Är ordet neger okej att använda?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Är ordet neger okej att använda?

Inlägg av Cadial »

Fran Aftonbladet:

”Neger” stryks ur tyska Pippi-böcker

Hysterisk språkdebatt inte bara i Sverige

Inte sällan sägs det att ankorna i den svenska intellektuella dammen är särskilt skitnödiga och korrekta. När det nyligen stormade kring Tintin och Lilla hjärtat hävdade vissa att en sådan hysterisk debatt bara kunde föras i Sverige.

Det är inte sant. I förra numret av tyska tungviktstidningen Die Zeit ägnas dossierdelen åt hur man bör hantera rasistiska stereotyper i barnkulturen. Bakgrunden är att flera förlag är i färd med att arbeta om klassiska barnböcker. I Otfried Preusslers Die kleine Hexe ska barnen inte längre klä ut sig till negrer och turkar. Pippi Långstrump tituleras numer söderhavs- i stället för negerprinsessa.

Tonläget är uppskruvat. De flesta skribenterna talar upprört om censur och förfalskning. Förlagen är fega och ger vika för rabiata antirasister och politisk korrekta kommissarier. Aktivt redaktörskap tycks vara ett okänt begrepp. Böckerna sägs bli trista och tillrättalagda. Barnen berövas möjligheten att – i samtal med sina föräldrar – förstå att språk, rätt och fel förändras över tid.

Visst ligger det något i det. Likaså att välviljan ibland missar målet på löjligt vis. En fråga förblir dock obesvarad. Vad skulle det finnas att problemprata om vid sagostunden om alla ankor avstod från att kvacka om koloniala kvarlevor i barnkulturen?
http://www.aftonbladet.se/kultur/article16126554.ab


Jag ändrade rubriken och flyttade till Loungen, eftersom tråden har gått över till en mer allmän debatt kring ordet neger än att det handlar om hur det används i Tyskland.

Anders1
Moderator
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av Wakuran »

Finns flera artiklar om historien på nätet.

http://www.zeit.de/suche/index?q=Pippi
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av mikaelsol »

Frågan är hur många föräldrar som tänker, "Toppen, jag köper den här boken till mitt barn som innehåller rasistiska stereotyper så jag kan ha ett konstruktivt samtal om detta samhällsproblem i en historisk kontext med mitt barn innan nattning"

Och vad ska man säga, "Förr i tiden sa man så här om människor för man ville avhumanisera dem så att vi lättare skulle kunna utnyttja dem utan att få ångest över det, men numera använder vi inte såna ord, eller ja, förutom i de här nyutgåvorna av gamla böcker, men det är som sagt bara för att du ska förstå att det var fel av dem, älskade barn".

Kan man genomföra en du-reform kan man nog allt få bort det där ålderdomliga språket i övrigt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av Wakuran »

Man kan väl diskutera det där från flera håll. Om det är rätt att ändra på äldre litteratur för att anpassa den till nutida värderingar, om välviljan kommer göra läsarna till bättre människor eller om det är en missriktad åtgärd, eller om den där fernissan verkligen gör något åt problemet - om man ändrar Pippis pappa från "negerkung" till "söderhavskung" så kvarstår problemet med att en blekfet svensk är kung över en stam med infödingar.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av Rufus »

Som vanligt blir det en del raljerande av äldre generationer för deras språkbruk. Det är snarare språket som har förändrats (ord som har fått nedsättande betydelse) än att det handlar om att folk var rasister då och inte nu. Visst fanns det rasism då, men det är knappast så att det inte finns idag.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av Labrador Road 26 »

När den värsta videovåldsdebatten avklingade så blev det ett affärskoncept med "oklippta" filmer för vuxna. Jag bara väntar på att något företag plockar upp alla dessa saker som "rättas till" och ger ut dem i ursprunglig version. Hade jag de ekonomiska möjligheterna skulle jag göra det själv, "Original AB presenterar den oklippta och ocensurerade ursprungliga versionen" eller liknande.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av mikaelsol »

Kanske utgåvor med extra mycket rasistisk handling. För yttrandefrihetens och barnens skull, naturligtvis.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av Rosen »

mikaelsol skrev:Kan man genomföra en du-reform kan man nog allt få bort det där ålderdomliga språket i övrigt.

