Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Kung Orne I »

Disneykins kom först. Finns massor på ebay.com, inte alltför dyrt (förutom portot).
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

Efter att ha läst lite noggrannare ser jag att det finns en Marx Disneykings-serie och en uppföljande Marx Disneykins-serie.

Bild

Bild

Och sedan även en Marx Disneykid-serie. Det här ska vara King, Kin och Kid.
Stor skillnad i storlek alltså.
Bild
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Kung Orne I »

Trist att dom aldrig kom till Sverige, då hade det varit lättare att få tag på.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:Trist att dom aldrig kom till Sverige, då hade det varit lättare att få tag på.


I alla fall vissa av dom importerades hit och såldes i Sverige enligt vittnesuppgift, men de var nog inte jättevanliga här och det var väldigt länge sedan.
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av bas03 »

Anders1 skrev:Efter att ha läst lite noggrannare ser jag att det finns en Marx Disneykings-serie och en uppföljande Marx Disneykins-serie.

[img]http://www.forumbilder.se/DC6KK/marx-march-hare-disneyking-640.jpg

[img]http://www.forumbilder.se/DC6KK/marx-march-hare-disneykin-640.jpg

Och sedan även en Marx Disneykid-serie. Det här ska vara King, Kin och Kid.
Stor skillnad i storlek alltså.
[img]http://www.forumbilder.se/DC6KK/marx-march-hare-size-comparison-640.jpg


Intressant, är king i samma storlek som Hiemo tro? och kid är jätteliten.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

De här tycker jag ser misstänkt ommålade ut. Eller målade Heimo sina figurer även på det här mer omsorgsfulla sättet?

http://www.ebay.de/itm/Walt-Disney-Heim ... 35d10b4589
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av bas03 »

Anders1 skrev:De här tycker jag ser misstänkt ommålade ut. Eller målade Heimo sina figurer även på det här mer omsorgsfulla sättet?

http://www.ebay.de/itm/Walt-Disney-Heim ... 35d10b4589


De där ser helt klart för bra målat ut. Jag har dessa och tex på min Thomas O'Malley så är hela ögat en grön fläck och morrhåren sitter på sidan av huvudet långt ifrån nosen. det finns bättre och det finns jättefult målade Heimo samt olika konstiga färger på sådant som är typiskt karaktären men detta är för snyggt målat.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

Jag tänkte diskutera de sista Disney-figurer som Heimo gjorde. Bernard & Bianca-figurerna. Min katalog säger inget om det, men det verkar finnas två olika versioner av dessa figurer. 2 st olika upplagor. En där Orville är vit och en där han är grå.

Bild

Finns det även skillnader på de andra Bernard & Bianca-figurerna? Kanske mindre och mindre iögonfallande skillnader?

Min bror köpte Bianca och Orville ungefär när första B & B-filmen var aktuell i Sverige, och den Orville-figuren är vit. Så jag tolkar det som att vit Orville är första upplaga. Dessutom verkar grå Orville vara vanligare och är den som det finns restlager av. Jag har sett att i Tyskland finns det tom mängder av oöppnade förpackningar med massor av B & B-figurer i varje förpackning. Jag förmodar att det bara är andra upplagan (med alltså grå Orville) i dessa förpackningar? Och således torde väl den grå ha ett lägre samlarvärde?

Men nu är det som sagt väldigt mycket antaganden här, och jag skriver detta för att jag vill veta vad ni andra samlare av dessa figurer anser.

B & B-figurerna har förövrigt även en annorlunda inskription än tidigare Disney-figurer av Heimo.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Kung Orne I »

Är det inte bara som med de andra Heimo-figurerna, att dom kom i alla möjliga färger?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:Är det inte bara som med de andra Heimo-figurerna, att dom kom i alla möjliga färger?


Nej, Orville finns väl bara i vit eller grå? Och de andra B & B-figurerna har jag inte sett några färgvarianter på. Och när det gäller de som det finns alla möjliga färgvarianter av, så brukar det ju vara det "påmålade" som skiljer och inte själva färgen på plasten.
tobiashansson
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 29 aug 2013, 10:46

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av tobiashansson »

Hallå är helt ny på detta forum och är stor samlare av PVC figurer... Denna tråd har gett mig många svar.
Härligt att se så många insatta i just pvc i ett och samma forum. Jag själv samlar på det mesta med PVC men börjar nu att göra mina figurer kompletta. Har ni något ni vill sälja av eller kanske byta så kan ni alltid kontakta mig. Jag har även ganska mycket figurer jag vill bli av med så hojta till om ni letar efter något speciellt.

/ T
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Kung Orne I »

Hej och välkommen till forumet! Kul med nya figursamlare - vi är inte så många...

Här kan du se vad jag söker:

viewtopic.php?f=13&t=8356

Har en "säck" med diverse att byta. [:)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
tobiashansson
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 29 aug 2013, 10:46

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av tobiashansson »

Härligt ändå att få göra avstamp. Jag har ganska mycket du söker om jag uppfattar det rätt...
Jag själv är just nu ute efter Battle Beasts figurer, behöver bara 11st till så är jag klar med hela samlingen + en jäkkla massa vapen :)

Jag ska gå igenom om jag har allt det du söker sen fotograferar.. återkommer =)
Du får gärna också skicka bild på allt du har som du inte vill ha kvar...

/ T
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

tobiashansson skrev:Hallå är helt ny på detta forum och är stor samlare av PVC figurer... Denna tråd har gett mig många svar.
Härligt att se så många insatta i just pvc i ett och samma forum. Jag själv samlar på det mesta med PVC men börjar nu att göra mina figurer kompletta. Har ni något ni vill sälja av eller kanske byta så kan ni alltid kontakta mig. Jag har även ganska mycket figurer jag vill bli av med så hojta till om ni letar efter något speciellt.

/ T


Trevligt! Du har fått PM. [:)]
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av bas03 »

tobiashansson skrev:Hallå är helt ny på detta forum och är stor samlare av PVC figurer... Denna tråd har gett mig många svar.
Härligt att se så många insatta i just pvc i ett och samma forum. Jag själv samlar på det mesta med PVC men börjar nu att göra mina figurer kompletta. Har ni något ni vill sälja av eller kanske byta så kan ni alltid kontakta mig. Jag har även ganska mycket figurer jag vill bli av med så hojta till om ni letar efter något speciellt.

/ T



Haha jag lyckades lura in dig [:)] Som sagt folket på detta forum har mycket kunskap om figurer (och lite om serier också ;) ) Välkommen.
tobiashansson
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 29 aug 2013, 10:46

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av tobiashansson »

Då börjar slänga upp lite kexfigurer... Hej hå... Skrik till om ni vill ha något
PS: Den blå bagera har "Kung Orne I" första tjing på
Jag byter gärna mot andra figurer.. PM:a mig fotografier på det ni har...

http://tobiashansson.se/pvc/DSC_0300.JPG
HUR FÅR MAN BILDEN MINDRE NÄR MAN ANVÄNDER IMG?
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av bas03 »

Anders1 skrev:Jag tänkte diskutera de sista Disney-figurer som Heimo gjorde. Bernard & Bianca-figurerna. Min katalog säger inget om det, men det verkar finnas två olika versioner av dessa figurer. 2 st olika upplagor. En där Orville är vit och en där han är grå.

[img]http://www.forumbilder.se/DCFB5/orville.jpg

Finns det även skillnader på de andra Bernard & Bianca-figurerna? Kanske mindre och mindre iögonfallande skillnader?

Min bror köpte Bianca och Orville ungefär när första B & B-filmen var aktuell i Sverige, och den Orville-figuren är vit. Så jag tolkar det som att vit Orville är första upplaga. Dessutom verkar grå Orville vara vanligare och är den som det finns restlager av. Jag har sett att i Tyskland finns det tom mängder av oöppnade förpackningar med massor av B & B-figurer i varje förpackning. Jag förmodar att det bara är andra upplagan (med alltså grå Orville) i dessa förpackningar? Och således torde väl den grå ha ett lägre samlarvärde?

Men nu är det som sagt väldigt mycket antaganden här, och jag skriver detta för att jag vill veta vad ni andra samlare av dessa figurer anser.

B & B-figurerna har förövrigt även en annorlunda inskription än tidigare Disney-figurer av Heimo.


Tror mina är av den "första" upplagan, fågeln är i alla fall vit :) Dessa restlager har du sett någon bild på det? Det är svårt att veta om det finns skillnader på de andra figurerna ifall man inte har två att jämföra. Märkningen stämmer, det står "W.D.prod." och "(C)".
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

bas03 skrev:Dessa restlager har du sett någon bild på det?


Bara foton på tyska E-bay på oöppnade boxar eller där figurerna ligger i boxen och är ej tillräckligt synliga för denna typ av granskning.
Bara antaganden från mig som sagt, men den grå verkar vara betydligt vanligare i nyskick än den vita och vanligare överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

Jag har två stycken Alice (en ljushårig och en mörkhårig), alltså Disneys Alice (i Underlandet) från Heimo. Fast frågan är om det verkligen är Heimos utgåva? Det är något som jag skulle vilja säkerställa. Det finns inga märkningar (inskriptioner) alls på dom. Varken "copyright Walt Disney productions", "Holland", "Germany", "Made in Hong Kong" eller nåt annat. Hur är det med de Heimo Alice-figurer som ni andra har, har de någon inskription eller finns inget sånt? Jag vet att bas03 också har en Alice, men det kanske även finns fler här som har?

Bild
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av bas03 »

Anders1 skrev:Jag har två stycken Alice (en ljushårig och en mörkhårig), alltså Disneys Alice (i Underlandet) från Heimo. Fast frågan är om det verkligen är Heimos utgåva? Det är något som jag skulle vilja säkerställa. Det finns inga märkningar (inskriptioner) alls på dom. Varken "copyright Walt Disney productions", "Holland", "Germany", "Made in Hong Kong" eller nåt annat. Hur är det med de Heimo Alice-figurer som ni andra har, har de någon inskription eller finns inget sånt? Jag vet att bas03 också har en Alice, men det kanske även finns fler här som har?

Bild


Jag har fyra stycken av Alice.. ingen har samma färgsättning och en av dina är även den en annan färgsättning. Inga märkningar var jag hittar på någon av dem. Jag blir inte klok på mina "Heimo-figurer", jag börjar misstänka om inte några av dem är sådana där Marx Disneykings. Av det lilla jag förstått så var det Marx som hade gjort formerna och sen samarbetade de med Heimo som gjorde figurerna. Marx kings är de samma matrial som disneykins eller är de som Heimo?

Det Skulle ge någon sorts förklaring varför Heimo hade en logga på senare figurer som liknar Marx logga där bara namnet är utbytt.
Skriv svar