Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Diskussioner om vårt seriekatalogprojekt.
Kategoriregler
Kontakta Seriekatalogen.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@seriekatalogen.se.
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av Kapten Amerika »

En liten, men ack så viktig distinktion - på första sidan står det "SEKAT är en databas över svensk serieutgivning". Men det står också "Alla serier i Sverige i en databas".

Med tanke på att svenska serier också kan ges ut i andra länder än Sverige tycker jag att dessa påståenden inte nödvändigtvis betyder samma sak.

Vill man riktigt komplicera situationen så kan man ju också fundera på om bådadera, någondera eller ingendera påståendet gäller för en serie tryckt i Sverige, men ämnad för en utländsk marknad. Plötsligt man kanske ger ut ett specialnummer av Bamse på svenska och engelska, riktat enbart till emigrantättlingar i USA. Konstigare saker har hänt. Hur skulle en sådan publikation räknas? Är det skillnad på om den trycks i USA eller Sverige?

Men min främsta fråga är ändå denna: Vad betyder dessa era mål eller programförklaringar rent konkret när det gäller serier utgivna på svenska i ett annat land, exempelvis då t.ex. Finland?

Är ambitionen att lista alla serier på svenska, eller alla serier i Sverige?

Jag tänker då på en serie som "Hjälp, jag har en gris i sängen" som det finska förlaget Arctic banana gett ut som svensk delupplaga
http://www.sarjakuvakauppa.fi/viivi-och ... angen.html

Den kunde jag inte hitta i Seriekatalogen.

Ett annat exempel är Leif Sjöström som producerade flera album med sin serie Folkets dagblad
(Wikipedia: Leif Sjöström, född 21 januari 1958 i Malax, död 2 februari 2012, var en finlandssvensk tecknare, journalist och manusförfattare. Som tecknare var Leif Sjöström mest känd för sin tecknade serie Folkets Dagblad, en dagspolitisk serie som regelbundet ingår i Vasabladet, Västra Nyland och Åbo Underrättelser. Folkets Dagblad har också årligen utkommit i bokform sedan starten 1991. Hösten 2004 hade Leif Sjöström och Folkets Dagblad en egen utställning i riksdagshusets bibliotek.)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Leif_Sj%C3%B6str%C3%B6m

Folkets dagblad kunde åtminstone inte jag hitta i Seriekatalogen.

Bo Haglunds "Kodaren och andra skumma berättelser" på finska förlaget Schilds däremot, finns listad i Seriekatalogen.

Så ... eh?

Jag inser att detta kan uppfattas som knappologi, men jag försäkrar att mina avsikter inte är petimäteri, utan en strävan till en fullkomligare Seriekatalog. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av Wakuran »

"Folkets dagblad" var väl iofs en skämtteckning, om man ska prata distinktioner?

Den enda finlandssvenska utgivningen jag känner till är annars från Sebastian Nyberg, och för honom är "Bråkstakarpersoner" listad, men inte "Feta blås", vilket mest känns som tillfälligheter. Förutom såklart alla Muminserier, där utgivningen listats både på svenska och finska förlag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av Agentum »

Serier som är svenska men utgivna i USA enbart skulle inte listas, men om nån från USA gav ut en serie på svenska så borde den var listad.

Språket är det avgörande imo.
9mm, i'm never further away than that.
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av Kapten Amerika »

Wakuran skrev:"Folkets dagblad" var väl iofs en skämtteckning, om man ska prata distinktioner?


Njä ...
http://www.saunalahti.fi/trygvsod/slamm ... agblad.jpg

http://www.astridthors.fi/wp-content/up ... _16.03.jpg

http://öp.fi/Site/Data/820/Images/bottningar_webb(1).jpg


Wakuran skrev:Den enda finlandssvenska utgivningen jag känner till är annars från Sebastian Nyberg, och för honom är "Bråkstakarpersoner" listad, men inte "Feta blås", vilket mest känns som tillfälligheter. Förutom såklart alla Muminserier, där utgivningen listats både på svenska och finska förlag.


Jo, men frågan är alltså om man vill sträva efter en komplett lista över serier på svenska (från t.ex. Finland/Tyskland/USA/uganda) eller nöjer sig med serier utgivna på svenska i Sverige.
Själv anser jag att svenskan är ärans och hjältarnas språk, oberoende av land. Så jag skulle gärna se en precisering av uppdraget där. [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av Wakuran »

Kapten Amerika skrev:
Wakuran skrev:"Folkets dagblad" var väl iofs en skämtteckning, om man ska prata distinktioner?


Njä ...
http://www.saunalahti.fi/trygvsod/slamm ... agblad.jpg

http://www.astridthors.fi/wp-content/up ... _16.03.jpg

http://öp.fi/Site/Data/820/Images/bottningar_webb(1).jpg
[;)]

Åtminstone det andra exemplet är ju klart en skämtteckning.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av UlfK »

Vi är själva lite svävande. Grundtanken är serier som ges ut i Sverige riktade till en inhemsk publik, oavsett språk. Men det går inte att sätta en gräns och hålla den, för det kommar alltid att dyka upp något som inte stämmer in på vad vi än väljer för definition. Vi försöker vara pragmatiska i sådana situationer.

Så serier utgivna utomlands riktade till en utländsk publik, men med svenska i pratbubblorna tas inte med. (T ex finska serier utgivna i Finland textade på svenska.) Inte heller svenska serier riktade till en utländsk publik. Däremot serier utgivna i Sverige på andra språk än svenska riktade till en svensk publik.

Som vanligt är vi tacksamma för påpekanden om ni hittar saker som inte är med men som kanske borde.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av Agentum »

Däremot serier utgivna i Sverige på andra språk än svenska riktade till en svensk publik

Hur lyckas man med detta, menar du alltså typ nåt sk minoritesspråk i Sverige?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju en del som är utgivet på engelska, om man inte syftar på andra etniciteter inom Sverige.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av Agentum »

hmm, ok, men för svenska marknaden?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av Wakuran »

Jo, det måste väl bli minoriteterna som du var inne på, om man med "svensk" menar nationalitet, och inte strikt etnicitet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av UlfK »

Agentum skrev:Däremot serier utgivna i Sverige på andra språk än svenska riktade till en svensk publik

Hur lyckas man med detta, menar du alltså typ nåt sk minoritesspråk i Sverige?


Dels sådant; Bamse t.ex. har utgåvor på samtliga svenska minoritetsstpråk. Dels engelska. Både Rocky och Elvis (för att ta exempel jag har i minnet) har strippar där all dialog är på engelska. På samma sätt som det före kriget var comme-il-faut att i vanlig text använda tyska ohne übersetzung, och längre tillbaka i tiden franska på samma sätt - för att briljera med sin egen begåvning, och/eller för att markera gruppsammanhållning och/eller in-jokes.

Både Rocky och Elvis är dessutom svenska serier döpta efter kända (delvis fiktiva) amerikaner.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av Wakuran »

UlfK skrev:Både Rocky och Elvis är dessutom svenska serier döpta efter kända (delvis fiktiva) amerikaner.


Den rare lille Elvis
Han ville bli idol
och Elvis blev det delvis
För de som Elvis tål
Du stackars barn som blev idol
Du blev nog mest ett föremål
Sa mor till lille Elvis
Som ville bli idol

- Siv Wiederberg

(Om jag minns rätt.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av Kapten Amerika »

Ha!
Här är ett exempel på vad jag menade:
http://www.tradera.com/item/341528/2068 ... kalle-anka

Det är alltså en finsk Kalle Ankatidning "med serier på finska, svenska, engelska och tyska! Den svenska översättningen har gjorts av Stefan Diös. En serie på alla fyra språken av Miguel. En serie på finska och engelska av Carl Barks. Toppskick! VF/NM.

Det handlar om ett extranummer av Aku Ankka som tycktes i samband med att Helsingfors blev "World design capital".

Enligt COA Inducks innehåller numret bland annat en historia på 10 sidor som inte finns på svenska någon annanstans: "Intelligent design" med manus av Kari Korhonen och bild av Miguel Fernandez Martinez.

http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2F ... t%20design

Fråga: Bör den finnas i seriekatalogen.se eller inte?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av Looding »

Kapten Amerika skrev:Fråga: Bör den finnas i seriekatalogen.se eller inte?

Jag har också sett den och ställt mig själv samma fråga. Det finns få tidningar med blandade språk, där svenska är ett av dem, och just därför friar vi (jag) hellre än fäller. Enligt mig ska denna publikation vara med i seriekatalogen.se men vi får se vad mina "kollegier" säger om saken.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Serier på svenska eller serier från Sverige eller ...

Inlägg av burnout »

Looding skrev:
Kapten Amerika skrev:Fråga: Bör den finnas i seriekatalogen.se eller inte?

Jag har också sett den och ställt mig själv samma fråga. Det finns få tidningar med blandade språk, där svenska är ett av dem, och just därför friar vi (jag) hellre än fäller. Enligt mig ska denna publikation vara med i seriekatalogen.se men vi får se vad mina "kollegier" säger om saken.



Eftersom jag samlar lite udda sådant så har jag lagt ett litet bud på den, sen är frågan hur många till vill ha den? Men den passar in i katalogen kanske under kuriosa med en del annat som Bamse på olika språk, Finns även en sv. tidning över ett svenskt pop band som är helt på engelska.
Skriv svar