Bra film!

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Bra film!

Inlägg av MAD »

Jag satt just och letade igenom Film, TV och bio efter en allmän tråd om bra filmer men jag hittade ingen... ifall jag missat nåt får gärna en moderator klippa ihop trådarna men det jag hittade var antingen "film som andra gillar men inte jag", "film som alla sett men inte jag" eller "bra film som ingen annan sett" så nu tycker jag det är dags att starta en tråd med bra film helt enkelt :-)

Jag såg nyligen filmen the Raid och blev mäkta imponerad. Jag hade sett trailern för längesen och såg verkligen fram emot att se filmen, men vanligtvis när förväntningarna är såpass höga så brukar filmen bli en besvikelse. Den här gången var det definitivt inte så utan filmen höll den kvaliteten jag hoppades på.

Det är en ren actionfilm med en del skjutande men det som imponerar är deras fightingscener med Indonesisk silat. Själva storyn är inte mycket att hänga i granen även om den nog är aningens bättre än ex Ong Bak och liknande storverk som också tillhör en av mina favoriter inom genren, däremot kanske den ligger lite under Ip Man. Där lyckades jag dessutom få in två till av mina favoriter som ett litet sidospår ifall det finns fler som gillar den här typen av filmer.

För att ändå nämna storyn så handlar den om en specialstyrka inom polisen som ska storma ett höghus som enbart befolkas av kriminella för att försöka fånga huvudskurken som självklart befinner sig högst upp i huset.

Jag är väldigt ledsen över att den inte verkar få någon svensk biovisning, iaf har jag inte sett eller hört talas om det. Undrar ifall det inte finns en marknad eller om biograferna har någon slags självcensur och inte anser att en brutal fightingfilm ska få visas eller om det är så enkelt att de inte tror att en Indonesisk film skulle locka folk?

Här är den officiella trailern, om man vill se den som gör filmen aningens mer rättvisa så googla på "red band trailer the raid", jag tänkte inte länka till den eftersom den är några snäpp mer brutal än vad man bör se om man är under 15 vilket jag vet att vi har en del medlemmar. Nu är det ju inte så att det utgör ett hinder på nåt sätt, men jag har iaf uttryckt att man bör vara beredd på det.

Sen är filmen ytterligare några snäpp brutalare dessutom vilket jag inte är odelat positiv till men det är ju också intressant att det fortfarande är möjligt att göra filmer av den här sorten som folk som redan är avtrubbade kan sitta och vrida på sig i soffan över :-)

Nån annan som sett filmen eller har några favoritfilmer i vilken genre som helst att dela med sig av?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bra film!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Du har dessa trådar bland annat.
viewtopic.php?f=37&t=8387

och framför allt denna:
viewtopic.php?f=37&t=19

De har seriefilm som fokus, så menar du generellt om film finns det ingen sedan tidigare vad jag vet. Då min lista skulle bli väldigt, väldigt omfattande får jag återkomma med det. Men börjar med att slänga in Frank Capra, hans filmer från 30-40-talet är klart sevärda. Det är mästerverk och genuina berättelser från den svartvita eran när ljudfilmen kommit igång ordentligt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Bra film!

Inlägg av Nima »

Det verkar om om trådens syfte är filmer som inte är baserade på serier.
Säger som LR, finns ju massor av rullar.

Men ska jag lista mina absoluta favoritfilmer..

Gudfadern del 1 och del 2
Härskarringen-trilogin
Braveheart
Diktatorn och Guldfeber med/av Chaplin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Bra film!

Inlägg av MAD »

Nope, nu tänker jag inte på seriefilm specifikt utan film generellt.

Det låter mycket trevligt med en omfattande lista och det är ingen brådska, jag har tänkt hänga här ett tag till :-)

Det behöver dock inte vara så att du skriver ner hela listan direkt, jag ser gärna att folk slänger in några favoriter och att det sen blir lite diskussion om dem. Capra tror jag inte jag har sett något av, vilket jag skäms lite för med tanke på att han gjort ett par stycken som ligger på listan över film som alla bör ha sett nån gång... men nu kanske är ett bra tillfälle att ta tag i det och se till att skaffa dem.




