Snö

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Snö

Inlägg av Wakuran »

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snö

Inlägg av Rufus »

Jag ska förövrigt snart få besök från Australien. Snökaos istället för tropiska stormar för henne den här julen alltså. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snö

Inlägg av Wakuran »

För några år sedan åkte jag iväg till Sydafrika under julen med familjen, så då lyckades jag ha både frost- och brännskador simultant. Kändes litet udda...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Snö

Inlägg av Peral »

Det var med en enorm ansträngning jag avstod från att plocka ut flextid och titta ut på den jungfruliga snön istället för att vada genom eländet!
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Snö

Inlägg av Patrik A »

Jag har kämpat på med att dela ut post hela dagen, hoppas det slutar snöa snart så att plogbilarna vågar visa sig :)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snö

Inlägg av Isegrim »

När det faller lika lite snö här uppe, kallar vi det julstämning...
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Snö

Inlägg av burnout »

Kaos??? [:D] Ni Sthlmare kommer aldrig att lära er att under det som kallas vinter då brukar det komma snö. [:o)] Det där har vi 2ggr om året från Jan-April och slut Oct-Dec. Från Avesta och uppåt landet är det där vanligt och kallas helt normalt. [:D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snö

Inlägg av Agentum »

Här blev det inte tjäle före och så ramlade nån halvmeter ner på bara några dagar, det snöar ännu.

Klass 1 varning, var sämre i 08 land hörde jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snö

Inlägg av Kung Orne I »

burnout skrev:Kaos??? [:D] Ni Sthlmare kommer aldrig att lära er att under det som kallas vinter då brukar det komma snö. [:o)] Det där har vi 2ggr om året från Jan-April och slut Oct-Dec. Från Avesta och uppåt landet är det där vanligt och kallas helt normalt. [:D]


Det som drabbade Östra Svealand idag var inte normalt alls, jag har bott här i 49 år och har aldrig upplevt något liknande. Det damp ner över en halvmeter på några timmar samtidigt som det stormade. Inga småvägar fungerade, E4-an funkade någon gång ibland, polisen fick åka i kortege, inga bussar funkade och de flesta lokaltågbanor hade jätteproblem. Knappt några flyg kunde starta/landa på Arlanda.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snö

Inlägg av Agentum »

Fast extremare har hänt, runt 2000 snöade det över metern på ett dygn i Gävletrakten tex. Folk blev instängda och bilar som var parkerade försvann under snödrivorna så när de röjde efteråt körde de på en massa av dem.
Det var extremt så attdet blev en snögräns kanske några mil söderut där det övergick från nån decimeter till en meter på väldigt kort sträcka, dit gick E4an bara sen var det en vägg bara.

Men jo det var ett jäkla oväder nu med det ska erkännas, mycket olyckor osv.

Sen är det väl sant att folk i mer sydliga trakter inte har samma beredskap, störningarna i det dagliga livet blir mycket större.

Ibland får de ju snö på ställen i södra Europa där de knappt sett snö då dör de ju tom. I nåt vi skulle betrakta som dåligt väder bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snö

Inlägg av Isegrim »

Tror beredskapen är det som är största skillnaden. Det föll rätt mycket här utanför Skellefteå också, nästan en meter som mest, men bara runt två-tre decimeter i allmänhet (inom samma dygn). Alla vägar röjdes och alla bussar gick. De värst drabbade kom sent till morgonfikat. Men, då är det å andra sidan bättre beredskap och färre personer.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Snö

Inlägg av Peral »

Isegrim skrev:När det faller lika lite snö här uppe, kallar vi det julstämning...


När det faller mycket snö här i Örebro så berikar vi spräket med nya invektiv!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Snö

Inlägg av Grumme »

Agentum skrev:Fast extremare har hänt, runt 2000 snöade det över metern på ett dygn i Gävletrakten tex. Folk blev instängda och bilar som var parkerade försvann under snödrivorna så när de röjde efteråt körde de på en massa av dem.


1998 var det. Armén fick kliva in med bandvagnar för att säkerställa vissa samhällsfunktioner.
Hittade ett Youtube-klipp om det:

http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=sv&v=SIOFWHdFIxs
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Snö

Inlägg av Peral »

Tack för den skrämmande länken till snöeländet som drabbade min gamla hemstad!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snö

Inlägg av Agentum »

Ok, man börjar bli gammal, det käns inte så länge sen, 150cm kom det tydligen iaf då, det är nog inget rekord men det här var ju i stan liksom, taken höll på att kolapsa för många mins jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Snö

Inlägg av jedi tomas »

Kan säga i skåne land så är det barmark nere i Trelleborg -Malmö.
Dock en minus grad med lätt snöfall just nu.
Igår hade vi 1 plus grad här nere
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Snö

Inlägg av MagnusR »

Visst har det varit liknande här i Stockholm tidigare, men det är ändå extremfall som inte kan planeras för. Har någon gång sett fler bilar övergivna på E18 än rullandes. Lyckligtvis för mig går Roslagsbanan även när resten säckar ihop, men klasskamrater till min son som åker buss fick övernatta nära skolan (bla hos oss så det blev extra effektiv läxläsning). Jag ser idag att snöröjningen har hunnit mycket längre ute i min förort än inne i sta'n. Det kanske är för trångt?

/Magnus
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Snö

Inlägg av Labrador Road 26 »

Till er som är ute i trafiken, ta det lugnt för det är så lätt hänt att det är över, för gott.
http://www.facebook.com/photo.php?v=10152090154814460
(Kraftig varning, detta är en mycket stark film men kan förhoppningsvis rädda liv.)

Jag såg för första gången (vad jag minns) någon som åkte vanliga skidor mitt inne i Stockholm igår.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snö

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Jag såg för första gången (vad jag minns) någon som åkte vanliga skidor mitt inne i Stockholm igår.

Min pappa brukar göra samma sak i Oslo...
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Snö

Inlägg av Cadial »

Som en bjart kontrast, sa var jag och badade i morse i Roda Havet. Eilat ar aldrig fel...
Skriv svar