Märkligt nog lyckades man genomföra den utan att redigera om alla gamla böcker där det stod "ni".
"I wear eyeliner like a superhero mask."
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av mikaelsol »

Och det kommer man inte lyckas med när det gäller rasistiska stereotyper i gamla böcker heller, så alla i anti-pk-maffian kan sova lugnt.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Wakuran skrev:Man kan väl diskutera det där från flera håll. Om det är rätt att ändra på äldre litteratur för att anpassa den till nutida värderingar, om välviljan kommer göra läsarna till bättre människor eller om det är en missriktad åtgärd, eller om den där fernissan verkligen gör något åt problemet - om man ändrar Pippis pappa från "negerkung" till "söderhavskung" så kvarstår problemet med att en blekfet svensk är kung över en stam med infödingar.


Att byta ut ord som har fått förändrad värdeladdning är inte samma sak som att förvanska berättelsen. Jag tycker alla jämförelser av den typen haltar rejält. Strukturer kan man alltid diskutera med barn, uttryck är svårare att arbeta bort.

Det blir bara så löjligt när det snackas i termer av censur i de här fallen. Jag vill inte att mina barn ska säga eller tänka "neger" om en färgad människa. Vill rasistdräggen använda det, vilket de så klart vill, så kan jag inte hindra det, men det behöver absolut inte uppmuntras i barnlitteraturen.

För att svara på en av dina retoriska frågor, ja, jag tror att ett mer nyanserat språkbruk i litteratur gör världen lite bättre att leva i för fler människor. Om det får en liten färgad kille eller tjej att känna sig mer värd under högläsningsstunden i skolan så räcker det för mig.

Att vita välbärgade 60-talister tycker att det är ett helgerån skiter jag, med all respekt i övrigt, högaktningsfullt i.

Edit: Astrid skulle aldrig acceptera att rasisterna använde hennes verk som slagträ i en anti-pk-debatt heller. Hon hade stått bakom en förändring till 100%, men det är det väl ingen som är sugen på att respektera gissar jag...
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vilken underbar barrikadrebell du är Penny (kärleksfull ironi). Jag är dock lite förbryllad över formuleringen "rasistdräggen", ska man tolka det som att vissa är mindre värda enligt ditt sätt att se saken, inte för sin hudfärgs skull utan för sina åsikter? Jag tycker det låter rätt nervärderande i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Du får tolka det hur du vill. Jag värderar människor utifrån intellektuell och empatisk kapacitet, inte hudfärg eller hemvist. Rasistdrägg finns i alla länder och i alla samhällskikt. Det var inte riktat mot någon här.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av tfels »

mikaelsol skrev:Frågan är hur många föräldrar som tänker, "Toppen, jag köper den här boken till mitt barn som innehåller rasistiska stereotyper så jag kan ha ett konstruktivt samtal om detta samhällsproblem i en historisk kontext med mitt barn innan nattning"

Och vad ska man säga, "Förr i tiden sa man så här om människor för man ville avhumanisera dem så att vi lättare skulle kunna utnyttja dem utan att få ångest över det, men numera använder vi inte såna ord, eller ja, förutom i de här nyutgåvorna av gamla böcker, men det är som sagt bara för att du ska förstå att det var fel av dem, älskade barn".

(förkortade ovanstående citat lite). Kul skrivet, men samtidigt allvarligt och mitt i prick.

APenny4YourThoughts skrev:Det blir bara så löjligt när det snackas i termer av censur i de här fallen. Jag vill inte att mina barn ska säga eller tänka "neger" om en färgad människa. Vill rasistdräggen använda det, vilket de så klart vill, så kan jag inte hindra det, men det behöver absolut inte uppmuntras i barnlitteraturen.
Att vita välbärgade 60-talister tycker att det är ett helgerån skiter jag, med all respekt i övrigt, högaktningsfullt i.

(förkortade ovanstående citat lite). Jag är en sådan vit och tja, "välbärgad" 60-talist och jag tycker att detta helgerån ska genomföras. Håller alltså med ovanstående.

Det enda jag våndas över är att förlagen våndas. De borde inte behöva vara nervösa.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Du får tolka det hur du vill. Jag värderar människor utifrån intellektuell och empatisk kapacitet, inte hudfärg eller hemvist. Rasistdrägg finns i alla länder och i alla samhällskikt. Det var inte riktat mot någon här.

Nog kan det väl finnas en del som har intellektuella skäl för om inte rasism så kanske i alla fall rasideologier? På rasbiologiska institutet så man sig nog mer som akademiker och forskare (skulle jag tro) än drägg. Jag får känslan att de blir drägg för att de tycker annorlunda än dig, eller är det något annat skäl?

Själv störs jag aldrig av folks åsikter utan blir mer nyfiken på varför man tycker som man gör, om det finns en tanke bakom.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av APenny4YourThoughts »

tfels skrev:
mikaelsol skrev:Frågan är hur många föräldrar som tänker, "Toppen, jag köper den här boken till mitt barn som innehåller rasistiska stereotyper så jag kan ha ett konstruktivt samtal om detta samhällsproblem i en historisk kontext med mitt barn innan nattning"

Och vad ska man säga, "Förr i tiden sa man så här om människor för man ville avhumanisera dem så att vi lättare skulle kunna utnyttja dem utan att få ångest över det, men numera använder vi inte såna ord, eller ja, förutom i de här nyutgåvorna av gamla böcker, men det är som sagt bara för att du ska förstå att det var fel av dem, älskade barn".

(förkortade ovanstående citat lite). Kul skrivet, men samtidigt allvarligt och mitt i prick.

APenny4YourThoughts skrev:Det blir bara så löjligt när det snackas i termer av censur i de här fallen. Jag vill inte att mina barn ska säga eller tänka "neger" om en färgad människa. Vill rasistdräggen använda det, vilket de så klart vill, så kan jag inte hindra det, men det behöver absolut inte uppmuntras i barnlitteraturen.
Att vita välbärgade 60-talister tycker att det är ett helgerån skiter jag, med all respekt i övrigt, högaktningsfullt i.

(förkortade ovanstående citat lite). Jag är en sådan vit och tja, "välbärgad" 60-talist och jag tycker att detta helgerån ska genomföras. Håller alltså med ovanstående.

Det enda jag våndas över är att förlagen våndas. De borde inte behöva vara nervösa.


Det är givetvis inte bara 60-talister, men de skriker högt i debatten är min känsla och det är i mångt och mycket de som, precis som du skriver, sitter och fegar i chefspositioner på förlagen.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Du får tolka det hur du vill. Jag värderar människor utifrån intellektuell och empatisk kapacitet, inte hudfärg eller hemvist. Rasistdrägg finns i alla länder och i alla samhällskikt. Det var inte riktat mot någon här.

Nog kan det väl finnas en del som har intellektuella skäl för om inte rasism så kanske i alla fall rasideologier? På rasbiologiska institutet så man sig nog mer som akademiker och forskare (skulle jag tro) än drägg. Jag får känslan att de blir drägg för att de tycker annorlunda än dig, eller är det något annat skäl?

Själv störs jag aldrig av folks åsikter utan blir mer nyfiken på varför man tycker som man gör, om det finns en tanke bakom.


De är drägg för att de dömer ut människor på tvivelaktiga (och i mitt tycke felaktiga) grunder. Jag dömer ut människor för deras värderingar och handlingar. Jag är inte på något sätt perfekt och försöker inte låtsas det heller.

