Thorgal

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Thorgal

Inlägg av AndreasEriksson »

burnout skrev:Som jag ser det så är Egmont egmont var det än ligger och huvudkontoret (var det nu är) måste ha rättigheter på Thorgal, Kan någon då förklara varför Thorgal ges ut i albumformat i nästan alla länder i Europa utom i Sverige? Är vi så dåliga på serier så vi är ett u-land i branschen?

Då ser du på saken fel. Det är inte Egmont-koncernens huvudkontor i Danmark som har rättigheter på Thorgal, utan det är (i det här fallet) det polska förlaget Egmont Polska som har specifika rättigheter att ge ut Thorgal i Polen.

Återigen, Egmont-koncernens huvudkontor håller inte på med serieutgivning alls, utan äger bara en massa andra bolag (inte bara serieförlag). Serieförlagen får i sin tur försöka skaffa de serierättigheter de är intresserade av, i konkurrens med förlag på sin respektive marknad. Tänk såhär: det franska förlaget kan ju inte sälja en klump Thorgal-rättigheter till Egmont som gäller i alla länder där Egmont har ett lokalt serieförlag, eftersom det redan kan finnas ett annat förlag som har Thorgal-rättigheterna i något av länderna.

Egmont Kärnan har rättigheter att ge ut Thorgal i Sverige (inkl i albumform), men man har valt att använda den som biserie i Fantomen istället. Det fanns planer på att ge ut Thorgal i album även här, men det var när seriebranschen gick som allra sämst. Så man ändrade sig och gav ut Thorgal i kompletta album fast en vända till i Fantomen istället. Vi får hoppas det blir album istället för en tredje reprisvända i Fantomen...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Thorgal

Inlägg av Labrador Road 26 »

De finns ju på engelska så man behöver inte bry sig om Egmont, om man inte vill. Elva stycken ute, nästa om fem dagar och ytterligare en innan jul. Det borde väl räcka ett tag?
http://www.cinebook.co.uk/index.php?cPa ... 6c9ac0485b

Det är dessutom inte något underbolag till Egmont som ger ut dem på engelska, så man får vad man vill ha samtidigt som en "känga" delas ut.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Thorgal

Inlägg av burnout »

AndreasEriksson skrev: Egmont Kärnan har rättigheter att ge ut Thorgal i Sverige (inkl i albumform), men man har valt att använda den som biserie i Fantomen istället.

Utan den biserien fick dom nog minska utgivningen av Fantomen, jag köper fantomen nästa enbart för Thorgal, Men jag köper alla nr för jag har en som hämtar alla tidningar en gång om året (vi delar kostnaderna på tidningen).

AndreasEriksson skrev: Det fanns planer på att ge ut Thorgal i album även här, men det var när seriebranschen gick som allra sämst. Så man ändrade sig och gav ut Thorgal i kompletta album fast en vända till i Fantomen istället. Vi får hoppas det blir album istället för en tredje reprisvända i Fantomen...


Det blir nog som med X9:s Modesty
"vi kör den för 50:e11:e gången det är ingen som märker något"
Jag kanske är ensam om att tycka att det är skandal att det ska vara någon livlina för Fantomen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Thorgal

Inlägg av Agentum »

4 st gavs ut med, men de är inte från början eller så, sen övergavs det.
Tokbeslutvimo och vi behöver inte ett jävla Knasenalbum till liksom, det skiten har överlevt sig självt.

Den tröga svensja marknaden har de här själva skapat med sin feghet och sitt hindrandeav utgivningar.

De startar alltid nya serietidningar som man som inte ens särskilt insatt kan se kommer floppa, vad är poängen?

Gissar att det är billigt material man kan trycjai det närmsta gratis bara, några tankar finns inte bakom på annat sätt.

Så många år med skit och hindrandeav utgivning geren marknad dörefter med, det var aldrig braatt de här kom och fick lägga under sig allt, det finns inget genuint i Egmont alls.

De kunde ha hållit sig till sina Disneygrejoroch låtit resten vara imo.

Det är inte så att allt de reprintar är skit, men hur kan de ha större marknader i Norge och Danmark som har betydligt färre invpnare, nåt är fel.
Det finns nog serieintresserat folk sm jobbar flr dem, men en del tycker jag mest framstår som strykrädda pojkar som vill ha kvar sit jobb till slutet, det finns ingen tåga alls utan gnällande mest över hur fel andra har, sitt ich ruva i stället bara för att duskutera nåt på ett firum flr sereintresserade isf, ingen vettig bryr sig i hur de tänker då de inte är genuint intresserade utan bara örsöker dra en gråtvalls om sin skitblaska.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Thorgal

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:De finns ju på engelska så man behöver inte bry sig om Egmont, om man inte vill. Elva stycken ute, nästa om fem dagar och ytterligare en innan jul. Det borde väl räcka ett tag?.


Räker ganska långt, men det är ju i litet format (serietidningsformat men mer albumaktig produktion. TPB-format), så då kan man lika gärna läsa dem i Fantomentidningen!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Thorgal

Inlägg av burnout »

rkaj skrev: Räker ganska långt, men det är ju i litet format (serietidningsformat men mer albumaktig produktion. TPB-format), så då kan man lika gärna läsa dem i Fantomentidningen!


Kom dom ut som album här hemma så skulle Fantomen utgivningen ligga pyrt till. Det är synd att man inte kan få ut dom i albumformat.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Thorgal

Inlägg av Agentum »

Äh, folk som läser den vet väl inget om album ändå, jag tror åda formaten kan samsas då det är olika människor till största delen som köper dessa.
Dock blir det många album så det sa väl ta en halv evighet innan de kommer npnstans, seren började väk på 80talet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Thorgal

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Dock blir det många album så det sa väl ta en halv evighet innan de kommer npnstans, seren började väk på 80talet.

Faktiskt 1977 redan, i veckotidningen Tintin.
http://bdoubliees.com/tintinbelge/series5/thorgal.htm
http://bdoubliees.com/journaltintin/series5/thorgal.htm
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Thorgal

Inlägg av GuestOnQuest »

Agentum skrev:Dock blir det många album så det ska väl ta en halv evighet innan de kommer nånstans, serien började väl på 80talet.
Vad som hittills givits ut på franska är 33 album med Thorgal. Sen har vi två andra serier som kopplas samman med Thorgal: Kriss (tre album) och Ylva (två album). Det mesta har publicerats i Fantomen-tidningen.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Thorgal

Inlägg av AndreasEriksson »

En liten uppdatering från Fantomentidningens officiella Facebook-sida http://www.facebook.com/fantomensverige

"Nu har det inkommit fransk konfekt till redaktionen, i form av dvd:er fullmatade med Thorgal-serier som kommer gå i Fantomen under 2013. Lite oldschool med dvd:er kanske, men varje skiva innehåller runt 4 GB högupplösta episka bildfiler."

Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Thorgal

Inlägg av RioGrande »

Läste Thorgal: Den blå döden (en repris av ett komplett album) i senaste Fantomen. Bra, förstås. Tänkte en tanke. Denna. Att. Den blå döden på sätt och vis är samma historia som Röda dödens mask (av Edgar Allan Poe), fast med en mycket mer positiv avslutning. Hur tänkte ni?

En ANNAN tanke som slog mig under läsningens gång var att detta manus även HADE kunnat bli ett Johan och Pellevinäventyr (om man gjorde några små justeringar). Thorgal=Johan, Jolan=Pellevin. Testa och läs. Underligt nog finns det till och med ett småfolk (som naturligtvis hade fått bli smurfer!) med.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Thorgal

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det här albumet kanske kan intressera Rosinskifansen.
http://www.cinebook.co.uk/product_info. ... ts_id=4123
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Thorgal

Inlägg av RioGrande »

Fast det är gammal skåpmat som man översatt till engelska...
Och efter några album blir det en annan tecknare på serien...
http://www.bedetheque.com/serie-117-BD- ... rdues.html
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Thorgal

Inlägg av Labrador Road 26 »

Gammal skåpmat kan vara bra den också. Själv struntar jag blankt i Rosinski, men för de som gillar honom och inte läser franska tänkte jag det kunde vara bra att få reda på att ytterligare en fanns på engelska. Men jag kan absolut hoppa över att informera om sådant som jag snubblar över av en slump.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Thorgal

Inlägg av Wakuran »

Alla sju albumen finns dessutom på danska.

http://comicwiki.dk/wiki/Den_forsvundne_hedes_sang


Men det är ju inget fel i sig med att översätta skåpmat...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Thorgal

Inlägg av Agentum »

De verkar ju komma på Ebngelska med, skanadlöst dåligt det här av Äggmont.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Thorgal

Inlägg av KRax »

De första fyra är bra, i alla fall, resten har jag inte läst. Man får den här Fantasy-känslan, som ska finnas i god Fantasy, att man vill veta mer, mycket mer, om världen det utspelas i och dess historia.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Thorgal

Inlägg av Noname »

Wakuran skrev: Jag är osäker på om den norska albumkulturen är så mycket större än den i Sverige, bortsett från specifika julalbum, och jag har knappt besökt Finland. Det forna Jugoslavien kan nog ha ett hyfsat utbud, jag tror det är de och Polen som haft störst serieintresse historiskt.


Thorgal 1-33 har kommit ut i Danmark som album och också Thorgals verden - Kriss af Valnor 1-3. Det är förlagen Carlsen och Cobolt der har publicerad serien i Danmark!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Thorgal

Inlägg av RioGrande »

På måndag (30 dec) blir det tydligen mer Thorgal, i Fantomen nr 1 2014...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Thorgal

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag fick Fantis i brevlådan idag, via ett erbjudande på science fictionmässan nyligen. Blev mest förvånad över det "hala" omslaget, att den blivit så lik amerikanska blaskor på något sätt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar