CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Väldigt mörk ut på min skärm också. Nästan med dragning åt lila. Ska det vara "svenska färgerna" som i nationsflaggan så är det en ljusare blå som behövs. Tofsarna/banden bör nog vara mycket kortare så han inte trasslar in sig eller fastnar i saker och ting. De där mysko ljusare blå/turkosa sakerna på handskar och stövlar tycker jag inte tillför något som helst utan bara är onödigt. Jag är dock ett stort fan av simplistisk dräktdesign.

Teckningsmässigt vill jag ha längre ben på figuren.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av Wakuran »

För min del blev det bättre om jag ändrade lutningen på min laptop...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:För min del blev det bättre om jag ändrade lutningen på min laptop...

Antar att det inte är någon större idé att förklara kalibrering här. Det är som om man säger: Den här frukten verkar inte vara mogen än och du svarar att om man sätter på sig solglasögon så blir det bättre.
https://www.google.se/#hl=sv&gs_rn=8&gs ... 80&bih=903

Du kan liksom inte använda felaktig betraktningsvinkel som lösning på ett problem (om man nu förutsätter att detta är ett problem) som inte beror på just detta med betraktningsvinkel.

Namnet på figuren och färgvalen i sig tyder på att det ska finnas en koppling mellan nyanserna på svenska flaggan och figurens dräkt. Men dessa överensstämmer inte, oavsett hur man väljer att vinkla sin skärm (om man inte kör CRT).
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av Wakuran »

Iofs, men det blev iaf blått... [B)]

Edit: Ganska klar blå, t.o.m. Testade på två olika laptops, och den här kan nog vara väldigt ljust kalibrerad... Inte för att det har stört mig så mycket, men ändå...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av Isegrim »

Svenska flaggan, marinblå (dragning mot lila) mörkgul (dragning mot orange).
Men, rent heraldiskt finns det egentligen ingen blå eller gul färg som är fel, då de inte definieras. Pratar vi däremot om varumärket Sveriges flagga, så finns det riktlinjer och färgkoder.

Fyra kungakronor går däremot helt bort.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
JörgenBerthage
Very Good
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av JörgenBerthage »

Isegrim skrev:Svenska flaggan, marinblå (dragning mot lila) mörkgul (dragning mot orange).
Men, rent heraldiskt finns det egentligen ingen blå eller gul färg som är fel, då de inte definieras. Pratar vi däremot om varumärket Sveriges flagga, så finns det riktlinjer och färgkoder.

Fyra kungakronor går däremot helt bort.


Tack för era åsikter! Ska försöka förklara hur jag tänkt:

Om ni går tillbaka och läser Originstoryn i tråden tar han namnet Captain Sweden för att hedra sin döda bror som
använde detta namn som sitt "artistnamn" när han skejtade. samma med kronorna och färgerna som kan återkopplas till vad brodern bar:
(ingen dräkt men ex i T-shirt form etc. ) Så det finns ingen statlig/militär koppling som det gör med Captain America. Att figurens namnval Captain Sweden och useende som seriefigur ger en dubbelsidig effekt är en annan sak. Jag funderar på att använda detta även storymässigt. För honom är det en peronlig hyllning till brodern men utåt sett blir han automatiskt en symbol för landet. Klarar han
det och är han bekväm i den rollen? Man kan klura mycket där.

Färgvalet är också en designfråga mest, jag tycker helt enkelt figuren ser grymmare ut med en mörkare blå. En ljus blå
ger lite väl mkt barnserievibbar. Sen tror jag flaggans färgnyans har varierat mot mörkare blå historiskt sett. Kanske gör jag den ngt ljusare om det ser bättre ut i tryckta matrial o dyl.
JörgenBerthage
Very Good
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av JörgenBerthage »

Nytt färgtest. Bättre? [8]

Bild
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av Mithroth »

Färgerna spelar inte så stor roll för min del, tycker att båda funkar. Men kronorna däremot har jag svårt för, det blir för mycket. De ser väldigt påklistrade ut och passar inte in i harmoni med den övriga dräkten. Tycker att du ska testa versioner med bara en symbol över bröstet eller utan symbol typ:

Bild
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av Grumme »

Eller ännu hellre bara en (inte för stor) krona mitt på bröstet.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av Wakuran »

Mithroth skrev:Färgerna spelar inte så stor roll för min del, tycker att båda funkar. Men kronorna däremot har jag svårt för, det blir för mycket. De ser väldigt påklistrade ut och passar inte in i harmoni med den övriga dräkten. Tycker att du ska testa versioner med bara en symbol över bröstet eller utan symbol typ:

Instämmer, eller kanske ett till kors över överkroppen.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av mikaelbergkvist »

Ha trekrone symbolen i bältet istället. Håll designen ren.

Bild
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av Isegrim »

Skulle vara kul om du plockade tillbaka lite "skate" i designen.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av mikaelbergkvist »

Jag blev inspirerad och pillade lite. Jag tycker att den existerande figuren ser fullständigt OK ut. Detta är mera en "parellell universum" pryl.

Bild
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av tfels »

Tycker Bergkvists vidareutveckling av dräkten känns som rätt spår. En krona, halvstor, och ett fett kors över ansiktet ger ett mäktigt intryck. Men jag föredrar nog det bruna bältet som ger variation åt dräkten och gör att den känns mindre glassig.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av Peral »

Håller med Tfels om vidareutveckling, ansiktsmasken är grym Mikael! Problemet som jag ser det är att tankarna leder mot Batman utan den fantastiska slängkappan, som gör Batman enastående!
JörgenBerthage
Very Good
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av JörgenBerthage »

Tack alla för tips/inspiration! Jag måste tillbaka till ritbordet och fundera lite på detta. Det gäller ju oxå att ursklija figuren från andra tex
har Captain America en större stjärna på bröstet..Kul med bilden föressten Mikael [:)] Jag ska tänka på allt och återkomma.

Föresten en annan sak jag har brottats med: Vad ska han ha för vapen? Glöm rena skjutvapen, svärd och High-Tech prylar.
Inte så lätt [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av Wakuran »

Behövs det ett vapen?

Annars så, något från Bofors? En luftvärnskanon?
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av tfels »

Blåsrör (fast ett kort), ljudchockgranater och ljusblixtar (jag låter som en jädra vapenälskare och expert här, hm...). Eller kolsyresnö. Kanske har han en hjälm under masken. Bäst vore det om han bara talade folk till rätta.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av Peral »

Jag tycker absolut du bör välja ett för figuren unikt vapen. För min egen karaktär Lila DeLila försöker jag nu komma på olika sätt som hon kan använda en sax, då med tanke på det bibliska ursprunget. Spindelmannen har nätet, Järven har klorna, Ismannen har frysande vatten! Jag tycker du bör tänka på ett unikt vapen som kan kopplas till Sverige. Men du bör absolut försöka skilja dig från Batman och Tor med tanke på din dräkt. Tänk ur läsarens perspektiv, varför skall jag läsa om en kopia av Batman när jag kan köpa orginalet.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inlägg av tfels »

Han kan kasta kronor! Låter som ett skämt, men kanske kan bearbetas till något seriöst.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Skriv svar