Albumförlaget

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Peral skrev:Jag fick idag de tre Sir Arthur Benton albumen jag beställt. Fanns det någon grym tanke när Jonas slår in dem i semesterreklam, fullt med folk som springer omkring i badkläder under palmer! I Örebro var det minus två grader, med en fuktig kyla som går genom alla kläder. Men tack ändå för en snabb leverans Jonas.

Haha, självklart var tanken så [8D]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Sir-L skrev:Jag var inne hos min "lokale" hökare (så lokalt det kan bli när man bor ute på vishan). Det kom in en stamkund medan jag var där och knappt hade han kommit in genom dörren så tipsade ägaren om ett album som kunden bara måste kolla in. Det rörde sig om "Det var en gång i Frankrike". Ägaren var så lyrisk över albumen att kunden köpte båda albumen på fläcken!

Sånt är kul att höra, för jag vet att det har en stor påverkan på hur mycket jag säljer. Jag gissar att du var inne på Seriehörnan i Göteborg (Sveagatan) och jag vet också att Tony gillar de albumen själv och därmed säljer han också riktigt bra av just dom. Samma med Seriezonen i Uppsala - dom har också sålt riktigt bra av just Det var en gång i Frankrike.

Kul - tack, Sir-L!
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Albumförlaget

Inlägg av Sir-L »

lennon skrev:[...]Jag gissar att du var inne på Seriehörnan i Göteborg (Sveagatan) [...]

Stämmer bra det
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Albumförlaget

Inlägg av GuestOnQuest »

Julius del 3 kom ut nu i november på franska. När får vi se albumet översatt till svenska... till våren kanske? Sen undrar jag över Bouncer... kommer del 6 snart? Känns som att det var ett bra tag sen del 5 kom.

Tack!
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

GuestOnQuest skrev:Julius del 3 kom ut nu i november på franska. När får vi se albumet översatt till svenska... till våren kanske? Sen undrar jag över Bouncer... kommer del 6 snart? Känns som att det var ett bra tag sen del 5 kom.

Tack!

Bouncer del 6 är på översättning nu - kommer ut mars-maj någon gång. Julius del 3 är inte riktigt inplanerad ännu, men till sommaren förmodligen.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Länge sedan jag skrev något om hur det går för Albumförlaget - det finns väl någon som är intresserad kanske...

Efter att nästan ha tagit mig vatten över huvudet i samband med alla nya album runt Bokmässan (jävligt tungt ekonomiskt när alla rättigheter och tryckfakturor skulle betalas nästan samtidigt), så har det bara gått bättre och bättre under hösten + att julförsäljningen hittills har varit över all förväntan. Idag fick jag också besked om bidragspengar från Kulturrådet - ett riktigt trevligt besked :-)

Ikväll ska jag fira! Dom "extrapengar" jag fick in där ska investeras i en utgivning av en svensk debutant. Det kommer att bli ett album som kanske inte kommer att funka perfekt rent ekonomiskt, men som ska bli roligt att ge ut. Lagom till Uppsalas seriemässa ska den komma tänkte jag.

Summan av ovan är att jag ser rätt ljust på framtiden och ser fram emot nästa år. Där första album ut är del 3 av Lanfeust (kommer i slutet av januari), sedan står Bouncer del 6 på tur.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av Grumme »

lennon skrev:Länge sedan jag skrev något om hur det går för Albumförlaget - det finns väl någon som är intresserad kanske...

Efter att nästan ha tagit mig vatten över huvudet i samband med alla nya album runt Bokmässan (jävligt tungt ekonomiskt när alla rättigheter och tryckfakturor skulle betalas nästan samtidigt), så har det bara gått bättre och bättre under hösten + att julförsäljningen hittills har varit över all förväntan. Idag fick jag också besked om bidragspengar från Kulturrådet - ett riktigt trevligt besked :-)

Ikväll ska jag fira! Dom "extrapengar" jag fick in där ska investeras i en utgivning av en svensk debutant. Det kommer att bli ett album som kanske inte kommer att funka perfekt rent ekonomiskt, men som ska bli roligt att ge ut. Lagom till Uppsalas seriemässa ska den komma tänkte jag.

Summan av ovan är att jag ser rätt ljust på framtiden och ser fram emot nästa år. Där första album ut är del 3 av Lanfeust (kommer i slutet av januari), sedan står Bouncer del 6 på tur.


Härligt att höra! Jag kanske, som vardande Uppsalabo, t.o.m. tittar in på seriemässan den här gången. [8]
Ser fram emot Lanfeust och Bouncer, och är nyfiken på hur den svenska debutanten kommer att te sig. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av Mithroth »

Har något minne långt bak i huvudet om en svenskskapad serie om stormaktstiden som var på gång? Minns jag fel eller har det varit aktuellt?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Mithroth skrev:Har något minne långt bak i huvudet om en svenskskapad serie om stormaktstiden som var på gång? Minns jag fel eller har det varit aktuellt?

Jo, det stämmer, En ohelig allians, men den blir nog inte klar tills dess.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av Mithroth »

Men den är fortfarande aktuell för att ges ut så småningom då alltså. Kul att höra att projektet fortfarande lever iaf.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Lite nytt på gång; först ut blir Lanfeust från Troy - Slottet Or-Azur. Kommer från tryckeriet nästa vecka.

Bild

Denna vecka gick också Bouncer del 6 - Svarta änkan till tryck. Beräknas komma i februari.

Bild
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Albumförlaget

Inlägg av jedi tomas »

Vad kul att det nya året började så positivt för dej.

2 Kul nyheter redan, ser med spänning framåt ett nytt kul år med många nya spännande saker att läsa.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av Wakuran »

jedi tomas skrev:Vad kul att det nya året började så positivt för dej.

Dito! Hoppas på många nya kontakter och kontrakt under Angouleme.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Nu finns del 3 av Lanfeust från Troy hemma! Slottet Or-Azur. Välkomna att beställa! Smakprov finns på www.albumforlaget.se
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Jag har det stora nöjet att få visa upp omslaget till Christoffer Saars debutalbum som kommer på Albumförlaget i mars.

Bild
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av Wakuran »

Jag gillar Saars stil, men omslaget känns inte helt klockrent. Det ser litet gammalt och 80-talsartat ut, och designen och typsnittet gör att titeln blir svårläst... (Ett problem är att bakgrunden är alldeles för grötig för att egentligen ha plats för en titel där, även om bilden i sig funkar...)

Man kanske skulle kunnat tänka sig en rent svartvit framsida, med kraftigare bokstäver, eller något...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Albumförlaget

Inlägg av Cadial »

Wakuran skrev:Jag gillar Saars stil, men omslaget känns inte helt klockrent. Det ser litet gammalt och 80-talsartat ut, och designen och typsnittet gör att titeln blir svårläst... (Ett problem är att bakgrunden är alldeles för grötig för att egentligen ha plats för en titel där, även om bilden i sig funkar...)

Man kanske skulle kunnat tänka sig en rent svartvit framsida, med kraftigare bokstäver, eller något...

80-talet ar ju gammalt, men kanske det basta artiondet (tanker forstas pa alla Horstserier). Uppfinningsrikt omslag tycker jag. Texten forsvinner lite, men vad gor det?! Om det ar svarlast sa kan det faktiskt dra till sig uppmarksamhet I hyllan, som Neil Adams sa om ett X-Men-omslag han gjorde.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Albumförlaget

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Det skulle en mycket stark rekommendation från någon jag verkligen litade på om jag skulle köpa ett album med ett så (i mitt tycke) icke-tilltalande omslag. Jag känner ingen köplust alls. Ungefär samma känsla jag får när jag ser Jan Lööfs omslag eller Vildingarnas land. För mig är det nästan lite stilistiskt ångestfyllt.

Jag tycker ett omslag ska uppmuntra till läsning. Inte vara "smart" eller "svårt".
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Albumförlaget

Inlägg av Cadial »

Namnet Ozymandias kanske inte ar nagot som alla lagger pa minnet heller, och saljer troligen mindre an t ex Faraos cigarrer.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Albumförlaget

Inlägg av nicklas.johansson »

Hette inte skurken i Watchmen Ozymandian, eller har jag bara blandat ihop?
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Skriv svar