ska vi också komma ihåg att fenomenet samlarvärde inte finns på biblioteken. Det jag menar är att vanliga seriealbum som man kan köpa billiga begagnade, samsas med ovanligare seriealbum som har nått samlarvärde efter att de getts ut och som därmed är dyra att få tag i om man vill läsa dem. Här finns biblioteken till hands, som mig veterligen brukar ha såväl Valhall 11 som Valhall 3 i sina sortiment. Även album som kanske inte har högt samlarvärde, men som sedan länge slutat säljas och som sällan dyker upp på andrahandsmarknaden kan man ofta hitta på biblioteken. De större biblioteken har vanligen riktigt bra seriesortiment idag, vad jag vet. Dessutom kan man fjärrlåna för en tia. Kort sagt är det ett Eldorado för intresserade serieläsare.

nicklas.johansson skrev:En annan anledning att hålla koll på de mindre biblioteken är att de en gång om året brukar ha utförsäljning av Kulturrådsböcker. Biblioteken får med jämna mellanrum böcker av kulturrådet men de lägger inte in allt, ofta av platsbrist, då det många gånger handlar om smalare böcker som kanske inte genererar så många utlån. Vid dessa försäljningar brukar det kunna dyka upp album och böcker från Galago, Optimal, Kolik m.m. för ca. tjugan styck. Böcker som inte heller har de fulare biblioteksinbindningarna utan de vanlig butiksbindningarna.

Det här har jag aldrig sett, men det låter intressant. Gäller det bibliotek i allmänhet eller är det bara kring Umeå? Själv har jag bara sett de klassiska utgallringarna av gamla biblioteksinbundna saker som säljs för fem-tio spänn styck, vilket i och för sig inte heller är fy skam. Ur samlarhänseende är det väl ointressant, men man kan hitta kul läsning i alla fall för en billig peng, även lite ovanligare saker, allt möjligt kan ju hamna i de där högarna med utgallrade böcker.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av nicklas.johansson »

Erik S skrev:
nicklas.johansson skrev:En annan anledning att hålla koll på de mindre biblioteken är att de en gång om året brukar ha utförsäljning av Kulturrådsböcker. Biblioteken får med jämna mellanrum böcker av kulturrådet men de lägger inte in allt, ofta av platsbrist, då det många gånger handlar om smalare böcker som kanske inte genererar så många utlån. Vid dessa försäljningar brukar det kunna dyka upp album och böcker från Galago, Optimal, Kolik m.m. för ca. tjugan styck. Böcker som inte heller har de fulare biblioteksinbindningarna utan de vanlig butiksbindningarna.

Det här har jag aldrig sett, men det låter intressant. Gäller det bibliotek i allmänhet eller är det bara kring Umeå? Själv har jag bara sett de klassiska utgallringarna av gamla biblioteksinbundna saker som säljs för fem-tio spänn styck, vilket i och för sig inte heller är fy skam. Ur samlarhänseende är det väl ointressant, men man kan hitta kul läsning i alla fall för en billig peng, även lite ovanligare saker, allt möjligt kan ju hamna i de där högarna med utgallrade böcker.


Jag skulle nog säga att det är upp till varje enskilt bibliotek att bestämma vad de skall göra med sina böcker. Du få helt enkelt gå och fråga. Ditt lokala bibliotek kanske lägger in alla kulturrådsböcker eller så skickar de iväg de som de inte lägger in till ett depåbibliotek.

Jag passade på att lägga vantarna på följande titlar vid årets kulturrådsbokförsäljning i Robertsfors:

Gaza - fotnoter till ett krig, Joe Sacco, Galago
Kiki från Montparnasse, Catel & Bocquet, Kolik
Simma!, Henrik Rehr, optimal
Största möjliga allvar, Gunnar Krantz, Optimal
Svenska illustratörer och konstnärer: Joakim Pirinen, Orosdi-Back
Svenska illustratörer och konstnärer: Nina Hemmingsson, Orosdi-Back
Umbra, Elin Fahlstedt, Kolik

och detta för 10-20 kr. styck, nya och obläddrade tegelstenar.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av RioGrande »

Jag skulle säga att någon som jobbar på Robertsfors bibliotek är riktigt ordentligt seriefientlig, korkad eller allmänt okunnig. (En sprillans ny Gunnar Krantz värd flera hundra! De andra också rätt lyxiga... )
Hm.
Man kan ju fråga sig varför de skickar efter kulturrådsböckerna OM DE INTE VILL HA DEM?????
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av Rosen »

nicklas.johansson skrev:Jag passade på att lägga vantarna på följande titlar vid årets kulturrådsbokförsäljning i Robertsfors:

Bor du i Robertsfors?
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av UlfK »

För er som vill grotta ner sig, här är en magisteruppsats som bland annat handlar om bibliotekens roll vad gäller Gymnasieelevers intresse för tecknade serier, vilket också är titeln på uppsatsen. http://bada.hb.se/bitstream/2320/900/1/02-60.pdf
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av nicklas.johansson »

RioGrande skrev:Jag skulle säga att någon som jobbar på Robertsfors bibliotek är riktigt ordentligt seriefientlig, korkad eller allmänt okunnig. (En sprillans ny Gunnar Krantz värd flera hundra! De andra också rätt lyxiga... )
Hm.
Man kan ju fråga sig varför de skickar efter kulturrådsböckerna OM DE INTE VILL HA DEM?????


Så vitt jag vet så skickar de inte efter böckerna utan Kulturrådet skickar ut utvalda böcker till alla bibliotek. Sedan så är det nog mest så att jag är en av de få kommunmedborgarna i denna lilla mellanbygdskommun som är intresserad av denna typ av serier så de känner att det inte är värt jobbet att lägga in dem i systemet då de snudd på aldrig lånas ut. Skulle någon fråga så skickar de efter böckerna från Umeå istället.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Varit på bibblan på sistone?

Inlägg av nicklas.johansson »

Rosen skrev:Bor du i Robertsfors?

Japp! [^]
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Skriv svar