Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Labrador Road 26 »

Som säkert många av er har märkt har fenomenet med att citera för att kunna ge svar på en enkel fråga ökat drastiskt de senaste åren. Till den grad att man även citerar 5-6 inlägg inciterade i varandra, så det blir en A4 av upprepade citeringar för att postaren ska kunna svara en mening som i sak bara gäller en viss liten del i den citerade floden.

Detta ofog med att ta med samtliga tidigare citeringar, även sådant man själv skrivit när man ska besvara något har spridit sig till allt fler och tyvärr även till själva staben.

Det finns redan forumiter som fått minska sin aktivitet här på grund av carpal tunnel syndrome och ju mer detta enorma citerande spider sig desto fler lär märka av denna åkomma.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Karpaltunnelsyndrom

Eftersom citeringen nu förstör mer än den är till nytta föreslår jag att den snarast stängs av helt och hållet. Det går utmärkt att föra en dialog utan att citeringsmöjlighet finns. På många ställen på internet finns det inte den funktionen och de medlemmar som är där klarar sig utmärkt ändå.

På Serieforum kan man numera välja i stort sett vilken tråd som helst och se att av den totala mängden scrollande är cirka 50-70 procent beroende på överanvänd citering. I mitt tycke är det detta som sakta men säkert förstör hela forumet för trådarna badar i quadruppelinformation när citeringarna sker i så många steg, inkapslade i varandra. För min del har det i alla fall bidragit till att jag besöker forumet allt mer sällan.

Jag är också intresserad av en förnuftig förklaring på varför man måste citera sig själv? Jag vet att en stabsperson menar att folk inte kan läsa tidigare inlägg i tråden så inläggen måste upprepas via citeringar om igen och om igen för att det ska bli begripligt.

Med det sagt hoppas jag att citeringsfunktionen stängs av och att alla forumiter får en trevlig jul.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Marvelgubben
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 12:44

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Marvelgubben »

Labrador Road 26 skrev:Det finns redan forumiter som fått minska sin aktivitet här på grund av carpal tunnel syndrome och ju mer detta enorma citerande spider sig desto fler lär märka av denna åkomma.
För att förebygga fler fall av musarm vill jag uppmärksamma det faktum att man kan scrolla en tråd med hjälp av piltangenterna. Snabbt och vilsamt. (Förutsatt att man inte sitter med mobil eller surfplatta förstås.) Slår två flugor i en smäll genom att samtidigt praktiskt visa hur man lämpligen citerar ett utdrag ur ett längre inlägg för att framhålla just det man vill svara på.

Annars ogillar jag rent allmänt den typ av badvattenutkast som Labrador Road föreslår. Borde finnas bättre lösningar än att helt avskaffa något bra bara för att missbruk förekommer.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Marvelgubben skrev:
Labrador Road 26 skrev:Det finns redan forumiter som fått minska sin aktivitet här på grund av carpal tunnel syndrome och ju mer detta enorma citerande spider sig desto fler lär märka av denna åkomma.
För att förebygga fler fall av musarm vill jag uppmärksamma det faktum att man kan scrolla en tråd med hjälp av piltangenterna. Snabbt och vilsamt. (Förutsatt att man inte sitter med mobil eller surfplatta förstås.) Slår två flugor i en smäll genom att samtidigt praktiskt visa hur man lämpligen citerar ett utdrag ur ett längre inlägg för att framhålla just det man vill svara på.

Annars ogillar jag rent allmänt den typ av badvattenutkast som Labrador Road föreslår. Borde finnas bättre lösningar än att helt avskaffa något bra bara för att missbruk förekommer.


Nästlade citeringar äger icke-nästlade. För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras. [^]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Nima »

Givetvis kommer vi inte att stänga av citeringsfunktionen. Den hjälper bra mycket mer än den stjälper.
Om det är så att man får ont i handleden av att scrolla så kan man ju som Marvelgubben skriver använda tangentbordets pilar.

Det vore förstås bra om samtliga tänker på att lite snabbt titta igenom inläggen innan man skickar iväg dessa, men det är definitivt inte på den nivå att vi stänger av funktionen.
Inte minst i djupgående diskussioner som ibland förekommer har man stor nytta av att dela upp tidigare inlägg i flera citeringar för att lättare kunna svara.

Bra att ni tar upp era åsikter.
Men citeringsfunktionen är här för att stanna, är jag rädd för.

God jul!
/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Labrador Road 26 »

När möjligheten att editera sina poster i efterhand stängdes av, så var det på grund av några få incidenter där sådant skett. Färre än antal fingrar på båda händerna. Här är litet axplock jag gjort från olika trådar och i olika ämnen/avdelningar. För att inte hänga ut någon har jag maskerat namn och inlägg och lagt till beskrivningar istället. Detta är alltså inte några undantag utan det förekommer allt som oftast och det har även ökat under årens lopp.

Det är nog rätt enkelt att ni bara mäter de olika exemplen direkt på skärmen med fingrarna, men även ögonmått bör räcka för att se hur mycket extra scrollande som behövs på grund av detta. Faktum är att samtliga dessa exempel nedan skulle ha varit fullt begripliga utan någon citering över huvud taget. Nu blir det tyvärr en del scrollande för att de belysande exemplen är som de är.

Bild
Exempel 1

Bild
Exempel 2

Bild
Exempel 3

Bild
Exempel 4

Bild
Exempel 5

Bild
Exempel 6

Bild
Exempel 7

Bild
Exempel 8

Bild
Exempel 9

Bild
Exempel 10, lägg märke till att person 3 i denna kedja har delat upp sina svar på två olika citeringar (från person 1 och 2) och bara plockat ut det som han besvarar. Siste man i kedjan citerat dock hela klabbet igen.

Dessa skärmdumpar är tagna på en skärm med 1280*1024 upplösning. Jag har inte modifierat dessa på något sätt utan bara maskerat namn och inlägg och lagt till beskrivning för det sista inlägget. Som jag ser bidrar citeringsfunktionen till att Serieforum blir sämre då trådsidor blir onödigt långa för att poster upprepas om och om igen, ibland så mycket som tio gånger för första inlägget i citeringskedjan.

Det finns många som är alldeles utmärkta på att bara plocka ut just vad som besvaras när de citerar, men som synes ovan är det också tyvärr vanligt med att man tar med rubbet. Jag uppmanar alla att gå in i valfri tråd, vilken som helst och när ni hittar sådana här massciteringar läsa själva inläggen för att se om de blivit helt obegripliga utan citeringskedjan. Jag är helt säker på att ni inte kommer hitta ett enda exempel där den allmänna debatten skulle blivit obegriplig utan citeringar. Jag uppmanatr även Admin att göra det samma, kolla runt i trådar och försök hitta exempel på när diskussionen skulle fallera på något sätt utan citeringsmöjligheten.

Det är synd att staben inte verkar för en förbättring och utveckling av Serieforum utan klamrar sig fast vid saker som förstör mer än de tillför. Dessa tio exempel ovan var som sagt bara ett axplock, jag kan plocka fram hur många fler som helst där det som citeras bidrar till enormt långa trådar för att inlägg efter inlägg upprepas in absurdum.

Men som sagt ta inte mitt ord för sanning utan titta runt själva i trådarna så får ni se hur det ligger till.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Labrador Road 26 »

Över hundra medlemmar som läst denna tråd men ytterst få som antingen håller med eller tycker tvärt om. Jag har blivit informerad om att det finns en stor majoritet som tycker att forumet skulle bli sämre om citering inte var möjligt. Jag undrar lite varför denna stora majoritet inte säger så. I andra trådar brukar inte forumets medlemmar dra sig för att säga sin åsikt, hur kommer det sig att så få säger vad de anser om den här saken?

Jag har inget som helst problem med att folk tycker annorlunda så ni behöver inte vara det minsta rädda för att såra mina känslor. Jag är dock inte övertygad om att det finns en stor majoritet som tycker att det skulle vara en försämring om funktionen togs bort. Vilket det än är så är ju forumet för alla och alla har ju rätt att tycka saker om det, så vad tycker ni?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag tycker det är ganska tydligt vad som är ny text och vad som är citering i ett inlägg. Det stör mig inte att behöva rulla. Jag tycker det är en icke-fråga.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Looding »

APenny4YourThoughts skrev:Jag tycker det är ganska tydligt vad som är ny text och vad som är citering i ett inlägg. Det stör mig inte att behöva rulla. Jag tycker det är en icke-fråga.

Instämmer.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag menar inte att det är svårt att avgöra vad som är nytt inlägg kontra citering. Det tror jag ingen har något som helst problem med. Det jag är inne på är den ökade sidlängd som blir av dessa citeringskedjor och den dubbel/trippel/quadrupelupprepning som blir av de första inläggen i kedjan som återpostats många gånger. Forumet har ju en regel om dubbelpostningar, att man inte ska posta samma inlägg flera gånger, men i dessa kedjor av citeringar upprepas inlägg klart fler än bara två gånger.

Sett ur en teknisk synvinkel bidrar det förstås också till en viss ökad datamängd som ska sparas på servrarna även om det är minimalt sett ur nutidens Terabytesynpunkt, men några megabyte återupprepad data handlar det nog om i alla fall.

Jag minns inte om citeringar på gamla forumet var mer omständligt men det har skett en rätt tydlig ökning av dessa citeringskedjor sedan vi flyttade över forumet till nuvarande motor.

Jag vet inte vad icke-fråga innebär, men gissar att du menar att nuvarande modell är den bästa. EDIT: Antar att även Looding är av åsikten att nuvarande form är den bästa. Det blir tyvärr lite gissande då ni för ovanlighetens skull är så fåordiga. Har jag tolkat/gissat fel får ni rätta mig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Icke-fråga innebär att svaret/lösningen är ointressant (för mig) och jag är likgiltig inför om A eller B är bäst.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tack så mycket för beskrivningen Penny. Intressant, du som vanligen har bestämda åsikter åt det ena hållet eller det andra är likgiltig här. Kan inte påminna mig att jag någonsin tidigare sett dig vara indifferent till något. Tack också för att du visar en annan sida än den vanliga.

Eftersom du och jag alltid kan vara så raka mot varandra så har jag en rak fråga till dig. Som du säkert anat så är du en av dessa *person 1, person 2, person 3 och så vidare som är med i exemplen ovan. Har du några specifika skäl till när du citerar samtliga citeringar i kedjan? Emellanåt väljer du enbart ut just en specifik sak, men ibland är det alltså rubbet. Vilka är skälen eller anledningarna till att du väljer olika typer av citeringar vid olika tillfällen? När du alltså besvarar eller replikerar på något väldigt specifikt från tidigare inlägg.

*Person 1, person 2 och så vidare i exempelbilderna ovan är alltså en mängd olika personer, ibland återkommer någon från ett tidigare exempel och får ett annat nummer. Det är bara slumpvis plockat från diverse trådar som har fler än en sida.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:Har du några specifika skäl till när du citerar samtliga citeringar i kedjan? Emellanåt väljer du enbart ut just en specifik sak, men ibland är det alltså rubbet. Vilka är skälen eller anledningarna till att du väljer olika typer av citeringar vid olika tillfällen? När du alltså besvarar eller replikerar på något väldigt specifikt från tidigare inlägg.


Lättja, skulle jag tro.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Marvel »

Mig spelar det ingen roll. Jag "bläddrar" oftast med "page up", "page down", "home" och "end".
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Isegrim »

Kan nog tycka att det är lite slappt att inte dela upp eller ta bort onödig text från citat. Men samtidigt, jag klagar sällan på stavfel eller anmärker på dumma frågor, alltid hakar man upp sig på något. Lätt att irritera sig, svårt att ändra andra än sig själv.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim skrev:Lätt att irritera sig, svårt att ändra andra än sig själv.

Precis min slutsats också och därför jag efter ett halvårs funderande som jag kommit fram till att den bästa lösningen är att ta bort funktionen för att det är mycket effektivare än att få folk att sluta upprepa allting. Ungefär som trappan på Moulinsart, folk snubblar i den oavsett om man varnat för det eller inte, utan man får se till att den lagas för få bukt med problemet.

EDIT: En annan lösning som jag dock inte vet om phpBB har stöd för är att inaktivera den automatiska citerafunktionen och man får skriva quote-taggarna för hand, som med img och övriga taggar. Då skulle man fortfarande kunna citera men fick själv kopiera den text som ska citeras och då skulle ingen orka syssla med nästlade citeringar utan bara det som är nödvändigt för svaret skulle tas med. Men det får Ulf svara på om det ens går att ha den lösningen, rent tekniskt alltså. Även om staben har bestämt att nuvarande modell ska vara kvar för tillfället.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Grumme »

För mig är det naturligt att välja ut den del av inlägget som svaret gäller när jag citerar. Det som citerats tidigare plockar jag bort om det inte är direkt relevant för mitt inlägg.
Citeringsfunktionen som sådan tycker jag är omistlig, och bör definitivt vara kvar, däremot så finns det medlemmar som skulle behöva gå en liten kurs i hur man citerar på ett snyggt, och inte så platskrävande vis. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av RioGrande »

Grummes lösning verkar vettig. Jag försöker också göra så: klippa ut den väsentliga frasen, som jag vill besvara.) /// Jag håller med dig LR att vissa forumiter är lite väl slappa. Jag brukar f.ö. göra så här med långa e-postdiskussioner ibland också, som pågått kanske i en månad, och man håller på att skicka en packe mejl motsvarande fyra fulla ringpärmar fram och tillbaka, med en ärenderubrik som inte längre stämmer...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tydligen har vissa fått för sig att detta på något sätt skulle ha med mig personligen att göra, att jag har problem med scrollande men det är helt galet. Det är för att forumet redan nästan har förlorat en medlem, även om vi kanske inte är grundorsaken så är vi i alla fall delaktiga.

Jag har alltså för egen del inga som helst problem med carpal tunnel syndrome eller andra datorrelaterade skador. Utan detta gäller enbart för den forumit som redan är drabbad tyvärr och andra som eventuellt ligger i riskzonen, jag är inte en av dem. Men om man känner till ett problem som ens medforumiter har anser jag att det är ens skyldighet att försöka hitta en lösning på detta. Detta är mitt förslag på lösning, så forumet inte ska tappa fler medlemmar på grund av en sådan onödig sak som musarm.

Jag är inte det minsta intresserad av att hänga ut medlemmar som skyldiga till detta, det är därför jag maskerat namn och dialog i exemplen ovan, går man in själv och tittar i trådarna ser man vilka det rör sig om. Mitt förslag på lösning är till främsta delen baserat på att det finns så många andra ställen där det inte finns någon funktion för att citera och där rullar diskussionerna minst lika smidigt som här. Det är också en lösning som inte skulle innebära att några måste sätta sig i skolbänken för att lära sig "korrekt" citeringsuppförande utan man avlägsnar så att säga hela grunden för att detta problem ska uppstå.

