Clone Wars - synpunkter?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Offissa Pupp »

Som så många andra här är jag inbitet fan av Star Wars. En som upplevde filmerna i sin ungdom och som vägrar se de nya filmerna som en riktig del av sagan... (Än mindre kalla dem för del 1-3.) Fredrik Strage skrev en gång en rolig krönika om att många SW:fans tillsammans närmast rituellt dissade de nya filmerna som ett sätt att umgås och bekräfta sin egen kärlek till "riktiga star wars". Rätt träffande för mig; jag och en kompis har en tendens att ramla in på de många tönterierna med de nya filmerna så fort vi ses. (För visst, det är ju rätt länge sedan de kom så man tycker ju kanske att vi borde komma över Lukas helgerån vid det här laget.)

Och nu till avdelningen fråga forumet: eftersom jag nu står i begrepp att skaffa en teve och blu-rayspelare blev jag lite nyfiken på den tecknade serien clone wars. Har faktiskt (av olika skäl) missat den helt och hållet. Hur är den egentligen? Är det underhållande för ett StarWarsfan? Och jag förstår att den tecknade serien inte heller kan göra anspråk på att vara lika äkta som min barndomsupplevelse och jag vet ju att de utspelar sig under den "nya gamla" tidsepoken. Men kan de likafullt vara intressant eller underhållande för en sådan som mig? Någon forumista som kan berätta mer eller dela med sig av åsikter!?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Antar att du menar den klassiskt animerade tv-serien från 2003 och inte den datoranimerade från 2008. Det tog ett litet tag för mig att komma över stilen, att de var så skeva i ansiktet men sedan uppskattade jag den mycket. Såg samtliga avsnitt precis innan det var dags att åka iväg för premiären på episod III som själva tv-serien leder upp till, vilket jag tyckte förhöjde upplevelsen.

Jag tycker serien är ovanligt bra, så fort man kommit över utseendet på karaktärerna. Även långfilmen tycker jag var bra, däremot föll den senare datoranimerade tv-serien inte mig i smaken lika mycket.

Jag är i och för sig inte så kritisk till episod II och III utan det är egentligen bara första jag har svårt för, jag kan till och med finna poänger med Star Wars Holiday Special (Stjärnornas krig och fred) men jag tror att att de flesta hårdnackade purister skulle klara CW. Har man svårt att smälta den kan man ju ändå glädjas över att avsnitten är så förbålt korta så man hinner knappt bli spyfärdig innan det är över. Men som sagt tycker jag den är klart godkänd, något lägre på uppföljaren, Ahsoka är nog den stora behållningen i de datoranimerade CW.

Ewoks är den tv-serie som jag skulle säga är klart sämst men gillar man Bumbibjörnarna står man nog ut med den också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Kermit »

Du menar väl den datoranimerade tv-serien som går nu? Jag är visserligen en som tycker att alla de nya har sina poänger, är inte alls så kritisk till de filmerna. Men the Clone Wars är lite upp och ner - vissa grejer är riktigt coola och bra, andra är mer barninriktat.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Labrador Road 26 »

För att förtydliga har du exempel på de olika versionerna här.

Star Wars: Clone Wars 2003-2005, tre säsonger tecknat på klassiskt vis.

http://www.imdb.com/title/tt0361243/

Star Wars: The Clone Wars 2008, långfilmen som även gick på bio.

http://www.imdb.com/title/tt1185834/

Star Wars: The Clone Wars 2008-, fem säsonger än så länge, datoranimerad.

http://www.imdb.com/title/tt0458290/

Tv-serien Clone Wars utan The är alltså den tecknade utan karaktären Ahsoka Tano, medan den med The är den andra. Som serie tycker jag den första är bättre men Ahsoka är en av de bättre karaktärerna i hela Star Wars-universat och henne får man först från långfilmen och den senare tv-serien. Har du möjlighet så ser du samtliga, i den ordning de kom ut.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Offissa Pupp »

Tack för genomgången Rue Labrador; det var just den senare datoranimerade teveserien i en massa säsonger som jag intresserade mig för. Visserligen är jag ett stort fan av Stjärnornas krig, men jag har egentligen aldrig rört mig utanför själva originalfilmerna och hela den här klonkrigskampanjen kom vid ett läge när jag var ganska ointresserad. (Kommer inte ens ihåg att det gick en datoranimerad klonkrigsfilm på bio!) Alltså har jag mycket att ta igen.

Och när jag spanar på trailarna och på nätet så ser det himla roligt ut tycker jag. (Även den fortfarande tycks använda sig av den otroligt sunkiga stilgreppet att ju fulare eller elakare person det rör sig om - desto mer accent eller dialekt...) Har i alla fall beställt spelfilmen och det kliar lite i fingrarna att beställa säsong 1. (Och som vanligt dilemma när man vill prova något nytt - det går ju att få flera säsonger för ett bättre pris per säsong, men då vill det ju till att man gillar teveserien i fråga.)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Kermit »

Filmen är inget vidare, men låt inte den avskräcka dig ifrån att se vidare! Redan de första avsnitten på säsong 1 är riktigt bra. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag tyckte filmen var helt okej, kanske till och med bättre än episod I, om man inte stör sig på den skeva stilen av själva figurernas utseende.

Är man Star Wars-fan bör man förstås se den, likväl som den första Clone Wars, Caravan of Courage, Holiday Special och alla andra SW-saker. Jag öppnar i alla fall min famn för alla EU-saker, även om inte samtliga faller mig i smaken så vill jag inte missa dem.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av FredrikLähnn »

Lite OT: Gillar du SW borde du absolut läsa serierna. "Tales of the Jedi" är en riktig höjdare som utspelar sig LÅNGT före filmerna (typ 5-3000 år) men med flera kopplingar.
http://starwars.wikia.com/wiki/Star_War ... f_the_Jedi
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ytterligare aningen OT.

Det slog mig att Sith och Jedi är som Yin och Yang, eller två sidor av samma mynt om man hellre vill det. Det vanliga i SW är att Jedisidan är den vi får följa och den som anses som god, medan Sith ser nog sig som minst lika ädelmodiga och kämpande för den rätta sakens skull. Som vi vet händer det ju att Jedis ibland faller över till den andra sidan, mest kända fallet är nog Anakin Skywalker/Darth Vader. Men nog borde det väl även skett åt andra hållet också, att en och annan Sith ramlat över på fel sida och varit Jedis under en förvirrad period?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Mithroth »

Tja, Darth Vader blev ju god igen innan han dog. Men det är kanske inte riktigt samma sak som att gå över till Jedi igen iofs?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jo det får man nog anse att han blev, hans spöke/ande tar ju plats brevid Obi-Wan och Yoda så han anses nog vara fullvärdig Jedi igen, även om han inte hann göra så mycket. Men det viktiga var nog att han dödade Palpatine/Kejsaren. För det är rätt mycket mördande från Jedis sida, eller avhuggna armar på oskyldiga.
https://www.youtube.com/watch?v=ueekmOdIVOo
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av FredrikLähnn »

Labrador Road 26 skrev:Ytterligare aningen OT.

Det slog mig att Sith och Jedi är som Yin och Yang, eller två sidor av samma mynt om man hellre vill det.


Jedi snackar som bekant om att uppnå balans i kraften "the one who will bring balance to the Force".
Att Jedi hela tiden verkar tycka att man uppnår detta genom att endast ha de ljusa sidan kan tyckas lite lustigt med LRs resonemang [;)]
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Offissa Pupp »

Liten rapport för den eventuellt intresserade; jag har sett första filmen och börjat på teveserien. Tycker den är riktigt bra! Hade inga förväntningar på filmen så där blev jag positivt överraskad. Och serien är ännu bättre. Måste säga att den verkligen är snygg! En del otroligt häftiga scener.

Såg samtidigt om den nya trilogin (episod 1-3) och efter ett tag har jag svårt att se skillnad på dem - det är ju datoranimerad rymdfest för hela slanten i båda serierna. [:)]

Så tack för tipsen! Jag är mycket nöjd. (Tänk vilka bra barnteveserier det finns...)
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av jedi tomas »

Såg säsong fyra för ett tag sedan .
Som star wars samlare sedan år 1995 .
Och följt filmerna sedan 1977 så får jag säga det var den sämsta säsongen hitills.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Kermit »

Varför tycker du detta?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av jedi tomas »

Börjar bli för mycket som inte är star wars.
Tex karaktärer ,skepp som kunde höra hemma i andra serier.
Men som man inte igen tecknar med star wars ,då avståndet är för stort.
Med det man igen tecknar med star wars.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Kermit »

Vad är t ex inte Star Wars? Och vad är Star Wars?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Nima »

Kermit skrev:Vad är t ex inte Star Wars?


Skogsalver? [:o)]

Å andra sidan har jag inte ens sett originalfilmerna så jag är kanske fel person att uttala mig..
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Kermit »

Äsch, det finns garanterat en planet någonstans i denna galax som har skogsalver eller något liknande. ;-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Clone Wars - synpunkter?

Inlägg av Wakuran »

Skogsalverna är kortväxta och ser ut som koalabjörnar...
Skriv svar