Uppsala Comix

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Uppsala Comic-Con

Inlägg av Kattmannen »

För mig var det andra gången jag var där (var där 2013 också). Det kunde varit bättre men även sämre. Jag hade nog velat haft lite mera fokus på svenska serier, inte nödvändigtvis av svenska författare/tecknare, utan jag menar översatta till svenska. Gärna lite mer av äldre begagnade serier. Jag köpte en del lite blandade grejor, bla en del serier som jag inte hört talas om tidigare. Det fanns inga rock-knappar för årets upplaga av comix. Jag var inte på något föredrag, men minglade runt kring bokborden en hel del.

Hoppas att Comix återkommer till Grand nästa år också.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Uppsala Comic-Con

Inlägg av Agentum »

Nja ska man läsa serier på nån nivå idag så måste man välja att läsa dem på engelska eller säg franska osv, så är det bar , allt för lite av vikt släpps på svenska.

OCH det är dessutom bra träning att läsa på engelska, rätt snart för det ingen skillnad alls imo.

Det är den verklighet vi lever i det är inte 70-80tal längre så att säga.
Så för mig är det helt begripligt att det för folk i hobbyn i stort helt enkelt lärer på andra språk än svenska likväl som att man ser på tv-serier eller nåt på engelska utan översättning.

Det ka man tycka vad man vill om men jag tror det är allt vi har framför oss.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uppsala Comic-Con

Inlägg av Wakuran »

Men det var ändå rätt många förlag där som sålde översatta grejer, både Albumförlaget, Apart och Ades Media.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Uppsala Comic-Con

Inlägg av Agentum »

Jo jag menar inte att nån ska ge upp, men tyvärr det riktiga urvalet finns inte på svenska idag.

Få väldigt intresserade behärskar heller inte engelska och en del här kan väl tom franska bra nog som exempel, man kan ju var glad att de tvingade i en engelskan i småskolan redan idag.

Det bästa att översätta blir ändå allt utom engelska imo, där fick vi äldre inte ut mycket av skolan och i princip ingen mins franska bra nog, numera har de väl spanska med, det hade man nog önskat sig idag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Uppsala Comix 2015

Inlägg av Ala »

11-12 april är det dags för årets upplaga av Uppsala Comix. Jag tänkte att den här tråden kunde vara till för allt som har med det att göra. Än så länge har det inte släppts så mycket info eller gäster för mässan, men det som har släppts är att ULF GRANBERG inviger mässan lördagen den 11e april med en föreläsning.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uppsala Comix 2015

Inlägg av Wakuran »

En lågoddsare är att Jonas Darnell är inbjuden...

( http://www.uppsalacomix.se/ )
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Uppsala Comix 2015

Inlägg av rkaj »

Apokalypsens kompisar ser inte ut som de brukar: Mittenfiguren är nog Mr Walker med ett glas mjölk, vilket förklaras av Ulf Granberg. Figuren till vänster bör ju vara Viktor Kasparsson, så kanske kommer Dennis Gustafsson att vara där också? Men varför ser Lilleman ut som Lucky Luke?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uppsala Comix 2015

Inlägg av Wakuran »

Det skulle ju vara coolt om Albumförlaget lyckats fixa in Achdé. Men det är nog en övertolkning...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Uppsala Comix 2015

Inlägg av Grumme »

Jag kan bekräfta att Jonas Darnell kommer att närvara, och det blir också en anledning till jag själv tänker besöka tillställningen. (För första gången, trots att jag bor i Uppsala... :oops: )
Är det någon som hört något om öppettider?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Fortran
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 21:57

Re: Uppsala Comix 2015

Inlägg av Fortran »

Invigning på lördag, på kvällen tror jag.
Söndag 10-18. Program kommer att finnas på www.uppsalacomix.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Achdé till Uppsala!

Inlägg av lennon »

En kul nyhet som Uppsala Comix presenterade häromdagen - Achdé kommer till Uppsala 11-12/4.

En otroligt upptagen människa, så det är riktigt kul att få hit Lucky Lukes tecknare till en liten svensk festival.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Achdé till Uppsala!

Inlägg av Grumme »

Då är det han som har tecknat det senaste LL-albumet, som kommer att finnas på mässan? [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Achdé till Uppsala!

Inlägg av lennon »

Grumme skrev:Då är det han som har tecknat det senaste LL-albumet, som kommer att finnas på mässan? [:)]

Yes, alla tre album som Albumförlaget har gett ut har tecknats av Achdé. Och ja, Farbröderna Dalton kommer ut lagom till mässan [^]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Achdé till Uppsala!

Inlägg av Wakuran »

Chouette!

Hinten med Lilleman i cowboyhatt på affischen stämde alltså. Lägger in i kalendern!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Achdé till Uppsala!

Inlägg av RioGrande »

Supercoolt!
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Achdé till Uppsala!

Inlägg av MagnusR »

En redan trevlig mässa blev just ännu mer lockande.

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uppsala Comix 2015

Inlägg av Wakuran »

Ser bland gästerna nu att 2000 AD och NoBrow ska åka över från England. Kul.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Uppsala Comix 2015

Inlägg av Ala »

Wakuran skrev:Ser bland gästerna nu att 2000 AD och NoBrow ska åka över från England. Kul.


Va?! 2000AD!?! Jävlar vad coolt! Undrar vad man kan vänta sig från dom då?
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Uppsala Comix 2015

Inlägg av Grumme »

Jag besökte mässan för första gången i år (trots att jag bor i stan! :oops: ), och det var riktigt kul.
Köpte signerade album av Darnell (Herman Hedning) och Achdé (Lucky Luke), som jag planerat, men även av Ellen Ekman (Lilla Berlin) och Johanna Kristiansson (Katten Nils). [:)]

När dessutom Albumförlaget var på plats med mässpriser, så kunde jag inte låta bli att komplettera med (nästan) alla album jag inte köpt från dem hittills. Inte minst det senaste, "En ohelig allians" ser mycket lovande ut.
Linda & Valentin har det skrivits så många lovord om här på forumet, så jag köpte den första samlingsvolymen för att se om den faller mig i smaken.
Samma sak med Dylan Dog, med den (lilla) skillnaden att jag slog till på alla sex albumen till paketpris.

En kompis (jo det är faktiskt en kompis, inte jag) blev lyrisk när han fick höra att det såldes en toktjock samlingsbok med den tecknade porrserien James Fjong, som var stor på 70-talet, så en sådan införskaffades också. (För hans räkning)

Sammanfattningsvis så var det en mycket lyckad dag, (och betydligt dyrare än jag tänkt mig). Det är inte omöjligt att det blir ett återbesök nästa år, lite beroende på vilka som kommer dit. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar