Visa upp era figurer!

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av bas03 »

Wakuran skrev:
bas03 skrev:Det går segt men Detolf-skåpet har fått figurer i alla fall och en tillfällig hylla för några av Heimo.

Dåliga bilder: https://www.dropbox.com/sh/w9s0p20b5ce5vzb/rz-krNPQmW

Vad är det för leksakslinjer du har inne? Det ser 80-talsartat ut, men inget jag direkt känner igen.


Inne? Nja robotarna och monsterna är inne och nosar på början av 90-talet. Grunderna i samlingarna är ifrån när jag var liten (är född 85.)

I skåpet uppifrån och ner: Mighty Max, Z-bots, Trash Bag Bunch och Play Asterix från Toycloud.
I temporära hyllan: Fablernas värld, Heimo, Dinosaurs och en stor Tuffa Viktor.
edit:
I sidohyllan vid skåpet: Mighty Max, Matchbox Con-Nec-Tors samt Marx 15cm höga indianer och cowboys.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Rufus »

bas03 skrev:Det går segt men Detolf-skåpet har fått figurer i alla fall och en tillfällig hylla för några av Heimo.

Dåliga bilder: https://www.dropbox.com/sh/w9s0p20b5ce5vzb/rz-krNPQmW


Trevligt att du har kommit igång med hyllorna. Jag har också fått tummen ur och inhandlat ett vitrinskåp (Billy med glasdörrar) från IKEA. De har fått in en del bra och prisvärda vitrinskåpslösningar på IKEA nu (rekommenderas). Bilder kommer nog såsmåningom. [:)]

Förövrigt vill du inte ha alla Heimo-serierna korrekt uppställda? Jag ser t.ex. att det fattas bland Bernard och Bianca-figurerna. Krokodilen hör till dom, och även Bernard själv är ju inte med där.
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av bas03 »

Anders1 skrev:
bas03 skrev:Det går segt men Detolf-skåpet har fått figurer i alla fall och en tillfällig hylla för några av Heimo.

Dåliga bilder: https://www.dropbox.com/sh/w9s0p20b5ce5vzb/rz-krNPQmW


Trevligt att du har kommit igång med hyllorna. Jag har också fått tummen ur och inhandlat ett vitrinskåp (Billy med glasdörrar) från IKEA. De har fått in en del bra och prisvärda vitrinskåpslösningar på IKEA nu (rekommenderas). Bilder kommer nog såsmåningom. [:)]

Förövrigt vill du inte ha alla Heimo-serierna korrekt uppställda? Jag ser t.ex. att det fattas bland Bernard och Bianca-figurerna. Krokodilen hör till dom, och även Bernard själv är ju inte med där.


Tror inte jag har Bernard men krokodilen gömmer sig bakom Bianca.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Rufus »

Nu har jag äntligen fått tid och möjlighet att göra iordning mitt vitrinskåp och placera in figurerna. Se så fint det blev!

Bild
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Kung Orne I »

Jäklar vad snyggt. :) Ett kexpaket vore ju kul att ha...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Rufus »

På översta hyllan Disney Heimo Magnum-figurerna:

Bild

Andra hyllan fler kompletta Heimo-serier (+förgvarianter) men i mindre storlek:

Bild

På den tredje ännu mer Heimo och med några lite mer sällsynta figurer:

Bild

På den fjärde och sista Disney-hyllan: Heimo Sport-Goofy komplett, pirat-Mussar från DDR, Musse-nålar från 1930-talet, Marx Disneykid (Musse, Långben & Kalle) och fyra franska figurer från Jim. Slutligen Kalle Anka kex-figurer med samtliga i Sverige utgivna färger (grå, vit, gul, röd, grön och blå).

Bild

Femte hyllan: Samtliga tre målade Tintin-figurserier från 1970-talet komplett. Tintin Esso Belvision, Tintin Heimo och Tintin Bully inklusive omålad Tintin, omålad Milou och halvmålad Haddock. Bakom dom är: Mupparna komplett samt Ernie, Bert och Kakmonstret från Sesam och Paddington med omålad variant.

Bild

I hylla sex och sju är det Smurfer för hela slanten. Komplett utgivning 1965-78 + varianter och några senare utgivna och annat smurfigt som jag tycker är kul. :-) Bl.a. reklamsmurfar för Fix & Foxi (svensk serietidningsutgivning) och Schöller (glass).

Bild

Bild
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av bas03 »

Snygga bilder!
där ligger man i lä på vissa håll :)

Grattis har du hittat korgen nu.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Rufus »

Tackar! Just fotona är dock inte så bra pga dålig kamera. Det är mycket snyggare i verkligheten.

Kung Orne I skrev: Ett kexpaket vore ju kul att ha...


Jo, efter att jag hade tagit "detaljbilderna" kom jag på att det vore trevligt att ha med mitt kexpaket där (därför är det ej med på detaljbilden). Det finns nog inte många ex sparade idag, men det finns några fler kända ex förutom mitt.

Däremot är den grå kexfiguren det enda kända exemplaret. Den ska ha varit med i svenskt Kalle Anka kex-paket, enligt damen som jag bytte till mig den från. Dock kan det ju vara så att hon har varit utomlands och köpt den och tagit med hem, och sedan glömt detta när hon svarade på min fråga. Så det vore bra att få bekräftat från även annan håll att det faktiskt har förekommit gråa figurer. Det var ju ett spanskt företag (Transplastic) som gjorde dessa figurer och åt kunder i flera olika länder, och det har dykt upp andra färger än vit,röd, blå, grön och gul i andra länder. Rosa och orange har jag sett, men inga gråa.

Den gråa kexfiguren är alltså något av ett mysterium. Om någon har info om gråa kexfigurer, tas det emot tacksamt.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Kung Orne I »

Här är min samling med figurer som jag köper in "som verkar kul och inte så dyra", som inte hör hemma i någon kategori:

Bild

Vykortet till höger är från 1930-talet.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:Här är min samling med figurer som jag köper in "som verkar kul och inte så dyra", som inte hör hemma i någon kategori:

Vykortet till höger är från 1930-talet.


Trevligt! Och jag ser att du också har en DDR-förfalskning av Heimos Musse Pigg-figurer.
binde
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 09:34

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av binde »

Bild
Hittade den här lilla rackaren och det var allt som behövdes för att komma i fredagsmys feeling
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Wakuran »

Det ser ut som Rhino (från Spider-Man), men han borde väl ha större horn? Eller är konstruktionen förenklad?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Mithroth »

Det är Rhino. Figuren ingick i en serie figurer som hittades i kalaspuffspaketen på 90-talet. Hornet är ganska litet men den Rhino-varianten hade inte större horn. Figurerna utgick från den tecknade tv-serien som sändes runt samma period.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
binde
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 09:34

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av binde »

Så sant som det är sagt av föregående talare.
Är det bara att hålla ögonen öppna efter de andra.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Rufus »

Det var ett bra tag sen som vi postade nåt om serierelaterade PVC-figurer nu. Underbara figurer att samla på, tycker jag. Huvuddelen av min samling har dock inte förändrats sedan fotona ovan i tråden, men några nytillskott när det gäller riktigt gamla Disney-PVC. Här är mina Alice i Underlandet-figurer. Heimo, Marx och Marx Holland. Fråga mig dock inte vad som är vad. :-) Det är nämligen inte alltid lätt att avgöra.

Bild

Som synes fattas fortfarande Påskharen och Drottningen i samlingen.
Skriv svar