Disney-samlarbilder

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
soppen35
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 13 mar 2013, 13:14
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av soppen35 »

Her er en link til en oversikt over filmisar med Nr.
Håper denner er til hjelp for de som samler. :)

http://popkort.no/
soppen35
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 13 mar 2013, 13:14
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av soppen35 »

Er på utkikk etter KISS filmisar med Z foran Nr. Noen som har?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Rufus »

Det var ett gediget arbete. Varianten 498 (Disney) är känd sedan tidigare, men att det skulle finnas varianter på 451 och 454 är nytt i alla fall för mig. Jag ska kolla i samlingen när jag kommer hem från jobbet.

Det finns förövrigt ännu fler varianter på dessa bilder i och med att vissa även gavs ut i Finland med finsk text.

Hur var det förövrigt i Norge? Gavs de ut med norsk text? Eller såldes de svenska bilderna även där? Eller fanns de överhuvudtaget inte där?


Det finns förövrigt en färgvariant med Tintin också. Röd-Orange. Kommer inte ihåg numret just nu, men det är tidigt i första serien.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av burnout »

Anders1 skrev: Det finns förövrigt en färgvariant med Tintin också. Röd-Orange. Kommer inte ihåg numret just nu, men det är tidigt i första serien.



Det är i "Barnbilder 1" och nr 27, Har för mig att det finns även med Fantomen i "barnbilder 2" om det är nr 25+26.Har inte pärmen i närheten.
soppen35
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 13 mar 2013, 13:14
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av soppen35 »

Anders1 skrev:Det var ett gediget arbete. Varianten 498 (Disney) är känd sedan tidigare, men att det skulle finnas varianter på 451 och 454 är nytt i alla fall för mig. Jag ska kolla i samlingen när jag kommer hem från jobbet.

Det finns förövrigt ännu fler varianter på dessa bilder i och med att vissa även gavs ut i Finland med finsk text.

Hur var det förövrigt i Norge? Gavs de ut med norsk text? Eller såldes de svenska bilderna även där? Eller fanns de överhuvudtaget inte där?


Det finns förövrigt en färgvariant med Tintin också. Röd-Orange. Kommer inte ihåg numret just nu, men det är tidigt i första serien.


Utrolig artig att noen har tatt seg tid til den jobben der ja. :) Kjekt å ha noe å gå etter.
Er flere i Pop serien jeg mangler. Kommer til å legge yt en liten Wanted liste her inne.

Her i Norge ble det solgt de samme som var i Sverige.... Ble ikke trykt noen Norske varianter av de som jeg vet om.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Rufus »

soppen35 skrev:Er flere i Pop serien jeg mangler. Kommer til å legge yt en liten Wanted liste her inne.


Det går bra. Tänk bara på att lägga söklistan i köp & sälj-avdelningen på forumet.
soppen35
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 13 mar 2013, 13:14
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av soppen35 »

[:)]
Anders1 skrev:
soppen35 skrev:Er flere i Pop serien jeg mangler. Kommer til å legge yt en liten Wanted liste her inne.


Det går bra. Tänk bara på att lägga söklistan i köp & sälj-avdelningen på forumet.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Rufus »

Jag har kollat i min samling nu och på min 451 står det "Musse Teddy Freddy" och på 454: "Nalle Nasse Känguru". Är dessa de vanliga?
Jag tror inte att jag har sett varianterna på dessa. Kan det handla om en senare upplaga som kom långt senare?
soppen35
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 13 mar 2013, 13:14
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av soppen35 »

Min 454 står det "Nalle musse Känguruh" Aner ikke hvilke av de som er vanlige...

Skjønner ikke hvordan en får lasta opp bilder hit fra pc`en
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Wakuran »

soppen35 skrev:Skjønner ikke hvordan en får lasta opp bilder hit fra pc`en

Det går inte att ladda upp bilder hit direkt från hårddisken. Du får ladda upp dem till en privat server eller en bildlagringssajt såsom ImageShack, och sedan lägga upp länken som text mellan Img-taggen.
soppen35
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 13 mar 2013, 13:14
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av soppen35 »

[;)] Takker..
Wakuran skrev:
soppen35 skrev:Skjønner ikke hvordan en får lasta opp bilder hit fra pc`en

Det går inte att ladda upp bilder hit direkt från hårddisken. Du får ladda upp dem till en privat server eller en bildlagringssajt såsom ImageShack, och sedan lägga upp länken som text mellan Img-taggen.
soppen35
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 13 mar 2013, 13:14
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av soppen35 »

Her er bilde av min 454. Skal kikke i samlinga mi å se om jeg har en for bytte Anders1.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Wakuran »

soppen35 skrev:Her er bilde av min 454. Skal kikke i samlinga mi å se om jeg har en for bytte Anders1.

Bild

Fel format. Hoppas det här funkar, och att det inte blir problem med externlänkning...
Bild
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av skrangelben »

Rufus skrev:
west-ham skrev:hvilka er nt-serien?


Nordisk Tonefilm (1960-talet)

Samlarbildserie med Familjen Flinta m.m. varav fyra bilder har Disney-motiv från filmen Pongo och 101 dalmatinerna.

Nr 271 - 274 är de med Disney-motiv (Pongo).



Nej, serien har inte namn efter Nordisk Tonefilm, även om vissa bilder har anknytning till denna distributör. Är mer en slump, tror jag.

Detta är en fortsättning på en serie som hette 'Serie N' och T skulle kanske kunna tydas som 'Tillägg'. Jag tror ingen vet detta exakt, men NT innehåller bl.a. Bardot , Clintan o dessa har mej veterligen inte jobbat med Nordisk Tonefilm.

För övrigt såg jag att det ligger ute en Pongo-bild på Tradera nu(igår i alla fall), minns ej budet, men är väl några av de ovanligare Disney-filmisarna i 'filmis-storleken'
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Rufus »

skrangelben skrev:Nej, serien har inte namn efter Nordisk Tonefilm, även om vissa bilder har anknytning till denna distributör. Är mer en slump, tror jag.

Detta är en fortsättning på en serie som hette 'Serie N' och T skulle kanske kunna tydas som 'Tillägg'. Jag tror ingen vet detta exakt, men NT innehåller bl.a. Bardot , Clintan o dessa har mej veterligen inte jobbat med Nordisk Tonefilm.

För övrigt såg jag att det ligger ute en Pongo-bild på Tradera nu(igår i alla fall), minns ej budet, men är väl några av de ovanligare Disney-filmisarna i 'filmis-storleken'


Ja, själva serien heter nog inte "Nordisk Tonefilm". Däremot står det så på Pongo-bilderna, och därför kallade jag dom det.
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Steamboat Willie »

Nu var det ett tag sedan någon skrev i den här tråden, men jag tänkte att det kanske vore intressant för någon.

Jag och Anders1 har samkört våra samlingar och kunskaper och tror oss veta att de Nellba-bilder ur den stora numrerade Disney-serien som getts ut i Finland med finsk text har nummer 235–312. Förutom att texten på de flesta skiljer sig från de svenska (finska namn på figurerna, etc.) som skiljer sig även typsnittet.

Bild
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Disney-samlarbilder

Inlägg av Steamboat Willie »

Det finns ju lite varianter av Disneysamlarbilder. Ibland dyker det upp nya. Det förekommer även lite tryckfel ibland, och de kan ju vara intressanta i sig. :-)

Bild
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Disney-samlarbilder

Inlägg av Rufus »

Steamboat Willie skrev:Det finns ju lite varianter av Disneysamlarbilder. Ibland dyker det upp nya. Det förekommer även lite tryckfel ibland, och de kan ju vara intressanta i sig. :-)


Wow! Det finns en hel del tryckfel om man räknar med färgförskjutningar, vilket jag inte orkar samla på, och där handlar det det om små skillnader oftast. Men här har ju Nellba alltså missat rejält i tryckningen. Det är mer ovanligt. Jag har aldrig sett det tidigare. Har du dubblett av den?
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Disney-samlarbilder

Inlägg av Steamboat Willie »

Rufus skrev:
Steamboat Willie skrev:Det finns ju lite varianter av Disneysamlarbilder. Ibland dyker det upp nya. Det förekommer även lite tryckfel ibland, och de kan ju vara intressanta i sig. :-)


Wow! Det finns en hel del tryckfel om man räknar med färgförskjutningar, vilket jag inte orkar samla på, och där handlar det det om små skillnader oftast. Men här har ju Nellba alltså missat rejält i tryckningen. Det är mer ovanligt. Jag har aldrig sett det tidigare. Har du dubblett av den?


Jo, tryckfelen är inte så ovanliga, men vissa kan man ju räkna som en extra variant om det dyker upp flera likadana.

När man samlar frimärken så är det över en viss förskjutning som krävs för att den skall räknas som något som betyder något, kanske man får göra så även med filmisar? Att någon färg måste vara förskjuten mer än fem millimeter?

Nåja, det är i alla fall ovanligt med stora förskjutningar så vissa färger helt försvinner eller når utanför papperet. Upp-och-nervänd är ännu ovanligare. I det här fallet är det ju frågan om att den svarta färgen blivit upp-och-ner.

Jag har inga dubletter. Jag tror inte det finns många sådana här. ;-)
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Disney-samlarbilder

Inlägg av Rufus »

Steamboat Willie skrev:
När man samlar frimärken så är det över en viss förskjutning som krävs för att den skall räknas som något som betyder något, kanske man får göra så även med filmisar? Att någon färg måste vara förskjuten mer än fem millimeter?


Jo, jag vet. Och jag anser att liknelsen med frimärken inte funkar, eftersom det där räcker med väldigt små skillnader för att ett frimärke ska bli värt mycket. När det gäller Nellbas samlarbilder så är dels förskjutningar inte ovanliga och dels så är de inte eftertraktade, vad jag vet. Jag skulle vilja påstå att Nellba-bilder med lite förskjutning snarare har lägre värde än perfekta ex. Men såna extrema grejer som ditt exempel ovan kan nog vara värt lite mer dock.
Skriv svar