Billig humor!

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Sammy
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 nov 2012, 14:33

Billig humor!

Inlägg av Sammy »

Hej!

En vän och jag hittar på skämt som jag klär i blyerts och lägger upp på

http://www.billighumor.blogspot.se

Det vore kul att få era synpunkter, på såväl form som innehåll!

Fler bilder ligger i pajpen...

MVH Sammy
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Billig humor!

Inlägg av Mithroth »

Föll mig helt i smaken i alla fall. Klockrent! [:)]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Billig humor!

Inlägg av Looding »

Verkligen smart humor, skrattade flera gånger! En blandning av Jan Stenmark och Gary Larson och med blyerts som jag tycker är ett förträffligt verktyg i dessa datoriserade dagar. Fem tummar upp!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Billig humor!

Inlägg av rkaj »

Snyggt ritat och ofta roligt! Mina favoriter är nog "Musik ska byggas av glädje" (jag skulle verkligen vilja höra deras version av den, kan tänka mig något i stil med Black Ingvars Whole Lott'a Engeberg), signalfelet, och "jag kan ringa en annan tid ...", men jag fnissade högt åt flera andra också!

Egen stil att göra humorpaneler som så genomarbetade blyertsteckningar. Antar att det tar ganska lång tid att göra dem, men å andra sidan återanvänder du ju en del av dem också ... När jag såg den första återanvändningen tyckte jag nog att det var lite fusk, men efter några stycken blev jag i stället imponerad över de gånger du lyckades hitta helt olika poänger till samma bild (även om "punkbandet" mer är varianter på samma poäng).
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Billig humor!

Inlägg av Nima »

Instämmer med de ovan. Skrattade flera gånger. Skummade igenom lite och mina favoriter är nog de e i rättssalen. Vackert tecknad också!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Billig humor!

Inlägg av MagnusR »

Bravo både på bilder och skämt. Många var dessutom lite extra underfundiga. Håller med rkaj om att återanvändningen är spännande.

/Magnus
Sammy
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 nov 2012, 14:33

Re: Billig humor!

Inlägg av Sammy »

Tack för fin respons!

Tanken är just nu bara att producera bilder och att försöka nå en bred publik, men om vi orkar fortsätta vill vi kanske en vacker dag försöka gå från bloggen till något annat forum. Och då kan jag passa på och fråga er som nog vet mer om sånt här: Jag misstänker att den här sortens blyertsbilder knappast kan bli aktuella för några tryckta media, utan att man får rikta in sig på nätet (eller byta penna och teknik). Även om vi skulle börja scanna in dem istället för att som nu ta kort med telefonen. Stämmer det?

Hoppas ni vill fortsätta gå in och kolla då och då! Helst skulle vi lägga upp en ny bild om dagen, men p.g.a. det övriga livet får det nog bli en i veckan. Och ibland t.o.m. en gammal bild med ny text, som ni har noterat...

MVH Sammy
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Billig humor!

Inlägg av Magnus »

Bravo!
Bilderna är strålande, jättebra.
Texterna är aningen svajiga, ibland kanonbra, ibland obegripliga.
Återanvändningen av bilder är ett intressant grepp, utveckla det mer!

Jag gillar Max Cannon's Red Meat, ni verkar jobba på ett likande sätt tycker jag.

Skulle gärna börja följa era alster regelbundet via nätet.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Billig humor!

Inlägg av lennon »

Strålande! Favoriten var pizzabagaren.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Billig humor!

Inlägg av burnout »

Mycket bra. "Musik ska byggas av glädje" + "Pizzabagaren" är helt underbara.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Billig humor!

Inlägg av mikaelbergkvist »

Jag skrattade, och det gör jag inte frivilligt. :)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Billig humor!

Inlägg av jens-olof »

Gillade att du lagt ned så mycket jobb på teckningarna, och en del grejer
var riktigt bra! [:)]

Jens
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Billig humor!

Inlägg av rkaj »

Sammy skrev:Jag misstänker att den här sortens blyertsbilder knappast kan bli aktuella för några tryckta media, utan att man får rikta in sig på nätet (eller byta penna och teknik).


Nja, så är det när det gäller enklare tryck. Men trycktekniken har gått frammåt, och dagens teknik klarar även de gråskalor som krävs för att göra blyertsteckningar rättvisa. I alla fall om ni dels undviker det billigaste trycket och dels tar hjälp och råd från tryckaren (eller någon annan kunnig och hjälpsam person) i hur ni ska scanna och postprocessa bilderna för bästa reslutat.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Billig humor!

Inlägg av FredrikLähnn »

Instämmer med alla! Mycket bra :-)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Billig humor!

Inlägg av Isegrim »

Jag har lite svårt för återanvändning av bilder med ny text, men det är snygga bilder.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Billig humor!

Inlägg av larsa66 »

Jag tyckte dom var skitbra. Jag har sparat sidan och kommer att kolla då och då.
Det här med samma bilder men olika text stimulerar fanatasin. Jag kom på en till advokaten:
"Vadå fickpingis? vad menar ni?"

Den får ni använda om ni vill :)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Billig humor!

Inlägg av Looding »

Sammy skrev:Jag misstänker att den här sortens blyertsbilder knappast kan bli aktuella för några tryckta media, utan att man får rikta in sig på nätet (eller byta penna och teknik).


Det tycker jag verkligen inte att du ska göra bara för att "alla andra gör så". Du gör bra blyerts och får bra uttryck i det, som är ovanligt nu när datorerna tagit över. Men om du vill byta penna för att utvecklas och testa så ska du absolut göra det!

Måste också säga att även jag till en början blev förvånad och rynkade lite på näsan när jag såg en reprisbild med ny text, men att det efterhand visade sig vara ett bra drag och ett bevis på finurlighet från författarens sida. Bra jobbat!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Sammy
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 nov 2012, 14:33

Re: Billig humor!

Inlägg av Sammy »

Tack igen för alla svar!

Jag förstår att det skulle gå att trycka såna här blyertsteckningar, men är det ändå inte så att många tidningar skulle ha svårt att göra det? Eller är det bara såna där svartvita tidningspapperstidningar (dags-, kvälls- och lokalpress) som faller bort? Om vi nu skulle försöka med något sådant i framtiden.

Sammy (som utlovar en färsk bild på måndag)
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Billig humor!

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det är inga problem att trycka blyertsteckningar. Det är en missuppfattning som lever kvar från förr i tiden. Det var därför man tuschade serier ursprungligen. Idag behövs det noga räknat inte men man är van vid stilen, så man gör det ändå.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Billig humor!

Inlägg av Wakuran »

Jag läste någon tryckt blyertsserie i någon gammal upplaga av studenttidningen Bruxanvisningen, typ -92, komplett med knogsmet och allt...
Skriv svar