Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
PatrikJohansson
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 21:33

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av PatrikJohansson »

Ankist89 skrev:Bland de övriga har jag favoriter som nr 12 (Farbror Joakim räddar äran)


Nr 12 är riktigt bra, jag gillar "mellanserierna" där Joakim och Von Pluring är i rättsalen. Så jäkla sköna replikskiften! [:o)]

Joakim: "Von Pluring! Den boven...Den lusen som knappt äger tusen miljarder, med vilken rätt vågar han begära att jag ska uteslutas ur klubben?"
Von Pluring: "Med samma rätt som jag anser en sån gammal girigbuk totalt motbjudande!"
"Sannolikt också Knase i hans egenskap av fullkomligt asocial clown."

Citat från Jon Gisle ur boken Ankismen (1973).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Wakuran »

Är inte mellanserierna tecknade av Perego? Jag har alltid tyckt att han tecknar fasansfullt stelt och tråkigt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
PatrikJohansson
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 21:33

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av PatrikJohansson »

Wakuran skrev:Är inte mellanserierna tecknade av Perego? Jag har alltid tyckt att han tecknar fasansfullt stelt och tråkigt...


De är horribelt tecknade men jag diggar manuset som dryper av ilska, frustration och överreaktioner [:p]
"Sannolikt också Knase i hans egenskap av fullkomligt asocial clown."

Citat från Jon Gisle ur boken Ankismen (1973).
kacki86
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 21 nov 2012, 15:28

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av kacki86 »

Hej. Jag undrar om nån är intresserad av att köpa min samling. Nummer 1 till 408, alltså komplett.
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Bobo »

Välkommen!
Det är det säkert. Kan du beskriva skicket på dom, speciellt nr 1-17? Kanske du har bilder?

/Bobo
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Wakuran »

Det finns annars en särskild köp-och-säljavdelning...
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Nima »

kacki86 skrev:Hej. Jag undrar om nån är intresserad av att köpa min samling. Nummer 1 till 408, alltså komplett.


Välkommen kacki86.

Precis som Wakuran påpekar, så har vi en särskild avdelning för köp- och säljtrådar.
Skapa en tråd där så kanske du får napp.

viewforum.php?f=13

/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Jag har precis fått tag i Kalle Ankas Pocket nr 4 - Kalle Anka i toppform. Den har jag hört varma ord om, så det skall verkligen bli roligt att få läsa den - i synnerhet Barks Den fantastiska flodfärden, som jag nu skall få läsa för första gången.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Rufus »

Ankist89 skrev:Jag har precis fått tag i Kalle Ankas Pocket nr 4 - Kalle Anka i toppform. Den har jag hört varma ord om, så det skall verkligen bli roligt att få läsa den - i synnerhet Barks Den fantastiska flodfärden, som jag nu skall få läsa för första gången.


Japp, det är en klassiker! Men Barks-serien är bara en av flera godbitar i den pocketen, och den är ju här dessutom redigerad och kommer väl inte riktigt till sin fulla rätt. Men denna pocket innehåller även fina klassiker av storheter som Romano Scarpa, Tony Strobl och Phil de Lara, har jag för mig.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ankist89 skrev:Jag har precis fått tag i Kalle Ankas Pocket nr 4 - Kalle Anka i toppform. Den har jag hört varma ord om, så det skall verkligen bli roligt att få läsa den - i synnerhet Barks Den fantastiska flodfärden, som jag nu skall få läsa för första gången.

Bland pocket 1-30 (sen slutade jag köpa dem) är nummer 4 i en klass för sig själv (möjligen kommer 6 och 11 upp till liknande nivåer). Här motiverar jag varför. [:o)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Enligt INDUCKS har Den fantastiska flodfärden 20 sidor och 3 rader per sida, så den är i alla fall inte beskuren till 3 rader, vilket sorgligt nog händer när serierna har 4 rader. Tony Strobl råkar alltför ofta utför detta.

Likadant blir italienska pocketserier med 3 rader beskurna till 4 rader när de publiceras i Kalle Anka-tidningen. Det är lika illa, det.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Jag förstår problemet med den här utgåvan av Den fantastiska flodfärden. Oppfinnar-Knutte, som egentligen är Jockes farfar, har blivit Oppfinnar-Jocke. Och Björn Bandhund nämns inte ens vid namn, vilket han väl gör i originalet? Förmodligen är dialogen redigerad även på andra ställen. Får försöka få tag i Guldbok 6, för där är väl allt sånt fixat? I den boken har vi dessutom ett stort antal andra godbitar som jag bra gärna skulle vilja läsa...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är "Den fantastiska flodfärden" den jag skrev om i Barkssågartråden? Den när de får tag på någon gammal husbåt och Barks faktiskt kommer ihåg var de olika delarna sitter.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Labrador Road 26 skrev:Är "Den fantastiska flodfärden" den jag skrev om i Barkssågartråden? Den när de får tag på någon gammal husbåt och Barks faktiskt kommer ihåg var de olika delarna sitter.

Nej, det var Kalle Anka och flodens skräck, vilket du själv skrev: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=27&t=7220&start=140#p137723

Den fantastiska flodfärden är en episod ur Joakims ungdom, så där är givetvis varken Kalle eller Knattarna med. Joakim berättar för Farmor Anka om när han var kapten på en flodbåt på Mississippifloden.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Jag har nyss läst Kalle Ankas Pocket nr 76: Kalle Anka - säker i sadeln, och måste bara få meddela att En tacksam uppgörelse och Skrivbordets mysterier - båda tecknade av Giorgio Cavazzano - var två av de bästa italienska ankserier jag läst på mycket länge. Rekommenderas varmt, även om pocketens övriga innehåll inte når tillnärmelsevis samma klass.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Linus S »

Lite O.T, men i somras när jag var på semester, läste jag en Kalle Ankas Pocket ifrån 70-talet om jag inte minns fel. Den var i ovanligt bra skick också.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Wakuran »

Jaha, så vilken... ?
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Linus S »

Kan inte minnas vad titeln var, men jag kommer ihåg följande:

1. Omslagsfärgen var GUL.
2. Farbror Joakim fanns med på omslaget, liksom en del av hans pengar också.
3. Minns också att det var ett tvåsiffrigt nummer pocketen hade. (Kan varit ensiffrigt också, ska kolla upp det).

Kommer säkert på mer när sover över det under natten och imorgon.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Looding »

Linus S skrev:Kan inte minnas vad titeln var, men jag kommer ihåg följande:

1. Omslagsfärgen var GUL.
2. Farbror Joakim fanns med på omslaget, liksom en del av hans pengar också.
3. Minns också att det var ett tvåsiffrigt nummer pocketen hade. (Kan varit ensiffrigt också, ska kolla upp det).

Kommer säkert på mer när sover över det under natten och imorgon.

OT: Det låter som nummer 21 eller 49.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka ... ror_Joakim
http://coa.inducks.org/issue.php?c=se/KAP++49
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Minns du inte handlingen i någon av serierna?

Förresten, varför är detta OT (off-topic)?
Skriv svar