Jag har nog faktiskt sett alla de filmerna du la ut kungnima :-) Vilket kanske är lite trist eftersom jag inte har nåt att leta upp för att se på...

Chaplin har jag inte tänkt på den senaste tiden, min favorit av hans filmer är nog Moderna Tider.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bra film!

Inlägg av Peral »

Några franska favoriter
Public enemy 01 (Vincent Cassel som Jacques Mesrine)
Serial Lover
Hemlig Agent (Sophie Marceau)
22 bullets
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Bra film!

Inlägg av MAD »

Peral: det var en lista där jag nog inte hört talas om nån av dem :-)

Jag ska kolla upp Mesrine-filmen och 22-bullets tror jag. Serial lover verkar också intressant men den verkar svårare att hitta.

Inga kommentarer om the Raid alltså. Är det ingen mer än jag som har den filmsmaken alltså :o
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bra film!

Inlägg av Peral »

"Serial Lover" tycker jag är suveränt kul. Den är gjord av James Huth och handlar om en kvinna som bjuder hem fyra kavaljererer för att avslöja vem av dem hon tänker gifta sig. Tyvärr så lyckas hon ta livet av allihopa på det mest blodiga sätt.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bra film!

Inlägg av UlfK »

Zatoichi av Kitano Takeshi. Lugn, ultravåld och träskodans i en bizarr blandning. Men väldigt, väldigt bra.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Bra film!

Inlägg av Nima »

Vill slå ett slag för Scream 1 och 2. Två av mina absoluta favoriter. Kultklassiker.
Sen kom Scream 3 och var katastrofal. Efter 10-11 år kommer Scream 4 och jag var inte långt ifrån att be folket på biografen att ge tillbaka mina pengar.

Och nu är det snack om att det kanske ska komma 2 till. Hur tänker folk.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Bra film!

Inlägg av MAD »

Yes, Zatoichi är väldigt snygg, gillar särskilt musikscenen i slutet :-)

Sen vet jag inte om den slår de gamla Lone Wolf-filmerna från 70-talet, men de tror jag att jag tjatat tillräckligt om i nån annan tråd :-)

Har du förresten sett Azumi? Ganska bra svärdsfilm av en av mina absoluta favoritregissörer, Ryuhei Kitamura, som bland annat gjort en av de bästa zombiefilmerna Versus...

Edit:
Scream gillade jag en hel del när de kom. Minns när jag såg den första filmen tillsammans med ett ganska stort gäng kompisar varav alla skrattade genom hela filmen förutom en tjej som tyckte den var riktigt läskig :-)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Bra film!

Inlägg av Magnus »

Det här är roligt!

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bra film!

Inlägg av Wakuran »

Apropå samurajer gillade jag "Hara-Kiri" (eller Seppuku) från 60-talet.

Litet övriga filmer jag gillar.

"Yojimbo" av Akira Kurosawa. Skön stämning.

"Pianisten" av Michael Haneke. (Nördens revansch går sisådär i det här fallet.)

"Sit-Com" av Francois Ozon. Komedi om magisk vit råtta.

"Ghost in the Shell" av Mamuro Oshii. Medryckande anime.

"Trion från Belleville". Skön fransk tecknad film nästan helt utan dialog.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Bra film!

Inlägg av MAD »

Sitcom verkar underhållande, har den snart på datorn :-)

Appropå lite annorlunda samurai-filmer kan jag passa på att rekommendera When the last sword is drawn, ett drama i feodala Japan.

Yojimbo har jag faktiskt inte sett än, har haft den liggande väldigt länge men det känns som att man måste vara på rätt humör för att sätta på den...

Jag är lite skeptisk till filmer av Haneke efter att ha sett Funny Games :-)

Ghost in the shell har jag sett både ettan och tvåan samt TV-serien däremellan... riktigt bra soundtrack till allihop.

Belleville fastnade jag aldrig riktigt för, jag vet inte varför, det är precis en sån film som jag brukar uppskatta, men men, man kan inte gilla allt :-)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bra film!

Inlägg av Peral »

Jag ser fram emot stumfilmen "The Artist" som lär vara enormt skickligt gjord

http://www.imdb.com/title/tt1655442/

Bild
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Bra film!

