Stora MAD tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Svenska MAD

Inlägg av FredrikLähnn »

Här finns en del info: http://www.svenskamad.se/
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Som en del vet jobbar vi just nu på en faksimilutgåva i mjukpärm av de första numren av Svenska MAD 1960-61. Förhoppningsvis är det första volymen i en serie böcker, men det återstår att se hur det blir med den saken. För denna bokserie söker jag samlare som har större samlingar av amerikanska MAD från 50-/60-talen, för inscanning av utvalda sidor för böckerna. Känner du dig träffad så hör av dig! Till första boken söker jag framför allt MAD 41,43,45-47,55,57 (även om jag troligen redan har lokaliserat MAD 45,47,55,57).

Det behöver väl knappt ens skrivas ut, men dessutom söker vi så klart samlare med udda MAD-prylar från 60-talet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Wakuran »

Jag har en kopia av Mad Forever någonstans, komplett med extra pappersomslag, tror jag. Om det är intressant, skicka PM.

http://www.collectmad.com/collectibles/forevr.htm
http://www.madtrash.com/mad-book/usa-ma ... /030000705
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Jag har en kopia av Mad Forever någonstans
Ha, jag bläddrade i just MAD Forever för bara några dagar sedan, för den och föregående års bok (1958 års MAD For Keeps) låg bland gamle MAD-redaktören Kell Ståhls grejer i Seriearkivets samlingar.En relativt stor andel av materialet i de första numren av svenska MAD tycks faktiskt vara hämtat ur just dessa två böcker, men det kanske inte är så konstigt - böckerna kom i USA 1958+59, första svenska MAD kom hösten 1960.

Så: tusen tack för erbjudandet, men just den boken har jag. Det är snarare tidningarna jag behöver komma åt, även om jag har amerikanska samlare som kan scanna åt mig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Wakuran »

Lika bra det, kanske. Jobbigt att skicka ned den till Malmö(?) och jobbigare att scanna från ett bokuppslag än en tidning.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Lika bra det, kanske. Jobbigt att skicka ned den till Malmö(?) och jobbigare att scanna från ett bokuppslag än en tidning.
Fördelen med att hitta tidningarna i Sverige är just att jag/vi kan scanna själva. Det lugnar själen, när kontrollbehovet gnager. Sen är det svårt att scanna utfallande sidor även ur tidningar - när de tidigaste MAD-numren scannades för boken fick vi helt enkelt hitta lagom snygga exemplar och (urk!) plocka bort häftklamrarna. Ett problem vi har t.ex när vi gör Kalle Ankas årgångar, är att vi bara har inbundna referens-exemplar i arkivet, och därför ärtvungna att införskaffa nya exemplar av alla tidningarna.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Svenska MAD

Inlägg av burnout »

germund skrev: För denna bokserie söker jag samlare som har större samlingar av amerikanska MAD från 50-/60-talen, för inscanning av utvalda sidor för böckerna.


Jag har en kille i Usa som är Mad samlare. Han har en stor samling, men hur mycket USA material det är vet jag inte

germund skrev:Det behöver väl knappt ens skrivas ut, men dessutom söker vi så klart samlare med udda MAD-prylar från 60-talet.


Vad för något efterfrågas?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av AndreasEriksson »

germund skrev:Som en del vet jobbar vi just nu på en faksimilutgåva i mjukpärm av de första numren av Svenska MAD 1960-61. Förhoppningsvis är det första volymen i en serie böcker, men det återstår att se hur det blir med den saken. För denna bokserie söker jag samlare som har större samlingar av amerikanska MAD från 50-/60-talen, för inscanning av utvalda sidor för böckerna. Känner du dig träffad så hör av dig! Till första boken söker jag framför allt MAD 41,43,45-47,55,57 (även om jag troligen redan har lokaliserat MAD 45,47,55,57).

Det behöver väl knappt ens skrivas ut, men dessutom söker vi så klart samlare med udda MAD-prylar från 60-talet.

60-talets MAD ligger lite före min egen nostalgi-/samlarperiod, men jag applåderar projektet och ambitionsnivån starkt! Hjälper gärna till om/när det dyker upp något som jag kan bidra med [:)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

burnout skrev:Vad för något efterfrågas?
Egentligen vad som helst av relevans de tidningar som repriseras i en specifik volym; allt från foton till originalteckningar, tidningsartiklar, udda bilagor eller MAD-produkter m.m.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Rufus »

Trevligt initiativ detta. De första årgångarna är klassiker. Själv har jag dom dock redan i inbundna utgåvor (De värsta tavlorna ur Svenska MAD). Dock är väl just MAD extremt "otidlöst" och refererar väldigt mycket till personer och företeelser från just den tiden då de gavs ut, och därför kanske är svårt att sälja till folk idag? Så det här var oväntat, men trevligt naturligtvis.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Anders1 skrev: Dock är väl just MAD extremt "otidlöst" och refererar väldigt mycket till personer och företeelser från just den tiden då de gavs ut, och därför kanske är svårt att sälja till folk idag? Så det här var oväntat, men trevligt naturligtvis.
Jag håller med om att MAD VÄLDIGT mycket är en produkt av sin tid och detta är så klart någon form av retro-produkt, men de första numren tror jag absolut att det finns ett sug efter. Sen får vi se om en bokserie med senare nummer från 60-talet funkar, men att de två volymerna med 1960-61 ska sälja tillräckligt oroar mig inte speciellt. Dessutom gör vi dessa böcker med mjuka pärmar, 160 sidor tjocka, för att de ska vara smala och snygga att ha i bokhyllan för ett överkomligt pris (vad nu det kommer att ligga på, prissättningen är inte mitt bord). Poängen är i alla fall: inga tunga dyra hardcovers! Sen håller materialet strålande - jag har suttit och gått igenom de första tidningarna, gottat ner mig i grejer av Jack Davis & Wally Wood & Kurtzman & allt tramset från svenska redaktionen, och... det är fortfarande f-rb-sk-t kul!
Senast redigerad av 1 germund, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Rufus »

Absolut! Många roliga höjdare. Humor av högsta klass. Och jag gillar att MAD speglade så mycket av sin samtid som de gjorde. Och vem vet, kanske kan en sån här grej även öka intresset för det tidiga 1960-talet. Väldigt mycket har förändrats mycket sen dess, och inte alltid till det bättre, tycker jag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Wakuran »

Intresse är en sak. Å andra sidan kan man inte kliva ned i samma flod två gånger. Andra gången har både floden och människan förändrats, som en grekisk filosof sa.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Magnus »

germund skrev:de två volymerna med 1960-61 ska sälja tillräckligt oroar mig inte speciellt.


Hur delar ni på det?
En för 1960 och en för 1961?
Eller fyra nummer i varje volym?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Fyra nummer i varje volym. Ursprungsplanen var att göra en tjock volym med alla åtta nummer från 1960-61, men den blev för tjock helt enkelt.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Magnus »

Anders1 skrev:Och jag gillar att MAD speglade så mycket av sin samtid som de gjorde.


Jag tror också det är väldigt viktigt att man skriver utförliga hjälptexter, för att förklara tidstypiska företeelser.
När jag bläddrar igenom de nummer från 1960-61 som är aktuella för böckerna så finns det en hel del som antagligen är obekant för dagens "genomsnitts"-läsare.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Jag söker artiklar m.m. om Svenska MAD från framför allt 60-talet. Någon som har några tips? Allt är av intresse, tidningsartiklar, omnämnanden i böcker, intervjuer med medskyldiga kreatörer etc, ju mer obskyrt desto bättre. Framför allt sökes samtida material från 60-talet för att utröna hur man såg på MAD då, dvs utan dagens nostalgiska glasögon.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av aakeforsmark »

Jag tycker mej minnas att Sture Hegerfors i någon av de tidiga böckerna citerade någon som förutsåg att den svenska utgåvan skulle bli kortlivad. "Man kan inte omvandla amerikanska granatäpplen till svenska astrakaner" eller nåt sånt.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska MAD

Inlägg av Agentum »

Han hade väl fel ändpå isf, hur många blaskor höll över 30 år förutom de här påtvingade jävla titlarna?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Svenska MAD

Inlägg av Labrador Road 26 »

Egentligen inte svenska MAD utan den amerikanska. William Shatner och Leonard Nimoy i humortagen.
http://www.retronaut.com/2013/10/kirk-spock-mad/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar