Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Abin Sur
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 02 jan 2012, 19:07

Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Abin Sur »

Hur gick det till har till. Någon som har följt det i stocholm.?
Har klimatet blivit så dåligt i stockholm att censuren har kommit att stanna för gott.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Magnus »

Ansvarig från biblioteket skall svara i Nyhetsmorgon strax efter kl.7.
Tänkte kolla vad han har att säga.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av rkaj »

Att vad? här är vad saken gäller.

Mycket märkligt. Men jag förutsätter att även annan kolonial konst och litteratur rensas ut i så fall. [B)]

Ett litet klargörande från Serietekets Ola He på facebook:

Ola He skrev:Det finns mycket att säga om det här och vi på Serieteket kommer att göra vårt eget inlägg i debatten, förhoppningsvis under dagen.

Men just nu kan vi nöja oss med att konstatera att Kulturhuset INTE kastar ut Tintin. Det är bara från barn- och ungdomsbiblioteken Rum för Barn och TioTretton som de rensas. Behrang Miri är inte heller Kulturhusets chef eller bibliotekschef utan konstnärlig ledare för barn- och ungdomsverksamhetan. Serieteket - som är ett vuxenbibliotek - behåller alla sina Tintin-album.


(Hoppas Ola inte har något emot att jag klipper in det här i väntan på att han själv hinner in här ...)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag skulle vilja höra vad Generation T tycker. Kommer man att bojkotta arrangemang i Kulturhuset framgent?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av burnout »

Otroligt nu är det någon mystisk kulturknutte som man inte kan utläsa namnet på som hoppar på Tintin igen. Låt barnen vara barn och läsa det dom vill.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Magnus »

Inte första gången klåfingriga bibliotekarier "väljer" vad barnen skall få konsumera.
Fåntrattar, de kommer inte att lyckas, föräldrarna har sista ordet.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av jens-olof »

Bokbålet är planerat till Sergels torg, lördag 29/9 klockan 19.00

Alla välkomna, facklor kan köpas på plats.

Jens
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av MagnusR »

Magnus skrev:Inte första gången klåfingriga bibliotekarier "väljer" vad barnen skall få konsumera.
Fåntrattar, de kommer inte att lyckas, föräldrarna har sista ordet.


På tal om föräldrar så reagerade jag mest på att resonemanget bygger på en idé om vad barn tar in själva, utan föräldrars hjälp och förklaringar. Jag ser läsande som en aktivitet föräldrar och småbarn gör tillsammans, men den synen tycks inte Kulturhusets intervjuade representant dela. Sedan är det ju en viss ironi att de som förebild framhåller Pippi Långstrump där en vit naturligt blir kung bland exotiska infödingar.

/Magnus
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

burnout skrev:Otroligt nu är det någon mystisk kulturknutte som man inte kan utläsa namnet på som hoppar på Tintin igen. Låt barnen vara barn och läsa det dom vill.


Och där spelar du kulturknutten rakt i händerna. Det är just den här typen av uttalande med underliggande strukturell rasism som han vill motverka genom att plocka bort otidsenlig litteratur från barnavdelningen. Att strömningarna fanns på 20- och 30-talet kan man väl i efterhand ha en viss förståelse för, men vad är din ursäkt 2012?

Att du förmodligen inte ens förstår att det du säger är rasistiskt är bara ytterligare ett tecken på att det inte är en dag för tidigt med lite översyn på vad barn konsumerar.

Den fetade delen av citeringen säger väldigt mycket mer om dig än vad du tror.

Edit: Här har du lite hjälp på vägen förresten. Tryck på ljudsymbolen i vänstra rutan: http://translate.google.se/#sv/en/Behrang%20Miri
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Ray »

Tycker det är idiotiskt att ta bort tintin, det finns ett förord i böckerna om jag minns rätt och skall man rensa bort tintin då har dom en massa att rensa bort. Undrar om Pippi ryker också, eller Fantomen, eller Tarzan eller prins Valiant för den delen. Skall bli intressant att se vad han har att säga om en stund.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Kermit »

Jag kommer inte att kunna uttrycka det lika väl, utan jag nöjer mig med att säga att jag helt håller med apenny här.
Det är inte lätt att vara grön.
aquila
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 21:02

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av aquila »

Kan de inte låta föräldrarna bestämma vad som är bäst för deras barn? Jag läste Tintin när jag var mindre, och jag har inte växt upp till någon rasist direkt.
Jag tycker även att det är rätt så kränkande, när de målar upp att det bara är småbarn som läser Tintin. Dagens småbarn spelar antagligen bara spel och tittar på film. På föräldrarnas "smartfånar".
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Kermit »

Fast Tintin finns ju kvar på vuxenavdelningen, så så värst kränkande är det ju inte...
Det är inte lätt att vara grön.
aquila
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 21:02

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av aquila »

Kermit skrev:Fast Tintin finns ju kvar på vuxenavdelningen, så så värst kränkande är det ju inte...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15497718.ab
"–?All barnbokslitteratur borde ses över. Även vuxenlitteratur."
Hur länge då?
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av MagnusR »

APenny4YourThoughts skrev:Och där spelar du kulturknutten rakt i händerna. Det är just den här typen av uttalande med underliggande strukturell rasism som han vill motverka genom att plocka bort otidsenlig litteratur från barnavdelningen.


Håller med om att han säkerligen hoppas på uttalanden som kan användas för att påvisa strukturell rasism i samhället. Tror dock inte att han vill motverka rasismen utan snarare att han vill locka fram sådant för att få uppmärksamhet (och kanske tom fler lukrativa konsultuppdrag, men det känns inte som hans primära intresse imo). Och har jag rätt i min cyniska misstanke så har han ju verkligen lyckats nu. Hade han verkligen varit emot rasism så skulle han satsat på utbildning och inte på censur/konfrontation. Personligen ser jag en slags symbios mellan honom och Åkesson. Båda vinner på att de tillsammans skapar en polarisering i samhället.

/Magnus
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Ray »

Han anser visst att vi skall fördjupa oss i Tintin, och det gör man genom att ta bort albumen? Ja, ja. Vi fortsätter läsa tintin här hemma och som någon skrev, ungarna spelar nog mest spel där dom skjuter huvudet av varandra på x-box 360. bäst att ducka när jag kommer ut
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Rufus »

APenny4YourThoughts skrev:
burnout skrev:Otroligt nu är det någon mystisk kulturknutte som man inte kan utläsa namnet på som hoppar på Tintin igen. Låt barnen vara barn och läsa det dom vill.


Och där spelar du kulturknutten rakt i händerna. Det är just den här typen av uttalande med underliggande strukturell rasism som han vill motverka genom att plocka bort otidsenlig litteratur från barnavdelningen. Att strömningarna fanns på 20- och 30-talet kan man väl i efterhand ha en viss förståelse för, men vad är din ursäkt 2012?

Att du förmodligen inte ens förstår att det du säger är rasistiskt är bara ytterligare ett tecken på att det inte är en dag för tidigt med lite översyn på vad barn konsumerar.

Den fetade delen av citeringen säger väldigt mycket mer om dig än vad du tror.

Edit: Här har du lite hjälp på vägen förresten. Tryck på ljudsymbolen i vänstra rutan: http://translate.google.se/#sv/en/Behrang%20Miri


Det är du som bestämmer vad som är rasistiskt och inte rasistiskt eller?
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Mithroth »

Det mest förkastliga i hela den här soppan är ju att de inte sorterar ut de album de anser vara rasistiska utan tar bort alla böcker. Med samma resonemang bör de ju ta bort alla Pippi-böcker också. Asterix måste tas bort, där är ju en märkbart korkad negerpirat. Det feodala samhället i Johan och Pellevin är inte heller lämpligt för de stackars barnen att läsa om. Spirou? Klarar den sig?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Horus
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 17:14

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Horus »

Entartete Kunst i kulturrevolutionens Sverige.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Anders1 skrev:Det är du som bestämmer vad som är rasistiskt och inte rasistiskt eller?


Nej, det är du Anders.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Skriv svar