Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debatt

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av Labrador Road 26 »

Penny: Nej det som ligger mig varmt om hjärtat är någon slags rätt ska vara rätt. Kommer åklagare och rättsväsendet fram till att det skett brott ska straff utdömas. Däremot att påstå saker som inte stämmer opponerar jag mig emot och har alltid gjort. Du pratar om olaga hot nu, det har jag inte ens hört i massmedia. Men strunt samma jag har väl bara missat vad just det skulle ha gått ut på för jag antar att du inte menar repliken om vad OG gör med sådana där.

Tyvärr Larsa har jag ingen färdig bild på hur ett modernt politiklöst samhälle ska se ut, men då vi inte haft politik sedan vi klättrade ner från träden och började gå på två ben så är jag övertygad om att den nuvarande lösningen är temporär, sett ur inte ett globalt perspektiv utan ett tidsperspektiv.

Jag förstår inte riktigt varför man ska ge någon annan makt att bestämma över hur ens liv ska fungera i mångt och mycket. Har funderat och läst på om anarkismen, men den stämmer liksom inte med hur jag ser saken. Mycket av mina tankar är att från grottåldern till nu gick det fel på en rad punkter. Bland annat den så kallade marknaden, så den är verkligen inte ett alternativ som jag ser det. Det är nog närmast någon slags individuell lösning som jag tror saknas.

Det här är inga lätta saker, att komma fram med en förnuftig och framförallt fungerande lösning. Däremot tror jag inte på det politiska systemet och bitvis tror jag feodalsamhället var bättre i vissa detaljer, fast där skilde sig samhället i stort så mycket att det är möjligt att det inte skulle vara applicerbart över huvud taget numera. Jag har inte heller läst statsvetenskap utan det är mer på ett filosofiskt plan som jag funderar. Min hållning är dock väldigt likt den som bland George Carlin hade, han röstade inte heller.

Däremot har jag precis likt honom åsikter om saker och ting, det kan man ha även om man är emot det politiska och monetära systemet. Schopenhauer som jag i mycket instämmer med har en sak som inte stämmer alls enligt mig. Han var för en stark stat, eftersom den behövdes för att hålla reda på människorna, där håller jag inte med honom alls i och med att jag tror att "ondskan" då blir än mer koncentrerad. Jag tror att människan som art egentligen inte alls är empatisk utan det är något vi tvingas till för att inte bli helt utstötta, men ser man till vad människan i helhet åstadkommer så är det krig och elände, ett utsugande och utnyttjande av andra i största möjliga mån. Lägg upp en bild av ett misshandlat djur på Facebook så haglar replikerna från vanliga goda människor om död och tortyr, så som jag ser det är människor inte så goda när det väl kniper, det är bara civilisationens mask som folk klistrat på sig och det finns mängder med studier på att vi begår hemskheter om bara omständigheterna stämmer.

Möjligen skulle en god totalitär stat där det inte finns utrymme för människans ondska vara en bra lösning, men den skulle med största sannolikhet korrumperas av ruttna människor som utnyttjade det för egen vinning, precis som det är nu. Walnut Grove eller för den delen Bullerbyn är nog det närmaste jag kommer till en idealvärld, men tyvärr går det inte att genomföra och i och med det överlåter jag politiken och samhällsuppbyggandet till er övriga.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av Rufus »

larsa66 skrev:
Anders1 skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Som larsa66 säger: Det är ingen särbehandling av sverigedemokrater i det här fallet. Sluta spela djävulens advokater och sluta göra dem till martyrer. Det är inte ett jävla piss synd om dem och det hade varit EXAKT samma reaktioner om det varit miljöpartister, kristdemokrater eller sossar som varit ute och svinat med järnrör. Åtminstone från mig.


I just det här sammanhanget med järnrör och annat är det kanske ingen särbehandling. Däremot är det en tydlig särbehandling i andra sammanhang. Jimmie Åkesson får till skillnad från andra partiledare uppenbarligen inte vara med i sammanhang där han skulle ses som folklig och accepterad. Han får uppenbarligen inte vara t.ex. Sommmarpratare. Han får inte heller vara med på Nobelfesten, vilket skylls på Nobels testamente, vilket ju är ren bullshit.


Massmedia gör dom väl snarare en tjänst så att dom slipper skämma ut sig och göra bort sig totalt. Man vill väl att dom ska få leva ett tag med sin politik och känna sig för om det verkligen är vad dom vill innan dom går ut till massorna med det. Alternativet är ju att hitta andra kanaler att nå ut med. Dom har ju lyckats ganska bra utan hjälp fram tills nu. Att man blir invald i Sveriges riksdag betyder inte att man är folklig. Kommer ni ihåg "Ny Demokrati" Upp som en sol...osv.

Oj, här var det många som tycker synd om detta lilla främlingsfientliga parti.


Okay, du skulle inte vilja höra Jimmie Åkesson som sommarpratare. Jag tycker att det skulle vara intressant. Men även en ordentlig granskning av partiet som den som journalisten Knutsson gjorde med de andra partiledarna i tv precis innan förra valet, tycker jag skulle vara intressant.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av rkaj »

Anders1 skrev:Okay, du skulle inte vilja höra Jimmie Åkesson som sommarpratare. Jag tycker att det skulle vara intressant. Men även en ordentlig granskning av partiet som den som journalisten Knutsson gjorde med de andra partiledarna i tv precis innan förra valet, tycker jag skulle vara intressant.


Martin Jönsson på SvD håller huvudsakligen med dig: Soran Ismail spöade oss.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av burnout »

Jag länkade till detta tidigare i höstas och nu kommer åtalet. Det värsta i detta är mening (om han säger det eller om tid. vinklar det???)
"Han har erkänt att han den 8 november hade sex med flickan trots att han visste att hon bara var 14 år – men han anser inte att han begått något brott.
"
Det tillhör allmänbildningen att veta att man inte ger sig på minderåriga när rycker i byxorna.

Intressant att se vad straffet blir.
Tar "time out" blir det fängelse så blir det lite längre vilopaus

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a ... 6033885.ab
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av Wakuran »

Det är ju ganska meningslöst rent juridiskt att hävda att man inte kände till någon lag, eller att något inte borde vara olagligt alt. att man inte känner att man begått något brott.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Det är ju ganska meningslöst rent juridiskt att hävda att man inte kände till någon lag, eller att något inte borde vara olagligt alt. att man inte känner att man begått något brott.


Det finns iofs ett begrepp i brottsbalken som kallas villfarelse, med vilket man kan slippa ansvar under vissa omständigheter.

Brb 24:9
9 § En gärning som någon begår i villfarelse rörande dess tillåtlighet (straffrättsvillfarelse) skall inte medföra ansvar för honom om villfarelsen på grund av att fel förekommit vid kungörandet av den straffrättsliga bestämmelsen eller av annan orsak var uppenbart ursäktlig. Lag (1994:458).


Men det kan man som väl är inte åberopa om man haft sex med minderårig.
Lagen är alltför känd av alla, för att hävda det. Grabben är nog rätt rökt [^]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av Wakuran »

Fast det är väl inte så den lagen ska tolkas? Det handlar väl mer om ifall lagen lagts fram enligt gängse regler?
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Hade han väntat ett par månader hade det möjligen sett illa ut rent moraliskt, men då hade han åtminstone sluppit ett fängelsestraff. Eftersom han är ung och ostraffad så kickar en del strafflindringsmetoder in, vilket gör att han förmodligen får villkorlig dom med övervakare.

Trist på en ljus fotbollskarriär, men hänger inte huvudet med får kroppen lida.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Wakuran skrev:Fast det är väl inte så den lagen ska tolkas? Det handlar väl mer om ifall lagen lagts fram enligt gängse regler?


Om någon ställer ut en pall med TV-apparater och skriver en lapp "Varsågod." så är det väldigt svårt att döma någon för stöld, trots att det i lagens mening är en stöld om man tar en apparat.

Det är väl ungefär så den lagen är tänkt att tillämpas.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Fast det är väl inte så den lagen ska tolkas? Det handlar väl mer om ifall lagen lagts fram enligt gängse regler?


Dels det och även äldre lagar som t ex aldrig använts tidigare.
Det finns ju hyllkilometer och det är helt orimligt att kräva att alla medborgare skall kunna dem och lära sig alla nya lagar som kommer.
Mängder av lagar används aldrig eller nästan aldrig.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av jens-olof »

APenny4YourThoughts skrev:Hade han väntat ett par månader hade det möjligen sett illa ut rent moraliskt, men då hade han åtminstone sluppit ett fängelsestraff. Eftersom han är ung och ostraffad så kickar en del strafflindringsmetoder in, vilket gör att han förmodligen får villkorlig dom med övervakare.

Trist på en ljus fotbollskarriär, men hänger inte huvudet med får kroppen lida.


Klar idiot, han åker dit så det ryker om det. Troligen, om det är en förstagångsförseelse,
blir det precis som du skriver lite mildrare. Något som man även kan ta hänsyn till, är att
han kommer få ett rejält straff av "allmänheten", han är rykt ifrån i stort sett all fotboll
i längden. Antagligen kommer han försöka fortsätta spela ett tag, men publik och
lagkamrater kommer inte låta honom glömma efter straffet... [B)]

Jens
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av burnout »

Hade killen varit i närheten av hennes ålder hade det nog varit mer förmildrande(15-16 då hade dom kunnat vara ihop), men över 20 då blir det nog hårt som "jens-olof" säger. Straffet kommer att förfölja han i många år. Synd om han men "som man bäddar får man ligga" (Gammalt Djungel-ordspråk [:)] )
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av Peral »

Det där med att förbrytaren straffas av "allmänheten" brukar de ofta ta hänsyn till i domslutet. Den som är väletablerad på arbetsmarknaden och uppbär hög ställning och lön får ofta ett mildare straff än den som befinner sig utanför arbetsmarknaden. I det här fallet hade dessutom en lagkamrat och spelarens agent varit framme och försökt påverka både flickan och hennes familj.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av Magnus »

Peral skrev:I det här fallet hade dessutom en lagkamrat och spelarens agent varit framme och försökt påverka både flickan och hennes familj.


Ev. kan det "vara övergrepp i rättssak". Men det drabbar i så fall de personer i omgivningen som utför det och inte grabben själv.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av rkaj »

Om någon ställer ut en pall tv-apparater med en lapp "varsågod" så är det i lagens mening en gåva och inte stöld.

Villfarelseparagrafen handlar, som det står i den, om att man inte kan dömas enligt en ny lag om den nya lagen inte blivit korrekt offentliggjord.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av Labrador Road 26 »

Måste säga att jag blev rätt överraskad av resultatet här. I och för sig bara knappt 300 som röstat, men nog hade jag förväntat mig att Piratpartiet skulle hamna högre upp hos datorfolket.
http://www.sweclockers.com/forum/91-aka ... ch-varfor/

De ligger väl troligen med i de få röster som gått till andra partier.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:Måste säga att jag blev rätt överraskad av resultatet här. [...]
http://www.sweclockers.com/forum/91-aka ... ch-varfor/
[...]


Så få röster var det ju inte till andra partier, får piratpartiet 14% så är jag rätt nöjd (och jag misstänker att pensionärspartiet, junilistan och feministiskt initiativ inte får så många röster just där). Sen vet jag inte om "datorfolket" är en rimlig beskrivning av de som hänger på sweclockers. Jag som är programmerare till både yrke och hobby har aldrig hängt där. Jag misstänker att de flesta av de (väldigt få) som har deltagit i undersökningen är för unga för att ha rösträtt i valen 2014 ...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av Labrador Road 26 »

Med datorfolk menar jag hårdvarunördar, sådana som går igång på grafikkretsar, ramminnen och förstås även clockfrekvenser. Programmerare är inte riktigt samma nisch.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av Rufus »

Min gissning är att det är Svenskarnas Parti som har fått flest röster i "Annat alternativ". De ska ha ökat en hel del sen förra valet. Piratpartiet verkar ha haft sin storhetstid vid förra EU-valet. De har sedan förvisso varit riktigt stora i Tyskland, men på senare tid har de minskat även där.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vet att det är relativt få inbitna gamers på forumet, men det här politik/samhällsbyggarspelet för pc kanske kan intressera en del.
http://www.youtube.com/watch?v=oRS5p60yX_E

Själv har jag inte spelat det, eller tidigare delar. Men det verkar klart intressant tycker jag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar