Nybörjare på serier (samla eller läsa?)

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
detlov
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 17 nov 2012, 01:29

Nybörjare på serier (samla eller läsa?)

Inlägg av detlov »

läste i tidningen nyligen om några värdefulla serier som skulle säljas och blev nyfiken på denna marknad..är själv en riktig samlar-typ som älskar att samla och katalogisera m.m. Är inte direkt ngn nörd och egentligen inte så jätteroad av att läsa serier direkt...men just den känslan att hålla i ett fint välbevarat och inplastat ex av t.ex en ovanlig kalle anka ger mig en behaglig känsla..:-) och när jag i veckan besökte Serieboden i gamla stan kunde jag inte hålla mig från att köpa en ka från 1950 för knappt 500:-. Nu är jag bara sugen på attgå dit igen och köpa mer rariteter!

Har kollat runt lite här på forumet och ni disskuterar mkt om serietecknare, olika figurer och nya tidningar m.m...sådant som inte intresserar mig som endast vill samla ej läsa..är min inställning till serier sund eller är jag bara galen? Finns det andra här på forumet som är precis som jag eller är ni riktiga serieälskare?:-)

Tacksam för lite svar om vilken relation ni har till serier och vilka här inne som är som jag endast samlare och vilka som konsumerar tidningarna:-)

Erik

Jag ändrade rubriken något.
Anders1
Moderator
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: nybörjare på serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

Som inbiten samlare kan jag absolut förstå de psykologiska aspekterna i samlandets underbara värld. Kan inte påminna mig att någon här nämnt liknande tidigare, tror de flesta också läser, utom just de exemplar som drastiskt riskerar att försämras i skick vid läsning, dessa får nog stanna i sina mylarfickor.

Jag tillhör också den katalogiserande typen, det ska struktureras upp på olika sätt och så. Jag ska dock passa på att lägga in en varningsklocka. Det är väldigt vanligt att när samlandet tar fart att man överköper i sin iver att tillfredsställa dessa lustar. Man ser det om och om igen på Tradera och på andra ställen, även här faktiskt (bara sedan jag blev medlem har jag sett det tiotal gånger här). Det brukar sluta med en rejäl smäll tyvärr om man inte kan sakta ner det till en rimlig och hållbar nivå rätt snabbt. Man blir liksom fartblind och sätter sin ekonomi i fara. Jag tror minst 95 procent av de som har "samlargenen" råkar ut för detta i början när den kickat igång.

Många av oss är "hoarders", eller hamstrare som man sa förr. Där det inte bara blir samlingar i bostaden utan även kartonger i förråd, garage, i källare och på vind. Shurgard har till och med haft någon reklam angående denne människotyp, som nästan uteslutande är män. Bitvis kan det anses vara lite kufiskt med den här typen av samlande, så det är långt ifrån alla som vågar stå för de dragen fullt ut. Förutom mig själv som definitivt har de dragen så vet jag ytterligare några andra här, utan att peka ut dessa, som har det också.

När det gäller tidningar för min del är det bara tidsbrist som gjort att jag inte läst allt i mina samlingar, inköpen har överstigit läsandet helt enkelt. Däremot när det gäller figursamlandet, som jag också sysslar med, där är det ofta i förpackning och inte öppnade som gäller.

Välkommen till forumet. Vi har även många trådar som rör förvaring av serier, till med ner på en arkivarisk nivå där kemi avhandlas.

Jo just det, nu när din samlargen gått igång så lär du relativt snart på ett eller annat sätt stöta på Steele på Tradera. För din egen skull var på din vakt där, för även om han har en hel rariteter så finns det tyvärr stor risk att du blir missnöjd med affären. Det kan gå bra, men det är många fall när det inte gjort det. Vi har en tråd om vilka säljare som är bra och där man som samlare blir nöjd helt och hållet. Vi har även en tråd om butiker, både i Stockholm och resten av landet, till och med en del utomlands.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: nybörjare på serier

Inlägg av Rufus »

Absolut går det bra att köpa serier bara för att samla precis som man samlar frimärken eller nåt annat. Själv läser jag dock allt som jag köper, men man gör som man själv vill.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: nybörjare på serier

Inlägg av rkaj »

Här finns både såna som jag, som har serier för att läsa (en "samling" på runt 20 hyllmeter har bara "råkat bli") och folk som i första hand samlar för att samla, så du kan nog känna dig som hemma!

Rent ekonomiskt samlande kanske vi ska varna lite för, dock. Du ska nog inte tro att du kan köpa en tidning för 500:- i dag och sälja den för 5000:- om några år, utan det mesta av värdestegringen har nog redan hänt (och sannolikheten att hitta en raritet värd flera hundra eller flera tusen på loppis för någon krona är väldigt liten, även om den kanske fortfarande finns). Så vill du bli rik ska du nog samla på aktier i stället, men vill du ha en intressant samling så är serier ett bra val!
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Nybörjare på serier (samla eller läsa?)

Inlägg av Kermit »

Jag bryr mig uteslutande om upplevelsen - jag vill läsa serier och bryr mig inte särskilt mycket om samlandet. Serier jag gillar läser jag gärna om flera gånger, så de tidningar och album jag har är ofta så att de syns att de är lästa, så att säga. Sen är det säkert en stor anledning till att jag gillar att köpa och läsa serier digitalt också. Inget andrahandsvärde i det, men jag har massor av serier väldigt lätt tillgängligt. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Nybörjare på serier (samla eller läsa?)

Inlägg av jens-olof »

Jag tillhör gruppen som samlar på mig i löjlig mängd, precis som Labrador Rd,
och jag anser att serier ska läsas. Har en del tidningar som är samlarobjekt och
jag har läst även dem under stor vånda, jag vill ju inte förstöra tidningen...

Så personligen anser jag serier ska läsas, och som investeringsobjekt är de
ganska bortkastade, lite frimärksvarning över området...

Ska du skicksamla, prioritera ett område innan du börjar, annars kan du
bli pank ganska omgående om du inte är miljonär från början.

Jens
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nybörjare på serier (samla eller läsa?)

Inlägg av Wakuran »

Jag har ju redan drösvis med serier i pappersform, och så fort man börjar tillverka stora och prisvärda läsplattor borde jag börja byta ut till digitalt och börja rensa litet i samlingen... (även om det är lättare sagt än gjort...)

Och angående digitala serier... Om man är intresserad av utländska serier, bortsett från engelska, är ju frakt etc. så dyrt, dessutom...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare på serier (samla eller läsa?)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Om man är intresserad av utländska serier, bortsett från engelska, är ju frakt etc. så dyrt, dessutom...

Adlibris med flera har väl skapligt utbud på utländska titlar, inte bara engelskspråkiga. Har i alla fall sett "Tintin - the complete companion" på lite olika språk där.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Nybörjare på serier (samla eller läsa?)

Inlägg av Bobo »

Jag är lite av båda. Jag samlar på lite finare ex och köper ex i sämre skick som jag läser. Detta gäller dock inte KA 1/1948 som jag inte har råd att köpa i bra kvallis [B)]

/Bobo
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nybörjare på serier (samla eller läsa?)

Inlägg av Wakuran »

KA 1/48 är ju nästan bara intressant som samlarobjekt, iofs. Själva serierna har ju tryckts om ett flertal gånger, så man kan lätt hitta dem för en bråkdel av priset...

(En del serieutgivning har i princip bara tryckts en enda gång och kan vara jäkligt svår att hitta på annat håll.)
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Re: Nybörjare på serier (samla eller läsa?)

Inlägg av Farbror Kjell »

Jag är tveklöst en läsare. Då serier, i varje fall för mig, är bruksobjekt så vill jag ha dom så fina som möjligt, MEN inte så fina att jag inte vågar läsa dom.
Lite som de veteranbilar jag renoverat, de får inte bli så fina att man inte vågar åka med dom.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Nybörjare på serier (samla eller läsa?)

Inlägg av RioGrande »

Läsare. (Fast jag sparar ju allt som jag läser. Hm. En massa som jag inte läser också. Så på sätt och vis är jag en sorts samlare också (genom att inte slänga/sälja). & ett objekt letar jag ju lite efter. Den försvunna mjölkserien av Rolf Gohs. (& kanske äger jag den fortfarande. Fast jag kan inte hitta den bland mina lådor och kassar.))
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Nybörjare på serier (samla eller läsa?)

Inlägg av Magnus »

Jag är samlare, men med ett genuint intresse att läsa serierna.
Ett försiktigt läsande ingår i mitt samlande, det leder ibland till en liten skickförsämring, men det är jag medveten om.
Är det ett gammalt och ovanligt objekt så försöker jag även skaffa ett extra läsex.
Simma lugnt!
Skriv svar