Inlägg av Nima »

Peral skrev:Jag ser fram emot stumfilmen "The Artist" som lär vara enormt skickligt gjord

http://www.imdb.com/title/tt1655442/

Tja, den vann nog inte Oscar för inget. Vill också se den.


Just nu har jag en "måstesegamlaklassiskafilmer"-period.

Några av de som är längst upp på listan är väl How green was my valley, Robin Hoods äventyr med Errol Flynn, och Scrooge från 51. Skäms över att säga att jag ännu inte ens har sett Casablanca eller Citizen Kane

Min favoritversion av Dickens klassiska julsaga är utan tvekan TV-versionen från 84, med George C Scott. En av mina absoluta favoritfilmer.
Men ovannämnda från 51 ska väl vara den mest klassiska så jag måste ha den. Skulle nästan kunna säga att jag samlar på olika filmatiseringar av En julsaga. Men inte särskilt aktivt, då.

Såg nyligen på Borta med vinden. Älskar Clark Gable, en riktig karlakarl.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Bra film!

Inlägg av FredrikLähnn »

Kill Bill (1 & 2) några av mina absoluta favoriter. Stridsscener i all ära men dialogen, detaljerna och inte minst Pai Mei gör filmerna till något utöver det vanliga [:)]
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Bra film!

Inlägg av MAD »

Även om intresset för The Raid som jag skrev om i mitt första inlägg i den här tråden verkade ganska svalt (eller iskallt :-)) så tänkte jag ändå nämna att den verkar ha kommit på DVD i Sverige nu (eller inom några dagar, inte helt säker). Den finns också på nätet i 1080 :-)

Tror det börjar bli dags att se om den.

Kungnima: jag skäms lite också, har heller inte kommit mig för att se varken Casablanca eller Kane... däremot har jag iaf skaffat fram It's a wonderful life och Mr Smith goes to Washington, så jag kan komma ikapp med några klassiker...

Sen blir det tyvärr inte så mycket film eller tittande överhuvudtaget med en 5-månaders son hemma... det var nog det första som prioriterades bort [:)] har väl kanske lyckats få in ett avsnitt av nån TV-serie per kväll i snitt på sistone, så jag kanske ska skriva lite i tråden om TV också
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Bra film!

Inlägg av Nima »

MAD skrev:Kungnima: jag skäms lite också, har heller inte kommit mig för att se varken Casablanca eller Kane... däremot har jag iaf skaffat fram It's a wonderful life och Mr Smith goes to Washington, så jag kan komma ikapp med några klassiker...

Sen blir det tyvärr inte så mycket film eller tittande överhuvudtaget med en 5-månaders son hemma... det var nog det första som prioriterades bort [:)] har väl kanske lyckats få in ett avsnitt av nån TV-serie per kväll i snitt på sistone, så jag kanske ska skriva lite i tråden om TV också


Jag skulle ha sett It's a wonderful life nu i julas, men jag hade så mycket material i min julmapp (patetiskt, va?) att det blev för mycket. Det får bli i år.
Jag är ett julfreak av rang. Det är den bästa tiden på året, och jag brukar ha ganska fullt upp med att försöka ingjuta julkänsla i alla medan pappa och syrran ofta agerar grinchar. Mamma är mest som mig.


Såg nyligen på en film som hette Warrior som jag kan rekommendera. Tom Hardy gör en strålande roll. Filmen handlar om två bröder som tävlar i MMA, och deras pappa som försöker få en relation med dem.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bra film!

Inlägg av Wakuran »

Den är ganska lång, men den är bra. Jag tror den är i amerikansk public domain, så det var tradition hos åtminstone någon av USA:s motsvarighetet till Öppna Kanalen att köra den varenda juldag ett tag. Alla har väl läst Don Rosas pastisch på filmen, förresten?

Edit: Mindes inte helt korrekt. http://en.wikipedia.org/wiki/It%27s_a_W ... fe#Release
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Bra film!

Inlägg av Nima »

Wakuran skrev:Alla har väl läst Don Rosas pastisch på filmen, förresten?


Hm, vilken tänker du på?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar