Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Staten borde ta det här ansvaret. Se till att alla skolbibliotek utrustas med en komplett M2.

Jag antar att du är lite ironisk/skämtsam nu? Eller så har du missat att nörderi oftast innebär att det bara är man själv som brinner för något, knappt någon mer, fast har man tur finns det ytterligare några få galningar.

Man kan aldrig kräva att någon annan ska fixa den här typen av saker, vill man se resultat ligger det på en själv att se till att det blir så. Vilket jag påpekat för dig flera gånger tidigare. Att ha åsikter om vad andra, staten i det här fallet, borde göra kommer aldrig leda till att så sker. Vill du att den ska finnas på skolbibliotek så få DU se till ordna det, annars blir det aldrig mer än fantasier och drömmar av den här typen av saker.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av RioGrande »

Självklart ironisk. M2 var just den sortens serier som prioriterades av skolbiblioteken under min uppväxt. Med moralkakor och skildringar av en hård betongverklighet i Stockholm som man inte alls kände igen. Som man pliktläste. Egentligen ville man läsa vanliga äventyrsserier.

Men nu har man upptäckt andra kvaliteter i många av de där serierna.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av rkaj »

Skatten på spökön gick som elva delar i Fantomen från #16 - #26 1972. Några avsnitt var nog bara tre sidor, men visst var en del delar längre än så? fem - sex sidor i alla fall? Första delen var tre sidor, det är det enda sidantal jag har antecknat i mitt index.

Mystiska 2:an i Fantomen
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mystiska 2:an, Stefan, Sacho och langaren.

Inlägg av RioGrande »

Men det kanske finns någon (här?) som har alla dessa gamla Fantomennummer? Som kan kontrollräkna hur lång Spökön var i sin helhet? (Om det är som du säger 3-6 s. per del borde det ju vara full albumlängd på äventyret...)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Kan ingen leta upp mjölkserien?
Och scanna den!
(Dvs den reklamserie för mjölk som Rolf Gohs gjorde ( någon gång runt 1980), med Mystiska 2:an i huvudrollen. Den bestod bara av en sida (kanske motsvarande ett A3-blad). Det låg i buntar i butikerna, att tas gratis. Den var egentligen rätt kass (vilket väl förklarar varför den är så sällsynt idag) --- men det skulle vara intressant att se den igen!
)
Anhel
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 26 nov 2012, 22:03

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Anhel »

Gohs är den störste svenske serieskaparen i mina ögon. Det finns ingen och har aldrig funnits någon i närheten (med respekt för Kellerman, Christensen, Romare m.fl. men Gohs är på en annan liga). Jag har alla M2-serier hemma (albumen, tidningen, äventyren i Topp-serien och Fantomen), förrutom det äventyr som gick i Nya Tider. Den ska finnas i Kungliga biblioteket bl.a. (http://libris.kb.se/bib/333215), ska pallra mig dit någon dag och kopiera serien.

Förstår inte varför äventyren inte trycks i nya upplagor, inte heller varför Dom oskyldiga aldrig släpptes som album? Man borde likt Carl Barks och Don Rosas samlade verk göra Rolf Gohs samlade verk, samla materialet från Seriemagasinet, de två Fantomen äventyren, alla Mystiska tvåan kronologiskt, Blodsmak och Dom Oskyldiga, samt de 20-30 finaste FA-omslagen... en fet intervju.. allt det här i fina inbundna utgåvor. Det gäller att göra det nu när Rolf Gohs ännu lever och kan bistå projektet! Vad väntar Egmont på?
Anhel
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 26 nov 2012, 22:03

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Anhel »

Takk Mikke för ditt engagemang och arbete. Det är synd att det inte blev ett album, men jag hoppas att ditt arbete inte var förgäves. Jag hoppas att andra släpper det till slut, Egmont eller andra spelar ingen roll för min del som läsare, bara det släpps, helst när Gohs lever. Jag förstår inte varför Egmont inte gör något.

Jag tycker Rolf har rätt att justera saker i sina serier, det är viktigt att man är nöjd som skapare och att man känner sig tillfredsställd med sitt livsverk. Har inga problem med det. George Lucas har alltid gjort rätt. Seriehistoria i all ära, men med konst är allt möjligt. Den version som Gohs släpper i en ny samling blir den slutgiltiga och den som bör "gälla".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Det tar ju enormt mycket tid om Gohs ska fixa till allting för att nå upp till ett ideal han kanske inte ens själv kan leva upp till längre. De gamla serierna är ju ändå kompetent utförda och klassiker oavsett, så det räcker långt med ett nytryck samlat på bra papper...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Hm. Jag är till och med osäker på huruvida serierna skulle vinna på att bli tillrättalagda av Gohs (en nästan åttioårig Gohs). Precis som du säger, W., skulle det nog räcka att scanna snyggt och prydligt och trycka på bra papper. Rakt av. Eventuellt lägga in förklaringar eller alternativa texter i en bred marginal (om det behövs, som noterna i den nya Tintinöversättningarna).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Anhel skrev:Gohs är den störste svenske serieskaparen i mina ögon. Det finns ingen och har aldrig funnits någon i närheten (med respekt för Kellerman, Christensen, Romare m.fl. men Gohs är på en annan liga). Jag har alla M2-serier hemma (albumen, tidningen, äventyren i Topp-serien och Fantomen), förrutom det äventyr som gick i Nya Tider. Den ska finnas i Kungliga biblioteket bl.a. (http://libris.kb.se/bib/333215), ska pallra mig dit någon dag och kopiera serien.

Fanns det inte restriktioner på att kopiera från KB, eller har jag fel nu?

Men du hade inte den där märkliga mjölkserien?
Anhel
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 26 nov 2012, 22:03

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Anhel »

Wakuran skrev:
Anhel skrev:Gohs är den störste svenske serieskaparen i mina ögon. Det finns ingen och har aldrig funnits någon i närheten (med respekt för Kellerman, Christensen, Romare m.fl. men Gohs är på en annan liga). Jag har alla M2-serier hemma (albumen, tidningen, äventyren i Topp-serien och Fantomen), förrutom det äventyr som gick i Nya Tider. Den ska finnas i Kungliga biblioteket bl.a. (http://libris.kb.se/bib/333215), ska pallra mig dit någon dag och kopiera serien.

Fanns det inte restriktioner på att kopiera från KB, eller har jag fel nu?

Men du hade inte den där märkliga mjölkserien?



Det ska väl gå att kopiera på ett eller ett annat sätt hoppas jag.
Har faktiskt inte mjölkserien, jag hade ingen kännedom om den. Den finns inte listad på Seriefrämjandets lista som jag hela tiden jämfört min samling med, utan där nere i Kuriosa-stycket såg jag nu.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Inte ens Gohs själv har kvar mjölkserien. Den finns ju nästan helt säkert någonstans på KB, men kanske bland okatologiserat tryck (om de klassade den som reklam, vilket den ju var!). Antagligen finns den väl även på Universitetsbiblioteket i Lund (som ju också samlar pliktleveranser från tryckerierna).

Kanske måste någon sätta sig och gräva igenom några meter banala broschyrer från de åren (c:a 1980)...

///

1979 påbörjade Storstockholms Seriefrämjande verksamheten med serieläger, det vill säga sommarläger för serietecknande ungdomar med Rolf Gohs och Cristian Hammarström som lägerledare, något som blev ett återkommande evenemang under stora delar av 1980-talet.

Så här står det i beskrivningen för Seriefrämjandets verksamhet. Finns det någon här som deltog i de där lägren? Vad blev det av deltagarna? Var det några som blev kända tecknare?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Peral »

Är det någon som spenderat tid i KBs arkiv, det låter annars som det perfekta semestermålet, dit ingen vettig människa skulle följa en!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Är det någon som spenderat tid i KBs arkiv, det låter annars som det perfekta semestermålet, dit ingen vettig människa skulle följa en!

Har varit där en gång, eventuellt två. Har egentligen inte haft anledning att besöka det oftare, men är väl helt okej ställe. Om vi nu pratar om Kungliga Biblioteket i Humlegården i Stockholm. Det är i alla fall lite häftigt att vara med i deras samlingar, även om de stavat fel i registret.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Du borde tala om att det är fel. Det är Sveriges nationalbibliografi. Det är i allas intresse att alla fakta är rätt.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Kattmannen »

Jag skulle också vara intresserad av att köpa en hyllnings/samlingsbok med Rolf Gohs. [^]

Som flera andra är inne på så anser jag att man bör återpublicera episoderna rakt av som de var första gången, blir väl bara komplicerat att skriva om :? , men en aktuell kommenterande text av Rolf Gohs vore intressant. Det är väl klart att om man skriver en serie idag om något som utspelar sig i Sverige ”i nutid” så blir det ju annorlunda än om det var för flera årtionden sedan. Om det är detaljer som är svårt att förstå för dagens unga läsare så kan man väl ha några förklarande fotnötter. Man ska väl kunna läsa annat än bara helt nyproducerat, sen tror jag iofs att ett stort verk av Rolf Gohs huvudsakligen kommer att köpas av oss lite äldre än de som är unga idag. Varför ska en serie vara ”tidsmässig” som idag? Idén med att trycka en hyllnings/samlingsbok över en känd tecknare är väl att visa upp honom idag som han var då det begav sig, det är ju frågan om en seriehistorisk välgärning.

På 1980-talet så var jag ibland uppe på Hamregården, en stugby utanför Orsa som har som en slags kollo-verksamhet för ungdomar. Där brukade man ofta träffa på Rolf Gohs. Jag vet inte varför han var där, han kanske kände stugbyns grundare Olof ”Hampan” Hambraeus (1926-2005). Jag kan inte säga att jag umgicks med honom speciellt mycket, men jag minns honom som en trevlig prick. Han tecknade några brev-loggor m.m. åt Hamregården, bl.a. en bild av en pekande ”Hampan” och texten ”Hamregården behöver dig!” (appropå en annan tråd om konstreferenser m.m.). 1986 så fick jag ett Mystiska 2:an-album signerat av Rolf Gohs. Nu hade jag väl inte läst M2 så mycket innan, men det var ju lite coolt att få ett personligt signerat bok-verk, av en känd tecknare också 8-) . Jag har alltid varit svag för signerade böcker.

Trevligt att den här tråden fanns här på serieforum. [:)]
Fanthomas
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 05 sep 2016, 11:41

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Fanthomas »

Hittade en gammal tråd när jag sökte svar på vilka Fantomenäventyr Rolf Gohs tecknade.
Är det någon som vet i vilka nummer av Fantomen dessa äventyr (alltså inte omslag) finns?
1966 samt 1970 vad jag vet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Tydligen 11/1966 ("Den stora bankkuppen") och 11/1970 ("Jordbävningen"). Även 21/1970 ("Mannen utan ansikte") med redigerade tilläggsteckningar för komplettisterna.

https://fantomenindex.krats.se/who/rolf_gohs

http://www.phantomwiki.org/Rolf_Gohs
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av AndreasEriksson »

FA 11/66 ingår i boken Fantomen – Den inbundna årgången 1966 del 3 som kommer ut senare i år.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Kanske ska vi även tillägga att i boken "Svensk seriehistoria, den andra boken från svenskt seriearkiv" så finns det en 98 sidor lång text om Rolf Gohs (utöver det en massa andra seriehistoriska texter).
Skriv svar