Serietidningsfilmer med serietidningshandling

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serietidningsfilmer med serietidningshandling

Inlägg av Labrador Road 26 »

De gamla Åsa-Nissefilmerna med John Elfström hade nog många likheter med serien, men kanske svårt att säga vem som härmade vem där. Inte heller riktigt identiska berättelser rakt av utan mer det generella upplägget.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Serietidningsfilmer med serietidningshandling

Inlägg av Erik S »

Ingen bygger på (härmar) den andra, båda bygger (i grunden) på Stig Cederholms noveller.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Serietidningsfilmer med serietidningshandling

Inlägg av FredrikLähnn »

Wakuran skrev:
FredrikLähnn skrev:
AndreasEriksson skrev:V för Vendetta skulle jag godkänna, där känns handlingen tillräckligt nära. De andra har jag inte heller sett/läst tillräckligt mycket av för att veta.

Det gjorde som bekant INTE Alan Moore [;)]

Fast han gillar ju ingenting i filmatiseringsväg, så jag vet inte om man ska lägga så stor vikt vid det specifikt...

Touché [:o)]
(Det är nog inte lätt att göra Moore nöjd)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serietidningsfilmer med serietidningshandling

Inlägg av Agentum »

Dock överdrivs det han må sagt ofta, man kan trpo att han är fylld av raseri och undergång, men lyssna lite på karln och se det han kommenterar, han är skum och tror på magi men han är fan kul och han har nåt kvar, folk vill bara pissa på honpom av nån anledning.

Visst allt har inte blivit bra som han gjort, men så många andra har långt sämre värden men ingen bryr sig då de är nollor utåt sett, ingen gnäller liksom över Bendis då han är i princip ointressant som människa och i allt.

Så jag tycker ibland att More döms för hårt och allt jagas, varje andetag, han har konstiga principer JA ,men jag fattar inte det här med att folk kämnner sig nöjda när han sagt si eller så som inte passar in.

Det finns inet så många "stora" i serievärlden så jag tycker man ska fundera över det i stället, en dle är för att skriva fortlöpande grejor som man kan läsa i bara underhållningssyfte och aldrig igen se igen, andra kan mer om det går bra.

Gaiman är mer accepterad men lustigt nog började han sin bana utifrån at hänga med Moore, sen blev han mer allmänt känd för sina böcker.

Dock är ju inet Moore ensam om det här Morrison är ju ytterst underlig tex och har klart fler fel i karriären, besymnnerlig och så magi igen, hur kommker det sig, imo skrev han redan sitt bästa på 80-talet och även om han varit bra nu med så toppar han inte det iaf, mer bullshit imo än Moore.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Serietidningsfilmer med serietidningshandling

Inlägg av Kermit »

Morrison har ju gjort fantastiska grejer som All-Star Superman, New X-Men, hans Batman-run och We3 t. ex.
Håller med om att Moore får mycket skit, men det var väl bland annat the League-filmen som gjorde att han ledsnade? Gaiman har en betydligt mer...social och öppen framtoning. Men han håller ju också hårt i sina grejer, det lär inte komma någon (t ex) film med Sandman om Neil inte är helnöjd.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Serietidningsfilmer med serietidningshandling

Inlägg av super85 »

Folk missar ofta den biten med Alan Moore att han redan har en rätt bra inkomst, och han får en väldigt bra mängd pengar för serie-royalties. Han får rätt mycket för "Before Watchmen" även om han tagit alla tillfällen i akt att dissa hela det eventet. Det jag försöker komma till är att Alan Moore har råd att bete sig som han vill. Och detta är givetvis på grund av att han skrivit så många populära serier, moderna klassiker etc, som finns konstant i "in print" och som han själv sagt, han behöver bara öppna dörren för att ta emot mer pengar.

Moore får mycket skit, men sen säger han väldigt mycket skit också. Och med jämna mellanrum dissar alla moderna serier som görs. Och just den biten är rätt tröttsam. Moore har rätt när han dissar diverse Watchmen-kopior, men saker som "There is no A-list talent in todays comic book industry" och att ALLT som görs är kasst etc är överdrivet. Det är sura kommentarer och han har medgett att han ibland säger dumheter. Jag vet att just Grant Morrison blev irriterad av Moores kommentarer och sa bland annat att "All Star Superman" inte hade tagit någon inspiration alls av Watchmen.

Filmversionen av LOEG är en del av det att Moore tröttnade helt på Hollywood(och valt att ge pengarna till seriernas tecknare) och blev helt anti. Den filmen gjorde att han tröttnade och inte längre ville ha nånting att göra med dem. Moore blev indragen i någon konstig rättegång också under inspelningen av den filmen.Moore ville då inte längre ha hans namn i filmer som baserades på hans grejer.

En kanske viktigare händelse är när "V for Vendetta" filmades, Producenten Joel Silver sa att han hade pratat med Moore som var jätteglad och intresserad av produktionen. Detta var givetvis en lögn, och Silver hade aldrig pratat med Moore. Innan den händelsen så kommenterade Moore typ aldrig filmatiseringen av hans verk, det har nu bara blivit så eftersom Silver lyckades så fint med sina kommentarer. Troligtivis vet civila nuförtiden vem bättre vem Moore är eftersom han passar på att säga elakheter om Hollywood varje gång han blir intervjuad. Utan Joel Silvers "Alan Moore är jätteglad över V for Vendetta filmen" citat, så hade Moore troligtvis hållit helt tyst om Watchmen filmen.

Som ett annat exempel, Alan Moores kompis Warren Ellis promotade "RED" filmen glatt på diverse seriemässör och evenemang. Han fick säkert en schysst summa pengar, och valde att se glad ut, och tog grejen som en "serier är en annan grej än filmer" ställning. Ellis brukar alltid ha rätt starka åsikter om serier, och dissa diverse events etc, snacka om hur folk "whoring for the industry" etc. Men han valde att promota "RED" filmen, trotts att den verkligen har typ inget att göra med DC/Wildstorm serien av samma namn.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Serietidningsfilmer med serietidningshandling

Inlägg av Sir-L »

super85 skrev:[...]Som ett annat exempel, Alan Moores kompis Warren Ellis promotade "RED" filmen glatt på diverse seriemässör och evenemang. Han fick säkert en schysst summa pengar, och valde att se glad ut, och tog grejen som en "serier är en annan grej än filmer" ställning. Ellis brukar alltid ha rätt starka åsikter om serier, och dissa diverse events etc, snacka om hur folk "whoring for the industry" etc. Men han valde att promota "RED" filmen, trotts att den verkligen har typ inget att göra med DC/Wildstorm serien av samma namn.


Ok, det var ju svar på min fundering i tidigare inlägg. Snopet, jag som tyckte att filmen kändes som hur serien borde vara (jag har som sagt inte läst serien ifråga)
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Serietidningsfilmer med serietidningshandling

Inlägg av super85 »

Filmen är totalt annorlunda. En actionkomedi. Serien är en brutalt våldsam ,kort berättelse om en gammal agent som är typ psykotisk. Filmen ändrade t om förnamnet på karaktären.
Skriv svar