Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

MagnusR skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Och där spelar du kulturknutten rakt i händerna. Det är just den här typen av uttalande med underliggande strukturell rasism som han vill motverka genom att plocka bort otidsenlig litteratur från barnavdelningen.


Håller med om att han säkerligen hoppas på uttalanden som kan användas för att påvisa strukturell rasism i samhället. Tror dock inte att han vill motverka rasismen utan snarare att han vill locka fram sådant för att få uppmärksamhet (och kanske tom fler lukrativa konsultuppdrag, men det känns inte som hans primära intresse imo). Och har jag rätt i min cyniska misstanke så har han ju verkligen lyckats nu. Hade han verkligen varit emot rasism så skulle han satsat på utbildning och inte på censur/konfrontation. Personligen ser jag en slags symbios mellan honom och Åkesson. Båda vinner på att de tillsammans skapar en polarisering i samhället.

/Magnus


Jag kan inte hans motiv, jag vet inte vem han är, men det är åtminstone det han säger att han vill motverka.
Man är dock i sin fulla rätt att ha cyniska misstankar om att motiven inte är vad de först verkar. Det påverkar dock inte min sakframställan om att burnouts uttalande är rasistiskt. Det är bara så j-a onödigt att anspela på etnicitet som burnout gör.

Jag hoppas att jag inte inkräktar för mycket på den fria tanken hos Anders1. :(
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Horus
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 17:14

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Horus »

Jag vet inte det. När jag först läste namnet kunde jag inte utläsa om det var en man eller kvinna. Ej heller hade jag någonsin hört vare sig för- eller efternamn i något sammanhang för någon människa överhuvudtaget. Jag antar att jag är en usling p.g.a. detta då, eller är jag bara en svensk?
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Isegrim »

Horus skrev:Jag vet inte det. När jag först läste namnet kunde jag inte utläsa om det var en man eller kvinna. Ej heller hade jag någonsin hört vare sig för- eller efternamn i något sammanhang för någon människa överhuvudtaget. Jag antar att jag är en usling p.g.a. detta då, eller är jag bara en svensk?


Du blir inte rasist för att du saknar erfarenhet (i det här fallet av ett namn) utan vad du gör med den avsaknaden.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av captainknut »

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Wakuran »

Jag är rätt skeptisk till den underliggande idén, åstadkommer man positiv förändring genom att skönmåla historien? Dessutom känns det som sagt som det skulle blivit ett svag i luften när Tintin-albumen ändå skulle varit lätta att låna på Serieteket (som man går igenom mot Tio-Tretton, och ligger på en annan våning än Rum för Barn).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Rufus »

APenny4YourThoughts skrev:Jag hoppas att jag inte inkräktar för mycket på den fria tanken hos Anders1. :(


Det som jag reagerade på var ditt dömmande sätt. Det lät på dig som att det är du som enväldigt bestämmer vad som är rasistiskt.
Därmed menar jag inte att du har helt fel i sak. Jag vet inte. Som jag ser det, är det inte alltid helt lätt att avgöra om någon är rasist eller
inte.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av rkaj »

captainknut skrev:Kulturhuset backar:

http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/kultur ... -om-tintin


... eller om det är Miris chef som smäller honom på fingrarna (bildligt talat). [8D] Det där om förankring och gemensamt beslut var ju uppenbarligen bara nys från Miri. Personligen är jag övertygad om att hela affären var medvetet konstruerad för att stärka Miris personliga varumärke.

MagnusR skrev:Personligen ser jag en slags symbios mellan honom och Åkesson. Båda vinner på att de tillsammans skapar en polarisering i samhället.


Det där citerar jag bara för att jag håller med och tycker alla borde läsa en gång till! [8D]

Läs även Serietekets uttalande.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det är inte det minsta förvånande att de backade, eller egentligen att beslutet togs i första hand. Kollar man på personens egna hemsida framgår det tydligt att det inte finns någon som helst möjlighet för honom att göra välunderbyggda åtgärder. Folk som ska ha fingret med i femtioelvatusen olika projekt på orter runt om i hela Sverige har helt enkelt inte tid att sätta sig in ordentligt, det finns inte en möjlighet.
http://www.behrangmiri.com/comingsoon/index.html

Det är helt uppenbart att han ser allting som ett affärskoncept, för att gynna egna ekonomin i första hand. Moral och etik som säljande argument. Det behövs inte märkvärdiga Googlekunskaper för att göra research på mannen i fråga, men som vanligt hoppar de flesta över den typen av faktagranskning. Han räknar nog med att via sitt bolag People's Entertainment få ytterligare publicitet och med det göra än mer stålar.
http://www.peoplesent.com/

Jag gillar när folk har åsikter, vilket den här killen helt uppenbart har, om det mesta. Men jag gillar inte när man har åsikter utan att egentligen veta något om det man tar beslut om, och det är här det brister som jag ser det. Han har inte läst det han ska förbjuda utan kände nog bara till att just Tintin varit uppe på tapeten tidigare och framför allt att media är snabba på att haka på då. Smart PR-kupp, inget annat som jag ser det.

