Dolda religiösa budskap i X-Men?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Peral »

AndreasEriksson skrev:Du menar i filmerna? För i serierna förekommer både det ena och andra.
Det måste jag ha missat, men jag har inte slaviskt följt serien under alla dess år. Mellan vilka goda har utomäktenskapligt sex förekommit?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Wakuran »

Men är det något vanligt förekommande bland skurkarna då? Annars faller hypotesen platt.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av AndreasEriksson »

Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Peral »

Det ser ut som om jag måste ge dig rätt i det fallet, men är det fallet som ifrågasätter regeln? Med tanke på deras ålder och deras formgjutna dräkter så borde de uppträda som dvärgchimpanser! [:o)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Wakuran »

När Kitty började sina flirtar var hon ju dessutom i mangaålder...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Peral »

Jo men det är bara flirtar och de är vanligt förekommande i superserier, men därifrån till fullbordande är inget jag sett
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Peral »

Den absoluta motsatsen måste vara Tintin, där fanns det inga sexuella stimuli för karaktärerna att agera på, där motiverades de istället av rättrådighet och kamratskap!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Wakuran »

Men tolkningen känns fortfarande ganska långsökt... Brist på utomäktenskapligt sex, t.ex. är ju ett typdrag i nästan varenda Daniel Ahlgren-serie...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Peral »

Jag tror vi börjar avvika från trådskaparens ämne och att vi kanske bör fortsätta diskussionen i en annan tråd, men som svar till Wakuran, i superhjälteserier så anspelar de kraftigt på sex utan fullbordande, en slags platonisk kärlek
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Rosen »

Man skulle även kunna dra en parallell mellan Magneto och Lucifer -- båda vill använda sin makt till att undertrycka människorna istället för att leva i fred med dem, och använder ett likartat budskap för att locka över individer av sin sort. Se t.ex scenen i X2 där Magneto omvänder Pyro till sin sida. ("You are a god among insects. Never let anyone tell you different.")
"I wear eyeliner like a superhero mask."
j3ppoo
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 maj 2013, 14:50

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av j3ppoo »

Rosen skrev:Man skulle även kunna dra en parallell mellan Magneto och Lucifer -- båda vill använda sin makt till att undertrycka människorna istället för att leva i fred med dem, och använder ett likartat budskap för att locka över individer av sin sort. Se t.ex scenen i X2 där Magneto omvänder Pyro till sin sida. ("You are a god among insects. Never let anyone tell you different.")


Exakt! Lucifer till Eric i First Class: "Vi är människorasens framtid. Du och jag min pojke, världen kan bli vår"
j3ppoo
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 maj 2013, 14:50

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av j3ppoo »

Vet ni om några fler mutanter än Kurt Wagner som kan liknas med gudar? [;)]
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av tfels »

Storm, som i sin ungdom ansågs vara vädergudinna. Och Phoenix, som fågel Fenix.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
j3ppoo
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 maj 2013, 14:50

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av j3ppoo »

En annan sak som jag går att ta upp är slutstriden mellan Magnetos onda anhängare och Charles Xaviers goda anhängare.

Det finns nämligen något som kallas för Harmageddon och det är det slutliga kriget mellan guds änglar och Djävulens demoner.

Här har vi verkligen en religiös koppling!
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av FredrikLähnn »

j3ppoo skrev:En annan sak som jag går att ta upp är slutstriden mellan Magnetos onda anhängare och Charles Xaviers goda anhängare.

Det finns nämligen något som kallas för Harmageddon och det är det slutliga kriget mellan guds änglar och Djävulens demoner.

Här har vi verkligen en religiös koppling!


Kanske inte uttalat (kristet) religöst med en slutstrid mellan "goda" och "onda". Det har förekommit ganska frekvent i litteraturen de senaste 3000 åren. Harmageddon har sin motsvarighet i många andra religioner och mytologier, Ragnarök i den nordiska mytologin t.ex.

Vad sägs om "Beast", nämns i Uppenbarelseboken [;)]
j3ppoo
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 maj 2013, 14:50

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av j3ppoo »

FredrikLähnn skrev:
j3ppoo skrev:En annan sak som jag går att ta upp är slutstriden mellan Magnetos onda anhängare och Charles Xaviers goda anhängare.

Det finns nämligen något som kallas för Harmageddon och det är det slutliga kriget mellan guds änglar och Djävulens demoner.

Här har vi verkligen en religiös koppling!


Kanske inte uttalat (kristet) religöst med en slutstrid mellan "goda" och "onda". Det har förekommit ganska frekvent i litteraturen de senaste 3000 åren. Harmageddon har sin motsvarighet i många andra religioner och mytologier, Ragnarök i den nordiska mytologin t.ex.

Vad sägs om "Beast", nämns i Uppenbarelseboken [;)]


Vad menar du? Nämns Beast i Uppenbarelseboken? [;)]
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av FredrikLähnn »

Japp, vid ett flertal tillfällen.

Uppenbarelseboken 13:1:
And I stood upon the sand of the sea, and saw a beast rise up out of the sea, having seven heads and ten horns, and upon his horns ten crowns, and upon his heads the name of blasphemy.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Beast_(Revelation)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Wakuran »

"Odjuret" är det på svenska.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Nima »

Jag tycker att ska man börja prata om "onda mot goda" så blir det alldeles för långsökt och ospecificerat.
Då kan man lika bra snacka om Batman/Jokern, Sherlock/Moriarty eller Mr Fantastic/Dr. Doom.

Jag tycker att det tema som mest genomsyrar X-franchisen är utanförskap i samhället.
Kanske till viss del rasism också, men det går väl hand i hand med ovanstående.
Själv är jag troende kristen och har aldrig reflekterat över det hela, och nu när jag tänker efter kommer jag ändå inte på några direkta kopplingar.

Å andra sidan är jag kanske trångsynt [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Dolda religiösa budskap i X-Men?

Inlägg av Cadial »

Vill du filossofera kring Nya och Gamla testamenten ocksa?
En viktig skillnad mellan Gamla Testamentet och Nya Testamentet, sa som jag ser det, ar Den Harda Stilen mot Den Mjuka; "Oga for oga, tand for tand" stalls mot det mesiga "Vand den andra kinden till".
Jag har ingen aning om de olika hjaltarna i X-Men kan delas upp enligt denna ide...
Skriv svar