Wilhelm Berghs äventyr

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Allan Kämpe »

RioGrande skrev:Uppläggen i Dansar med vargar (filmen) och Spräckta näsan (seriealbumet) påminner lite om varandra, man kan ju fråga sig vad den gemensama föregångaren var?
Föresten Allan Kämpe, hur ska du ta dig till Indien på ett ekologiskt sätt? Eftersom du verkar leva helt och fullt i harmoni med naturen och äldre ulturer kommer väl inte flygmaskinern på fråga? Ska du rida på en kamel?


He, he! Jag skulle gärna resa till häst, kamel och elefant om jag hade möjligheten. Men om jag ska hinna i tid till att möta min flickvän som avslutar en yogalärarutbildning i Kerala så ser jag mig tyvärr tvingad att "vara en av miljöbovarna" och ta flyget.
Jag läste dock nyligen en artikel om en man som gjort en Jorden runt resa utan att använda flyget. Det lät spännande och han hade säkert många intressanta upplevelser!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av RioGrande »

Tror bestämt jag har läst den. Jorden rundt på åttio dagar. Af Jules Verne. (Fast där åker de väl ballong en bit?)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Peral »

Jag tror Michael Palin gjorde om Phileas Foggs resa jorden runt
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Allan Kämpe »

RioGrande skrev:Tror bestämt jag har läst den. Jorden rundt på åttio dagar. Af Jules Verne. (Fast där åker de väl ballong en bit?)


Jo, Jukes Vernes bok har jag läst men artikeln jag läste var om en man som i år rest runt till häst och med andra primitiva transportmedel. Det som jag ser som fördelen med att resa långsamt är att man hinner få en känsla för länderna och kulturerna som man besöker. Och så ska man ju helst resa helt oorganiserat på eget bevåg utan västerländska guider som lägger allt till rätta och skyddar en mot intressanta upptäckter...

Peral skrev:Jag tror Michael Palin gjorde om Phileas Foggs resa jorden runt


Michael Palins reseprogram är bland mina favoritprogram alla kategorier. Han har ett nyfiket och förutsättningslöst sätt när han möter människor av skilda kulturer,
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Allan Kämpe skrev:Michael Palins reseprogram är bland mina favoritprogram alla kategorier. Han har ett nyfiket och förutsättningslöst sätt när han möter människor av skilda kulturer,


Han är trots allt en skådis. [8)]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Allan Kämpe »

APenny4YourThoughts skrev:
Allan Kämpe skrev:Michael Palins reseprogram är bland mina favoritprogram alla kategorier. Han har ett nyfiket och förutsättningslöst sätt när han möter människor av skilda kulturer,


Han är trots allt en skådis. [8)]


Jo det är sant fast jag upplever inte att det är så mycket skådisen Michael Palin som reser och upplever i de där programmen även om han använder sig av en hel del humor med Monty Pyton knorr emellanåt...

Allt detta är ju väldigt OT så jag kan ju fjärma än mer mer från ämnet genom att nämna att jag diggar fiskdansen som Michael Palins och John Cleese gör där Michael slår John med en liten fisk i ansiktet och där John replikerar genom att smocka tillbaka med en jättelik fisk så att Michael dyker på huvudet ner i en djup kanalfåra, splasch!!! Halsbrytande slapstick!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Allan Kämpe skrev:Allt detta är ju väldigt OT så jag kan ju fjärma än mer mer från ämnet genom att nämna att jag diggar fiskdansen som Michael Palins och John Cleese gör där Michael slår John med en liten fisk i ansiktet och där John replikerar genom att smocka tillbaka med en jättelik fisk så att Michael dyker på huvudet ner i en djup kanalfåra, splasch!!! Halsbrytande slapstick!

Varsågod:
http://www.youtube.com/watch?v=xCwLirQS2-o
http://www.youtube.com/watch?v=17_UQTi-8xU
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Allan Kämpe »

Ha ha, tack för det! Och här forsätter Palin att utveckla "fishslapping dance" med vetenskaplig noggrannhet:
http://www.youtube.com/watch?v=YLdK9zaLaG8&NR=1
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Peral »

(OT) Örfilar med fiskar är nog okej men man vet aldrig när Spanska Inkvisitionen dyker upp http://www.youtube.com/watch?v=uprjmoSMJ-o (slut OT)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av RioGrande »

Allan Kämpe skrev:Ja, som ett svar på kommentarerna om min tänkta serie i Australisk miljö så startar jag nu denna tråd med inledande skisser på hur Wilhelm Bergh, naturforskaren i Linnés och Darwins anda, året 1869 efter att ha kastats överbord (av en rival om forskarkarriär och vacker flicka) från ett forskningfartyg och så småningom sköljs upp på en av Arnhem Lands ödsliga stränder (öster om Darwin i Northern territory).

