Målet med 2013 års seriesamlande

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av Schuberg »

Mitt mål inför 2013 är att inte börja samla på några nya titlar men att köpa mer som är av intresse för enbart läsningen. Jobba vidare på tidigare projekt och uppgradera befintliga nummer i samlingen i förhoppningsvis bättre takt än 2012 som snart förlöpt(som inte gett några större uppgraderingar att tala om [:I] ). Vilka är era mål?!

@PRHR: Har du några nya mål och utmaningar på gång? Är alla sportitlar kompletta?!

Edit: Mod. bör kanske ändra trådtitel till något mer generellt? Kanske "Mål för det kommande årets seriesamlande", så att det inte behövs startas en ny tråd varje år/bytas titel på tråd varje år...


Tänkte byta trådtitel först, men då det ibland tenderar att bli diskussioner kring målen vi sätter upp, och att vi har haft en sån här tråd för varje år, från 2009, så tycker jag att vi skapar en ny för 2013.

/Admin
Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av PRHR »

@PRHR: Har du några nya mål och utmaningar på gång? Är alla sportitlar kompletta?!


Jag är komplett i Buster,Center,Boing,Nacka,Fotboll,Pucken,Seriesport,Ben Bolt,Baracuda,Bessie,
Silverpilen,Anderssonskans Kalle.
Min tanke är att förbättra skicket på en del.
Ps.Jag funderar på Korak Nya Boing 2006-2009.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av Wakuran »

Mitt mål för 2013 handlar väl egentligen som vanligt mest om att göra mig av med gamla grejer så jag inte har så mycket högar liggande överallt utanför bokhyllorna. Men de målen har en tendens att spricka...
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av burnout »

2013!!! Det felar lite än bland dom "tunga" titlarna för mig

Sputnik: nr 6 från -59 (-58 verkar finnas mycket av men inte -59)
Bazzoka: nr 5 (ser alla andra nr men inte denna)
Serienytt: 1 st 63 och 2 st 71 (det ska bli klart detta år)
Seriemaggorna: 62: 5st som aldrig kommer och 63:4st (dessa år är verkligen en mardröm)
Bamse: 2st "gratis tidningar" Sj-utgåvan och fritidsresor från 2007

Sen finns det alltid verkar det som lucknr i en massa serier
Billy Bäver(5st) , Djungel-jim(-73:or 2st), Fam. Flinta (62:or stora felar 2), Kongo-Jim (3st -57), jet (2st -65), Hoppy nr 9/63. Karl-Alfred 52/1nr + 53/3st, Mad spridda nr i många år

Nya serier man börjat samla i

Serieparaden,Don Martin, silverpilen (78 till 82)

Det kommer nog att försvinna lite ur samlingarna under året. lite lättnad ska det bli.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av Dude »

När det gäller samlandet har jag ett par mål. Jag ska bli komplett i Marvelserien, det är ett nummer som saknas (nr 2) sedan ska jag byta upp några stycken. Jag har under hösten köpt en del Turtles tidningar som jag tänkt att bli komplett i (lästa dem som barn).

Sedan ska jag få en bättre koll på mina serier. Jag har precis flyttat och håller nu på och går igenom allt och katalogiserar allting i Excel. Sedan ska det struktureras så att jag lätt hittar det jag söker. Har en del dubbletter som kanske hamnar på tradera alt inbyte i någon seriebod. Har aldrig sålt någon tidning faktiskt utan bara köpt. Behöver rensa lite [:)]
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av Izzie »

Trådens titel, målet för seriesamlandet under 2013, är för mig väldigt ambitiös. Jag har aldrig funderat i dessa banor och det är spännande att läsa inläggen ovan. Spannet på titlar och ambitionsnivå varierar vilket är positivt. Själv har jag ungefär samma ambition som alltid, vet inte om jag alls vill kalla det ambitionsnivå, kanske snarare brist på.

Jag skaffar mig baknummer på titlar jag tycker om och håller alltid ögonen öppna för nytt. Det jag letar efter bakåt är alltid de olika Marvelutgivningarna i Sverige, t ex Marvelserien och Spindelmannen från Red Clown. Agent Modesty Blaise från 1967-1969 vill jag någon gång få komplett men jag har inte så bråttom. Där jag saknar det stora flertalet mest för att jag inte letar aktivt utan mer köper exemplar när jag snubblar över dem.

Jag skulle också behöva lätta lite på samlingen. För att göra det behöver jag göra en ordentlig inventering, så jag verkligen bara säljer dubbletter av de tidningar jag tycker om. Senast jag gjorde en inventering hrmmm, host harkel var 1993. Innan dess kan jag inte sälja några tidningar, så jag tror att mitt stora mål för 2013 är inventeringen av min samling.
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av Lofty Peak »

Precis som 2012 känner jag inget riktigt sug. Jag köpte EN serietidning 2012, nån som slår det? Jag blev komplett i Kalle Kula 2012 och nu har jag väl alla äldre sportserier tror jag. Buster, Center, Pucken, Ishockeyserier, Nacka, Kalle Kula, Fotboll, Boing, Slarvhult...och allt vad de heter. Allt ligger med backboards djupt inne i en garderob. Skulle vilja scanna varje sida men det får bli ett pensionärsprojekt om 20+ år. Målet med 2013 är att inte sälja något, och kanske ge mig på Nya Boing, jag borde antagligen detta, men det får avvakta lite. Jag har nämligen de senaste åren kommit med i landslaget i en kufisk "sport" och det går just nu före. Plus att jag har blivit sambo och har ett nytt jobb.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av K-E Lindkvist »

Mitt mycket modesta mål för samlandet är att få tag i Betty & Veronica #224 som är det enda numret jag saknar för att 1966 - 1972 skall bli komplett. Eventuellt försöker jag få tag i ett nytt ex av #121 också, då det var inblandat i en förarglig olycka och fick en liten men irriterande skada på framsidan.

Sen fortsätter jag naturligtvis köpa nya saker som verkar intressanta, jag skall till exempel förnya min UTOPI-prenumeration och stödja Herman Hedning så länge den innehåller Rock Manlyfist.

I den mån ekonomin tillåter kommer jag att fortsätta köpa serieoriginal (jag har fortfarande en Knallhatten-stripp med tidig Moonbeam McSwine högt på önskelistan) men även skaffa en eller annan kommission eftersom det är en skön känsla att själv få bestämma vad ens favoritfigurer skall ses i för situationer. [:)]

Ett annat ekonomiberoende mål är att åter kunna besöka både SIS/SPX, Comic-Con och Bok & Bibliotek. De har alla sin charm och jag vill inte missa någon av dem. [:o)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av jens-olof »

Eftersom mina planer för 2012 sket sig fullkomligt(nästan) eftersom jag
köpte Don Rosa, och liknande samlingsalbum för pengarna jag skulle fylla
mina luckor med, så gör jag om taktiken. 2013 ska jag fortsätta fylla mina
oändliga luckor, fast mitt främsta mål blir att läsa mer serier, eftersom inget
inköpt hamnar i samlingen innan det blivit läst.
Och julstädningen har uppmärksammat mig om att det handlar om sådär
1,5-2 meter oläst nu...

Jens
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av Bufkin »

Mina löften för 2013 är:

* att inte fundera så jävla mycket på samlingsutgåvor utan bara köpa de jag vill ha direkt när de kommer. Jag har dragit mig för ofta, nu senast med Valhall och ganska snart blir de så många volymer att det känns jobbigt att komma "ifatt" utgivningen.

* Komplettera det jag saknar från albumförlaget.

* Bunkra mer "barn serier" som smurferna, finn och fiffi, buddy longway, blårockarna osv. Det är serier som var viktiga för mig när jag var liten men jag har väldigt lite kvar och nu när jag har en egen son så blir jag nostalgisk. Inga dyra objekt i allmänhet eftersom jag (oftast) kommer låta grabben läsa dem när/om han blir intresserad. Det känns annars "stort" att hans första räkning (dvs i eget namn, inte vårat) var på just en serieprenumeration som vi skaffade för några veckor sedan.

* Skaffa mig en läsplatta och undersöka världen av digitala serier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av Wakuran »

Bufkin skrev:* Bunkra mer "barn serier" som smurferna, finn och fiffi, buddy longway, blårockarna osv. Det är serier som var viktiga för mig när jag var liten men jag har väldigt lite kvar och nu när jag har en egen son så blir jag nostalgisk. Inga dyra objekt i allmänhet eftersom jag (oftast) kommer låta grabben läsa dem när/om han blir intresserad. Det känns annars "stort" att hans första räkning (dvs i eget namn, inte vårat) var på just en serieprenumeration som vi skaffade för några veckor sedan.

Kartago var ju på G med en barn-label...

http://www.kartago.se/junior/
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av GuestOnQuest »

"Katten Nils och Morris: Den mystiska ön" av Johanna Kristiansson och Joakim Gunnarsson verkar intressant (se Wakurans länk). Ser ut som ett typiskt franskt/belgiskt album. Har någon läst den? En recension skulle uppskattas. Gunnarsson arbetar väl annars på Egmont så jag förvånas en smula över att boken kommit ut på Kartago/Bonniers.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av K-E Lindkvist »

GuestOnQuest skrev:"Katten Nils och Morris: Den mystiska ön" av Johanna Kristiansson och Joakim Gunnarsson verkar intressant (se Wakurans länk). Ser ut som ett typiskt franskt/belgiskt album. Har någon läst den? En recension skulle uppskattas.

Göran Semb recenserade den på sin blogg för en tid sen.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av GuestOnQuest »

Tack för länken K-E! Verkar vara en helt okej serie för vuxna även om den riktar sig mot barn. Jag ska se till att läsa den.

Det glädjer mig att jag har fler hyllmeter (dock inte serier) än Semb.[:)] Det får bli mitt mål - rensa ut böcker jag inte längre vill ha och öka på med fler serier. Det är inte så petnoga med vad men gärna sånt jag inte läst förr - självklart ska det vara sånt jag kan tänkas gilla också.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av MAD »

Bufkin skrev:* Bunkra mer "barn serier" som smurferna, finn och fiffi, buddy longway, blårockarna osv. Det är serier som var viktiga för mig när jag var liten men jag har väldigt lite kvar och nu när jag har en egen son så blir jag nostalgisk. Inga dyra objekt i allmänhet eftersom jag (oftast) kommer låta grabben läsa dem när/om han blir intresserad.


Precis där är jag också... det ska ju börjas tidigt. Min son är dock bara drygt 8 mån än så länge, så jag har verkligen inte bråttom... Däremot inser jag att det är lite skoj att läsa "nya" Fin & Fiffi som jag inte hade när jag var liten, de är lite intressanta. Det verkar för övrigt ha varit en sån serie som de flesta läste när de var små, det var en av min flickväns favoriter också, hon har sagt att det antagligen är för att den hade en stark flicka som en av huvudkaraktärerna vilket saknades i de flesta andra tidningar...

I övrigt har jag nog tänkt fortsätta i samma takt som 2012, inget uttalat mål men det kommer bli fler Kickstarter-projekt och allt som verkar vara av intresse som jag kan få någorlunda billigt på Tradera/Blocket/loppisar. Det blir nog inte så mycket serier i fullpris utom möjligtvis lite från albumförlaget. Läste mitt första album därifrån när jag spontanhandlade det på en julmarknad (Zorn & Dirna) och då känner jag direkt att jag måste skaffa resterande i serien...
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av Nima »

Jag har inget speciellt mål per se, men förra året runt jul fick jag tag i boken "Där jultomten bor" och i år vid samma tid fick jag tag på "Gubben Noaks ark", så mitt mål i år blir väl att få tag på "Lilla Rödluvan och stora stygga vargen".
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av Dude »

Lofty Peak skrev:Precis som 2012 känner jag inget riktigt sug. Jag köpte EN serietidning 2012, nån som slår det? Jag blev komplett i Kalle Kula 2012 och nu har jag väl alla äldre sportserier tror jag. Buster, Center, Pucken, Ishockeyserier, Nacka, Kalle Kula, Fotboll, Boing, Slarvhult...och allt vad de heter. Allt ligger med backboards djupt inne i en garderob. Skulle vilja scanna varje sida men det får bli ett pensionärsprojekt om 20+ år. Målet med 2013 är att inte sälja något, och kanske ge mig på Nya Boing, jag borde antagligen detta, men det får avvakta lite. Jag har nämligen de senaste åren kommit med i landslaget i en kufisk "sport" och det går just nu före. Plus att jag har blivit sambo och har ett nytt jobb.


OT
Av nyfikenhet, vad är det för kufisk sport du sysslar med?
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av pogono »

Dags att sammanfatta året och blicka framåt.

Årets album: Smålands mörker av Henrik Bromander och Död kompis av Simon Gärdenfors.
Årets överraskning: Att jag börjat teckna igen:

Bild

Årets klipp: 4 inbundna 91:an årgångsböcker för 4 kronor.
Årets mest ovändade nya objekt i samlingen: 22 ex av Mysteriemagasinet 1986-2.
Årets meh: ASM#700.
Årets tidskonkurrent: Min nya tv-apparat.

