Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Vad läser ni?

Inlägg av Vzzzzbx »

Jag e ny i serievärlden. Det började med att jag vill läsa Batman. Har börjat köpa lite TPB's och har nu gjort upp en lista med samlingar o TPB's att inhandla samt att det kommer beställas en prenumeration på tidningen Batman. Felet är ju bara att när man surfar runt så inser man att det finns så otroligt mycket bra! Väldigt mycket man vill läsa. Watchmen, Hellblazer, Sandman, Green Lantern, massa Marvel mm... Så att bara hålla sig till Batman kan visa sig svårt [8D]

Vad läser ni? Hur många olika serier,förlag, karaktärer mm? Samt några heta tips på vad man bör kolla upp alt. hålla sig borta från vore också roliga diskussioner [:)]
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Vad läser ni?

Inlägg av luckylök »

Jag läser i stort sett allt. Men ett tips är att börja på ena änden å bara plöja sig vidare. Fortsätt med liknande serier som batman(om du gillar dessa) och fortsätt sedan med nya genrer. Visst kan det bli långrandigt att bara läsa samma genre hela tiden, så varva lite då och då med andra komiska äventyr/strip serier.

Det som jag läser mest just nu är:
Novell/roman serier(V för vendetta, revolver mannen, watchmen)
Asterix, spirou, tintin eller andra äventyrs album
Vanliga svenska serier, typ hälge, kalle anka, bamse
Och typ allt annat intressant
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Vzzzzbx »

Ja det är ju Batman som är mitt huvudfokus än så länge. Så jag börjar där och tar det lugnt. Ju mer man läser och ju längre man är intresserad desto mer lär man sig och kan se åt vilka håll man vill ta sig. Kommer nog köpa Watchmen ganska snart ändå för att alla pratar om den och den är lite "måste läsas"-stämplad.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Peral »

Har just avverkat en tjock bunt Serie Magsinet från sent 70-tal, närmast skall jag beställa Bob Fish av Yves Chaland och något av Jordi Bernet
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag har börjat läsa om och samla på Blueberry-albumen, en westernserie med oöverträffade teckningar och manus och dessutom med en en handling som är en enda lång vindlande berättelse där karaktären Blueberry utvecklas och fördjupas. (Hade de flesta av dessa album tidigare men sålde dumt nog dem i ett svagt ögonblick och ångrar mig.) Albumen kan vara svåra att få tag på, speciellt vissa av dem, men är väl värda sina slantar. Efter de 17 albumen som är utgivna på svenska så finns det dansk utgivning som gör att man kan fortsätta läsa denna njutbara serieberättelse!
Något annat som kanske ligger närmare Batman är ju Batmantecknaren Frank Millers Sin City-album 1 & 2 (vilka jag läste om för en tag sen) som är en hårdkokt action med bländande skickligt skapade seriesidor i svart/vitt.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Nima »

För tillfället så läser jag Jan lööfs serier vol 2.
Väntar med iver på mina Batman-prenumerationer som kommer nu de kommande månaderna. Mycket som händer nu i höst.
Läser också en hel del disney från kalle anka & co den kompletta årgången, random årgångar [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Vad läser ni?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Läser John Byrnes Fantastiska Fyran från tidigt 80-tal.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Vad läser ni?

Inlägg av FredrikLähnn »

Just nu läser jag Conan från början på 90-talet.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Just nu läser jag: Ultimate Spider-Man, de nya numren 1-13. Amazing Spider-Man. Astonishing X-Men. Black Widow. Ultimates 1 och 2. Ultimate Avengers 2. Empowered 6, får snart. Är väldigt fokuserad på Marvel. Kommer väl alltid vara det. Fast jag fick lite schyssta DC serier av en australiensisk kompis för några veckor sen:
U.S.- Alex Ross/ Steve Darnall
JLA earth 2- Morrison, Frank Quietly
Solo- Tim Sale

Ja det är väl det jag läser just nu.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Vzzzzbx »

Väldigt många olika serier folk läser. Och ändå samsas vi under samma tak. Väldigt roligt [8D]
Jag har ju som sagt precis börjat med serier på allvar så jag har läst Year One. Hur bra som helst! Älskade storyn med Gordon. Så kommer jag nog lägga en beställning med Long Halloween och Dark Knight Returns plus kanske nåt mer idag. Har nog också bestämt mig att bara satsa på samlingar o TPB's ett tag. Jag gillar att ha en story samlad och det är riktigt snyggt att samla på. Sen kan ju de pengarna jag skulle lagt på en prenumeration användas till att kanske upptäcka nåt nytt utanför Batman. Lär ju inte sakna saker att köpa och läsa för det.

Men jag hinner säkert ändra mig [8D]
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spacemonkey »

Har precis läst ut X-Men samlingen Mutant Massacre och kommer att påbörja läsandet av Inferno. Precis innan detta läste jag något av en dold pärla som gått mig helt förbi- Det är Luna-brödernas samling av serien Girls. Var skeptisk i början men den visade sig vara riktigt bra.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Blacksad nyligen utgiven av Dark Horse, jäkligt bra får jag säga, synd att det finns så lite material.

