Dolda religiösa budskap i X-Men?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
j3ppoo
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 maj 2013, 14:50

Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av j3ppoo »

Hejsan!

Jag är en kille på 18 år som har fått en mycket intressant uppgift i min skola! Uppgiften är att jag ska hitta dolda religiösa budskap i X-Men! [:o)]

Jag har redan hittat en koppling med att Charles Xavier kan vara Jesus (då han kan kommunicera med alla och "predikar" till sina elever/lärjungar).

Jag har också en idé om att Magneto kan vara satan eller judas. I X-Men 2 så förråder Magneto Charles och hans skola precis som Judas gjorde mot Jesus.

Eftersom det råder krig i X-Men The Last Stand så ser jag också en koppling med att kriget liknar "Harmageddon". Harmageddon är det slutgiltiga kriget mellan Satan och hans demoner mot Gud och hans änglar. Kanske detta kan bytas ut mot Magneto och hans demoner mot Charles och hans änglar?

Jag ska redovisa om detta så alla tankar och idéer är öppna för diskussion! [;)]
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Dolda? Det du nämnt hitentills är ju sånt som öppet deklarerats.
j3ppoo
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 maj 2013, 14:50

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av j3ppoo »

Okej, Vet du om det finns något mer öppet som jag missat? [:)]
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Kurt Wagner är ju väldigt demonisk till sitt yttre. Det gör man ingen hemlighet av i tidningen, direkt.

Det jag ställer mig lite frågande till är att din frågeställning är formulerad på ett sätt som nästan förutsätter att det faktiskt finns dolda religiösa budskap i X-Men. Vem säger att det är så? :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
j3ppoo
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 maj 2013, 14:50

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av j3ppoo »

Min frågeställning är följande: "Hur kan filmen tolkas ur ett kristet perspektiv?"
j3ppoo
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 maj 2013, 14:50

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av j3ppoo »

Uppgiften är att vi fått välja vilken film vi vill och sedan leta efter religiösa saker i filmen. När jag säger "Dolda religiösa budskap" så menar jag att det framgår religiösa saker i filmen men att det inte är det som är huvudämnet. Det religiösa nämns inte tydligt men ligger där i bakgrunden av filmen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Wakuran »

Kurt Wagner/ Nightcrawler är ju katolik, dessutom.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Peral »

Förföljelsen av mutanterna skulle kunna liknas med förföljelsen av judarna. Där finns också sambandet med Magnetos judiska ursprung.
j3ppoo
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 maj 2013, 14:50

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av j3ppoo »

Peral skrev:Förföljelsen av mutanterna skulle kunna liknas med förföljelsen av judarna. Där finns också sambandet med Magnetos judiska ursprung.


Den hade jag inte tänkt på! Tack för Tipset!
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Mithroth »

Är det bara en av filmerna du ska gå efter eller hela trilogin (eller kanske alla fem filmer)?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Peral »

j3ppoo skrev:
Wakuran skrev:Kurt Wagner/ Nightcrawler är ju katolik, dessutom.


Sant!

Kurt Wagner Nightcrawler är intressant på grund av sin motstidighet! Han ser ut som en demon, utrustad med gula demoniska ögon, och en djävuls svans och är samtidigt djupt religiös.
j3ppoo
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 maj 2013, 14:50

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av j3ppoo »

Mithroth skrev:Är det bara en av filmerna du ska gå efter eller hela trilogin (eller kanske alla fem filmer)?


Alla fem [;)]
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av tfels »

Tycker väl att Phoenix är av mytologisk och religiös art. Och Storm är en vädergudinna.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
j3ppoo
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 maj 2013, 14:50

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av j3ppoo »

tfels skrev:Tycker väl att Phoenix är av mytologisk och religiös art. Och Storm är en vädergudinna.


Juste! Jean Grey har två karaktärer va? [;)]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Peral »

Det kyska i X-Men kan ha en religiös anknytning. Det förekommer inget sex utanför äktenskapet bland de goda. Det förekommer heller inga aborter
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:Det kyska i X-Men kan ha en religiös anknytning. Det förekommer inget sex utanför äktenskapet bland de goda. Det förekommer heller inga aborter

Det låter ganska sökt. Det förekommer väl ytterst litet sex och sexuella konsekvenser i filmerna överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Peral skrev:Det kyska i X-Men kan ha en religiös anknytning. Det förekommer inget sex utanför äktenskapet bland de goda. Det förekommer heller inga aborter


Emmerdale har gått i 6142 avsnitt (sedan 1972 i England) och det gökas inte speciellt mycket i rutan där heller, men nog fan gökas det en del på engelska landsbygden? :)

Med det sagt, jag tror nog att det förekommer även i X-Men, även om det inte porträtteras som i Game of Thrones eller t ex True Blood.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Peral »

Wakuran skrev:
Peral skrev:Det kyska i X-Men kan ha en religiös anknytning. Det förekommer inget sex utanför äktenskapet bland de goda. Det förekommer heller inga aborter

Det låter ganska sökt. Det förekommer väl ytterst litet sex och sexuella konsekvenser i filmerna överhuvudtaget?


Men det beror på var serierna och filmerna kommer i från och till vilken åldersgrupp de riktar sig till. X-Men riktar sig till en granska bred åldersgrupp, från de som följde serien från början till de som upptäcker serien i nutid, när det nu är sett till seriens livslinje. Ändå är det ingen god som har utomäktenskapligt sex. Det måste tyda på ett visst bibeltroende.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av AndreasEriksson »

Du menar i filmerna? För i serierna förekommer både det ena och andra.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Mithroth »

Men ser man bara filmerna går det inte att utlösa något sådant och om jag förstått TS rätt är inte serierna inblandade alls i uppgiften.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Skriv svar