Soloäventyr.

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Soloäventyr.

Inlägg av Agentum »

Mins ni dem?

Ensamma Vargen(28 böcker, men bara 12 här), Fighting Fantasy(hela 59 böcker i original), Falken, Tigerns Väg och andra lösrykta på svenska då, 80-tal här endast och även i världen då främst UK och USA en bit in på 90-tal.

De brittiska är ju de vi mest fick här Ensamma Vargen (Lone Wolf) moin jag var en favorit ihop med faktisk en offspring från Fighting Fantasy Tigrens väg där man spelar en ninja i någar böcker sen plötsligt leder armere i krig och styr ett land, vi fick 5 böcker av 6.
Även amerikaska fanns men var i regel mesigare ofat för tat locka folk till rollspel i D&D och AD&D, några släpptes här med.

För de som inet ensd vet vad det är så var det helt enkelt textböcker där du valde väg genom att gå till olika nummer som var skrivna i följd i boken, de allra enklaste hade enbart valen, de lite mer avancerade hade tärningslag och några stats för figuren man hade som kunde stiga i graderna mellan böckerna med, andar hade dem bar i en bok FF bla.

De mest avancerade Spion i Isengård använde hexmarkeringar på en karta så man kunde röra sig hur man ville, vi fick bar den boken som nog var den mest komplicerade svenska, dock fanns säkere en 5-6 till från ICE.

Även en del vi aldrig fick se och som aldrig blev klart där världen var uppdelad över böcker, du kunde gå mellan böckerna fritt och slutföra uppdrag osv, högst avancerat, dock släpptes bara 6 av planerade 12 böcker.

Nåväl en del har börjat reprintas på engelska har jag sett, hade förr ett intresse för dessa på 90-talet och skaffade då det mesta jag kom över, hittade dn lådan igår nämligen och mindes tillbaka.
Hittade någar där man kunde spela 2 personer bla. varsin bok då helt nekelt.
Såg att tex. Lone Wolf fanns som aplikation nu tex. la in den, det va rde 2 första böckerna som det verkade.

Nån annan som mins dem?, de dog högst troligen ut pga datorspel som ju kunde mer ändå.

De här började koma samtidigt som jag fick kontakt med rollspel så man köpte ju dem och nötte FF De fördömsdas skog rätt hårt mins jag. Vill minas att jag hitade de först och först senare Ensamma Vargen som dock var mer av en berättelse och boklik FF var mer action, kartritning och så slash and grab mest mao, lite gåtor mm, skitsvåra också, ologiska en del.

Jag hade mängder av dem såg jag, bar 6 kom på svenska men som sagt 59 i UK och nog hade jag över 40 av dem iaf, många i rätt pissigt skick då jag köpt dem välanvända olika vägar.

Att inet fler kom här berodde nog på att Äventyrspel(Target Games) som stod för våra svenska rollspela Drakar och Demoner bla gav ut månag av de andra som kom ut, de såldes helt enkelt på utgivarnamnet mycket bättre här.

Förväntar mig inet en storm av folk so msvarar direkt då de ansågs barnsliga även av folk som aldrig ens öppnat nån av dem, en del är ok ännu, Lone Wolf ska jag fan ta och loira på plattan, men hmm då man inet kan fuska där blir det ju svårare än förrr hahahaa [:D]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Soloäventyr.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Syftar du på böckerna där läsaren fick göra aktiva val och hoppa till olika ställen i boken för att nå slutet? Jag minns att jag hade en sådan som handlade om något rally i ödemarken eller nåt i den stilen. Minns att det fanns ett gäng andra fantasy-relaterade böcker också. Jag har nog kvar några skulle jag tro.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Agentum »

Jo just dessa Choose your adventure fanns som de allra enklaste där man bara ytligt valde olika vägar i handlingen, de var inte sällan av 50/50 kararktär, dessa var de enklaste i formen.

