Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan?

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan?

Inlägg av Gammelsmurf »

Sökte i forumet men hittade ingen tråd som direkt slår an mina funderingar så jag antar att jag lika gärna kan starta en ny.

Efter några års frånvaro från Tradera (men inte från mitt samlande) så har jag samlat på mig en hyfsad hög med dubbletter och kul böcker och sånt. Tanken slog mig att prova på Tradera igen, mest på skoj. Jag väntade in månadsskiftet så att folk skulle hinna få pengar och sen slängde jag upp 90 auktioner på blandade grejer ur mitt "ska-avyttras-i-sinom-tid-lager" under söndagen och måndagen. Jag försåg alla med hyfsade bilder och la startpriserna på en hyfsad nivå (tänker inte börja på 3 kr för en bok jag kanske gav 200 för härom året). Sen satte jag mig ner och väntade. Idag, några dagar efter uppladdningen, insåg jag att jag inte bara har noll bud utan också, i många fall, noll besökare på auktioner med bra grejer.

Vad i hela fridens namn har hänt med Tradera?

Är detta en tillbakagång som jag missat? Säljer ni färre auktioner per upplägg idag jämfört med för, säg fyra-fem år sedan? Jag har förvisso hört att saker går mycket billigare idag jämfört med för fem år sedan, men att det skulle vara en sådan oerhörd tillbakagång kunde jag inte tänka mig. Är det bara jag som haft otur eller är det så att antalet köpare och säljare på Tradera idag är färre än för fyra-fem år sedan eftersom konkurrensen från Facebook och liknande tagit sin del av kakan?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Wakuran »

Facebook och Tradera fyller ju helt olika nischer. Folk kanske generellt också har sämre ekonomi?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Kung Orne I »

1. Fler och fler bjuder sista dagen, gärna sista minuten.
2. Marknaden är på många objekt mättad. Seriesamlarskaran är liten, består mest av folk i 40-60-årsåldern, och dom har skaffat vad dom vill ha. Denna skara fylls dessutom inte på särskilt mycket.
3. Om 10-15 år går det knappt att sälja serier (jämför med frimärken idag) - sälj idag om ni vill få in lite kulor!

Dessutom verkar det som om det är bättre att sälja buntvis om det inte är jätteattraktiva objekt. Album som man kanske kan få 50 kr för får inga bud när portot är 36 kr.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Rufus »

Kan inte utlova bud, men i alla fall många visningar om du länkar till dina auktioner här:

viewtopic.php?f=17&t=4613&start=780
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Magnus »

Kung Orne I skrev:3. Om 10-15 år går det knappt att sälja serier (jämför med frimärken idag) - sälj idag om ni vill få in lite kulor!


Tycker resonemanget haltar en del. Om 15 år är "core"-gruppen 55-75 år gamla. De/vi borde i allra högsta grad vara aktiva som samlare då.

Jag tror att den svaga samlarmarknaden de senaste 5 åren hänger samman med den stora ekonomiska krisen. Den värsta sedan 1930-talet. Nu har Sverige iofs klarat sig ganska hyggligt, men är det något som folk är försiktiga med i dåliga tider så är det den där extra lilla lyxen att köpa "onödiga" saker.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Wakuran »

Samlarmarknaden är ju till stor del baserad på nostalgi, och folk tenderar att vara mest nostalgiska över det som var populärt när de var någonstans mellan 5 och 20 år gamla (på olika sätt).

Sen finns det väl objekt som har samlarvärde av historiska skäl, eller helt enkelt av hävd, som tidningar från 40-talet, men man kan inte räkna med att ett intresse som försvunnit ska återkomma.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Labrador Road 26 »

Håller bitvis med Magnus men samtidigt inte. När man är över 50 tror jag faktiskt samlandet avtar, för man inser ju mer och mer att man bara kommer dö ifrån samlingarna. Jag tror inte någon över huvud taget samlar för att låta samlingarna gå i arv, för det vet man att ingen är ändå intresserad om det inte går att byta mot cash, men själva objekten i sig lär de inte bry sig om.

Instämmer att det nog är det allmänna ekonomiska läget som bidragit till viss minskad försäljning, i alla fall av dyrare objekt.

Wakuran: Det finns samlar- och försäljningsgrupper på Facebook. De jag sett har dock inte handlat om serier utan helt andra saker. Men det är lite som köp/säljavdelningen här på forumet. Där slipper man ju även Traderas avgifter så det lär nog bara öka där tror jag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Wakuran »

Jag minns att när den franske seriekännaren Claude Moliterni gick bort sållade de anhöriga i princip bara ut albumen som gick att sälja dyrt och dumpadeallt annat i säckar ute på gatan. Seriehistorikerna och kalenderbitarna grät floder. [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ja det var några smärtsamma bilder där av en regnvåt gata med om inte rariteter så i alla fall sådant vi inte skulle slänga. Det skar ju i hjärtat när Bamsesamlaren (Elaka Ungen?) brutalt bara trasade sönder något nummer också, även om jag är helt och hållet ointresserad av Bamse.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Wakuran »

OT.

