eget förlag bara på skoj

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Drömlaget för mig vore ett gäng svenska serieskapare, typ Mikael Bergkvist, Joakim Gunnarsson, Thomas Fels, Hedvig Häggman-Sund, Natalie Batista, Alf Sellander, Horst Schröder och Magnus Knutsson. Tillsamans tror jag de skulle kunna skapa en helt fantastisk superhjälteserie.

Eh, även om det är felstavat, vad tusan har jag i den samlingen att göra? Jag är inte serieskapare egentligen även om jag har idéer och uppslag för några olika.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av Wakuran »

Likt Natalia Batista har du ingen direkt anknytning till superhjälteserier, heller...

(Joakim Gunnarsson och Hedvig Häggman-Sund har iaf samarbetat med Daniel Ahlgren på SH3.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av Peral »

Labrador Road 26 skrev:
Peral skrev:Drömlaget för mig vore ett gäng svenska serieskapare, typ Mikael Bergkvist, Joakim Gunnarsson, Thomas Fels, Hedvig Häggman-Sund, Natalie Batista, Alf Sellander, Horst Schröder och Magnus Knutsson. Tillsamans tror jag de skulle kunna skapa en helt fantastisk superhjälteserie.

Eh, även om det är felstavat, vad tusan har jag i den samlingen att göra? Jag är inte serieskapare egentligen även om jag har idéer och uppslag för några olika.


Nu kör jag stenhårt med Alf Sellander eftersom jag hoppas du skall byta namn, sedan jag stavade ditt namn fel i Lila DeLila albumet. Jag tror ingen kommer tvinga dig att medverka i en Superserietidning, jag satte bara ihop en rad kreativa perosner som jag tror skulle kunna göra något bra tillsammans.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av tfels »

Om du var svensk utgivare och fick överta tre-fem redan etablerade titlar (serietidningar) från andra svenska förlag, vilka skulle det då bli?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Bamse, Fantomen och Spindelmannen. Mest för att det inte är buskis och fortfarande finns i butikshyllan.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av Peral »

Oj med tanke på dagens smala utbud är det inte mycket att välja på men kanske Zorn&Dirna från Albumförlaget, The Walking Dead från Apartförlag och Thorgal från Egmont!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av tfels »

Jag skulle satsa på Spider-man och... hm, vilka tidningar finns det numera? Skulle kanske välja Kalle Anka för upplagans och utgivningstaktens skull och Galago för att den kan publicera sådant som andra inte gör. Och egentligen borde man ju återuppliva gamla goa Epix.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av Peral »

Galago?! Då kan du likaväl ta över SSS igen! [;)]
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av tfels »

Hehe, men nja, näe det är skillnad på inriktningen mellan G och SSS. Men Svenska Superserier utgiven i stor upplaga av ett etablerat förlag, det vore kul! Å andra sidan är en stor del av charmen och vitsen med tidningen just detta att den kan växa med sina serieskapare, vilket naturligt nog sker långsamt.

Andra bra tidningar att ha i sitt "stall" vore väl sådant som Utopi, Svenska Serier, Gigant och Elixir.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av tfels »

När jag läser Previews-katalogen så slås jag av hur många olika titlar Image ger ut. Jag har ingen koll på dem, men de ser rätt snygga och spännande ut. Det verkar vara en salig blandning av genrer och stilar också. Frågan är om något av det skulle fungera på den svenska marknaden, kanske inte i egen tidning, men som backup. Nån som läser Images serier?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av Labrador Road 26 »

The Walking Dead ges ju ut redan, men antar att du inte räknar den i och med det. Läser ingen för tillfället men har varit sugen på Elephantmen/Hip Flask, tidigare läste jag en del Liberty Meadows, City of Heroes förstås och lite Cyberforce (som låg på Top Cow-labeln). Madman tror jag var bra, men den är nedlagd numera. Utan att ha läst den tror jag Savage Dragon har störst potential för svenska marknaden. Men Dark Horse är nog mera svensk i sin utgivning än Image.

EDIT: Såg att både Invincible och Witchblade rullar fortfarande, WB har ju visats på svensk tv så den skulle kanske funka och Kirkman som skriver Invincible bör ju vara poppis i och med TWD.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av tfels »

Kan du nog ha rätt i.

Ett tips, titta på Images hemsida.
http://www.imagecomics.com/

Detta är vad som kommer i november:
http://www.imagecomics.com/upcoming/2012/09

Mycket av det ser ju ganska smarrigt ut och borde vara något för svenska utgivare att slänga ett öga på.

Dark Horse har som sagt en hel del också som svenska utgivare bör hålla ögonen på.
http://www.darkhorse.com/
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av Labrador Road 26 »

Black Kiss II? Det är en reprint väl, trodde Chaykin lagt sig på hyllan faktiskt. De där Spawn/Watchmen-omslagen tycker jag ser ut vara stämningsläge för DC, lite väl tydlig rip-off där. Men det var egentligen inte någon av titlarna som gav en "ah, den där ser ser verkligen intressant ut-känsla" utom möjligen Star Bright and the Looking Glass.

EDIT: Vilken svensk utgivare snackar du om förresten, Egmont eller drömmer du om någon annan kanske?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av tfels »

Jag vet inte exakt. Kanske kan man peta in något i någon av Egmonts tidningar? Eller kanske en Walking Dead-tidning med andra backup-serier? Förr hade nog Magnum passat för några av dessa serier. Jag tycker att Clone (från Kirkmans egen imprint) ser spännande ut. Men jag har ju inte ens läst den. Det finns flera som kanske kunde funka.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av Ray »

Jag saknar både Gigant och Magnum. En tidning i samma stil vore kul. Det borde finnas en marknad då det finns otroligt mycket serier här ute i världen och inte bara Marvel, DC eller Image för den delen.
Men det är för få aktörer på marknaden, samma folk hela tiden. Det behövs lite nytt blod för att fräscha upp allting och komma med nya idéer.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: eget förlag bara på skoj

Inlägg av super85 »

Black Kiss II är en ny serie av Chaykin.
Skriv svar