vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorna?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorna?

Inlägg av larsa66 »

Jag har under den senaste tiden kännt mig lite nostalgisk.

När man ser det tunna utbud av serietidningar är det lätt att tänka tillbaka på 70-talet när det bara exploderade av titlar.
Själv kan jag känna en saknad av tidningar som seriemagasinet och serienytt, där serier som "steve roper & mike nomad" "jeff cobb" och "ben bolt" var suveräna. serier som kändes realistiska, ofta med vardagliga miljöer. Till skillnad från "corrigan" och "modesty blaise".

Sen skulle jag gärna se ett nytt försök med miniformatet "veckans serier".

Vad tycker ni?

Finns det serietidningar utomlands som kunde funka i Sverige, på svenska?

Vilken serietidning längtar du efter?
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Jinime »

Det fanns ganska många serier en bit in på 90-talet, men jag saknar 80-talet mest. Det är lite tragiskt att man numera bor i ett så tråkigt serietidningsland :). Batman är väl en serie som dom verkligen borde ha börjat ge ut efter Nolans succéfilmer. Hur kan Fantomen (som varit nedlagd i usa i decennier) vara mer populär än Batman, och ja, nästan alla andra serier som finns? Det är lite konstigt att Thor aldrig slagit igenom i Sverige eftersom den är baserad på nordisk mytologi.

Jag tycker att dom borde försöka väcka liv i serier i samband med att Hollywood gör film av dom. T.ex Superman nu i sommar. Eller varför inte Avengers efter dundersuccén på bio? Det är inte bara den absolut mest framgångsrika superhjältefilmen någonsin utan dessutom den tredje mest framgångsrika filmen överhuvudtaget (om man inte räknar med inflation).
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Sir-L »

Jag skulle gärna se just Seriemagasinet återuppväckt.

Som en stor Seriemaggan fantast har jag funderat mycket på hur en ny version skulle se ut.
Jag skulle gärna se den som en 100 sidors tidning med upplägget hälften i färg och hälften svart-vitt. (Ganska radikalt för att komma från en traditionalist som mig ;) )
Där den svartvita delen i huvudsak skulle ägnas åt klassiska seriestrippar, men även andra intressanta svartvita serier, och färgdelen åt nya äventyrs-/kriminaltitlar.

(Har för mig jag ska ha börjat på en lista någonstans på vilka serier jag skulle ha kört på – nu är ju listan några år på nacken så det är ju inte purfärska serier – men jag ska nog leta reda på den.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Wakuran »

mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av mikaelsol »

Jag tycker det flesta serier var bäst när jag var 10 år gammal. Tror det gäller många oavsett när man är född.

Så jag skulle gärna se Marvel Mutanter igen. Som den var då. Och genom mina 10-åriga ögon.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Grumme »

Groo Svärdbäraren skulle jag kunna tänka mig att köpa om den återuppstod i Sverige.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Jinime »

Jag kommer ihåg när Stålmannen lades ner i Sverige på grund av att den "bara" sålde 10 000 exemplar. "Bara" 10 000 i vårt lilla skruttland. Nu i USA är det en jävla massa stora serier som säljer betydligt sämre än 10 000 / månad, såsom Hellblazer, Transformers, Witchblade, Green Hornet, Suicide Squad, etc. Fantomen och Kalle Anka är inte ens med på kartan i USA, de har alltid sålt extremt mycket bättre i vårt lilla land. Stålmannens utgivare skrev att det knappt gick runt för dem med 10 000 exemplar sålda. Det får mig att undra hur amerikanska tidningar som knappt säljer lyckas överleva.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Jinime »

mikaelsol: Marvel Mutanter var detsamma som Uncanny X-Men från 80-talet, med lite Excalibur och annat. Jag har alla amerikanska original nummer av Uncanny X-Men. Nummer från slutet av 80-talet är ganska billiga, jag föreslår att du köper några på ebay eller tradera om du vill läsa fortsättningen på Marvel Mutanter :). Det är ganska intressant att läsa om serier som man har ett nostalgiskt minne av. Jag tror inte att det spelar någon roll hur gammal man blir, man läser dem ändå genom en "10-årings ögon". För mig är Sal Buscemas run på Hulken fortfarande magiskt på grund av att jag älskade det när jag var liten. Samma sak med John Byrnes X-Men eller Fantastic Four.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Sir-L »

mikaelsol skrev:Jag tycker det flesta serier var bäst när jag var 10 år gammal. Tror det gäller många oavsett när man är född.
[...]

Så sant så! [^]
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av tfels »

Epix, Pox, Elixir, Svenska Serier och Gigant vore najs att få se igen. De tre förstnämnda för att de alltid hade nåt nytt och spännande att komma med. Svenska Serier för att jag är nyfiken på nya tecknare. Gigant mest av nostalgiska skäl.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag saknar Magnum och Inferno!
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av burnout »

Sir-L skrev:
mikaelsol skrev:Jag tycker det flesta serier var bäst när jag var 10 år gammal. Tror det gäller många oavsett när man är född.
[...]

Så sant så! [^]



Usch ja vilka bra serier det var då. [:o)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Finns ett par liknande trådar sen tidigare:

viewtopic.php?f=8&t=4975
viewtopic.php?f=51&t=5678
viewtopic.php?f=8&t=6955


Hur bär du dig åt för att hitta igen dessa trådar wakuran, eller har du bara ett bra minne? [:)] Jag sökte faktiskt först om det fanns nån gammal tråd att återuppliva men utan resultat.
Men det var trevlig läsning. speciellt den där omröstningen. Att så många valde epix blev jag förvånad över. Så bra var den väl inte.

Men seriemaggan 0% [:0] ? Var du inte med och röstade här sir L? Seriemagasinet håller jag med dig om att den var bra. Den kvalité den bitvis hade borde vara skäl att låta den återuppstå. Bara namnet "Seriemagasinet" är tungt så det räcker.

Jinime skrev:Jag tycker att dom borde försöka väcka liv i serier i samband med att Hollywood gör film av dom. T.ex Superman nu i sommar. Eller varför inte Avengers efter dundersuccén på bio? Det är inte bara den absolut mest framgångsrika superhjältefilmen någonsin utan dessutom den tredje mest framgångsrika filmen överhuvudtaget (om man inte räknar med inflation).


Instämmer! När jag under julruschen råkade hamna i Åhléns bokavdelning hittade jag bara ett Tintinalbum, gissa vilket? Dom hade väl tänkt rida på vågen av filmen men tordes inte satsa så åtminstone "Rackham den rödes skatt" också fanns tillgängligt. Den sparar dom väl till nästa film :)

Vissa filmer är det ju knappt känt att det är serier dom bygger på. t.ex "sin city", "300", "hellboy" det visste inte jag heller :)

Är dom populära Marvel och DC-serierna så dyra att köpa in och översätta för en svensk förläggare eller har man bara bestämt sig för att det inte går?

På nåt sätt känns det som dom var modigare förr. Att ge ut Blixt Gordon, Allan Kämpe, silverpilen, vad hettte han, mästaren på karate listan kan göras lång som skulle skrattas ut om man förslog en tidningsutgivning.

Nu försöker man med "The walking dead" i och för sig. men det är ingen serie för mig.

Mikaelsol skrev:Jag tycker det flesta serier var bäst när jag var 10 år gammal. Tror det gäller många oavsett när man är född.

Så jag skulle gärna se Marvel Mutanter igen. Som den var då. Och genom mina 10-åriga ögon.


[:)]
När jag läste senaste Falk/mccoy i den senaste fantomen fick jag nästan igen den känslan
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
Wakuran skrev:Finns ett par liknande trådar sen tidigare:

viewtopic.php?f=8&t=4975
viewtopic.php?f=51&t=5678
viewtopic.php?f=8&t=6955


Hur bär du dig åt för att hitta igen dessa trådar wakuran, eller har du bara ett bra minne? [:)] Jag sökte faktiskt först om det fanns nån gammal tråd att återuppliva men utan resultat.
Men det var trevlig läsning. speciellt den där omröstningen. Att så många valde epix blev jag förvånad över. Så bra var den väl inte.

Jag hade något minne av liknande trådar, så jag sökte på någon tidningstitel, Bacon tror jag...
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Nima »

Med rätt marknadsföring tror jag att en 100-sidorstidning med DC-serier skulle kunna fungera.

Säg, ca 5 titlar. Gärna några som kan vara i relation med varandra.

Justice League, Wonder Woman, Batman, Aquaman och kanske Flash, Green Lantern eller Stålis.
Ett nummer i månaden.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Wakuran »

Nima skrev:Med rätt marknadsföring tror jag att en 100-sidorstidning med DC-serier skulle kunna fungera.

Säg, ca 5 titlar. Gärna några som kan vara i relation med varandra.

Justice League, Wonder Woman, Batman, Aquaman och kanske Flash, Green Lantern eller Stålis.
Ett nummer i månaden.

Låter ung. som gamla Gigant-konceptet.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av FredrikLähnn »

Grumme skrev:Groo Svärdbäraren skulle jag kunna tänka mig att köpa om den återuppstod i Sverige.

Absolut! Det blev ju inte så många nummer förra gången: http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... _utgivning
Lyckades dock få tag i alla [:)]
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av FredrikLähnn »

Svenska MAD! [:o)]
Lustigt nog tycker jag den var absolut bäst i slutet på 80-talet och början på 90-talet, d.v.s. när försäljningen dalade och detta ledde till att den lades ner första gången (men det kan ju ha att göra med att jag var i rätt ålder då).
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Nitro74 »

FredrikLähnn skrev:Svenska MAD! [:o)]
Lustigt nog tycker jag den var absolut bäst i slutet på 80-talet och början på 90-talet, d.v.s. när försäljningen dalade och detta ledde till att den lades ner första gången (men det kan ju ha att göra med att jag var i rätt ålder då).


Svenska MAD är alltid som bäst när man är runt 12-13 år. För mig som sjuttiotalist så är mitten av 80-talet MAD:s guldålder. [:)]
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inlägg av Jinime »

Ähhhh serier är lika bra när man är i 30-års åldern! :)
Skriv svar