Jag tror Moliterni var inblandad i staben för den första seriefestivalen i Angouleme eller något tidigare arrangemang, och då skulle det ha funnits korrespondens och signerade avtal eller något åt det hållet i samband med det. Det är såna där grejer som inte har något monetärt värde, men är guld värda för historiker. Sorgligt.

/OT.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran, och övriga som säljer saker (eller köper för den delen också). Här har ni mängder med grupper för just det på FB.
https://www.facebook.com/search/results ... 1576174656

Med andra ord finns det fler vägar att avyttra sina prylar på. Wakuran om du tror att FB bara handlar om vad dina kompisar åt till middag har du missat väldigt, väldigt mycket.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Kung Orne I »

Labrador Road 26 skrev:Ja det var några smärtsamma bilder där av en regnvåt gata med om inte rariteter så i alla fall sådant vi inte skulle slänga. Det skar ju i hjärtat när Bamsesamlaren (Elaka Ungen?) brutalt bara trasade sönder något nummer också, även om jag är helt och hållet ointresserad av Bamse.


Viktigt för er mer rariteter att skriva ett ordentligt testamente, alltså.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Gammelsmurf »

Jo, det kanske är så att jag har "missat" att den allmänna oron i världen även påverkar samlandet. Jag har ju inte sålt särskilt mycket under de senaste åren, bara köpt på mig. Jag har förvisso märkt att saker jag är intresserad av tenderar att om inte bli billigare så åtminstone ligga kvar i samma prisklass och det vittnar ju om att intresset för samlandet är begränsat.

Tradera kanske har haft sin guldålder som nu är på väg att avslutas? Ur ett säljarperspektiv så var 2002-2007 verkligen några riktiga superår. Allt gick att sälja och folk slogs om hyfsat vanliga saker. Vi forumiter minns ju Bamse-eran när samlarna kastade Farbror Joakim-säckar med pengar efter varann för Bamse 10/74. Nu när jag för skojs skull sökte efter lite Bamse för att kolla priserna så hittade jag den här:
http://www.tradera.com/7-st-bamse-1974- ... _189865353

På något sätt exemplifierar den auktionen precis vad jag menar. En titt på Bamse 1973-79 avslöjar att det i skrivande stund finns exakt 35 auktioner uppe, från olika säljare och i olika skick. För sex år sedan så hade den siffran varit tiodubblad, kanske tjugodubblad. Antingen så har den svenska seriemarknaden mättats eller också så håller folk i pengarna på ett annat sätt idag, med en hotande världsekonomisk kris i medvetandet. Ett annat alternativ är att Traderas girighet och ständigt ökade provisioner/osåltavgifter gör att folk inte öser upp allt möjligt på sajten längre. Att ligga och snurra på 2000-3000 auktioner och rotera om dem var fjortonde dag som man gjorde för fem-sex år sedan är helt enkelt inte ekonomiskt möjligt längre och det gör att andelen slumpförsäljningar minskar. Bra säger kanske vissa eftersom det lades upp mycket skit som bara tog plats (typ 600 auktioner med Kalle Anka-tidningar från 90-talet som alla börjar på 3-5 kronor och inte säljer utan bara roteras om och om och om igen) men samtidigt så fanns möjligheten att fynda oerhört om man tog sig tiden att gå igenom allt skräp.

Jaja, så kan det gå. Kul att se att forumet är aktivt i varje fall. Vi påverkas inte av någon världsbankskris. [8D]
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Kung Orne I »

Jag säljer även annat än serier på Tradera, och märker inte av någon världskris. Bra saker säljer bra. Jag tror mer på mättnadsteorin, att den lilla seriesamlarskaran i Sverige har fyllt sina luckor.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag tror att "spontan-samlarna" eller "mång-samlarna" har blivit färre. Jag upplevde förut (även på Tradera) att det fanns köpare som egentligen kanske inte var hardcore-samlare (alltså, samlare som samlar med ett klart och tydligt mål), men ändå köpte tidningar för att det hade en koppling till ett annat samlarområde. De kunde bjuda på avdankade Transformers-tidningar för att de samlade på stickers eller figurer av samma franchise. Att de inte finns med i bilden gör att priser inte drivs upp på samma sätt.

De specifikt serieintresserade samlarna vet ofta att det inte är mycket lönt att betala överpriser om det inte är ett väldigt unikt och speciellt objekt (av skickmässiga eller andra orsaker).

