Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Andreas:
Stomperud-serien med pratbubblor kände jag inte till. Ska tipsa Karin om den! Tack!

Sudden:
Vad jag vet så försvinner Viltliv från Humorklassiker.
När det gäller den trumpetande 91:an så vet jag inte vem som tecknat den. Bilden hittade vår layoutare.
Hon vet inte heller var den kommer från eller vem som tecknat. Nån som vet?

/Joakim på 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av germund »

Sudden skrev:Jag har alltid gillat Anders Skoglinds Viltliv och tycker att den passar fint i 91:an. Men innebär detta att serien försvinner från Humorklassiker??
Ja, vi tyckte helt enkelt att Viltliv passade bättre i 91:an. Viltliv är borta redan i Humorklassiker 1/2013, tills vidare ersatt av den antagligen rätt otippade Torvald Gahlins Klot-Johan.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Egmont skrev:Andreas:
Stomperud-serien med pratbubblor kände jag inte till. Ska tipsa Karin om den! Tack!

Jag hittade den här, för övrigt: http://www.bullspress.biz/no/shop/stomp ... torie.html
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

germund skrev:
Sudden skrev:Jag har alltid gillat Anders Skoglinds Viltliv och tycker att den passar fint i 91:an. Men innebär detta att serien försvinner från Humorklassiker??
Ja, vi tyckte helt enkelt att Viltliv passade bättre i 91:an. Viltliv är borta redan i Humorklassiker 1/2013, tills vidare ersatt av den antagligen rätt otippade Torvald Gahlins Klot-Johan.


Ett mycket bra val att ta in Viltliv i 91:an!
Ett plus med den serien är att skoglind är bra och skicklig på att hålla sig till ensidesskämt vilket många serieskapare verkar ha svårt för idag. Däremot har jag lite svårt för hans figurer i själva 91:anserien även om hans manus har varit bra.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av buster89 »

germund skrev:
Sudden skrev:Jag har alltid gillat Anders Skoglinds Viltliv och tycker att den passar fint i 91:an. Men innebär detta att serien försvinner från Humorklassiker??
Ja, vi tyckte helt enkelt att Viltliv passade bättre i 91:an. Viltliv är borta redan i Humorklassiker 1/2013, tills vidare ersatt av den antagligen rätt otippade Torvald Gahlins Klot-Johan.


Whaaat???? Skämtar ni? Det är ju fantastiskt! Nu måste jag ju *nästan* köpa den tidningen.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av aakeforsmark »

Sudden skrev:Och i nästa nummer kommer Johan Wanloo med en ny serie, "En Brat i skogen".
Wanloo är lite av en husgud hos mig men jag undrar ändå lite över hur ni tänkte här. Även om jag inte har sett serien ifråga än så skiljer sig hans teckningar ordentligt från det övriga innehållet om man säger så och ni har ju redan en serie i "Historiska Historier" som många läsare genom åren inte tyckt att den passar in rent teckningsmässigt. Så varför ta in en till sådan serie i tidningen?? Wanloo publiceras ju redan i ett par Egmonttidningar så varför inte ta in den i någon av dessa istället?? Vidare undrar jag hur ni kan säga att ni måste ta in repriser av 91:an-serien pga ekonomin för tidningen samtidigt som ni då tar in en helt ny serie i den?? Blir inte det lika dyrt för tidningen det??


...och återkoppling kommer ju från husguden himself:
"på Serieforum, seriebranchens eget Flashback, hatar de den redan. Vilket måste betyda att jag gör NÅT rätt."

http://johanwanloo.blogspot.se/2013/01/kop-den-har.html
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Ha ha ha... Han är ju för skön.
Borde inte Wanloo äras med en egen tidning istället med alla hans serier samlade. :) Snabb och effektiv är han så han kan säkert fylla tidningen själv. Och Wanloo som tidningsnamn vore ju klockrent.
Succé direkt helt klart! :)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

aakeforsmark skrev:...och återkoppling kommer ju från husguden himself:
"på Serieforum, seriebranchens eget Flashback, hatar de den redan. Vilket måste betyda att jag gör NÅT rätt."

http://johanwanloo.blogspot.se/2013/01/kop-den-har.html

Han verkar inte ha läst här över huvud taget för de inlägg som skriver om serien är ju positiva, inte en enda sågning, tyvärr. Själv tycker jag han är en totalt överskattad sopa och ren kopia på Peter Bagge. Så nu får herr Wanloo i alla fall lite rätt i efterhand.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker idén verkar påminna litet om den där humorserien med Johan Ulveson...
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av aakeforsmark »

Labrador Road 26 skrev: Själv tycker jag han är en totalt överskattad sopa


Det är en åsikt och det måste du väl få tycka även om jag själv har motsatt uppfattning.

Labrador Road 26 skrev:... och ren kopia på Peter Bagge.


Det där är ju ändå någon form av påstående så det kan man ju bemöta.

Liknar deras serier varandra? Mjaä. Det är ju lite gummiliknande figurer men det är knappast unikt för vare sig Bagge eller Wanloo. Så teckningsmässigt är det knappast en kopia. Wanloo kan vara inspirerad av Bagge men inte så mycket mer.

Finns det likheter i deras berättelser? Nä. Det är helt olika schangrer.

Slutsats. Du har inte bara fel - du har alldeles fantastiskt fel.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

Jag har säkert fel, men en sak vet jag och det är att på Serieforum så är det över lag enbart positiva saker som sagt om Wanloo under årens lopp. Jag är i stort sett den ende som varit av annan uppfattning. Så det blir ju lite snett att kasta skit på sina fans här. Jag begriper mig verkligen inte på den typen av narcissism som en del dras med att är det inte extremt hyllande så räknas det som kritik och sågning. Tyvärr är det något som inte är unikt för Wanloo, utan det verkar gälla över hela linjen att man måste hylla något bara för att det är svenskt.

Det är alltså inte i vad serierna handlar om som jag tycker likheten till Bagge ligger utan rent teckningsmässigt. Själv gillar jag endast Antonio Prohías av seriena med samma skostorlek. Honom gillar jag däremot skarpt.

Nu är jag ingen 91:an-köpare så egentligen spelar det ingen roll för min del. Men i den här tråden har det varit idel hyllande och om man missar det så läser man inte ordentligt. Slut OT.

Har frågor om 91:antidningen också. I och med att värnplikten i stort sett är icke existerande idag men utlandstjänst desto vanligare, speglas detta i serierna. Är 91:an och 87:an stationerade i Afghanistan och liknande numera? Eller försvarar de fortfarande någon svensk skog mot en fiktiv fiende? Tidningen Pilot är ju nedlagd sedan länge, tyvärr. Men körs det några flygserier över huvud taget i 91:an istället?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Mithroth »

Jag tycker inte att han kastar skit på sina fans direkt. Jag ser det som en skämtsam kommentar bara. Angående att inte ha läst alla inlägg som var positiva så fanns det ju bara ett inlägg om serien när han skrev sitt blogginlägg, det här:

Sudden skrev:3. Johan Wanloo i "en Brat i skogen". Som jag skrev tidigare så är jag en stor beundrare av Johan Wanloo men var tveksam till att hans serier inte skulle passa in i 91:an. Tyvärr så blev fick jag nog rätt i mina farhågor. Visserligen är detta bara en sida, men det finns inget roligt alls över det här. Och jag är rädd att de flesta av 91:ans traditionella köpare inte kommer att gilla den här serien om den kommer att fortsätta i samma stil som den börjat. Men vi får väl se vad som kommer i framtiden från Wanloos flitiga penna.


Vilket är lite av en sågning...
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mithroth skrev:Vilket är lite av en sågning...

Du har nog rätt, men kanske inte riktigt hatar som det påstods.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Labrador Road 26 skrev:[...]Är 91:an och 87:an stationerade i Afghanistan och liknande numera? Eller försvarar de fortfarande någon svensk skog mot en fiktiv fiende? [...] körs det några flygserier över huvud taget i 91:an istället?

Ett par snabba svar:
91:an och 87:an är inte stationerade utomlands. De försvarar fortfarande de svenska skogarna.
För närvarande kör vi inga flygserier i tidningen.
/Joakim på 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Egmont skrev:För närvarande kör vi inga flygserier i tidningen.

Ska man tolka det som att det finns planer för det inom en inte allt för avlägsen framtid? Eller planer på att återuppliva Pilot kanske?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av buster89 »

Att Wanloo är en kopia av Peter Bagge har jag svårt att se. Teckningsstilarna påminner väl om varandra på det sättet att båda använder "gummifigurer," som redan påpekats, men jag tycker det är en distinkt skillnad....man ser vad som är Wanloo och vad som är Bagge.

Vad angår Wanloo har jag kanske inte läst tillräckligt mycket, men tycker att det jag läst (mest hans ensidor, det är kanske främst dessa han gör?) har varit överlag rätt OK. Han har några riktiga guldkorn ibland.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag känner mig jäkligt sugen på att posta serien med Wanloos goth-fan nu...
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Labrador Road 26 skrev:Ska man tolka det som att det finns planer för det inom en inte allt för avlägsen framtid? Eller planer på att återuppliva Pilot kanske?
Nej, vi har lagt Flygsoldat 113 Bom på is tills vidare och vi har inga planer på att köra nån ny flygserie i 91:an. Nån återupplivning av Pilot är inte heller på gång.

/Joakim
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Skulle vara lite tungt att flytta Klackamoregementet till Afghanistan (i alla fall något halvår) och låta 91:an, 87:an, Morgonkröök och de andra försvara en liten by, brunn, kyrka eller flickskola mot krigsherrar och talibaner.
Sedan kunde man samla de berättelserna till ett 128-sidigt album.

Om det inte var så vidrigt tråkigt att rita uniformer och flygaroveraller så skulle jag köra igång en flygkrigsserie. Det är ju skam att en tidning som Utopi, som utger sig för att vara episk, inte har en enda flygkrigsserie. Men man skulle ju kunna göra en serie som var mer som mellankrigstidens Biggles.... Mer som en flygande Indiana Jones, ibland på hemligt uppdrag, ibland på jakt efter försvunna vetenskapsmän eller försvunna skatter.... Så slipper man de vidriga uniformerna....
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Vi kanske skulle flytta Johnny Hazard från Fantomen till 91:an. [;)]
Skriv svar