Rasism, sexism och förtryck ska motarbetas.
Senast redigerad av 1 APenny4YourThoughts, redigerad totalt 0 gånger.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Det är givetvis inte bara 60-talister, men de skriker högt i debatten är min känsla och det är i mångt och mycket de som, precis som du skriver, sitter och fegar i chefspositioner på förlagen.

När du säger fegar menar du inte att de faller till föga för grupptrycket och ändrar i gamla verk va? För det är närmast det jag skulle kalla fegt, alltså precis vad som händer nu. Så oavsett infallsvinkel åker de tydligen på att vara fega. För dig för att de inte ändrar och för mig för att de ändrar. Jobbig sits.
APenny4YourThoughts skrev:De är drägg för att de dömer ut människor på tvivelaktiga (och i mitt tycke felaktiga) grunder. Jag dömer ut människor för deras värderingar och handlingar. Jag är inte på något sätt perfekt och försöker inte låtsas det heller.

Rasism, sexism och förtryck ska motarbetas.

Jag lyckas inte riktigt få ihop det här. Om man skulle tycka att dina åsikter är tvivelaktiga och fel blir du då ett drägg? Är respekten för andras åsikter så låg? Du gillar ju Conan (antar jag med tanke på samlingen), vad tycker du om den ganska rakt på sak attityd som finns där, och de åsikter om olika nationaliteter/raser som frodas i serien? Inte heller det får jag riktigt ihop med dina övriga åsikter, du är en gåtfull person.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Det är givetvis inte bara 60-talister, men de skriker högt i debatten är min känsla och det är i mångt och mycket de som, precis som du skriver, sitter och fegar i chefspositioner på förlagen.

När du säger fegar menar du inte att de faller till föga för grupptrycket och ändrar i gamla verk va? För det är närmast det jag skulle kalla fegt, alltså precis vad som händer nu. Så oavsett infallsvinkel åker de tydligen på att vara fega. För dig för att de inte ändrar och för mig för att de ändrar. Jobbig sits.


Japp, det är därför de har 20 000 mer i månadslön än vad jag (och kanske du) har också. :)

Nej, fegar i den meningen att många förmodligen tycker att en förändring är sund (precis som språket moderniseras i andra böcker, Bibeln t ex), men är rädda om upplagor och försäljning.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:På rasbiologiska institutet så man sig nog mer som akademiker och forskare (skulle jag tro) än drägg.


Grejen med vetenskap är att man kastar ut en massa idéer, och sen tar man reda på om de var bra idéer eller inte. Var det dåliga idéer så hittar man en bättre riktning att forska i. Därför tycker jag inte vi ska skämmas över att rasbiologiska institutet en gång fanns, utan vara nöjda med att det inte finns längre. Nu behöver vi inte hänfalla till att rasism är otrevligt, vi kan objektivt och sansat säga att rasism är fel.

(För övrigt ser sig nog drägg sällan som drägg själva, en del som förtjänar det epitetet kan nog hittas på ganska fina akademiska positioner lika väl som bland arbetslösa vänsterideologer eller på timbro.)
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Slut med negrer i Tyskland

Inlägg av KRax »

1. Åh, om det fanns en tiding som Die Zeit på svenska!
2. Klart det ska ändras i barnböcker. Läser jag Pippi för mina barn måste jag först förklara vad neger är. Sedan förklara vad det inte är. Och så förklara varför ordet de precis har lärt sig, och som jag som förälder nyss lärt dem och använt, inte ska användas på dagis. Bara när man läser Pippi. Idiotiskt besvär. Alltså kör jag min egen censur och hittar på något annat ord som passar.
3. Och jo, de kommer att förstå ordet och dess historia när de blir större barn trots att det inte står kvar i barnböckerna de läser.
4. Ja, man ska göra skillnad på barnproukter och vuxendito. Det första behöver faktiskt inte ha någon perfekt historisk kontext. Det andra bör man kräva det av.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Låst