Ny homo-karaktär i DC

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av super85 »

Tror att smorkin pratar om "Twilight of the Superheroes" , ett koncept som Alan Moore hade om DCs Universum som DC tackade nej runt 1987.

http://en.wikipedia.org/wiki/Twilight_o ... uperheroes
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av smorkin »

super85 skrev:Tror att smorkin pratar om "Twilight of the Superheroes" , ett koncept som Alan Moore hade om DCs Universum som DC tackade nej runt 1987.

http://en.wikipedia.org/wiki/Twilight_o ... uperheroes

Stämmer! När jag först läste hans proposal i början på 90-talet (via newsgroups, innan internet tagit fart), kallades den bara Twilight. Jag skulle fortfarande gärna sett serien; som Moore skrev då har det nog blivit något alldeles extra. Här är hela hans pitch:

http://fourcolorheroes.home.insightbb.c ... tfree.html
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av Isegrim »

/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av super85 »

Ja som misstänkt så är det EARTH-2 GL, Alan Scott. DCs första Green Lantern. Att det är en "major" karaktär, ja visst, folk vet vem GL är tack vare populära animerade filmer/serier och sen vet de namnet från långfilmen som kom ifjol, men...tror nog ingen vet vem Alan Scott är om man inte läser serier. Kanske minns de hans några sekunder långa cameo från Smallville eller något.

Tror inte att den karaktären haft en egen tidning sen 40-talet.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av Kermit »

Läste att hans son var homosexuell pre-New 52 och att eftersom sonen inte lär dyka upp blir det Alan som får "ta över" denna läggning. Jaja, får se vad de gör av detta. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av Wakuran »

Kermit skrev:Läste att hans son var homosexuell pre-New 52 och att eftersom sonen inte lär dyka upp blir det Alan som får "ta över" denna läggning. Jaja, får se vad de gör av detta. :-)

Så föräldrar kan alltså ärva sina barns läggning?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av Kermit »

Njae, näe. Det var inte så jag menade. Eftersom det har blivit en nylansering så *finns* inte ens Alan Scotts son längre, utan de har fört över den egenskapen till honom.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av Agentum »

Stämmer han har haft familj med vem mins jag inte men sonen var nån svart snubbe som ett svart jäkla hål Obsid...nånting och var nog gay ja, dotter Jade som var grön, dog bort ett bra tag.
Tror sonen var skurk ett tag med.

Earth2 var före crisis 85, han ha rhuserat bland de andra sen dess främst i modernare tappningar av JSA.

Antiklimax, nog för att klädesvalet är väldigt udda får man säga, men alltså major, njä och var placerar de in honom nu då, en äkta GL blev han ju inte då hans krafter inte kommer från en ring, dottern var grönskinnad osv.

Smålarvigt att leva om så och så göra farbror golden age till gayfigur, trams.

Det är inga större utsikter för en egen serie som jag ser det utan det är just JSA i nån form isf som han fungerade i som mentorfigur, men nykläckt så är det ju menlöst alltihop, det krockar med GL figurerna(iofs kanske de då inte finns i hans värld) och tja jag ser inte hur det där ska förklaras, jag hade nog sett JSA fria från det "nya" larvet helst faktikst, de har haft övertag i att inte varit de som måste skrivas på vissa sätt och därför också varit bättre än JLA långa perioder.

Faktum är att han bytte namn med där ett tag han kunde ju inte var Green Lantern när det blev en dimension bara då Hal var detta och de andra i den polisstyrkan som han inte ingick i, fast jag har tappat namnet han kallad sig för ur minnet.

Trasslet med earth1 och earth 2 var lite jobbigt att bli av med, dels för att de som var earth 2 var de ursprungliga egentligen och att det blev en hel del dubbelfigurer.

Nu är det ju en separat tidning det där Earth2 men alltså hur länge tror de att de kan hålla det så? hur många GA figurer ska de starta om där har de tänkt då.

Nu sitter de ju snart med skägget i brevlådan igen, varför inte en reboot nån?

*suck*
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av Nima »

Läste en kommentar som jag tyckte var rätt bra.

Random på DC Source skrev: All the newspapers around the world are saying, plain and simple: Green Lantern is gay. So, as a result, if you had a Green Lantern T-Shirt, now it’s like you had a rainbow t-shirt. If your son has a Green Lantern thermos, guess what? at school they are going to call him Tinkerbell. Because people who are not familiar with comics don’t know that is Alan Scott from Earth 2. No. Now, around the world, your favorite superhero, Green Lantern, is a gay icon.
Would it be fair to take a gay icon and turn him *erm* “straight”? No, of course not. The gay community would be very angry. Same here.
So, my message to DC: you have ruined the Green Lantern franchise. Forever. You guys wanted to make money, right? guess what: you are going to lose thousands of dollars, because you have lost the share of straight people fans of GL who used to buy GL merchandise. Not because they are not tolerant, no, because DC has turned the franchise into a gay symbol and straight people just don’t like to wear or buy gay stuff. Not because they are not tolerant, jus because they are NOT gay.
DC: This time you screwed up BIG time.


Tror inte att det här kommer påverka folk så mycket som killen föreslår, men jag tror definitivt att många mindre insatta kommer att förknippa Green Lantern med homosexualitet framöver.
Synd.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av mikaelbergkvist »

"In brightest day, in blackest night,
No evil shall escape my sight.
Let those who worship the homophobic right,
beware my power, Green Lantern's light!"
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av Nima »

Vet ej om du syftar på det jag skrev, men det fanns inget homofobiskt öht i inlägget.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av mikaelbergkvist »

Nä det ville jag inte antyda heller, jag slogs bara av ett poetiskt infall. Ursäkta om det missuppfattades. :-/
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av Nima »

mikaelbergkvist skrev:Nä det ville jag inte antyda heller, jag slogs bara av ett poetiskt infall. Ursäkta om det missuppfattades. :-/


Nej, det finns inget att be om ursäkt för, jag ville bara klargöra vad jag själv menade [:)]

Folk får ofta för sig att jag skulle vara homofob av någon anledning. Visst kan jag ha fördomar, men jag skiter fullständigt i vad folk gör bakom stängda dörrar.
Vi är alla människor.

Det jag stör mig på i just det här fallet, är just det killen skrev. Hela GL-konceptet kan nog komma att få stryk av det här draget.
Skulle ha varit bra mycket bättre om de istället skapade nya karaktärer.

Läste också i en intervju med James Robinson att det kommer komma fler liknande förändringar. Att det kan finnas karaktärer vars "ras" kan komma att ändras.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av Isegrim »

Om man nu ska ha en nystart, kan det väl vara kul om man förändrar. Vad blir det i annat fall, annat än en upprepning.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av Nima »

Isegrim skrev:Om man nu ska ha en nystart, kan det väl vara kul om man förändrar. Vad blir det i annat fall, annat än en upprepning.


I såna fall kan ju Stålis vara från Mars och Blixtens superkraft kan vara att han är världens långsammare människa.
Lois Lane kan vara transa.

[;)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim skrev:Om man nu ska ha en nystart, kan det väl vara kul om man förändrar. Vad blir det i annat fall, annat än en upprepning.

Har man massa dubbla karaktärer med samma namn så får man nog räkna med att även de övriga med samma namn dras in i något som man kanske inte tänkt sig.

Men framför allt så vet vi ju att detta bara är ett pr-jippo så det har ingen egentlig betydelse varken i seriernas värld eller i verkligheten. Att Spidey gifte sig eller Fantis påverkade ju ytterst lite i figurens vanlig verksamhet, det är ut och puckla på skurkar som om inget hade hänt som gäller. Det gjorde garanterat ingen som helst skillnad ute i den stora världen utanför Sundbyberg heller. Lär knappast ha blivit fler giftermål, eller skilsmässor på grund av det. Det är fiktion inget annat.

Egentligen är det lika relevant att säga att figur X har nu blivit fikus, som att denne nu är frimärksamlare. Om inte serien specifikt handlar om just den saken, typ som Milo Manaras där det är just de sexuella aktiviteterna är det som ofta är själva handlingen så påverkar ju inte en sak som sker mellan olika nummer, eller sidor någonting. GL lär knappast börja smeka Lex Luthor framöver.

Men som vanligt har folk problem med att skilja på fantasi och verklighet. Bögar kommer fortfarande stenas ihjäl i vissa länder och Westboro Baptist Church kommer fortfarande dra runt med sina plakat - it doesn't make any real difference in the real world. Böglobbyn borde snarare vara upprörd över att de används som billigt försäljningsknep av giriga företag som egentligen inte bryr sig ett dugg om hur deras vardag ser ut. Precis som de handikappade som lackade till på Victorias allmosor där hon skulle tjäna en billig poäng för kungahuset.
http://ungarorelsehindrade.se/goteborg/ ... n-estelle/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Ny homo-karaktär i DC

Inlägg av Nima »

Fick ett tips av LR att låsa tråden medan jag delar den. Blir lättast så. Låser upp den här när jag är klar.


EDIT: Upplåst.
/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar