Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Rufus »

Jag brukar inte tycka att det är något problem när hela inlägg citeras. Tvärtom uppstår ofta problem istället när det citerade inlägget har stympats, eftersom det då lätt blir felciterande. Hellre mycket text än felciteringar. Däremot håller jag med om att bilder alltid bör tas bort vid citering.
Användarvisningsbild
Marvelgubben
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 12:44

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Marvelgubben »

Labrador Road 26 skrev:Jag har alltså för egen del inga som helst problem med carpal tunnel syndrome eller andra datorrelaterade skador. Utan detta gäller enbart för den forumit som redan är drabbad tyvärr och andra som eventuellt ligger i riskzonen, jag är inte en av dem. Men om man känner till ett problem som ens medforumiter har anser jag att det är ens skyldighet att försöka hitta en lösning på detta. Detta är mitt förslag på lösning, så forumet inte ska tappa fler medlemmar på grund av en sådan onödig sak som musarm.
Mitt tips att använda tangentbordets piltangenter var helt seriöst. För drygt tio år sedan drabbades jag själv av musarm. (QuarkXPress och Illustrator på jobbet, Heroes of Might and Magic III på fritiden.) Räddningen blev att träna upp vänsterhanden tills den blev lika bra som högerhanden på att hantera en datormus, vilket tog över ett år. Nu kan jag byta hand om jag börjar få ont. Men för de flesta bör det räcka att inte göra en återkommande sak på samma sätt hela tiden, som till exempel att scrolla forumtrådar med musen.

Labrador Road 26 skrev:Tänk er en väg lite sådär på landsbygden, som har en kurva där det ofta sker olyckor.
Liknelsen haltar, eftersom en sådan kurva till skillnad från citeringsfunktionen inte är praktisk i sig själv.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Wakuran »

Jag har en sån där skruvratt på min mus, då behöver man inte scrolla så mycket med armen.

Annars tycker jag citeringsfunktionen är övervägande praktisk, även om jag väl är en sån som kan citera litet för mycket ibland.

Och i övrigt så känner jag litet att när nu majoriteten verkar vara för funktionen, så är det onödigt att ta bort den. Om något, så skulle man kunna välja själv att inte visa citeringar i inställningarna, men det känns inte som det är någon poäng i att ändra det för en minoritet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Labrador Road 26 »

Marvelgubben skrev:Mitt tips att använda tangentbordets piltangenter var helt seriöst.

Liknelsen haltar, eftersom en sådan kurva till skillnad från citeringsfunktionen inte är praktisk i sig själv.

Jag förstod att det var ett seriöst förslag, och jag antar att de som har begynnande känningar även provar sådana metoder.

Jag har även fått förslag att om man har den här typen av datorskador bör man fundera på att minska sin närvaro vid datorn och på Serieforum också. Den inställningen har jag dock väldigt svårt att förstå, då i alla fall jag gärna ser att fler är mer aktiva här, inte mindre. Jag vet också att enligt det synsättet så är det inte forumets ansvar på något sätt att tillhandahålla den samlade informationen på ett så "smärtfritt" som möjligt utan de som har begynnande musarm får skylla sig själva. För det är viktigare att folk av lättja (tack till Penny för den ärligheten) eller andra inte definierade anledningar ska få fortsätta bidra till längre trådar.

Vägen med kurva var ingen liknelse till det här med citeringar, det var en belysande förklaring hur jag tänker mig problemlösning. För att ge en tydligare bild av varför jag kommit fram till just den här typen av lösning. Det finns nästan alltid flera olika typer av lösningar på ett problem och vi löser det alla på olika sätt. Min approach är ganska så rakt på om jag själv skulle beskriva den. Med det inte sagt att den alltid är den bästa metoden. Men jag blundar sällan när det finns något som inte är bra utan tvärtom så söker jag alltid att förbättra allting, konstant.

Inget är någonsin så bra att det inte kan förbättras är ett motto jag lever efter. Jag menar också att det räcker med att en enda forumit har fått minska sin aktivitet här (som alltså har skett), oavsett om det är på grund av forumet eller inte, det räcker för att man ska (eller bör om man ska vara lite snällare) se över saker som kan förbättras på olika sätt för att även de som har en viss begränsning ska kunna delta. Precis som över allt annars i samhället, att butiker och inrättningar måste ha en viss handikappnivå för att alla medborgare ska kunna ha tillgång till sådant alla andra kan nyttja. Precis som en affär minskar trösklarna för att alla kunder ska kunna ta sig in i butiken tycker jag att längden som består av upprepade citeringar ska minskas för att de nuvarande medlemmar som har eller börjar få känning av musarm eller liknande, och kommande medlemmar med detta också ska ha möjlighet att delta lika mycket som vi övriga om de känner för det.

Nu kommer en sidnot som inte har med just citering att göra men återigen visar på hur jag tänker i olika situationer. Som ni säkert vet bör man stänga av sin mobiltelefon när man är på bio, eller teater om man hellre föredrar det. Många stänger tyvärr inte av mobilerna utan sätter dem bara på ljudlöst. Så gör säkert även många av er. När jag pratar med publiken i salongen innan visningen börjar, så förklarar jag att salongerna är utrustade med en talslinga/ljudslinga, som är den sak som skickar ut ljudet till de som har hörapparat. De får alltså ljudet både via högtalarna men även direkt skickat till själva hörapparaten. Inget konstigt med det tänker ni säkert. Be en kompis ringa till er när ni satt mobiltelefonen på ljudlöst och lagt den bredvid en dator, skärmen eller stereoapparat, som alla är påslagna. Om ni inte redan råkat ut för det så kommer ni att upptäcka att det blir interferensstörningar, när telefonen aktiveras av det inkommande samtalet. Precis samma typ av störning får den som har hörapparat och som får ljud från en talslinga skickat till sig när en mobil i salongen blir uppringd, även om den är satt på ljudlöst för att inte störa de som hör vanligt. Ta en biografsalong på säg 500 platser, som är nästan fullsatt, kanske 450 mobiltelefoner satta på ljudlöst istället för avstängda, filmen är två timmar lång. Sedan får ni själva beräkna hur många gånger pensionären som tagit sig hemifrån för en trevlig biokväll på juldagen får interferensstörningar under filmens gång. Enbart för att folk inte begriper bättre, eller har informerats. Mina biobesökare stänger av sina mobiler, kanske ni också gör det efter denna utläggning. Ni kan fråga personalen på er lokala biograf, inte riktigt alla har talslingor men de flesta har det.

Om de som lider av musarm eller på andra sätt får problem av ökad scrollning ska ha en trevlig vistelse på Serieforum eller inte, ja det är upp till er. Jag har bidragit med en lösning, resten är upp till övriga.

Wakuran: Jag vet inte vad du menar med skruvratt men antar att du menar ett vanligt scrollhjul, som finns på i stort sett alla moderna möss sedan länge. Även scrollhjul kan bidra till musarm. Har det väl gått så långt brukar man få ta till andra lösningar, som en speciell pinne som ligger längs med tangentbordet som simulerar musen, som man styr med tummen i sidled och fingrarna i höjdled. Den fungerar vad jag vet också lika bra för vänster hand. För spel typ FPS tror jag dock inte de fungerar särskilt bra alls.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:Om de som lider av musarm eller på andra sätt får problem av ökad scrollning ska ha en trevlig vistelse på Serieforum eller inte, ja det är upp till er. Jag har bidragit med en lösning, resten är upp till övriga.


Du har inte presenterat någon lösning. Du förespråkar att ta bort en funktion som många använder. Det är möjligt att det är synd om folk med musarm när jag citerar en vägg av text, men det får de helt enkelt ta.

Som färgblind kan jag inte kräva att de 92% med korrekt färgseende ska ändra sina vanor. Jag får acceptera att jag helt enkelt inte ser alla nyanser så som de är tänkta att se. Är det rimligt att säga att en lösning på mitt problem är att göra alla webbsidor svart-vita?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Ellingen »

Labrador Road 26 skrev:Men jag blundar sällan när det finns något som inte är bra utan tvärtom så söker jag alltid att förbättra allting, konstant.

Utifrån hur jag tolkar svaren i den här tråden anser de flesta att möjligheten att citera är positivt och inte negativt och då faller din tanke om förbättring.
De flesta verka tycka att det är en försämring om vi tog bort den så oavsett vilka anledningar du lagt fram (hittills får jag väl tillägga) känns det som vi skulle försämra om vi förändrade.
Labrador Road 26 skrev:Inget är någonsin så bra att det inte kan förbättras är ett motto jag lever efter. Jag menar också att det räcker med att en enda forumit har fått minska sin aktivitet här (som alltså har skett), oavsett om det är på grund av forumet eller inte, det räcker för att man ska (eller bör om man ska vara lite snällare) se över saker som kan förbättras på olika sätt för att även de som har en viss begränsning ska kunna delta. Precis som över allt annars i samhället, att butiker och inrättningar måste ha en viss handikappnivå för att alla medborgare ska kunna ha tillgång till sådant alla andra kan nyttja. Precis som en affär minskar trösklarna för att alla kunder ska kunna ta sig in i butiken tycker jag att längden som består av upprepade citeringar ska minskas för att de nuvarande medlemmar som har eller börjar få känning av musarm eller liknande, och kommande medlemmar med detta också ska ha möjlighet att delta lika mycket som vi övriga om de känner för det.

Självklart vill vi att forumet skall vara tillgängligt för alla (som följer våra regler förstås) men om en förändring (vilket jag aldrigt upplevt en handikappanpassning vara, tvärtom) blir något andra tycker är en försämring blir det kontraproduktivt.
Labrador Road 26 skrev:Om de som lider av musarm eller på andra sätt får problem av ökad scrollning ska ha en trevlig vistelse på Serieforum eller inte, ja det är upp till er. Jag har bidragit med en lösning, resten är upp till övriga.

Vi är tacksamma för dina åsikter.
Jag tror inte en förändring såsom du önskar kommer göra en vistelse på forumet trevligare. Tvärtom tror jag det skulle försvåra läsbarheten och begränsa möjligheterna föra en bra dialog.
Många gånger när citeringsfunktionen används på ett överdrivet sätt redigerar någon ur staben och påpekar till forumiten/erna att ändra förhållningssätt.

Jag tycker också vi ska ha klart för oss att vi i staben gör det här på vår fritid för att vi tycker det är kul.
Vi har inte alltid tid/ork korrigera ev. övertramp eller vara alla till lags.

Om alla bidrar och försöker tänka sig för hur de skriver/citerar framöver tror jag inte vi behöver förändra/försämra något utan forumet blir en trevlig och tillgänglig plats för alla.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av UlfK »

Vill man inte scrolla trycker man på mellanslag. Det scrollar ner sidan en skärmhöjd. Fungerar i de allra flesta webbläsare, tyvärr känner ingen till det. Men nu gör ni det. Problem solved. God jul!
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ellingen skrev:Många gånger när citeringsfunktionen används på ett överdrivet sätt redigerar någon ur staben och påpekar till forumiten/erna att ändra förhållningssätt.

Jag kan hitta mängder med citatkedjor, vilket jag redan visat på sidan innan. Jag kan bidra med länkar direkt om det behövs. Aldrig någonsin har dessa citeringskedjor justerats ner. Jag har som sagt varit väldigt vaksam i mitt studerande av detta och under det här året har ingen sådan minskats, över huvud taget.

De citeringar som haft moderatorinsatser har saknat någon av taggarna och därför inte registrerats som citering av forummotorn.

Jag har tagit upp fenoment tidigare några gånger, direkt på plats med vederbörande. Varken då eller senare har moderatorer deltagit.

Ska du påstå saker är det bra om du håller dig till fakta istället för att hitta på saker ur tomma luften. Inte konstigt att de som är för att nuvarande modell i den här tråden också är just sådana som skulle "drabbas" av en ändring. När halva staben regelbundet kör med citatkedjor och citerar sig själva när helst det passar och den andra halvan inte gör det så är det inte så konstigt att den halvan som gör det, plus de medlemmar som gör det uttalar sig positivt om funktionen.

De av oss som faktiskt anstränger oss är det i stort sett bara jag som sagt något, till viss del även Isegrim. Alla andra som använder en mera "modest" citeringskultur har inte uttalat sig över huvud taget.

Tack för tipset Ulf, du har helt rätt i att jag inte kände till det. Ska provas omgående. Jag kör med End alternativt Page Down vanligen. EDIT: Gör precis lika stora steg som Page Down, för mig i alla fall. Det tipset ska jag sprida, klart användbart. Vad jag förstått saknar en del tangentbord Home, End, Page Up och Down så då underlättar det ju om Space Bar har samma funktion, riktigt fiffigt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Isegrim »

Egen åsikt: Citatfunktionen är bra och bör vara kvar.
Användning av Citatfunktionen är upp till varje användare.

Om det ska skrivas in något i regelverket, så bör det vara en allmän rekommendation/vädjan till tydlighet ej en regel.

Det finns lösningar för den som har musarm.

Slut på diskussionen.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av tfels »

Tycker att citeringsfunktionen är bra även om det är en mindre viktig fråga för mig. Den bör vara kvar. Störs sällan av upprepningarna, men kan gärna skärpa mig (om jag nu som är en av de som gör så) för andras skull.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av smorkin »

Jag började skriva ett längre stycke om varför jag vill ha kvar citeringarna men sen insåg jag att det är en fullständigt meningslös diskussion; den här tråden är bara skriven för att argumentera för argumenterandets skull:

1. Jag har svårt för att någon argumenterar för någonting å en annan persons vägnar. För mig låter det alldeles för mycket som "Inte för att jag tycker det här, men..." eller "Inte för att jag störs av att du lyssnar på musik på hög volym, men...", varpå det följer någonting som nästan alltid är impopulärt/känsligt och kanske inte så smidigt att säga. Det är en sak att ta upp en fråga för att man vet att andra tycker så och man själv också håller med, men att helt argumentera för andras räkning är inte en bra idé. Det blir också lätt konstigt när A säger X, B argumenterar mot, och A när som helst kan backa ur diskussionen med argumentet att hen inte alls sagt X, det var inte A som tyckte det utan någon annan okänd person.
2. Jag noterar att du själv (LR26, alltså) använder möjligheten att citera flera gånger i just den här tråden. Driver du med oss andra medvetet, eller är det ett utfall av första punkten härovan, dvs att du själv gärna använder citeringar och tycker du behärskar det men att du enbart argumenterar på ett abstrakt plan för andras räkning? Oavsett vilket, om du startar en ny tråd med titeln "Citeringsfunktionen bör stängas av snarast" samtidigt som du använder dig av den kan jag iallafall säga att jag inte är det minsta intresserad av att diskutera just den här frågan med dig. Serier däremot, gärna :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Citeringsfunktionen bör stängas av snarast

Inlägg av Kattmannen »

Jag tycker att citeringsfunktion är jättebra i ett webforum. Sen ska man väl alltid tänka sig för hur man använder det, för att göra det läsbart och visa hänsyn till andra forumiter. Själv skulle jag snarare vilja lära mig att bli bättre rent forumtekniskt på att citera.

Jag har upplevt mera problem på internet i webforum och liknande där folk slänger ur sig inlägg i stil med ”Jag håller med!”. Jaha? Håller med VILKET inlägg frågar man sig då.

Ifall citeringsfunktionen tas bort så får man nog ibland skriva i stil med; kommentar på inlägg av (användarnamn) (veckodag) (datum) (klockslag). Följt av själva kommentaren.

När man deltar i en diskussion så är det viktigt att det märks vad man kommenterar/diskuterar.
Skriv svar