Mina teckningar

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Isegrim »

Färgen på vågorna får han nog välja, jag pratade om formen.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Mina teckningar

Inlägg av mikaelsol »

Jag hade färglagd blått i ett lager under vågorna för att slippa de vita pixlarna runt konturerna på dem och sen multiplicerat våglagret över den blå färgen så att de blev mörkblå.

Tysnittet för titeln hade jag nog gjort något mer drömskt. Kanske handskrivet med pensel.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Ja men lite vågskum ska jag nog få till. Färgen på båten är ganska fritt. Jag fick ett svartvitt foto. Röd tror jag inte den var. Möjligtvis ljusgrå. Tack för era inlägg, alla.

Boken kommer absolut att finnas tillgänglig. Ivan har sökt ISBN-nr och haft kontakt med tryckeriet. Även engagerat sonen i att konvertera om filerna till PDF-format.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

mikaelsol skrev:Jag hade färglagd blått i ett lager under vågorna för att slippa de vita pixlarna runt konturerna på dem och sen multiplicerat våglagret över den blå färgen så att de blev mörkblå.

Tysnittet för titeln hade jag nog gjort något mer drömskt. Kanske handskrivet med pensel.


Det där lät lite komplicerat, med lager och multiplikationer.
Jag skrev först både titel och namn för hand men det blev så fult :)
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Ray »

Markera havet - välj Markera/ utvidga -2 pixlar, måla sedan på nytt lager välj multiply då slipper du de vita konturerna, fungerar perfekt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mina teckningar

Inlägg av Wakuran »

Bör fungera i mer avancerade bildprogram som Photoshop och Gimp. (Gimp är gratis om du har ont om pengar, men gott om moral.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Isegrim »

Det går ju även att Lars ritar in lite fler sträck också, skraffererar lite till.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Mina teckningar

Inlägg av mikaelsol »

Hur är det med Gimp, stödjer det CMYK och andra färglägen än RGB? Minns att jag provade för en massa år sen med då kunde man inte använda CMYK.

Nu kostar ju senaste Photoshop inte så jättemycket i månaden.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Jag antar att det ligger under "bildläge"
Där finns bara gråskala, RGB och indexerad.
Har haft Gimp ett tag.

Tillräckligt länge för att inse att man har sina begränsningar med både tålamod och moral.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Och så här kanske baksidan blir:
Bild

Jag har fått lite utbildning på gimp av den suveräna färgläggaren "svarte Grim"

Så nu kan jag multiplicera och lagra :)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Isegrim »

Like!
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Mina teckningar

Inlägg av Cadial »

Snygg baksida, men jag har inte gett upp om framsidan annu! Var nere och tog mitt traditionella torsdagsdopp i Roda Havet idag och kollade in tva stora batar; en oljetanker och ett stort fraktfartyg. Bada skeppen hade vattenlinjen I rostskyddsfarg, vilken syns tydligt nar de tomts pa sin last eftersom de da ligger hogre. Oljetankern var, forutom rostskyddsfargen bla och kommandobryggan vit. Fraktfartyget var, forutom rostskyddsfargen (eller AR det rost?) lackert svart och kommandobryggan vit. Testa detta I GIMP: rostskyddsfarg, svart och vit. Episkt!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Cadial skrev:Snygg baksida, men jag har inte gett upp om framsidan annu! Var nere och tog mitt traditionella torsdagsdopp i Roda Havet idag och kollade in tva stora batar; en oljetanker och ett stort fraktfartyg. Bada skeppen hade vattenlinjen I rostskyddsfarg, vilken syns tydligt nar de tomts pa sin last eftersom de da ligger hogre. Oljetankern var, forutom rostskyddsfargen bla och kommandobryggan vit. Fraktfartyget var, forutom rostskyddsfargen (eller AR det rost?) lackert svart och kommandobryggan vit. Testa detta I GIMP: rostskyddsfarg, svart och vit. Episkt!


Bra att du inte ger dig :)

Det här är bilden jag fick. Och detta är det skepp som Ivan var 2:e maskinist på. Där fanns TV och swimmingpool på däck. På 50-talet. Jag kan tänka mig lite ljusgrått, men absolut ingen rost.
Skeppet hette Axel johnsson och var byggt i Sverige.


Bild

tack Jonas
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Isegrim »

Den där båten är blekt blågrå upptill. Nertill kan den vara allt från rött till svart eller blått. (man ser det på valören).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Isegrim skrev:Den där båten är blekt blågrå upptill. Nertill kan den vara allt från rött till svart eller blått. (man ser det på valören).


:) Jag frågade Ivan om färgen, han trodde den var vit, men han var inte säker :)
Så tror jag att jag ska svara när jag blir 80 år och någon frågar om färger på bilar och hus jag bott i :)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Mina teckningar

Inlägg av Sir-L »

http://www.landgangen.se/forumsmf10/ind ... c=8101.330

http://digitaltmuseum.no/things/enligt- ... =24&pos=17

http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupn ... &Origin=SM

Isegrim skrev:Den där båten är blekt blågrå upptill. Nertill kan den vara allt från rött till svart eller blått. (man ser det på valören).

Med tanke på bilderna på fartyget på de två första länkarna ovan och färgbilden av det nyare fartyget - namne med det äldre - i sista länken är jag böjd att hålla med. Fast jag gillar den vita versionen.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Mina teckningar

Inlägg av Sir-L »

http://www.faktaomfartyg.se/axel_johnson_1925.htm

Http://digitaltmuseum.no/things/enligt- ... =24&pos=17

Fast på bilderna i den översta länken tycker jag det verkar som att det har varit lite olika färger.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Isegrim »

Gör den så ljust blå att man inte vet om den var vit och det blå är atmosfär eller om den är ljusgrå.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Mina teckningar

Inlägg av Cadial »

Fint forskningsarbete. Sjofartsmuseet och allt! Och visst sa ar det rostfarg vid vattenlinjen? Fast det ar visst bara pa den glada ritningen...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Så här blir nog den slutgiltiga bilden. Tack för era råd och efterforskningar. Och färgerna från ritningen snodde jag. Det känns som att Gimp kan vara rätt redskap för mig att skapa färgserier och illustrationer i framtiden. Riktigt roligt att jobba med.

Bild
Skriv svar