Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Super85 har säkert mest koll här, men jag kommer ihåg de exempel han skriver här. Helt klart att Bruce förställer rösten som Batman, sen gick det kanske väl långt i vissa delar av filmerna. När Batman och Bane pratade med varandra i DKR, t ex. Kan köpa att Batman "growlar", men Christian Bale tog i för mycket ibland.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Helt säkert är han det men jag iaf förbehåller mig rätten att tänka hur Batman egentligen pratar:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Klart du har rätt till det, men då är det inte bara filmerna du ska klaga på, utan flera av serierna också. Super85 nämnde ju flera exempel på det...

Dessutom, Agentum, jag uttryckte bara min rätt att säga hur jag tänker mig att Batman pratar. Är det okej med dig?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av smorkin »

Jag måste erkänna att för min del är Bales röst som Batman så distraherande att jag tycker filmerna är snudd på osebara (i övrigt är de ganska OK). Olika smak osv, och för mig låter det helt enkelt så otroligt fjantigt att jag varje gång helt rycks ut ur filmen eftersom jag blir full i skratt [:o)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Vilket är en åsikt och jag har inga problem med. Jag har svårare med att folk "bombar" förklaringar från serietidningen eller bestämmer att det man har i sitt eget huvudet är det "korrekta" och" hur det egentligen är".

Jag har svårt att klara av Tim Burtons Batman nuförtiden. Gotham ser så litet och plastigt ut som om det bodde ungefär 40 personer där, och om man skulle se om filmen utan ljud så skulle man tro att handlingen gick ut på att Jokern försöker ta över stadens biograf,eftersom den dyker upp i typ alla scener. Har även svårt att ta på allvar en dvärgkort Batman som har kycklingben och utan dräkten så ser det ut som Farbror Bosse.Antar att biografen tog all plats i Gotham så fanns inte utrymme till ett gym för Bruce Wayne.

Detta är då min åsikt, jag gillade filmen jättemycket som barn, och det är bra att den var populär då. "Batman Returns" är ungefär som förstnämnda, fast dummare, mindre(nu verkar det bo typ 30 personer i Gotham) och tråkigare och återskapar Batman som en småfet farbror som tycker det är skitkul när tjockisar exploderar. Därför har jag svårt att se om den filmen.

Jag gillar inte heller Peter Jacksons filmer, Mark Waids Superman serier, eller majoriteten av de filmer som Riddley Scott gjort de senaste 20 åren. Betyder inte att jag har rätt angående detta. Bara att jag gillar att berätta om jag tycker/eller inte tycker om något, och anledningarna till det.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Ja, ibland blir Bales röst för mycket. När han säger till Jokern att han underskattade folks förmåga för gott är ett exempel. Eller när Batman har dialoger med Bane, där båda pratar rätt konstigt...också lätt att småfnissa åt. Ibland i alla fall. Men Christian Bale är den bästa Batman jag har sett trots allt.

Och okej, Mark Waids Superman säger jag inte så mycket om, men exempelvis hans Fantastic Four och Daredevil är fantastiskt bra! :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

Där ser man, "Batman Returns" är min favorit-Batman. Fast jag har ju en förkärlek för tragisk noir.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Ja Returns har sina fanns. Jag gillar noir(vet inte om jag klassar BR som det) , men tycker manuset ,stilen, och action på samma nivå som Beck-filmer är oförlåtligt för en film med de resurser den hade.

Jag har också svårt med att de filmerna hade så många pappfigurs-karaktärer. T ex James Gordon som presenteras som senil-dement.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Ala »

Jag tycker också Returns är jävligt bra. De två Burton-regisserade filmerna är riktigt, riktigt bra. Forever tycker jag också om, men det är mycket tack vare nostalgin i att det var den första Batman-filmen jag såg på bio. Batman & Robin ska vi inte ens prata om...
Nolans Dark Knight-trilogi håller jag bland mina absoluta favorit-filmer, alla kategorier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Yay :)

Jag tycker också Returns är jävligt bra. De två Burton-regisserade filmerna är riktigt, riktigt bra. Forever tycker jag också om, men det är mycket tack vare nostalgin i att det var den första Batman-filmen jag såg på bio. Batman & Robin ska vi inte ens prata om...


Kul. Håller inte med dig, tycker alla fyra filmer åldrats tokmycket. Speciellt manusarbetet är ibland chockerande uselt i alla de fyra filmerna. Men jag gillar när folk tycker om olika versioner och tolkningar och inte säger att något är rakt av rätt eller fel. Jag tycker att det finns en hel del bra grejer i Batman Forever, klarar dock inte av skurkarna alls där. Jim Carrey är lika tråkig som man kan gissa och Tommy Lee Jones gör sin bästa imitation av en överdriven tecknad figur.

Nolans Dark Knight-trilogi håller jag bland mina absoluta favorit-filmer, alla kategorier.


Jag delar den åsikten med dig [:)]
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Ala »

super85 skrev:Yay :)

Jag tycker också Returns är jävligt bra. De två Burton-regisserade filmerna är riktigt, riktigt bra. Forever tycker jag också om, men det är mycket tack vare nostalgin i att det var den första Batman-filmen jag såg på bio. Batman & Robin ska vi inte ens prata om...


Kul. Håller inte med dig, tycker alla fyra filmer åldrats tokmycket. Speciellt manusarbetet är ibland chockerande uselt i alla de fyra filmerna. Men jag gillar när folk tycker om olika versioner och tolkningar och inte säger att något är rakt av rätt eller fel. Jag tycker att det finns en hel del bra grejer i Batman Forever, klarar dock inte av skurkarna alls där. Jim Carrey är lika tråkig som man kan gissa och Tommy Lee Jones gör sin bästa imitation av en överdriven tecknad figur.


Ja, visst har de åldrats en del, men tycker de håller jäkligt bra idag också. Sen kanske lite nostalgi spelar in där också ;)
Nej, skurkarna fick de inte alls till i Forever. Tommy Lee Jones fullkomligt slaktar Two-Face. Det finns inget kvar av karaktären öht. Han gör bara en egen version av Jokern typ.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Nostalgi håller upp mycket, det stämmer. Jo...och det som gör det värre med den "Two-Face" är att han inte ens på något sätt är rolig eller underhållande och skämten faller platt och är allmänt dumma. Tycker Aaron Eckhart väldigt bra både som Harvey Dent och Two-Face, och han är med i en film där två skurkar faktiskt fungerar utmärkt, "problemet" om det är ett problem är att Ledger stal showen trots att filmen hade bra skådespel rakt igenom. I en annan typ av film så hade Tommy Lee Jones gjort riktigt bra ifrån sig.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Ni har en poäng där. Det är okej att göra olika tolkningar av en figur, och bara för att man gillar en version mer än någon annan betyder det inte att den andra är fel eller att de som gillar något annat är dumma. Det var i alla fall så jag tolkade er. Nu kanske jag är dum och har fel, vet inte. ;)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Ala »

På tal om ingenting så läste jag nyss Batman #34. Helt okej mellan-nummer, men nu är man ju bara taggad på nästa stora Snyder/Capullo-arc. #35 är också nått mellan-nummer med Futures End och sen i #36 så drar det igång. Owls och Death var ju sanslöst bra, Zero var bra men inte i klass med de andra två. Blir spännande att se vad de hittar på härnäst.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Ingenting och ingenting. Den här tråden hamnar ju först och främst om Batman-serier så du är en som äntligen är on topic. ;)
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Jag gillade verkligen Batman #34. Tyckte det var välbehövligt med den typen av nummer efter den (för) långa Zero Year.

Snyder är bra på korta historier och tycker han borde göra fler sådana. Matteo Scalera som tecknade numret gillade jag mycket också.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Bilar

Inlägg av MagnusR »

Någon som vet varför två läderlappsbilar transporterades in mot Stockholm på Lidingövägen för en stund sedan?

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bilar

Inlägg av K-E Lindkvist »

MagnusR skrev:Någon som vet varför två läderlappsbilar transporterades in mot Stockholm på Lidingövägen för en stund sedan?
Leif Garvin har blivit vräkt från garaget i Arboga och omgrupperar till ny ort? [;)] Eller också har han hyrt ut dem till något jippo...? Det senare är väl troligast (om det är hans bilar det är frågan om, och det borde det vara, de är sällsynta på våra breddgrader)?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Bilar

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:
MagnusR skrev:Någon som vet varför två läderlappsbilar transporterades in mot Stockholm på Lidingövägen för en stund sedan?
Leif Garvin har blivit vräkt från garaget i Arboga och omgrupperar till ny ort? [;)] Eller också har han hyrt ut dem till något jippo...? Det senare är väl troligast (om det är hans bilar det är frågan om, och det borde det vara, de är sällsynta på våra breddgrader)?


Aha, så måste det vara. Det var en i Burton-stil och en tumbler. Hann bara se dem snett bakifrån på ett stort lastbilsflak men det räckte för att bli imponerad. Hade jag kommit en rödgubbe senare så hade de kört förbi framför näsan på mig.

/Magnus
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Ala »

Fy fan, Snyder/Capullo fortsätter att leverera på topp alltså. Endgame är riktigt bra hittills. Heeeee's baaaaack!
Skriv svar