Mina planer, löften och förhoppningar inför 2012 var:
Bild Handla mer i butik och mindre på Tradera.
Bild Ha en mindre generös månadsbudget – och följa den.
Bild Bli komplett i Marsserien, Jupiterserien, Rymden runt och Radarserien.
Bild Komplettera 1970-talet svensk DC.
Bild Bli komplett i svensk Marvel, det vill säga köpa ett par Spindelmannen och en packe Conan.
Bild Uppgradera en del skick i Demonen, Marvelserien och Fantastiska Fyran.
Bild Prioritera saknar-bara-ett-stackars-nummer-titlar.
Bild Hålla min söklista under 1 000 objekt.
Bild Läsa ännu mer av det jag köper.
Bild Öppna mina serie-tumblar för folket.
Bild Indexera mina egna utgivningar i GCD.
Bild Ge folk serier i present oftare.

Nej, i år har det inte gått lika bra, så det blir en del överflyttning till nästa år. Dessutom har jag slarvat en del med bokföringen. Men över tusen nya tidningar och böcker har det blivit i alla fall.

Mina förhoppningar och planer för 2013:
Bild Ta på spenderbyxorna och gå bananas på SPX/SIS 2013.
Bild Bli komplett i Marsserien, Jupiterserien, Rymden runt och Radarserien.
Bild Komplettera 1970-talet svensk DC.
Bild Bli komplett i svensk Marvel, det vill säga köpa ett par Spindelmannen och ett dussin Conan.
Bild Uppgradera en del skick i Demonen, Marvelserien och Fantastiska Fyran.
Bild Prioritera saknar-bara-ett-stackars-nummer-titlar.
Bild Indexera mina egna utgivningar i GCD.
Användarvisningsbild
monroe
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 21:47

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av monroe »

Dude skrev:
Lofty Peak skrev:Precis som 2012 känner jag inget riktigt sug. Jag köpte EN serietidning 2012, nån som slår det? Jag blev komplett i Kalle Kula 2012 och nu har jag väl alla äldre sportserier tror jag. Buster, Center, Pucken, Ishockeyserier, Nacka, Kalle Kula, Fotboll, Boing, Slarvhult...och allt vad de heter. Allt ligger med backboards djupt inne i en garderob. Skulle vilja scanna varje sida men det får bli ett pensionärsprojekt om 20+ år. Målet med 2013 är att inte sälja något, och kanske ge mig på Nya Boing, jag borde antagligen detta, men det får avvakta lite. Jag har nämligen de senaste åren kommit med i landslaget i en kufisk "sport" och det går just nu före. Plus att jag har blivit sambo och har ett nytt jobb.


OT
Av nyfikenhet, vad är det för kufisk sport du sysslar med?


Ledtråd: [8]
VM-guld 2009, veteranklassen, lag VM-silver 2011, veteranklassen, lag
VM-4:a 2011, veteranklassen, individuellt
VM-4:a 2011, lag
EM-brons 2010, veteranklassen, lag
EM-4:a 2010, veteranklassen, individuellt
EM-4:a 2012, lag
SM-silver 2008, rookieklassen, individuellt
SM-silver 2012, lag
SM-brons 2009, veteranklassen, individuellt
SM-brons 2010, veteranklassen, individuellt
SM-brons 2011, lag
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Målet med 2013 års seriesamlande

Inlägg av Schuberg »

monroe skrev:Ledtråd: [8]
VM-guld 2009, veteranklassen, lag VM-silver 2011, veteranklassen, lag
VM-4:a 2011, veteranklassen, individuellt
VM-4:a 2011, lag
EM-brons 2010, veteranklassen, lag
EM-4:a 2010, veteranklassen, individuellt
EM-4:a 2012, lag
SM-silver 2008, rookieklassen, individuellt
SM-silver 2012, lag
SM-brons 2009, veteranklassen, individuellt
SM-brons 2010, veteranklassen, individuellt
SM-brons 2011, lag


OT. Grymt imponerade meritlista! [:)] Kufisk sport? Ja kanske, men synd att den fallit lite i glömska. Storhetstiden har nog passerat sedan länge?! Dagens ungdomar intresserar sig nog inte för detta på samma sätt som förr. Jag minns själv hur man spelade, kollade och övade in varianterna som fanns ill. i "bibeln" [:)] Slut OT.
Skriv svar