Tänk er en väg lite sådär på landsbygden, som har en kurva där det ofta sker olyckor. Då sätter kommunen eller Vägverket eller vilka det nu är ansvariga för sådana saker (märks kanske att jag inte har körkort) upp sådana där speglar för att man ska kunna se mötande trafik bättre. Det visar jag minska olyckorna, men bara marginellt, för att folk inte ändrar sitt beteendemönster, ni vet det där med gamla hundar och sitta. Till slut beslutar ansvarig myndighet att dra om vägen rakare istället så kurvan inte längre finns. Då behöver inte bilisterna ändra sitt beteendemönster, att titta upp på spegeln, utan de kan hålla ögonen på vägen och eventuell mötande trafik. Man löser det alltså genom att avlägsna själva grunden som är upphov till problemen. Vilket oftast faktiskt är den mest effektiva lösningen. Självklart kan fortfarande folk köra för fort och damma rätt in i mötande trafik, men rent generellt har man löst ett problem på det mest smidiga och effektiva sätt som går. Det är också efter den principen som jag oftast löser olika typer av problem, ibland får man helt enkelt ta svärdet och hugga bort problemet.

I vilket fall som helst är detta inte på något sätt kopplat till mig, mer än som medforumit, jag försöker bara minska risken för att någon här ska drabbas av "forumskador".
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Mithroth »

Eftersom du var nyfiken på hur fler medlemmar tänkte och tyckte kan jag ju skriva av mig också.
Jag vill ha kvar citeringsfunktionen.
Personligen tror jag inte att jag använder den så ofta men den är väldigt smidig att ha till hands när jag väl känner att det behövs citeras. Jag kan också hålla med om att funktionen missbrukas lite ibland, speciellt när någon lagt upp en bild och hela bilden citeras i nästkommande inlägg. Sådana citeringar som känns helt överflödiga brukar jag också gå in och editera i efterhand för att snygga upp lite. Men sett till det stora hela upplever jag att citeringarna gör mer nytta än skada. Att någon skadas av musarm är naturligtvis jättetråkigt, både för att aktiviteten här på forumet går ner men framförallt för hur vardagen påverkas för den drabbade. Att citeringsfunktionen skulle vara en del av denna skada ser jag dock som bisarrt, och ett helt lösryckt argument. Med det argumentet borde vi stänga ner hela sidan, eller uppmana folk att hålla sig extremt kortfattade för att minimera skadorna som uppstår av scrollande.

Jag har inga problem med att du för en öppen debatt här. Det bidrar till att andra medlemmar får lufta sina tankar i ämnet och kanske tänka över hur de själva agerar på forumet. Skulle många fler komma fram med att de upplever citeringsfunktionen som ett problem, får vi helt enkelt ta upp frågan i staben och diskutera åtgärder. Men i nuläget ser jag inte någon anledning till att ta bort något.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mithroth skrev:Jag kan också hålla med om att funktionen missbrukas lite ibland...

Det är just det att jag tycker det har ökat så att det inte längre är lite och bara ibland, utan snarare mycket och ofta. Exemplen jag postat här var inte alls svåra att hitta utan tvärtom gick det på några få minuter, att fixa dem i PhotoShop tog desto längre tid.

Kanske är det för att jag varit extra vaksam på just detta som jag noterat det så ofta. Jag uppmanar dock att inte ta mig på orden utan själv titta runt i trådarna så är jag övertygad om att alla kommer se hur ofta och frekvent det är.

Jag menar inte heller att man ska begränsa sina egna inlägg, jag kan ofta bli väldigt långdragen när jag ska förklara saker (det är bara att kolla på de hopplöst långa filmrecensionerna exempelvis). Det jag pratar om är endast den återupprepning som sker av de första inläggen i dessa citatkedjor, där man även ofta citerar sig själv fast man svarar på någon annans inlägg. I datatermer antar jag man skulle kalla detta redundant information, alltså sådant som inte behövs för att något ska fungera. Att svaren inte är i behov av dessa långa citatkedjor för att bli begripliga.

Det är en markant skillnad på ny information och rena återupprepningar. Tack också för tillåtelsen att diskutera detta öppet, vilket tyvärr inte alla håller med dig om.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar