Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Ördög skrev:En verkligt spännande episod som jag hoppas att fler forummedlemmar minns är den som på svenska fick titeln Knatte, Fnatte & Tjatte i kriminaldramat "Bit i tomaten", och som publicerades i pocket nummer 14, Knattarna ger aldrig upp, från 1973.
Den serien har jag länge velat läsa, men jag har inte fått tag på Knattarna ger aldrig upp än. Hoppas jag gör det snart. Synd bara att serien var så pass misshandlad här i Sverige. Fast jag har ingenting emot att nationaliteten på svenskarna och tändstickorna togs bort. Att på svenska tala om svenskar och svenska tändstickor blir som sagt ganska meningslöst.

Synd också att det tecknades ett nytt omslag speciellt för Sverige, Norge och Danmark. (http://coa.inducks.org/story.php?c=DC+JB+++14). Jag hade mycket hellre velat ha det italienska originalomslaget av Giovan Battista Carpi (http://coa.inducks.org/story.php?c=IC+CWD++39). Det fick ju Finland. Så nedrans orättvist!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Wakuran »

Ankist89 skrev:Synd också att det tecknades ett nytt omslag speciellt för Sverige, Norge och Danmark. (http://coa.inducks.org/story.php?c=DC+JB+++14). Jag hade mycket hellre velat ha det italienska originalomslaget av Giovan Battista Carpi (http://coa.inducks.org/story.php?c=IC+CWD++39). Det fick ju Finland. Så nedrans orättvist!

Jag blev först litet förvirrad här, men det italienska originalet med arga knattar är ju klart mycket snyggare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Ja, det verkar som att de nordiska utgivarna (utom Finland) kände sig manade att ha ett lite "snällare" omslag, och därför lät teckna ett omslag med glada Knattar i stället. Vad som är så farligt med arga Knattar, det fattar inte jag, men det är tydligen likvärdigt med mordbrand och kpist-hot...
Användarvisningsbild
the_king
Very Good
Inlägg: 103
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 08:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av the_king »

hej
har en liten fråga om kap nr 40 hur många sidor ska det vara i den?
tror nämligen att min saknar sista sidan har 254 sidor i min
http://www.monstersgame.se/?ac=vid&vid=21070890
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Wakuran »

the_king skrev:hej
har en liten fråga om kap nr 40 hur många sidor ska det vara i den?
tror nämligen att min saknar sista sidan har 254 sidor i min

Hittar inte mitt ex nu, men jag tror du har rätt. De tidiga pocketarna verkar också generellt ha slutat med ett helt uppslag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Nr 40 har jag inte, men 256 är medräknat samtliga blad i boken, även de som det inte är serier på. De två sista sidorna brukar ha listan på hur många nummer som har kommit ut samt en beställnings-blankett. Alltså slutar serierna och numreringen normalt på sidan 254.

Jag ser i mitt ex av nr 37, att den sista numrerade sidan är 252. Efter den kommer beställnings-blanketten och listan på två sidor. Alltså bör det fattas två sidor (dvs. ett blad) med serier där.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Wakuran »

Den enda tvåsidesserien i KAP 37 ska vara "Långben och det riskabla förbudet".

http://coa.inducks.org/issue.php?c=se%2FKAP++37

Den enda tvåsidesserien i KAP 40 ska vara "Önskebrunnen".

http://coa.inducks.org/issue.php?c=se%2FKAP++40
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Men om sista seriesidan i the_kings ex av nr 40 är numrerad med 254, så bör det nog inte fattas någon sida där. Men jag vill inte säga för mycket, då jag som sagt inte har den själv.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av zlv »

the_king skrev:hej
har en liten fråga om kap nr 40 hur många sidor ska det vara i den?
tror nämligen att min saknar sista sidan har 254 sidor i min


Det ska vara en sida till efter sista seriesidan i #40. (Beställnings kupong för äldre nummer & lista över alla tidigare pocketar.)
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
PatrikJohansson
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 21:33

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av PatrikJohansson »

Pocket 1-50 är så bra att man bara kan gå runt och läsa dom om och om igen ^^
"Sannolikt också Knase i hans egenskap av fullkomligt asocial clown."

Citat från Jon Gisle ur boken Ankismen (1973).
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

PatrikJohansson skrev:Pocket 1-50 är så bra att man bara kan gå runt och läsa dom om och om igen ^^
Jag håller precis med, men jag skulle nog vilja vara så djärv som att säga att nr 1-100 är så bra.

Nr 47 och framåt är visserligen roligare att läsa av det skälet att de är handtexade, men innehållet är precis lika bra.

Jag tycker dock man märker av en kvalitetsförsämring när pocketarna slutade tryckas i Italien, dvs. omkring nr 140. Det blir mindre av de riktigt bra gamla klassiska italienska serierna av t.ex. Scarpa, Cavazzano, Carpi osv.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Rufus »

Ankist89 skrev:
PatrikJohansson skrev:Pocket 1-50 är så bra att man bara kan gå runt och läsa dom om och om igen ^^
Jag håller precis med, men jag skulle nog vilja vara så djärv som att säga att nr 1-100 är så bra.

Nr 47 och framåt är visserligen roligare att läsa av det skälet att de är handtexade, men innehållet är precis lika bra.

Jag tycker dock man märker av en kvalitetsförsämring när pocketarna slutade tryckas i Italien, dvs. omkring nr 140. Det blir mindre av de riktigt bra gamla klassiska italienska serierna av t.ex. Scarpa, Cavazzano, Carpi osv.


Jag skulle snarare säga att det finns absolut godbitar (och även bland pocketar 51-100), men samtidigt även riktiga bottennapp som jag har väldigt svårt för att orka läsa. Framför allt gäller det pocketarna med Musse Pigg, tycker jag. Pocket nr 11 (Fiffige Musse) är en riktig höjdare, men resten är i stort sett inget att ha, måste jag säga. Tycker ni att dessa Musse-pocketar är kul eller spännande?

De med Kalle är ofta kul, men runt 20-40 är det många sämre.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av germund »

Romano Scarpas Musse Pigg-serier är ju nästan alltid läsvärda, men det finns nog ännu fler usla Musse-serier än Kalle-serier. Pocket 11 är nog min favorit också, dels av nostalgiska skäl, dels för att den innehåller Scarpas fantastiska Altacraz-serie. Casty har fått mig att läsa nya pocketar också, så jag tycker inte allt är skit idag, även om kontrasterna mellan de bra och dåliga serierna är astronomisk.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av K-E Lindkvist »

germund skrev:Romano Scarpas Musse Pigg-serier är ju nästan alltid läsvärda, men det finns nog ännu fler usla Musse-serier än Kalle-serier. Pocket 11 är nog min favorit också, dels av nostalgiska skäl, dels för att den innehåller Scarpas fantastiska Altacraz-serie. Casty har fått mig att läsa nya pocketar också, så jag tycker inte allt är skit idag, även om kontrasterna mellan de bra och dåliga serierna är astronomisk.

Och när skall du gästblogga hos mig om pocket nummer 11? [;)] ("Aldrig mera Sing-Songs galler/Om brunnens slant i hatten faller")
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
PatrikJohansson
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 21:33

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av PatrikJohansson »

Anders1 skrev:Jag skulle snarare säga att det finns absolut godbitar (och även bland pocketar 51-100), men samtidigt även riktiga bottennapp som jag har väldigt svårt för att orka läsa. Framför allt gäller det pocketarna med Musse Pigg, tycker jag. Pocket nr 11 (Fiffige Musse) är en riktig höjdare, men resten är i stort sett inget att ha, måste jag säga. Tycker ni att dessa Musse-pocketar är kul eller spännande?


Jag tycker också nr 11 är den klart bästa pocketen med Musse även om tecknaren i "Musse Pigg och den svarta hummern" är bedrövlig. Men trots de fina Scarpaserierna så drar man ändå en suck av lättnad när Kalle och Joakim dyker upp i "Tiden går, men guld består"!
"Sannolikt också Knase i hans egenskap av fullkomligt asocial clown."

Citat från Jon Gisle ur boken Ankismen (1973).
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Ja, det är absolut inget fel på Musse-pocketarna. Nu har jag tyvärr aldrig läst nr 11, så den kan jag inte uttala mig om, men jag tycker i alla fall att nr 31 (Akta ryggen, Svarte-Petter!) och nr 47 (Musse Piggs mysterier) är toppenbra (i synnerhet den sistnämnda). Nr 50 (Musse Piggs äventyr i rymden) och 53 (Musse Pigg griper in) är inte fy skam de heller.

Bland de övriga har jag favoriter som nr 12 (Farbror Joakim räddar äran), 20 (Farbror Joakims med- och motgångar), 23 (Kalle Anka i centrum) och 49 (Högt spel, farbror Joakim!) för att bara nämna några.

Ibland tycker jag tyvärr att titlarna är lite missvisande. Farbror Joakims med- och motgångar tycker jag inte borde heta så. Det är väldigt mycket Kalle Anka och faktiskt ett par Musse Pigg-serier i den.
Och Kalle Anka i centrum är ju lite galet på en pocket som mest handlar om farbror Joakim.

Man borde ha behållit de italienska omslagen, vilket gäller många fler nummer, och kommit på bättre titlar. Ofta har man blandat omslag hej vilt. Omslaget till Kalle Anka i centrum hör egentligen till den pocket som på svenska heter Kalle Anka vågar livet (nr 10). Den pocket som här kallas Farbror Joakims med- och motgångar har i Italien det omslag som används till den svenska pocket nr 27 (Kalle Ankas vilda äventyr).
PatrikJohansson skrev:Jag tycker också nr 11 är den klart bästa pocketen med Musse även om tecknaren i "Musse Pigg och den svarta hummern" är bedrövlig.
Tycker du det? Det skall vara Massimo De Vita, och enligt mig är det inget fel på hans sätt att teckna Musse (eller teckna över huvud taget).
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Rufus »

Ankist89 skrev:Ja, det är absolut inget fel på Musse-pocketarna. Nu har jag tyvärr aldrig läst nr 11, så den kan jag inte uttala mig om, men jag tycker i alla fall att nr 31 (Akta ryggen, Svarte-Petter!) och nr 47 (Musse Piggs mysterier) är toppenbra (i synnerhet den sistnämnda). Nr 50 (Musse Piggs äventyr i rymden) och 53 (Musse Pigg griper in) är inte fy skam de heller.

Bland de övriga har jag favoriter som nr 12 (Farbror Joakim räddar äran), 20 (Farbror Joakims med- och motgångar), 23 (Kalle Anka i centrum) och 49 (Högt spel, farbror Joakim!) för att bara nämna några.

Ibland tycker jag tyvärr att titlarna är lite missvisande. Farbror Joakims med- och motgångar tycker jag inte borde heta så. Det är väldigt mycket Kalle Anka och faktiskt ett par Musse Pigg-serier i den.
Och Kalle Anka i centrum är ju lite galet på en pocket som mest handlar om farbror Joakim.

Man borde ha behållit de italienska omslagen, vilket gäller många fler nummer, och kommit på bättre titlar. Ofta har man blandat omslag hej vilt. Omslaget till Kalle Anka i centrum hör egentligen till den pocket som på svenska heter Kalle Anka vågar livet (nr 10). Den pocket som här kallas Farbror Joakims med- och motgångar har i Italien det omslag som används till den svenska pocket nr 27 (Kalle Ankas vilda äventyr).


Hm, då har vi inte samma favoriter, kan vi klart konstatera. Musse-pocketen nr 47 glimrar till lite. Det finns några serier där som är ganska trevliga. Men "Akta ryggen Svarte-Petter" har jag riktigt svårt för, trots att jag kanske borde gilla den av nostalgiska skäl. Likaså borde jag kanske gilla "Kalle Anka i centrum" av just nostalgiska skäl. Det var en av de allra första pocketarna som jag köpte som liten knatte för sparad veckopeng. Men den hör helt klart till bottennappen, enligt min mening.

Läs gärna nr 11. Skulle vara intressant att höra vad du kommer att tycka om den.

Flera andra ovan nämner Romano Scarpa. Han är en av mina absoluta favoriter också, och det är synd att han inte har varit med mer i pocketarna.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Anders1 skrev:Likaså borde jag kanske gilla "Kalle Anka i centrum" av just nostalgiska skäl. Det var en av de allra första pocketarna som jag köpte som liten knatte för sparad veckopeng.
Då kan jag som parentes nämna att min allra första pocket var nr 133, Akta plattfötterna, Kalle!. Den är visserligen nyare, men jag gillar den (kanske av nostalgiska skäl). Den har tyvärr ingen Scarpa, men väl tre toppenäventyr av Giovan Battista Carpi, som helt klart är på min topp 3 bland italienarna.
Anders1 skrev:Musse-pocketen nr 47 glimrar till lite. Det finns några serier där som är ganska trevliga. Men "Akta ryggen Svarte-Petter" har jag riktigt svårt för, trots att jag kanske borde gilla den av nostalgiska skäl.
Akta ryggen Svarte-Petter var en av mina första av dessa äldre pocketar, så kanske är det av nostalgiska skäl jag gillar den. Musse Piggs mysterier älskar jag, särskilt Scarpas Musse Pigg och det sista avsnittet. Och Högt spel, farbror Joakim! är nästan obegripligt bra. Trefaldigt enfaldigt av G.B. Carpi är ju bara för rolig!

En annan jag gillar är nr 63, Sikta rätt, Kalle! (återigen en usel titel). Där har vi både Carpi, Marco Rota och hela fyra serier av Romano Scarpa.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Rufus »

Ankist89 skrev:En annan jag gillar är nr 63, Sikta rätt, Kalle! (återigen en usel titel). Där har vi både Carpi, Marco Rota och hela fyra serier av Romano Scarpa.


Ja, nr 63 är bra, och det är väl också den första i en ganska bra period. Jag tycker att dom blev bättre igen fr.o.m. den. Annars är 1-20 mina favoriter.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Anders1 skrev:Ja, nr 63 är bra, och det är väl också den första i en ganska bra period. Jag tycker att dom blev bättre igen fr.o.m. den. Annars är 1-20 mina favoriter.
En del däremellan kan jag förstå att du inte är så förtjust i (nr 37, "Lyft på hatten för Musse Pigg" till exempel), men särskilt nr 44 och framåt tycker jag är riktigt bra.
Skriv svar