Stora Gaston-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

frankjw skrev:
Wakuran skrev:
Peral skrev:Håller inte med om att Gaston tappade så mycket på slutet, däremot var det nog bra att serien slutade då den gjorde. Nu är det hög klass på alla album i serien.

Det allra sista albumet tror jag aldrig kom ut i Skandinavien, och var opublicerat fram till samlingen nyligen. Jag har inte läst, men av det jag hunnit se känns det relativt platt.


Vilket är det? Var det boxen det var med i?

Det var alltså det här albumet, men det var tydligen bara 13 sidor där från den senare perioden.

http://www.bedetheque.com/album-2821-BD ... gaffe.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaffe_%C3%A0_Lagaffe_!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

Linus van Pelt skrev:På slutet blev han väl t.o.m. lite för mycket av "hjälte" ibland, ett naturbarn vars kreativitet och ekologiska medvetenhet gjorde att han inte passade in i konsumtionssamhällets inrutade kontorsmiljöer. Då var hans kritiska distans till det hetsiga lönearbetet en dygd, i början en synd. [:o)]

Det där är sant. Något Gaston för övrigt delar med Kalle i Kalle och Hobbe. Också i den förskjuts fokus från ett förstörande av (familje)ordningen till en frifräsande fritänkare som utmanar (vuxen)konventionerna. Kanske ligger det lite i författandets natur - många författare blir inte sällan efter ett tag så förtjust i sin figur att hen tappar den hälsosamma distansen.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Peral »

Wakuran skrev:
frankjw skrev:
Wakuran skrev:
Peral skrev:Håller inte med om att Gaston tappade så mycket på slutet, däremot var det nog bra att serien slutade då den gjorde. Nu är det hög klass på alla album i serien.

Det allra sista albumet tror jag aldrig kom ut i Skandinavien, och var opublicerat fram till samlingen nyligen. Jag har inte läst, men av det jag hunnit se känns det relativt platt.


Vilket är det? Var det boxen det var med i?

Det var alltså det här albumet, men det var tydligen bara 13 sidor där från den senare perioden.

http://www.bedetheque.com/album-2821-BD ... gaffe.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaffe_%C3%A0_Lagaffe_!


Kul omslag var det i alla fall!
Användarvisningsbild
gulfarn
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 01 nov 2008, 20:00

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av gulfarn »

De tidigare opublicerade sidorna ni diskuterar...vet ni i vilken av böckerna i boxen de var med i? Har själv bara lyckats få tag i två av böckerna ur boxen på tradera!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

gulfarn skrev:De tidigare opublicerade sidorna ni diskuterar...vet ni i vilken av böckerna i boxen de var med i? Har själv bara lyckats få tag i två av böckerna ur boxen på tradera!

Den sista boken, rimligen. Volym 7 borde det vara.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av RioGrande »

Verkar som om Dupuis köpt tillbaka Gaston från Marsu. Eller rättare sagt: de köpte hela firman!

http://www.bodoi.info/news/2013-03-26/d ... ions/66767
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Verkar som om Dupuis köpt tillbaka Gaston från Marsu. Eller rättare sagt: de köpte hela firman!

http://www.bodoi.info/news/2013-03-26/d ... ions/66767

Ahh, de har samarbetat tidigare i samband med samlingsutgåvan, vet jag... (och gav i samband med det ut ett hyllningsnummer av tidningen Spirou där ett gäng tecknare tolkade Gaston)... Mitt intryck av Marsu Productions är att de varit dåliga på att utveckla nya intressanta serier, utan de har överlevt i stort sett enbart på Franquins figurer.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av RioGrande »

Japp. Och nu är det slut.
Nu kommer Spirous och Nickes försvunna kompisar tillbaka. Serien blir återigen lika överbefolkad som Tintin! (Det är ju en fara när man hittar på för många roliga bifigurer som sedan måste vara med varje gång, det drar ner tempot!)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Peral »

Kan man investera pengar bättre?
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

RioGrande skrev:Japp. Och nu är det slut.
Nu kommer Spirous och Nickes försvunna kompisar tillbaka. Serien blir återigen lika överbefolkad som Tintin! (Det är ju en fara när man hittar på för många roliga bifigurer som sedan måste vara med varje gång, det drar ner tempot!)

Jag håller verkligen med! Tintin är tamejtusan just "överbefolkad". Har för mig att Björn W skriver i förordet till Koks i lasten (??) att den är så bra eftersom i princip alla figurer från Tintinuniversum gör entre. Själv håller inte alls med, tycker mest det känns krystat. Serafim Svensson i all ära, såååå rolig kanske han inte är att han måste dyka upp i de mest omöjliga sammanhang. Dessutom tycker jag att världen blir mindre om samma personer alltid är med, det blir lite lätt abstrakt commedia dell´Arte över det hela...
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Furienna »

Offissa Pupp skrev:
RioGrande skrev:Japp. Och nu är det slut.
Nu kommer Spirous och Nickes försvunna kompisar tillbaka. Serien blir återigen lika överbefolkad som Tintin! (Det är ju en fara när man hittar på för många roliga bifigurer som sedan måste vara med varje gång, det drar ner tempot!)