De flesta var fantasy i settingen, men historiskt(madame giljotin), skräck(Lovecraft baserade) och nutid och sci-fi fanns med.

De kunde alltså se ut:
Du är ute och går och ser en farbror som spelar munspel och har en apa i koppel som dansar.
Vill du slå apan på käften Gå till nr22
Vill du sparka apan på käften Gå till nr45
Pissar du på apan och går hem Gå till 98

Ja den stilen, men de mer avancerade krävde då stridsituationer där man skule slå törning osv, och däre man hade stats frö modifikationer och färdigheter eller magi frö vissa situationer, som man då hade eller inte hade så att säga, och det gav oliak nummer att gå till.

Vid strid höll man reda på fiendes hälsa och sin egen så man visste vem som vann då olika vapen kunde ge olika skada osv, sen bläddrade men,(här kom ju ev. fusk in).
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Soloäventyr.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Vill man spela Ensamma Vargen (på engelska) kan man kolla här:
http://www.projectaon.org/en/Main/Books
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Agentum »

Och som sagt en applikation finsn for free för telefoner och plattor med de första 2 äventyren.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Magnus »

APenny4YourThoughts skrev:Vill man spela Ensamma Vargen (på engelska) kan man kolla här:
http://www.projectaon.org/en/Main/Books


Kommer nog inte att spela själv, men jag uppskattar det jobb man lagt ner på projektet. [^]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Wakuran »

APenny4YourThoughts skrev:Syftar du på böckerna där läsaren fick göra aktiva val och hoppa till olika ställen i boken för att nå slutet? Jag minns att jag hade en sådan som handlade om något rally i ödemarken eller nåt i den stilen. Minns att det fanns ett gäng andra fantasy-relaterade böcker också. Jag har nog kvar några skulle jag tro.

Det gjordes några liknande experiment i Kalle Ankas Pocket på 90-talet, om jag minns rätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Agentum »

Jo Disney finns och även annat typ Femböcker osv, så ja det användes även i sånna samanhang.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har ganska många sådana, både Lone Wolf, en bunt från Steve Jackson, några Star Wars och även en eller två Marvel med Spindelmannen.
http://arek.bdmonkeys.net/FF/

Har även ett eget påbörjat projekt för nätet, där man klickar på den länk som man vill ta som nästa steg. I typisk Hercule Poirot-stil. Blev inte så många steg färdiga innan jag tröttnade, kanske tiotal förgreningar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Soloäventyr.

Inlägg av jens-olof »

Wakuran skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Syftar du på böckerna där läsaren fick göra aktiva val och hoppa till olika ställen i boken för att nå slutet? Jag minns att jag hade en sådan som handlade om något rally i ödemarken eller nåt i den stilen. Minns att det fanns ett gäng andra fantasy-relaterade böcker också. Jag har nog kvar några skulle jag tro.

Det gjordes några liknande experiment i Kalle Ankas Pocket på 90-talet, om jag minns rätt.


Med reservation om tiden, (tror det var åren runt 2000), så har du rätt.
Fruktansvärt irriterande att läsa, fungerade inte alls i seriemediet!

Jens
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Har ganska många sådana, både Lone Wolf, en bunt från Steve Jackson, några Star Wars och även en eller två Marvel med Spindelmannen.
http://arek.bdmonkeys.net/FF/

Spidde-böckerna skulle vara kul att se.

jens-olof skrev:
Wakuran skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Syftar du på böckerna där läsaren fick göra aktiva val och hoppa till olika ställen i boken för att nå slutet? Jag minns att jag hade en sådan som handlade om något rally i ödemarken eller nåt i den stilen. Minns att det fanns ett gäng andra fantasy-relaterade böcker också. Jag har nog kvar några skulle jag tro.

Det gjordes några liknande experiment i Kalle Ankas Pocket på 90-talet, om jag minns rätt.


Med reservation om tiden, (tror det var åren runt 2000), så har du rätt.
Fruktansvärt irriterande att läsa, fungerade inte alls i seriemediet!

Jens

Tar väldigt lång tid att producera som serie, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Spidde-böckerna skulle vara kul att se.

Inte riktigt säker på var jag har soloböckerna sedan jag flyttade. Minns att Spidey skulle fajtas mot Electro som slagit ut hela Manhattan som blivit svart. Eventuellt var The Lizard med också, eller om det var i en annan bok. Var nog en 25-30 år sedan jag köpte dem. Hittade inga bilder på nätet nu när jag kollade efter dem. Minns att det var något med kameran också, att man skulle ta bilder på sina fajter så man kunde sälja dem till jolly Jonah.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Agentum »

De var ju väldigt lätta att göra tom i basic, så egna på datorn gjorde man förstås, eller om man hade en som man kunde knäcka sig in i som fanns, så kunde man ändra dem som fanns redan som kanske var aningen mer styrda av vad man skrev exakt.

Assembler var det mesta skrivet i, höll jag bar på med ett kortare tag och på 8bit nivå haha, sen fattade jag inget mer så där tog den historien slut.

Det finns flera Marvelsoloböcker, Spiider-man(hette nåt i stil med dark city, säkert den du menar, tror jag har den nånstans), Thing, Hulk, Daredevil, X-men och Cap. America kan jag på rak arm, alla Puffin tror jag samma som FF mao.

Även nån Spider-man gjord av PAD har jag sett.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Happy Hamster »

Senaste numret av Retro Gamer har en artikel om Fighting Fantasy och även en intervju med Ian Livingstone. [:)]
Bild
Tidningen brukar vanlightvis inte skriva om såna här böcker, men efter som Ian Livingstone även har designat dataspel så passade dom på.
Blaskan finns att köpa på Press-stop.se
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Soloäventyr.

Inlägg av MAD »

Jag läste aldrig några av böckerna men jag har precis varit med och sponsrat ett liknande projekt på kickstarter :-)

http://www.kickstarter.com/projects/222 ... phic-novel
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Rosen »

Jag samlade på Fighting Fantasy-böcker och dylika innan jag började spela rollspel. Lone Wolf blev dock stört omöjliga att få tag på i originalspråk när de började komma ut på svenska...

Ett tag kunde man fö även lira dem i inspelad form. [;)]
http://www.rollspel.com/andrarpg/solo.htm

I serieform har det också förekommit i nån graphic novel med Lobo - han blev förskjuten från tid och rum, typ, och sedan gick en sekvens av storyn i interaktiv form tills han lyckades bli normal igen (eller dog under försöken).
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Happy Hamster »

Hade några Ensamma Vargen böcker på 80talet. Tyvärr kan jag inte hitta någon av dem, kanske har jag slängt bort dom av misstag. [B)]
På Tradera verkar det inte finnas några till försäljning.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Rosen skrev:Ett tag kunde man fö även lira dem i inspelad form. [;)]
http://www.rollspel.com/andrarpg/solo.htm

Fasiken det där hade jag glömt bort helt, men jag minns att jag ringde i alla några gånger till någon sådan där och tryckte fem för att hjälten skulle storma in i rummet med svingande yxa och liknande. Lade nog ner det rätt snabbt på grund av kostnaden.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Agentum »

De finns ju digitalt ja Lone Wolf då alltså annars, men annars finns ju de ganska nytryckta i originalspråk, mne bar upp till typ nr 16 eller nåt sånt.

Dock så började Joe Dever mer förverkliga sian drömmar om romanskrivande, hans mer allvarliga försök blev nedlagda, detta drabbade LW mao, så de blir mer storytellingstil efter där de svanska tog slut (12) i vilket fall.

En del är häpnandsväckande dyra kan jag säga iaf, jag har en NM nr 22, svindyr om nån är dum nog att köpa en vill säga, det är nog största problemet för en sån så den blir nog kvar.

Flera andar är dyra med utan att de för den delen är bra, de trycktes i få ex soloäventyrens tid var över helt enkelt och fanns bar kvar i UK, USA hade lagt ner med så de som är senare än så kan var håresande dyra fast de ser ut som skit, vilket de ju ofta gör då de ju är i billigt pocketformat typ.

De på telefonen min jag fanns här med i nån form men jag tror aldrig jag provade nån.

FF gnetar som sagt ut böcker ännu efter typ 30 år och nån blir digital med, där har det gjorts mer pengar av saken än i det andar fallet så att säga, Dever gav ju bort rättighetr gratis osv, dret är det inte fråga om i FF lägret, fast han inet skrivit alla själv på nåt sätt så har Livingstone hålt hårt i det där,hans namn står på alla omslag stort och inet förfarrarens om det nu inte är han förstås hehe, ja och han Steve Jacksom som startade upp GW bla.

Flera som gjorde andra bra egna soloäventyr och annat material ino,m det här har skrivit många av dem.

Flera erkända kom aldrig hit, det blev ganska fort mättat här, dt är nästan oöverskådligt det som finns dels förstås at trots att de flesta är brittiska eller amerikanska så fins det franska.
Några svenska finns inte tro jag dock, så långt kom det inte, ja inte proffersionellt utgivna i bokform iaf.

De var ju ett tidsfördriv då datorer inet var nåt som kunde det där då direkt, eller åtminstonde inet d man hade, även om C64an man skaffade rätt snart ju hade textäventyr osv, ändå lockade det här mer för mig på nåt sätt och skulle leda till rollspelande en väldigt lång tid.

Lone wolf och även FF har ju spelvärldar och regler mm, LW på senare år och FF redan tidigt, dock är det ju hack'n slashing och inet så genomarbetat som LW var/är, många tycks gilla just en gren mest har jag märkt efter kontroll, det är LW för hela slanten och nästan bråk eller så är det FF för allt, de var ju olika, jag stod nog främst på LW sidan när jag blivit lite äldre då de tkändes mer so men halvskaplig fantasyberättelse man kunde delta i ett bra tag utan att bara stendö så som man kunde i FF böckerna, typ man räddade världen MEN så fick man en bro i huuvet och dog, antiklimax.

Samölandet kom väl på sig för att jag ständigt var spelledare kanske, även om det var ultrasimpelt så kunde man ju försöka köra igenom en sån där bok som sagt, och engelska var ju inga hinder, rollspel var etablerade före de svenska naturligtvis i Sverige så böckerna fanns här redan, enklare än amerikanska serier faktikst på den tiden.

Där fans ju en förbittring med, de som speladeengelskspråkigt och de som spelade svenskt haha, jag började med det amerikanska RuneQuest va rdet första jag blev satt på av en äldre kusin, vilket kanske gjorde att jag tyckte Drakar och Demoner verkade vettigt när 84a upplagan kom, det är ju samma spelsystem i grunden, D&D fatatde jag aldrig, eller levelrollspel alls egentligen, utom i dtaorvärlden typ Daiblo 2.

Där är det ok att bar moa ppå och ta grejorna osv, men i rollspel var det bara tråkigt efter ett tag, lite mer fantasi än så hade man ju iaf, inget kan dock ersätta vanliga rollspel ännu, det är inte möjligt helt nekelt, det handlar inte om grafik eller nåt.

Det behövs ingen grafik alls, så de som pratar rollspel och så efter en stund inser man at tde menar datorspel är svåra haha, det är en egen genre, datorn som SL/GM är liksom inet samma sak, jo om mna inte har en jävligt trög äkta sån då förstås.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Re: Soloäventyr.

Inlägg av Farbror Kjell »

Lustigt att den här tråden dyker upp just nu.
Jag hittade ett par ensamma vargen böcker och någon liknande i rymdmiljö, när jag städade i källaren för någon månad sedan.
Skriv svar