Funkar bra på eneglska då den ju utspelar sig i 50-talets USA, det är hejdlöst noir, inga lyckliga slut där inte, kanon.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Just nu läser jag Robert Crumbs tolkning av första Moseboken. Jag har nog aldrig tagit Robert Crumb på allvar. Jag har väl läst några sidor av hans verk tidigare men har aldrig varit ett stort fan av honom.

Hans tolkning av bibeln tycker jag är spännande. Hans teckningar stämmer bra med dom bilder jag hade i huvudet då jag läste bibeln för några år sedan. Sen är det en kul historia. I gamla testamentet är gud så allsmäktig och arg. "Nä nu ångrar jag att jag skapat jorden, nu ska alla DÖ", Det känns lite konstigt att dessa berättelser gick att placera i samma bok som det nya testamentet, då Guds avtal med människan blir något helt annat. Ja det är en mysig serie, värd att läsa.

Bild
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Cadial »

Kopte en hel bunt med blandad begagnad konfekt forra veckan. CHOCK SPECIAL kostade 10 kronor 1973, och jag betalade exakt samma ar 2014! Jag slas over hur bra tecknad den ar; rakt igenom. Namn som Jack Katz, Felix Mas, Tom Sutton, Jack Sparling, Frank Brunner, Mike Ploog, Carlos Garzon, Jaime Brocal forgyller varje sida, som egentligen ar mer fantasy och science fiction an ren skrack. Detta star I bjart contrast till en annan, totalt overvarderad (6 Eisner awards enligt framsidan) 100 Bullets; Dirty av Azzarello och Risso. Laste pa Serieforum att nagra foreslog den till Fantomen (?), fast hade inte sett den tills nu. Har annu inte last den, men teckningsmassigt ligger den verkligen inte sa hogt som t ex Detroit Metro Times antyder (pa baksidan av namnda serie): "The greatest full-color comics ever"...! Halvtaskigt skrap som affaren inte lyckas salja till fullt pris. Kostade dubbelt sa mycket som Chock, men ar inte ens halften sa bra.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo Warren är för svenskar en aningen undervärderade här i landet pga en enda utgivning då på 70tal av i ditt fall Creepy och Eerie som här slogs ihop till CHOCK.
I princip alla som är nåt vandrar förbi genom åren på det bygget under 60 och 70tal imo.
Jag är övertygad för länge sen att Warren är värd lika mycket hyllning som EC tex när det gäller dessa serier och att de är svartvita gjorde ju mest tat alla man ser skymta föri som tecknare ofta gör sina kanske bästa jobb nånsin just där.

Själv läser jag dock inte det just nu utan jag har svlt en hel del Captain Easy söndagsidor och lite annat relaterat till stripserier, lite Hellboy och Jonah Hex.

Kvar ligger lite belg/franska album och väntar som jag inte plöjt ännu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

Har läst andra delen av Albumförlagets Det tredje testamentet, Julius.
Jösses vad snyggt tecknat, och ganska spännande med. Rekommendras!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Har läst de fem första Metabaronerna (Jodorowsky/Gimenez). Helgalna science fiction-historier (med kopplingar till Inkalen).
Har sedan börjat läsa Isabelle av Will/Franquin mfl. Och Tystnad av Comès. Och Spirou: Skumt spel i Söderhavet av Tome/Janry. Samtliga dessa kul och bra. Comès extra bra vad teckningarna beträffar. Man blir verkligen sugen på att teckna när man läser hans grejer!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Cadial »

Agentum skrev:Jag är övertygad för länge sen att Warren är värd lika mycket hyllning som EC tex när det gäller dessa serier och att de är svartvita gjorde ju mest tat alla man ser skymta föri som tecknare ofta gör sina kanske bästa jobb nånsin just där.
.

Du har nog en poang dar; tecknarna lagger kanske ner mer sjal nar det publiceras i svartvitt. Googlade pa detta (Warren) och marker att jag helt missat Vampirella i svartvitt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo hon fick en egen tidning några år senare som imo började lite segt men sen blev bättre med tiden, bla så gav de ju henne en egen serie och inte bara som de andra presentatörroll.

På 70talet kommer ju också all fortsättande serier som tex The Rook som ju tom hade en egen blaska ett tag, faktikst en bra serie som inte är typisk på nåt sätt, namnet kommer sig av att huvudpersonens tidsmaskin liknar ett shacktorn.

Men många fler sånna här serier lite ovanligt för USA i seriestil passerade.

Våra CHOCK täcker väl iofs främs 60tal så man får ge sig på samlingarna om man vill se mer, dessa borde de imo släppt i SC.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

RioG skrev:Har sedan börjat läsa Isabelle av Will/Franquin mfl.


Isabelle tycker jag är en underskattad serie. Var inte Macherot
Och fler kända serieskapare med på den också?
Skriv svar