Silverpilen

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Silverpilen

Inlägg av Erik S »

UlfK skrev:Jag hittar inga referenser till 1-6 1981 när jag söker, så det är nog korrekt att de inte utkommit. Enligt Libris har Uppsala universitetsbibliotek, Carolinabiblioteket, en full uppsättning. Vill någon gå dit och kolla vilka nummer som finns inne? [:)]

Även om det redan tycks ha fastställs att nr 11-12/80 och 1-6/81 inte kom ut så kan jag idag, bättre sent än aldrig, bekräfta att inte heller Carolina Rediviva (som alltså får pliktex av allt som trycks) har spöknumren i samlingarna. Checkade där idag.

Onekligen underligt att man började 1981 med nr 7. Inga redaktionella kommentarer i det numret heller. Jag funderar på om en rimlig gissning kan vara att det hade med samproduktionen av tidningen att göra. Enligt Peral här samproducerades den svenska tidningen med norska och finska motsvarigheter. Man kan ju gissa att svenska Allers av någon anledning tvingades eller ville avbryta utgivningen 1980, men sedan ångrade sig eller fick nya möjligheter ett halvår senare och hoppade på samarbetet igen och då pallade(/kunde?) man inte ändra i numreringen utan hoppade direkt på den finsk-norska numreringen för att få minsta möjliga friktion i samproducerandet.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Silverpilen

Inlägg av RioGrande »

Bra detektivarbete Erik!
///
Och alla Silverpilendiggare .... ni får ju inte missa att Mikael Bergkvist är inblandad i en utgivning på engelska av serien!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Silverpilen

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Och alla Silverpilendiggare .... ni får ju inte missa att Mikael Bergkvist är inblandad i en utgivning på engelska av serien!

Är det på Ardden, eller? Jag har svårt att se något amerikanskt förlag vilja satsa på serien, då den bara varit populär i nordeuropa (och dessutom för 30-40 år sen).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Silverpilen

Inlägg av RioGrande »

Nej, Deadline. Verkar svårt att hitta information. Undrar om detta går att klistra in (info från Facebook, Bergkists sida.)....? https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... a1/v/t1.0-
Nä. Det går nog bara om man är inloggad .....
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Silverpilen

Inlägg av Sir-L »

RioGrande skrev:Nej, Deadline. Verkar svårt att hitta information. Undrar om detta går att klistra in (info från Facebook, Bergkists sida.)....? https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... a1/v/t1.0-
Nä. Det går nog bara om man är inloggad .....

Här är det på Twitter

https://twitter.com/deadlineplanet/stat ... 2282674176
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Silverpilen

Inlägg av Wakuran »

Aha, så det är en reprint. Jag trodde Mikael skulle teckna nytt material.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Silverpilen

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:Aha, så det är en reprint. Jag trodde Mikael skulle teckna nytt material.

För att citera mannen själv från Facebook:
Mikael Bergkvist - Facebook skrev:Nope, but maybe new adventures produced by Franks son, Erwin Sels.
Skriv svar