]

Oj, vad hände egentligen med Wilhelm Bergh-projektet?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Allan Kämpe »

RioGrande skrev:
Allan Kämpe skrev:Ja, som ett svar på kommentarerna om min tänkta serie i Australisk miljö så startar jag nu denna tråd med inledande skisser på hur Wilhelm Bergh, naturforskaren i Linnés och Darwins anda, året 1869 efter att ha kastats överbord (av en rival om forskarkarriär och vacker flicka) från ett forskningfartyg och så småningom sköljs upp på en av Arnhem Lands ödsliga stränder (öster om Darwin i Northern territory).

]

Oj, vad hände egentligen med Wilhelm Bergh-projektet?


Jag håller som sagt på med ett studioprojekt och med lite samarbete av andra så kanske denna serie också kan bli producerad...viewtopic.php?f=25&t=5156&start=20
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag kan inte släppa min figur Wilhelm Bergh...

Först en överblick på en helsida nästan (fattas två rutor i botten på sidan):

Bild

Förstoringar på enskilda rutor/delar av rutor för läsbarhetens skull:

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av tfels »

Wow, snacka om att det går framåt med tecknandet! En urfin miljöskildring! Bra uttryck i ansikten och kroppar (människor och hästar)! Dialogen är både informativ och naturlig, mycket bra! Kan bara föreslå två förbättringar.

Dels förtydligad växtlighet och struktur på marken. Men det kanske kommer.

Dels så är mannen i ruta 2 vänd rakt mot läsaren, vilket ser lite stelt ut. Se till så att ansikte och överkropp vrids en aning åt höger t ex.

Ser fram emot mer nu!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Allan Kämpe »

Tack för positiv respons tfels! Jag ska tänka på det där med vridningen och undvika alltför mycket rakt framifrån-bilder på ansikten...det blir lätt stelt och jag såg det faktiskt själv också men du gjorde mig mer medveten om problemet...bra tips!

Landskapet ska bli tuschat med tydligare struktur och sedan färglagt i liknande färger som på det här fotot:

Bild
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Peral »

Ser mycket bra ut AK! Kan bara instämma i Tfels kommentarer!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Wakuran »

Layouten ser okej ut. (Möjligen är nedersta rutan längst till vänster litet felbalanserad. Jag undrar om man inte borde flytta cowboyen längre till höger in mot mitten och lyfta upp pratbubblan?) Däremot ser den där kaptenen litet klicheartad ut. Han känns väldigt lik kaptenen i Bernard Prince, och jag undrar om du inte kan teckna om honom litet så att utseendet blir mer eget...

Edit. Barney Jordan hette han tydligen. Jag har inte läst Bernard Prince så noga.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Allan Kämpe »

Tack Peral och Wakuran för omdömen!

Jo, kaptenen är en kliche men jag gillar honom som han är så jag behåller karaktären. Och du har rätt Wakuran det finns lite Barney (Bernads Prince kumpan) i honom... men dessutom en wiskey-skvätt Jimmi McClure (Blueberrys radarkompis) och en tobaksnypa Kapten Haddock!

Dessutom så är namnet på kaptenen lite speciellt: Conrad Korzeniowski är det riktiga namnet på en mycket känd författare som tog en psedonym...Joseph Conrad, som var kapten i ett antal år i sydostasien och Kongo innan han blev författare på heltid.

Här kommer en redigerad bild på Wilhelms stela ansikte:

Bild
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av tfels »

Det där ser ju mycket bättre ut! Om du dessutom flyttar halsdukens knut och västens "inre" linjer (västens öppning) lite åt höger så finns chansen att även överkroppen vrids med lite åt höger. Fast det kanske inte är så viktigt. Gillar för övrigt kaptenens utseende.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Allan Kämpe »

Jo, jag är mycket mer nöjd med bilden/ansiktet nu! Tack för ovärderlig hjälp tfels! Får se om jag justerar överkroppen något också innan tuschning.

Bara för att illustrera kapten Conrad Korzeniowskis släktskap med Jimmy McClure och kapten Haddock så vill jag visa två utkast till tänkta scener i serien. Dock kommer jag försöka att inte vara så övertydlig med Haddock-imitationen så att inte min serie blir ren parodi...

Här kommer lite påbrå från Jimmy McClure:

Bild


Lite påbrå från kapten Haddock:

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr - album 1. Drömtidens hjältar

Inlägg av Allan Kämpe »

Några fler karaktärer till serien:

Först en snäll kille:

Bild

Sedan en elak typ:

Bild

Erik Bremgjö, ledare för en svensk vetenskaplig expedition som spårar ur totalt:

Bild
Skriv svar