Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Vesslan
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 aug 2014, 09:35

Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Vesslan »

Hej
Jag har mer och mer känt att serier kanske skulle kunna vara något för mig, då jag gillar mixen av en bra historia, illustrationer och konceptet av att "följa" något, en serie.
Men jag vet inte var jag ska börja, det finns ju så många serier att välja mellan och då tänkte jag fråga er som har mer koll än vad jag har om ni har några tips.
Jag är ute efter en serie helst på engelska, men inget måste. Thriller, skräck och spänning är ämnen jag faller lätt för.

Hoppas någon av er kan hjälpa mig, då jag verkligen vill börja läsa serier [:)]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av rkaj »

The Walking Dead eller Dylan Dog kanske kan matcha din beskrivning? Båda finns både på Svenska och Engelska.

Viktor Kasparsson är annars en riktigt bra serie, i hittils fyra album ( http://www.albumforlaget.se/suite/kasparsson/ ). Kombinerar spänning / thriller med en bra dos övernaturlig skräck i historiskt trovärdig och såvitt jag kan bedöma korrekt miljö i Helsingborg med omnejd runt 1920 - 40. Fast den finns bara på Svenska.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Göran Semb »

Några anspråkslösa ytterligare förslag:

Modesty Blaise -- thriller/spänning.

Battlefields av Garth Ennis -- spänning (krig).

X-9 Secret Agent Corrigan av Al Williamson-- thriller/spänning.

Swamp Thing: Dark Genesis av Bernie Wrightson -- skräck (mild)/spänning.

Lone Wolf & Cub -- spänning (samurajaction).

Hellboy -- skräck (mild)/spänning.

Tarzan av Joe Kubert eller Russ Manning -- (mycket vältecknad) spänning.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av RioGrande »

Många bra fransk-belgiska serier finns ju översatta till engelska. Exempelvis på förlaget Cinebooks.
http://www.cinebook.co.uk/index.php?cPa ... 72a5a7445f

Om jag skulle börja med serier skulle jag absolut börja med några av de fransk-belgiska mästarna. Giraud/Moebius, Uderzo, Hermann, Vance, Rosinski, Mezieres, Druillet, Jacobs, Bilal, Tardi... Jijé, Hergé, Franquin ( i och för sig mer komisk, men bra...).
////
Jag skulle börja i Kontinentaleuropa och SEDAN gå vidare till Norden, Storbritannien, USA, Japan.
////
Bra svenska: Lars Krantz, Gunnar Krantz, Pirinen, Batista, Bergting, Gohs (?), Medin ... kolla upp tidningen UTOPI (många unga, nya, skarpa, svenska skapare där).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Wakuran »

Jag har inte läst så mycket som jag borde, men vad det gäller skräck verkar det finnas en hel del intressant manga som ska vara riktigt creepy;

"Uzumaki" och "Gyo" av Junji Ito, "Parasyte" av Hitoshi Iwaki och "Dragon Head" av Minetaro Mochizuki.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Agentum »

hmm ville han inte ha engelskspråkiga serier?

Inte för att era förslag är dåliga men det är nästan som att inga amerinska serer ens fanns:-)

Walking Dead var iofs rätt där, men alltså mycket Brubaker borde gå med, Criminal, Incognito och Fatale tex.

Hellboy och B.P.R.D. kan man ju glo på om mna gillar stilen de är gjorda i de är ju rätt mörka men ändå underhållande imo.
Gillar man blandningen mörk humor med sånt här med är The Goon bra att kolla in.

Alltså de tär då inte lätt att på den infon och av nån som inte läser serier föreslå nåt, det tar också et tag för folk som inte är vana med löpande serier att komma igång har jag märkt, inget problem men så är det.
9mm, i'm never further away than that.
Vesslan
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 aug 2014, 09:35

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Vesslan »

rkaj skrev:The Walking Dead eller Dylan Dog kanske kan matcha din beskrivning? Båda finns både på Svenska och Engelska.

Viktor Kasparsson är annars en riktigt bra serie, i hittils fyra album ( http://www.albumforlaget.se/suite/kasparsson/ ). Kombinerar spänning / thriller med en bra dos övernaturlig skräck i historiskt trovärdig och såvitt jag kan bedöma korrekt miljö i Helsingborg med omnejd runt 1920 - 40. Fast den finns bara på Svenska.


Tack för tipsen på de engelska serierna och den svenska verkar inte så tokig den med :) Tack!
Vesslan
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 aug 2014, 09:35

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Vesslan »

Göran Semb skrev:Några anspråkslösa ytterligare förslag:

Modesty Blaise -- thriller/spänning.

Battlefields av Garth Ennis -- spänning (krig).

X-9 Secret Agent Corrigan av Al Williamson-- thriller/spänning.

Swamp Thing: Dark Genesis av Bernie Wrightson -- skräck (mild)/spänning.

Lone Wolf & Cub -- spänning (samurajaction).

Hellboy -- skräck (mild)/spänning.

Tarzan av Joe Kubert eller Russ Manning -- (mycket vältecknad) spänning.


Haha, jag skulle inte kalla det en anspråkslös lista :) Tack, och bra med de korta "summeringarna", ska ge mig i kast med listan i helgen.
Vesslan
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 aug 2014, 09:35

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Vesslan »

RioGrande skrev:Många bra fransk-belgiska serier finns ju översatta till engelska. Exempelvis på förlaget Cinebooks.
http://www.cinebook.co.uk/index.php?cPa ... 72a5a7445f

Om jag skulle börja med serier skulle jag absolut börja med några av de fransk-belgiska mästarna. Giraud/Moebius, Uderzo, Hermann, Vance, Rosinski, Mezieres, Druillet, Jacobs, Bilal, Tardi... Jijé, Hergé, Franquin ( i och för sig mer komisk, men bra...).
////
Jag skulle börja i Kontinentaleuropa och SEDAN gå vidare till Norden, Storbritannien, USA, Japan.
////
Bra svenska: Lars Krantz, Gunnar Krantz, Pirinen, Batista, Bergting, Gohs (?), Medin ... kolla upp tidningen UTOPI (många unga, nya, skarpa, svenska skapare där).


Detta är varför jag delvis valde att ställa min fråga hos folk som kan, inte nog med att jag nu har ytterligare fler alternativ utan har nu oxå lärt mig något om "serie välden", tack!
Vesslan
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 aug 2014, 09:35

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Vesslan »

Wakuran skrev:Jag har inte läst så mycket som jag borde, men vad det gäller skräck verkar det finnas en hel del intressant manga som ska vara riktigt creepy;

"Uzumaki" och "Gyo" av Junji Ito, "Parasyte" av Hitoshi Iwaki och "Dragon Head" av Minetaro Mochizuki.


Jag har oxå fått den uppfattningen att manga och skräck går ofta ihop...får försöka mig på manga igen, försökte för flera år sedan, men fastnade inte tyvärr...men med dessa förslag ska jag nog ge det ett försök till :)
Vesslan
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 aug 2014, 09:35

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Vesslan »

Agentum skrev:hmm ville han inte ha engelskspråkiga serier?

Inte för att era förslag är dåliga men det är nästan som att inga amerinska serer ens fanns:-)

Walking Dead var iofs rätt där, men alltså mycket Brubaker borde gå med, Criminal, Incognito och Fatale tex.

Hellboy och B.P.R.D. kan man ju glo på om mna gillar stilen de är gjorda i de är ju rätt mörka men ändå underhållande imo.
Gillar man blandningen mörk humor med sånt här med är The Goon bra att kolla in.

Alltså de tär då inte lätt att på den infon och av nån som inte läser serier föreslå nåt, det tar också et tag för folk som inte är vana med löpande serier att komma igång har jag märkt, inget problem men så är det.


Ännu fler bra förslag, tack!
The Goon lät speciellt intressant...
Jo, jag håller absolut med dig om att det antagligen kommer ta tid för mig att komma in i det, men jag är så pass lockad av det så, det gäller bara att hitta en serie och starta :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Agentum »

Ja, det är ju också det sätt du sen själv känner vad du vill läsa för nåt sen, serier finns det gott om, kul att nån vill ge sig på dem även på engelska.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Looding »

Tycker Death Note passar in klockrent på din beskrivning. Riktigt vass serie på alla plan.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Agentum »

Jag vet inte, jag tycker den var för lång för det den ville få ut, jo hör och häpna jag klämde mig igenom en hel mangaserie på för många sidor.

Visst konceptte var bra men tyvär visste de inte när det skulle stått The End så att säga.

Nåväl det gör den ju inte oläsbar för den delen, bar att jag har lite invändningar om "vass på alla plan":-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Agentum »

Sen vet man ju inte hur Vertigo från förr kan funka?

De säljs ju idag i mjukpärms reprinter tex, och var ju ofta just egna koncept som kanske är nåt att se på.

Men de kan också var väl djupa iofs.

Gaimans gamla Sandman är iaf en bra serie även om den är slut för länge sen, månag verkar ha gillat Y-The last man, 100 bullets är väl iaf värd at tkolla på även om jag tyckte den var väl lång på slutet, Fables kan var nåt tycker jag man ska ju inte missledas av att den baserar sig på sagofigurer., DMZ, Lucifer, Transmetropolitan som väl inte kommer upp ofta men som jag gillade, Helblazer och magikern John Constantins äventyr och så kanske man kan nämna Preacher äbven om den väl är lite over the top.

Nu undvek jag allt som har just kontakt med superhjältar, det finns annars mycket mer som är ganska alternativt egentligen.

I var fall kan det var en idé att kolla upp vad de är om och sen se över samlingarna de är i och börja på några, de sk "tradsen" är ofta runt 5-8nummer iaf, vissa är iofs samlade i större skala.

Jag tycker Vertigo är en av de bästa utgivningar som skett i USA om man ser till hur mycket som var bra av det, ofta är ju den %en inte så hög.

Dark Horse som utgivare har ju en del med men det beror ju vad man gillar då de oftast har koncept som säg Star Wars, Conan, Aliens, Indiana Jones liknade om du förstår..

Image togs det ju upp Walking Dead från, de har väl en del annat med från senare år och idag för den som vill lite egna amerikanska serier och inte det Marvel och DC håller på med.

Så glöm inte det som givits ut förr, mycket finns som sagt i tryck ännu just för att det inte var för knytet till sin tid och har en komplett berättelse och därför kan läsas av folk som inte var med vid utgivningen utan problem och som sagt för hyfsade pengar med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Johan-El
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 26 mar 2013, 18:31

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Johan-El »

Hej,
Här är en översikt över rekommenderade titlar, uppdelade på ämnesområde:
http://www.reddit.com/r/comicbooks/wiki/faq#wiki_recommended_reading
CookieCastro
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 20 aug 2014, 18:00

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av CookieCastro »

Kan starkt rekommendera Preacher. Handlar om en predrikare som en söndag blir besatt av en ängel/demon-hybrid som ger honom gudalika krafter. I samma veva som säger Gud i princip upp sig och Jesse Custer, som vår predrikare tillika huvudkaraktär heter, bestämmer sig för att leta rätt på honom. Ruskigt bra serie med intressanta karaktärer. Den är stundtals rätt morbid och det svärs och spottas en del, men den är onekligen väldigt intressant att läsa. Finns utgiven i 9 tradepaper-back volymer eller 6 hardcover-volymer.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av tfels »

Preacher är dessutom emellanåt riktigt rolig!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av Wakuran »

Väldigt mycket satir över, samt attacker mot kristendomen i Preacher. Det beror ju på person om man blir störd utav det, men kan vara värt att känna till.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Vill börja läsa serier men vet inte var jag ska börja

Inlägg av captainknut »

100 Bullets!
Skriv svar