Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Kermit »

Du tänker på Born Again av Frank Miller och David Mazzuchelli, samma duo som gjorde Batman Year One. Ja, Born Again är en helt fantastisk serie, och Miller gjorde självklart under med DD. Folk glömmer ibland att det inte BARA var mörkt och dystert, Miller hade en stor dos humor också. Mark Waid har fångat den balansen av humorn och mörkret riktigt bra, IMHO. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Agentum »

Självklart skam att glöma namnen.

Sen har man givetvis imponerats flera ggr i vuxen ålder med, men det är nåt särskilt med de första grejorna, just då, jag trodee inte superserier kunde vara så, i Sverige var allt reprinter nästan från betydande äldre serier men Marvel var iaf med just då.

Även Månriddaren imponerade djupt på mig mins jag.

Käns lustigt att tänka tillbaka och minnas, jag var liksom inte ens tonåring vid flera avde här ögonblicken.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Kermit »

Det finns ju en del lite mer nutida ögonblick som är coola också. Som i New X-Men, när Charles Xavier, fångad i Cassandra Novas kropp, "dör", och Jean Grey säger typ "let go, Charles. It's okay. I'll catch you" och räddar honom. Eller Daredevils entré när han räddar en ung flicka från att bli kidnappad i #1 av den nya volymen av DD. Eller alla gånger man tror oddsen är emot DD och han bara ler. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av tfels »

Thing vs Hulk, deras möten från 70- och 80-talen. Det small bra.

Batman, den skrattande fisken. Fantastiskt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Kermit »

Superman i jeans och t-shirt i Action Comics #1 (New 52, alltså). Fantastiskt. Det började så bra, men jag fick rätt svårt att hänga med i slutet. Och då brukar jag gilla och få ut mycket av Grant Morrisons serier för "the Big Two. Kanske bara behöver läsa om serien någon extra gång.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Predabot »

Ah, skulle säga att ett av mina favoritögonblick är faktiskt från Miller/JRJR's DD också, men från MAN WITHOUT FEAR, i slutet, när DD har besegrat skurkarna, och förföljt Kingpin's högra hand in i en mörk byggnad.

DD är helt slut, mentalt och fysiskt, men han VET ändå att han inte kan förlora mot boven i fråga.

Han ber, lugnt och sansat, pistolboven att släppa hans vän ( en ung flicka från tidigare i serien), men boven vägrar och skjuter på honom, ett skott träffar DD i armen tillåme, men han rör inte en min, förutom att han BLOCKAR ALLA ANDRA SKOTT! :D

DD bönfaller tillåme boven i slutet, att sluta skjuta, för annars kommer han att döda honom, och lo and behold... pistolmannen kan inte låta bli, så DD prickar iväg en deflekterad kula, mitt mellan ögonen på honom. Fantastisk scen, otrolig spänning och tyngd, oerhört bra regisserad av två skapare som var på toppen av sin förmåga.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Kermit »

Ja, det är ett riktigt bra ögonblick. Det är ofta så med DD, när man tror att han är illa ute är han nästan som mest självsäker. Han har tagit klivet upp som min favorithjälte, sedan Spidde inte går att känna igen på sistone...
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av super85 »

Några av mina favoritscener från superhjälte-serier.

Batman Year One = Batman lackar ur på SWAT-team polisen som försökt skjuta en katt och slungar honom igenom en tegelvägg. "You are the one, the one who tried to shoot the cat" Lysande hjälte-scen skriven av Frank Miller då han fortfarande ville skriva huvudkaraktärer med sympatiska drag.

Grant Morrisons JLA. = Superman brottas mot en ängel och Wally Wests roliga reaktion till det.

Grant Morrisons JLA: = Batman VS White Martians. Morrisons skapade av "ûber-Bat", överdrivet och totalt orealistiskt. Men träffar väldigt rätt känslomässigt. Morrisons JLA var lite av en comeback för mig och superhjälte-serier.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av tfels »

super85 skrev:Grant Morrisons JLA: = Batman VS White Martians. Morrisons skapade av "ûber-Bat", överdrivet och totalt orealistiskt. Men träffar väldigt rätt känslomässigt. Morrisons JLA var lite av en comeback för mig och superhjälte-serier.

Yes! Minns detta tydligt. Stålis är klart besegrad. Orkar knappt röra sig. En mängd marsianer ska ta sig an Batmannen, varpå Stålis förklarar att de kommer att misslyckas. Därför att Batman är "the most dangerous man on earth". Stålis blick där, fullkommligt omutlig.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Agentum »

JLA var riktigt bra då, men här kändes som att bara jag läste, Marvel var allt då för nästan alla.
De flesta upptäckte honom iom New x-men, det v a r lite jobbigt då han hade jort en hel del hos DC, men det räknades inte.

Nu med att läsa originalen blivit nästandet enda sättet att få läsa superserier så är folk betydligt mer upplysta.

Hans JLA var bättre än hans New x-men, jag tycker det låg närmare hur det brde varit, undrar om hanskulle fixa nåt sånt ännu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Kermit »

Men du om du kände folk som upptäckte Morrison genom New X-Men hade du ju kunnat säga "gillar du New X-Men? Kolla in hans JLA!". Då kanske ett till DC-fan väckts. Det gäller att inte vara så negativ, utan att se möjligheterna, Agentum! ;-)

Jag upptäckte Morrison genom New X-Men (även om jag hade läst hans Zenith i Magnum, fast inte dragit kopplingen att det vara samma person), men blev intresserad och läste hans JLA i efterhand.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Agentum »

De tyckte att DC var så stelt och figurena helt 2 dimensionella, och så fick man sig en silver age beskrivning :-)

Men som sagt det var då det, Morison gjorde mycket bra grejor tidigt för DC jag gillar hans Animal Man bäst av devarianter jag läst.

Doom Patrol var ju nåt väldigt eget med.

Nåja det var iaf bra serier som väl ännu kan fungera.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Kermit »

Du ger upp för lätt.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Agentum »

Det var länge sen, bara Marvel fanns kvar på svenska, troligen hade du tex inte trott mig.

Att påstå att DC då var mer varierat än Marvel så var det lynchstämning.

Jag startade DC trådar på svenska forum och det fanns i princip ingen att diskutera med ens, även här mins jag att en stora Marveltråden var självklar och sattes upp direkt, jag fick gnälla för att få den stora DC tråd som finns haha, för ingen läste iaf, vissa läste begagnat svenskt förstås då DC ju då hade hoppat över nästan en generation i Sverige.


Tiderna är annorlundanu som sagt, folj begriper att man får gå på källan för att få läsa och lära sig nåt.

Detta var iofs främst ett fransk/belgiskt forum med en del Disney, igen superhjältedel anns ens, det var jag och några till som ville ha det, ledningen var skeptisk över ev intresse.

Men senare fick forumet draghjälp av ett fullständigt misslyckat annat serieforum, då tillkom en hel del folk.

Nu är det andra som drar här, jag har gjort mitt och gått vidare.

Att det står medlem år 2005 beror på ombildningar, och självmant borttagande en tid, jag var här i den tidigare upplagan med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av tfels »

Agentum, vad säger du om serier som Aquaman, Wonder Woman och Suicide Squad? Några av mina favoriter.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Kermit »

Nej, jag var inte så inne på DC förr. Det stämmer. Men folk kan ändra sig, därför ska man inte ge upp för lätt eller överdriva. Det kan väl knappast ha varit lynchstämning?

Jo, det är tyvärr ganska dålig fart på superhjältesnacket, går lite i vågor på sin höjd. Och folk överdriver för mycket. Jag var borta härifrån ett tag och när jag fick tillbaka lusten var det mycket "eftersom tråden har avstannat, så...".
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Nima »

Det finns perioder då det är mycket aktivitet i vissa trådar, och andra då det är aktivitet på annat håll. Vissa perioder är det inte särskilt mycket aktivitet alls.
Finns inget man kan göra åt saken, utan bara ligga i och skriva det man vill skriva.
T ex har det inte varit så aktivt i Disney-kategorin på ett rätt bra tag.

Med det sagt, finns det andra trådar där detta kan diskuteras. Slut OT.

/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Dude »

Kan bara instämma, när jag började läsa serier i mitten av 90-talet var det självklart Marvel som gällde. Anledningen? Det fanns inga DC serier i tidningsstället på Konsum. Sedan gillade jag Marvels serier och karaktärerna. Det var först några år senare som jag började läsa lite DC och då främst Batman. Fram till idag har jag i princip endast läst Batman av DC, har ett par album med Stålis men i övrigt är det fortfarande mestadels Marvel. Har i omgångar tänkt läsa Stålmannen, funderar på att börja med John Byrnes reboot på 80-talet. Där kommer en person som Agentum in, tipsa om bra DC serier till intresserade personer så ska du se att fler börjar läsa. Det som kan vara problemet om man ska börja läsa Stålmannen, Batman, Spidey etc är att det finns så grymt mycket serier utgivna. Det kan vara svårt att veta var man ska börja.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Kermit »

Exakt! Och jag vill bara säga att just du, Dude, bidrar med väldigt mycket vad gäller att diskutera här. :-)
Du kan få ett tips av mig också, om var du kan börja med Superman. All-Star Superman av Grant Morrison och Frank Quitely. Fantastisk serie som står väldigt bra för sig själv.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Dude »

Kermit skrev:Exakt! Och jag vill bara säga att just du, Dude, bidrar med väldigt mycket vad gäller att diskutera här. :-)
Du kan få ett tips av mig också, om var du kan börja med Superman. All-Star Superman av Grant Morrison och Frank Quitely. Fantastisk serie som står väldigt bra för sig själv.


Tackar, det var snällt sagt! Du är inte så dum heller grodan [;)]

Hade glömt bort All-star, har nummer 1 i hyllan (har även sett den tecknade filmen). Det kan vara en idé att läsa de efterföljande numren.
Skriv svar