I stort sett allting han gör verkar kretsa om honom själv på ett eller annat sätt, så faktiskt även denna gång. Det fokuset ser man även på hans Youtubekanal.
http://www.youtube.com/user/PeoplesEntTV

Jag kan inte förstå varför Kulturhuset anställer någon som är så upptagen med andra saker att det varken lär bli hackat eller malet av arbetsinsatsen för deras del. Att köra uppträdanden för ungar några gånger gör inte att man plötsligt är kunnig om barns utveckling eller ens pedagogik, men ändå så gäller uttalanden främst den biten. Det är som om Madonna skulle skriva hela skolplanen för hon har ju skrivit någon barnbok så hon kan säkert sådant där då. Han är ytterligare en i raden av snackpåsar med mycket åsikter, men inte mer än så. Vilket nog Penny anser att även jag är, men jag låtsas inte vara pedagog.

EDIT: Tydligen är Rkaj inne på samma linje som mig, vilket jag såg först nu.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:... eller om det är Miris chef som smäller honom på fingrarna (bildligt talat). [8D] Det där om förankring och gemensamt beslut var ju uppenbarligen bara nys från Miri. Personligen är jag övertygad om att hela affären var medvetet konstruerad för att stärka Miris personliga varumärke.

Formuleringen "stärka" känns ganska diskutabel...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Formuleringen "stärka" känns ganska diskutabel...

Finns många som kör på att all publicitet är bra publicitet och gynnar dem i slutändan. Från Howard Stern, Simon Gärdenfors och nu Behrang Miri. Det är inte första gången, och garanterat inte sista gången någon kör på. Uppmärksamhet behövs för den här typen av människor, det är som om de inte klarar sig utan.

Så även om kritiken är massiv för själva beslutet i sig är det "mission accomplished" får man nog säga.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av rkaj »

Instämmer helt med LR26 och Wakuran. Förhoppningsvis blev det verkliga utfallet här mer reklam för Tintin än för Miri.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Björn Wahlberg gör ett klokt uttalande i SvD (men med viss skärpa). Bra! [^]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av captainknut »

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Nima »

Killens namn har jag inte svårt för att uttala i vart fall, fast det beror väl kanske på att vi kommer från samma land.

Vad ska man skriva som inte redan har skrivits.
Men förstod jag det alltså rätt att det inte endast var Kongo som togs bort, utan samtliga Tintinalbum? [?]

Att de ska vara framme och röra vid allt.

Fick mig annars att tänka på det här klippet, vars innehåll iofs har diskuterats på annat håll på forumet, men de nämner Tintin i den.
http://www.youtube.com/watch?v=s3DhQ8tP2N8
Håller i princip med om allt Nima säger.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av burnout »

Ber om ursäkt om mitt inlägg tolkades som rasistiskt. Det jag menar är att så fort någon med "utländskt påbrå" (utanför Europa eller så) vill skapa opinionen (folkstorm) så ger man sig på Tintin och kallar det rasistiskt. Det underliga är att "dom" inte ger sig på "Pippi" som har en pappa på "kurredutt ön" där han är kung över en annan hudfärg. Det vågar man inte för då skulle det bli ett liv utan dess like. Jag blir så less på olika grupper som bara kräver/kräver så det passar deras ändamål.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Labrador Road 26 »

kungnima skrev:Men förstod jag det alltså rätt att det inte endast var Kongo som togs bort, utan samtliga Tintinalbum? [?]

Jag har inte sett någonting som tyder på att det bara skulle vara Tintin i Kongo det gäller, även om den stämmer bäst på beskrivningarna utan allting tyder på att det var samtliga album, även Månen tur och retur del 2, där det inte finns några nidbilder av mångubbar eller något annat uppseendeväckande för lättstötta.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

burnout skrev:Ber om ursäkt om mitt inlägg tolkades som rasistiskt. Det jag menar är att så fort någon med "utländskt påbrå" (utanför Europa eller så) vill skapa opinionen (folkstorm) så ger man sig på Tintin och kallar det rasistiskt. Det underliga är att "dom" inte ger sig på "Pippi" som har en pappa på "kurredutt ön" där han är kung över en annan hudfärg. Det vågar man inte för då skulle det bli ett liv utan dess like. Jag blir så less på olika grupper som bara kräver/kräver så det passar deras ändamål.


Jag tror att vi har samma åsikt i kärnfrågan. Det är trams att censurera.

Jag håller med dig i sak om att Pippi inte är ett dugg bättre. Jag tycker inte heller i grunden att Tintin ska förbjudas, jag hoppas att det inte framstod som så. Däremot är många av sätten som människor med annan etnicitet än svensk porträtterades på under 1900-talets första hälft väldigt tveksam idag.

Därför gillar jag inte Wahlbergs bortviftning av problematiken med sitt: "Barn är intelligenta och förstår olika sammanhang."
Det där är sant om vi med barn menar 15-18-åringar. Det är INTE sant om vi med barn menar 7-14-åringar. Menar vi hela gruppen 7-18 år är det mestadels INTE sant.

Barn i yngre skolåldern förstår verkligen inte att Tintin i Kongo har en föråldrad bild av svarta människor. I slukaråldern tänker barn väldigt konkret och lever sig in i boken i ett "här och nu"-perspektiv. Serier och bilderböcker gör det perspektivet ännu mer levande.

Jag kan inte Wahlbergs bakgrund och vet inte vilken relation han har till barn och ungdomar, men det krävs alltid en diskussion och att en vuxen ger kontext för att barn ens ska ha skuggan av en chans att uppfatta Tintin på det sättet som Wahlberg antyder i sitt inlägg.

Det finns mycket som är bra med Tintin, men om man låter barn ställa in sin moralkompass utifrån barn- och ungdomslitteratur som är 80 år gammal, får man snabbt problem. Den diskussionen bör alltid vara levande.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
aquila
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 21:02

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av aquila »

APenny4YourThoughts skrev:
burnout skrev:Ber om ursäkt om mitt inlägg tolkades som rasistiskt. Det jag menar är att så fort någon med "utländskt påbrå" (utanför Europa eller så) vill skapa opinionen (folkstorm) så ger man sig på Tintin och kallar det rasistiskt. Det underliga är att "dom" inte ger sig på "Pippi" som har en pappa på "kurredutt ön" där han är kung över en annan hudfärg. Det vågar man inte för då skulle det bli ett liv utan dess like. Jag blir så less på olika grupper som bara kräver/kräver så det passar deras ändamål.


...
Därför gillar jag inte Wahlbergs bortviftning av problematiken med sitt: "Barn är intelligenta och förstår olika sammanhang."
Det där är sant om vi med barn menar 15-18-åringar. Det är INTE sant om vi med barn menar 7-14-åringar. Menar vi hela gruppen 7-18 år är det mestadels INTE sant.

Barn i yngre skolåldern förstår verkligen inte att Tintin i Kongo har en föråldrad bild av svarta människor. I slukaråldern tänker barn väldigt konkret och lever sig in i boken i ett "här och nu"-perspektiv. Serier och bilderböcker gör det perspektivet ännu mer levande.

Jag kan inte Wahlbergs bakgrund och vet inte vilken relation han har till barn och ungdomar, men det krävs alltid en diskussion och att en vuxen ger kontext för att barn ens ska ha skuggan av en chans att uppfatta Tintin på det sättet som Wahlberg antyder i sitt inlägg.

Det finns mycket som är bra med Tintin, men om man låter barn ställa in sin moralkompass utifrån barn- och ungdomslitteratur som är 80 år gammal, får man snabbt problem. Den diskussionen bör alltid vara levande.


Så jag förstår inte att serierna gjordes för ca 80 år sedan, och de hade andra värderingar då? Nu drar du verkligen alla över en kam. Barn gör annat än att drägla.

Det känns som att du har fördomar.
Senast redigerad av 1 aquila, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

burnout skrev:Det jag menar är att så fort någon med "utländskt påbrå" (utanför Europa eller så) vill skapa opinionen (folkstorm) så ger man sig på Tintin och kallar det rasistiskt.


Jag skulle tro att de som använder Tintin för att bilda opinion är ganska få, oavsett etnicitet. Bland utom-européer skulle jag tro att de är så få att det inte ens går att säkerställa det statistiska underlagets trovärdighet. ;)

Var hittar man sån statistik? :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inlägg av Wakuran »

aquila skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Därför gillar jag inte Wahlbergs bortviftning av problematiken med sitt: "Barn är intelligenta och förstår olika sammanhang."
Det där är sant om vi med barn menar 15-18-åringar. Det är INTE sant om vi med barn menar 7-14-åringar. Menar vi hela gruppen 7-18 år är det mestadels INTE sant.


Så jag förstår inte att serierna gjordes för ca 80 år sedan, och de hade andra värderingar? Nu drar du verkligen alla över en kam. Barn gör annat än att drägla.

Det känns som att du har fördomar.

Aquila, hur gammal är du?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar