Ny och totalt okunnig

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av rdbulldozer »

Ni skall nog göra en grovsortering där ni går igenom hela samlingen. Väldigt generellt kan man säga att serietidningar från 80talet och framåt har ett mycket lågt värde, några kronor styck i lässkick. De äldre tidningarna kan vara mycket värdefulla och ni bör därför göra en förteckning som någon kunnig ser över och sållar ytterligare. Kunnigt folk finns det ju gott om här på forumet. Sen har ni nog en mer hanterbar lista med tidningar som sedan måste skickbestämmas. Kanske kan någon här på forumet som bor nära hjälpa er att komma igång med skickbestämning.
Det kanske låter jobbigt, men att tjäna pengar på serier är inte enkel och kräver massor med arbete.
Annars finns ju den enkla vägen att sälja till en serihandlare. En ren chansning av vad man kan tänkas erbjuda er är väl kanske 2000-5000kr.
Senast redigerad av 1 rdbulldozer, redigerad totalt 0 gånger.
Underdog7219
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 feb 2014, 06:56

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Underdog7219 »

Bild
Bild
Bild
Bild
Nu är det ju telefonbilder och med kassa ljusförhållanden etc, tänkte bara så ni ser på ett litet ungefär :-)

Fixade bilderna!
Ellingen - Moderator
Underdog7219
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 feb 2014, 06:56

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Underdog7219 »

Ja, jag förväntar mig inga stora pengar på nåt sätt men tänkte att går nåt att sälja så gör jag ju gärna det istället för slänger dem :)
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av rdbulldozer »

Kalleanka från 70talet i det skicket saknar värde. Fantomentidningarma på bilden från 50kr st och uppåt om de är kompletta. Resten väldigt blandat från 0kr och uppåt.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av rdbulldozer »

Underdog7219 skrev:Ja, jag förväntar mig inga stora pengar på nåt sätt men tänkte att går nåt att sälja så gör jag ju gärna det istället för slänger dem :)


Det är klart du inte skall slänga dem. Du gör ju en kulturgärning...
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Magnus »



Bamse 9/74 är det mest attraktiva numret, vid sidan av 1/73.
Saknas i många samlingar. Bör inbringa en liten nätt slant på tradera.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Ellingen »

Den som sticker ut så här långt är Bamse 9/74.
Är den komplett, inte kladdad i eller sönder är det inte osannolikt den kan säljas för runt tusenlappen. [:)]
Mer än så om den är riktigt bra, något mindre om den är sämre.
Svårt att säga utifrån bilden.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Underdog7219
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 feb 2014, 06:56

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Underdog7219 »

Den är nog den finaste av Bamsetidningarna, ska kolla närmare imorgon eller i helgen..(jobba, äta sova dö..) Nä men jag har även hört att Alice i underlandet är värd pengar eller är det fel? Vad jag tänkte är om jag bör leta efter vissa årgångar eller nummer av vissa serier, gamla eller inte, och var man kan hitta vad man bör leta efter. Jag var på den ena värderingssidan men där framgår ju inte vad allt är värderat till utan då skulle man köpa en bok för att hitta det. Och detta på bilderna är bara en liiiten bråkdel av det som fanns i just denna kartongen. Sen är det ju album som "kidnappningen" , "stora presentboken" "piratbruden" när det gäller fantomen och andra som hör till andra serier men sånt är kanske inte heller intressant? Hur som helst, jag måste säga att ni är väldigt hjälpsamma! Tack för det! :-)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Magnus »

Här är en värderingssida som drivs av medlemmar på forumet.
http://seriekatalogen.se/
Där är inte priserna borttagna för att man ska köpa en bok, och annat trams. [8D]

Alice i Underlandet är gammal, från 1951. Det kan nog bli en hundring för den om skicket är ganska bra.
Mer om den är i finare skick.

Jag tycker du ska sortera ut allt som är från 50&60-talet.
Gör en lista på allt som finns.
Vi kan berätta vilka som är rariteter.

Från 70-talet är det i stort sett bara Bamse som kan ge lite pengar vid försäljning.
Tidningar från 80-talet kan du dumpa iväg till en seriebutik. Ingen idé att sälja det på tradera.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av RioGrande »

9/74.... Bamse i Jätte-Dalen? Hmm... Undrar just om jag inte hade den när jag var liten? (Om inte småkusinerna läst sönder den totalt finns den nog kvar (på något sätt) fortfarande!)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Looding »

RioGrande skrev:9/74.... Bamse i Jätte-Dalen? Hmm... Undrar just om jag inte hade den när jag var liten? (Om inte småkusinerna läst sönder den totalt finns den nog kvar (på något sätt) fortfarande!)

Snälla RioGrande, snälla sluta med sånna här meningslösa kommentarer. Du gör det överallt och det är bara störande. Varför gör ingen moderator något åt det?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Wakuran »

Spindelmannentidningar från 70-talet och tidigare borde kunna vara värt en del i bra skick...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Spindelmannentidningar från 70-talet och tidigare borde kunna vara värt en del i bra skick...


60-talarna, Marvelserien (Spindeln) 67-70 är eftertraktade även i mellanskick.
70-talarna; Red Clown 74-75 och Atlantic 78- bör nog vara i riktigt toppskick (VF->) för att samlare ska vara intresserade.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Fletcher
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 09 jul 2010, 17:46

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Fletcher »

rdbulldozer skrev:
Underdog7219 skrev:Ja, jag förväntar mig inga stora pengar på nåt sätt men tänkte att går nåt att sälja så gör jag ju gärna det istället för slänger dem :)


Det är klart du inte skall slänga dem. Du gör ju en kulturgärning...


Tidningarna ger kanske inte stora summor pengar, men de är av kulturellt värde och det finns säkert en och en annan samlare som vill bevara samlingen i ett arkiv. Vill man inte ha tidningarna är det upp till ägaren att sälja det, ge bort det eller alternativt slänga det (om det sistnämnda nu skulle göra någon skillnad för miljön).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Wakuran »

Om man skiter i pengar men bara vill hitta en vettig ägare kan man annars skänka tidningarna till SeF:s seriearkiv i Lund. De tror jag tar emot i princip allt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Ellingen »

Jag tycker vi kom väldigt nära i vår värdering. [:)]
http://www.tradera.com/item/341515/2021 ... -nr-9-1974
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Ny och totalt okunnig

Inlägg av Magnus »

Ellingen skrev:Jag tycker vi kom väldigt nära i vår värdering. [:)]
http://www.tradera.com/item/341515/2021 ... -nr-9-1974


Det är nästan så det är lite kusligt vilken skickligthet som uppvisas av forumets medlemmar. [;)]
Hoppas vi kan hålla det så, kunskap och tradition!

Jag är med på några köp/sälj-forum för serier på facebook.
Man vet inte vart man ska börja...det ges så mycket felaktiga råd så jag blir mörkrädd...
Simma lugnt!
Skriv svar