Precis som flera skriver: Marknaden är mättad på dussinvaror.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:Jag säljer även annat än serier på Tradera, och märker inte av någon världskris. Bra saker säljer bra. Jag tror mer på mättnadsteorin, att den lilla seriesamlarskaran i Sverige har fyllt sina luckor.


Instämmer. Dessutom tillkommer få nya seriesamlare jämfört med hur det en gång var. Däremot finns det fler samlare av vissa andra grejer, och absolut finns det andra samlarföremål som har ökat i värde samtidigt som t.ex. serier har sjunkit.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Magnus »

APenny4YourThoughts skrev:Precis som flera skriver: Marknaden är mättad på dussinvaror.


Jag är också övertygad om att seriesamlandet är på väg dit.

Har lite insikt i myntsamlande och där säljs i stort sett bara toppskick eller till silvervärde.
Allt annat däremellan är ointressant. Det är just mångsamlarna som försvunnit därifrån.

Tyvärr finns som bekant inget "silvervärde" för serietidningar. [:o)]
Och pappersvärdet är ju försumbart.

Ett möjligt scenario är att Near Mint går för vad det är värt och sen går allt annat till dagens Good-priser.

Givetvis är inte toppskick detsamma som NM. Det beror på bl a tillgång, ålder.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Gammelsmurf »

Magnus skrev:Har lite insikt i myntsamlande och där säljs i stort sett bara toppskick eller till silvervärde.
Allt annat däremellan är ointressant. Det är just mångsamlarna som försvunnit därifrån.

Tyvärr finns som bekant inget "silvervärde" för serietidningar. [:o)]
Och pappersvärdet är ju försumbart.

Ett möjligt scenario är att Near Mint går för vad det är värt och sen går allt annat till dagens Good-priser.

Givetvis är inte toppskick detsamma som NM. Det beror på bl a tillgång, ålder.

Jo, det var lite så mina funderingar gick. Har lite insyn i flera andra samlarmarknader, bland annat militaria och figurer och det är lite samma sak där. Udda objekt och höga skick rusar iväg något enormt samtidigt som "bra standardgrejer" (som det så svepande heter) faller som en sten prismässigt.

Sveriges seriemarknad är förhållandevis liten, svenska seriesamlare är förhållandevis få till antalet (vilket vi ju ser här på forumet, jag antar att vi har en god portion av dem som medlemmar här) och ifall en sida som Tradera fortsätter att pumpa ut material i åratal så som skett så är det väl egentligen inte mer än logiskt att marknaden förr eller senare mättas. Vilket uppenbarligen har skett nu...
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av APenny4YourThoughts »

En annan sak som också känns mer och mer relevant är okunskapen hos allt fler serietidningssäljare på Tradera. I takt med att okunniga säljare breder ut sig orkar inte samlarna engagera sig i objekten längre. Det är helt enkelt för många säljare som inte förstår varför det är en dålig idé att sälja dussin-Kalle Anka för 2kr + 12kr i porto.

"Dåliga" objekt sätts ut till märkliga/orimliga priser, vilket också bidrar till att flöda över marknaden och sänka priserna/buden.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Ellingen »

Det mesta som är sagt håller jag med om. [:)]

Lägger till mina egna funderingar.

Den stora skillnaden mot de områden serierna jämförs med är innehållet.
Serierna har något som varken frimärke, mynt, militaria, vapen har.
Ett innehåll!

Jag tror (ser) att det ständigt tillkommer nya samlare. Skillnaden mot "förr" är förstås tillgängligheten. Allt går snabbare idag.
Kommer det för dig att du vill ha nåt idag kan du i ett huj via Tradera bli komplett.
Jämfört med "förr" så det som då tog 15 år kanske idag tar 15 månader. Eller 15 veckor...

Dessutom behöver du inte åka runt.
Du kan samla hemifrån.
Fördelar är tillgängligheten, nackdelar är porto.
Jag upplever det som portojägarna är färre. Får köparen objekt i angivet skick spelar portot mindre roll. (ingen roll alls).

Det finns såklart ett stort mörkertal i hela vårt resonemang kring seriesamlandet.
Vi baserar det på det vi ser, dvs internet, Tradera, Blocket.
Det FINNS människor som inte alls är aktiva där.
Ganska många faktiskt...
Samlare/läsare som inte köper på en marknad vi inte ser.

Som också nämnts.
Jag tror det går ca 47 säljare på varje köpare av varje "dussinobjekt".
Vissa säljare säljer inte alls, en del får sitt sålt, ett fåtal får allt sålt till hyffsad peng.
Varför det är/blir så finns det säkert många anledningar till.
Det är allas marknad vilket också innebär att det som det ser ut idag gör att gör du inte det du gör bättre än de andra vinner du inte. [:)]

Jag tror egentligen inte marknaden är så jäkla mycket mindre men kraven från köparna är tonvis tyngre!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Skriv svar