Tradera - vad gäller vid återköp?

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av Bobo »

Hur gör ni när ni som säljare köper tillbaka en tidning e.d. då köparen inte är nöjd med varan (och använder er av bankkonto-överföringar)? Sätter ni in pengar direkt eller väntar ni tills ni fått varan i retur?

I den stora världen kräver väl fysiska bytiker in varan först och sedan 10s senare ger tillbaka pengarna.

Är jag fel ute som först kräver tillbaka tidningen innan jag gör banköverföringen?

/Bobo, dålig traderare?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av Ellingen »

Jag upplever att där i vår lilla ankdamm finns väldigt få oseriösa köpare på Tradera. De gånger jag haft reklamationer har jag satt tillbaka pengar direkt och alltid fått tillbaka varan.
Kika på vilka omdöme köparen har innan du går vidare. Är det mycket rött hade jag inväntat objektet innan jag återbetalt.
Ett annat råd - är det ett dyrt objekt betala för rek - så slipper du ev diskussioner om varan kommit fram eller ej.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av Magnus »

Det är nog oftast som Ellingen säger.
Men för att vara på den säkra sidan, så ställ dig själv dessa frågor innan du beslutar hur du skall göra:

Känner du köparen?
Är beloppet stort?

För att vara ännu tydligare mot köpare kan du ha en beskrivning redan i auktionsbeskrivningen om hur återköp går till.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av Wakuran »

Jag antar att det är kutym att köparen då ska betala frakten?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av jens-olof »

Wakuran skrev:Jag antar att det är kutym att köparen då ska betala frakten?


Ja, om det inte handlar om en jättemiss, som att mittsidan råkar fattas.
Är det en åsiktsskillnad mellan Vg+ eller Fn-, så är det normalt sett köparen.

Jens
Användarvisningsbild
monroe
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 21:47

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av monroe »

Kan det vara Scoobyn som inte föll köparen i smaken. Isåfall tror jag att köparen är av seriös karaktär.
Användarvisningsbild
monroe
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 21:47

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av monroe »

Hmmm. såg nu att samma köpare köpte ett bättre exemplar dagen efter på "Köp Nu". Så då kanske det inte är helt seriöst att ångra sitt köp från dagen innan. [?] (Om det nu är Scoobyn det gäller?)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av burnout »

Vänta med att betala tills tidningen kommer, om det är som "monroe" säger att köparen kanske köpte ett bättre ex nästa dag. Då kan du vägra återköp men risken är då stor på ett minus. om det är en velputte så kan man spärra dom efteråt och be dom fara till ett "varmare ställe"
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av Bobo »

Jag vill inte diskutera ngn speciell eller ngt speciellt köp. Tack för all info allihop!
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av Bobo »

Fast nu kanske det inte går att kringgå vilket köp det handlar om. Tycker inte en säljare skall få ett negativt omdöme bara för att han/hon vill ha tillbaka tidningen innan pengarna sätts in på kontot .... Men men. Sh*t happens. :(
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av Ellingen »

Bobo skrev:Fast nu kanske det inte går att kringgå vilket köp det handlar om. Tycker inte en säljare skall få ett negativt omdöme bara för att han/hon vill ha tillbaka tidningen innan pengarna sätts in på kontot .... Men men. Sh*t happens. :(


Lite nyfiken på vilka grunder köparen vill häva köpet..?
Är det stor skillnad mellan er uppfattning om skicket?
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av Magnus »

Bobo skrev:Fast nu kanske det inte går att kringgå vilket köp det handlar om. Tycker inte en säljare skall få ett negativt omdöme bara för att han/hon vill ha tillbaka tidningen innan pengarna sätts in på kontot .... Men men. Sh*t happens. :(


Är det negativa omdömet bara baserat på att du ville ha tillbaka tidningen först så tycker jag det är en överreaktion från köparen. Svårt att säga när man inte har hela bilden klar.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av Bobo »

Sant. Det är aldrig ens fel när två träter. Jag ställde mig också frågande till att han ångrade sig efter att ha köpt en bättre. Men jag tar det negativa omdömet och går vidare med livet [:)]
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Nu kan jag inte de exakta turerna, men om du inte har utlovat återköp så har du ingen skyldighet att köpa tillbaka den alls. I det här fallet borde köparen ta sitt eget ansvar och inte försöka lägga över det på dig. Har han köpt "fel" eller för många av något, får han ta den smällen själv. Antingen säljer han sitt dubbel-ex eller så håller han bara truten och går vidare.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tradera - vad gäller vid återköp?

Inlägg av Magnus »

Det tornar upp sig fler och fler frågetecken kring köparens agerande. [B)]
-Vill ångra ett köp efter att ha hittat ett bättre ex.
-Får erbjudande om återköp, även att det inte är utlovat sedan tidigare.
-Vägrar när han inte får pengarna innan han skickat tidningen och sätter ett negativt.

Det verkar inte vara en nybörjare. Lång tid på tradera och bara positiva omdömen innan.
Vad kan ha gått i baklås?

Måste finnas flera här som känner personen sedan tidigare?
Simma lugnt!
Skriv svar