Jag håller verkligen med! Tintin är tamejtusan just "överbefolkad". Har för mig att Björn W skriver i förordet till Koks i lasten (??) att den är så bra eftersom i princip alla figurer från Tintinuniversum gör entre. Själv håller inte alls med, tycker mest det känns krystat. Serafim Svensson i all ära, såååå rolig kanske han inte är att han måste dyka upp i de mest omöjliga sammanhang. Dessutom tycker jag att världen blir mindre om samma personer alltid är med, det blir lite lätt abstrakt commedia dell´Arte över det hela...

De flesta av alla figurerna, som dyker upp i "Koks i lasten", är ju bara med en kort stund, så jag tycker inte att det stör. Enligt mig lyckades Hergé också få det att inte alls kännas krystat. Och angående Serafim Svensson är det inte han själv, som är så särskilt rolig, utan det är kapten Haddocks reaktioner på honom. Å andra sidan är epilogen i "Plan 714 till Sidney", där vi får se familjen Svensson se Tintin & co bli interjuvade på TV, bland det bästa med det lite väl konstiga äventyret.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av RioGrande »

Problemet med Koks i lasten (eller ett av problemen) är att det egentligen är tre olika äventyr som tryckts ihop till ett, på 62 sidor. Det är så kasst att det nästan inte går att beskriva att Hergé väljer att sammanfatta berättelseelement motsvarande åtskilliga tiotal sidor SOM TIDNINGSKLIPP i slutet. Massor av bra saker tappas bort eller förklaras dåligt. Alcazar tappas bort totalt.

Har aldrig tyckt om Svensson. Nu SKA man ju inte tycka om honom, men jag tycker att han stör mer än han tillför.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Furienna »

Jag tycker faktiskt att det där med tidningsurklippen var en smart idé, och att Hergé också lyckades få till det på ett snyggt sätt. Alcazar kanske försvinner fort ur historien, men egentligen gör Dawson och doktor Müller också det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av RioGrande »

Ett litet svagt rykte (ett under-rykte till ett under-rykte) har viskats om att det ska komma ut en ny SAMLAD Gaston på svenska i höst. Men det är tydligen lite hysch-hysch fortfarande. Men man kan väl gissa att det I SÅ FALL sker i samband med bokmässan....
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Grumme »

RioGrande skrev:Ett litet svagt rykte (ett under-rykte till ett under-rykte) har viskats om att det ska komma ut en ny SAMLAD Gaston på svenska i höst. Men det är tydligen lite hysch-hysch fortfarande. Men man kan väl gissa att det I SÅ FALL sker i samband med bokmässan....


Betyder det att den Gastonbox med sju inbundna volymer som släpptes 2007 inte var komplett?
För om den var det så kan man väl lika gärna låta trycka upp nya upplagor av den gamla? Intresset verkar ju finnas av prisbilden att döma...
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av RioGrande »

Har nog inte att göra med om boxen var komplett eller inte. Utan snarare på att boxen tog slut i ett vips --- samtidigt som det finns efterfrågan. Jag vet inte om det är samma box som kommer i en ny upplaga, eller om det rör sig om en helt ny utgivningsform.
(Som sagt. Detta är lite halvhemligt fortfarande... men min källa är pålitlig när det gäller sånt här.....)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

Inte ens i 80-talets albumutgåva var det väl iofs så mycket bra grejer som saknades? De senaste serierna var ju ärligt talat sällan särskilt bra...

(Finns iofs en del specialomslag och liknande teckningar som är rätt snygga...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Serieguden »

Likväl som Carl Barks samlade verk var begränsad till 2000 ex
var Gastonboxen begränsad till 1000 ex, varav ett antal
Kasserades direkt pga något fel. Borde därför bli en ny utgåva.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Looding »

Vadå för fel? Hur många då?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Är det det felaktiga typsnittet som användes på en siffra på en av bokryggarna du tänker på som ett fel, Serieguden? Tror inte att några böcker kasserades för den missen.
Men det saknas ju en hel del i boxen, tänker särskilt på alla omslag som lyser med sin frånvaro. Finns ju numera fina samlingsvolymer på franska med material som inte är med i boxen. Så bara bra om det kommer en ny samling på svenska. Förhoppningsvis helt komplett då. [:)]
Skriv svar