Vad händer med dina serier när du dör?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av Sir-L »

mikaelsol skrev:De ska kremeras med mig så jag får med mig dem till eftervärlden.

Du vet väl att man inte får kremera sig med sin iPad [;)]

Agentum skrev:AAAAAH!! du har väl att Blackhawks som finns typ?
[...]
Tutta eld på Blackhawks näe!

Bara att hålla med här. INTE elda med tidningar! Man blir ju upprörd bara av att läsa sådant. Skänk till lokala skolbiblioteket (om nu sådana finns kvar), förhoppningsvis blir det någon ny serieläsare av det.

Jag håller på att kultivera mina barn så förhoppningsvis blir mina tidningar (som inte alls är särskilt många jämförelsevis med andra forumiter) till någon glädje för någon av dom (jag har tre - barn alltså, tidningar något fler).
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av rkaj »

En vän till mig som dog alltför ung var science fiction-läsare. Efter begravningen hade de efterlevande fyllt ett borde med böcker och bad alla närvarande ta med sig varsin bok som minne. En fin sak tycker jag, mina efterlevande får gärna göra något liknande med en del av mina serier.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av larsa66 »

rkaj skrev:En vän till mig som dog alltför ung var science fiction-läsare. Efter begravningen hade de efterlevande fyllt ett borde med böcker och bad alla närvarande ta med sig varsin bok som minne. En fin sak tycker jag, mina efterlevande får gärna göra något liknande med en del av mina serier.


Ja det var en fin sak. Man borde överhuvudtaget ta tag i det där "vita arkivet".
Där förmodar jag att man kan skriva in såna här saker också.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av MAD »

Håller med, väldigt bra tanke med att ge bort böckerna som minne. Får nog nämna det till min flickvän ifall jag som med så mycket annat väntar med att skriva ner sakerna tills det är försent...

Jag har på sistone köpt på mig ännu mer serier vilket gör att jag börjar bli rädd för att min bortgång kommer orsakas av en rasad bohkhylla vid något sorteringsförsök... death by comics... måste börja sälja av lite snart :-)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av Wakuran »

MAD skrev:Håller med, väldigt bra tanke med att ge bort böckerna som minne. Får nog nämna det till min flickvän ifall jag som med så mycket annat väntar med att skriva ner sakerna tills det är försent...

Jag har på sistone köpt på mig ännu mer serier vilket gör att jag börjar bli rädd för att min bortgång kommer orsakas av en rasad bohkhylla vid något sorteringsförsök... death by comics... måste börja sälja av lite snart :-)

Som i "Six Feet Under". Min mamma har skrämt upp mig med det under min uppväxt. Tyvärr brukar det inte vara så lätt att ge bort grejer som man först tror...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av Agentum »

Det extremare som han Guenwald gjorde på 90talet, han lärt blanda sin aska med tryckbläcket för samlignen av han störsa bedrift enligt honom själv Marvels JLA, Squadron Supreme 1985.

Och den är vass och lite bortglömd, han vlle så gärna nånsin skriva just JLA men dels jobbade han för Marvel och dels hade DC aldrig tillåtit honnom berätta den här historien med dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av captainknut »

Anledningen till att gamla seriealster är värdefulla nuförtiden är för att de som var unga när serierna en gång gavs ut (= vi), nu är i den ålder när vi är nostalgiska och har råd att samla på oss sånt som påminner oss om vår ungdom. Men vilka är det som tävlar om att köpa dessa serier, och därmed sätter värdet på dem? Vi själva, alla från i stort sett samma generation. I och med att vår generation dör av kommer intresset=värdet att försvinna med oss. En serietidning som är värdefull nu för att en 50-åring åstundar den hett kommer att vara värdelös när den personen dör, för det kommer inte att finnas några i vår efterföljande generation som har intresset.

Titta på vad som hänt med frimärkssamlandet - farfars gamla värdefulla samling som man lade i bankfack för att den var värd 100 000-tals kronor, och skulle bli ett fint och värdefullt arv till barnbarnet när den tiden kom, är inte värd en hundring idag, för det finns ingen som samlar på frimärken längre - det är ingen som köper, och därmed finns det inget värde i frimärken längre.

Samma sak kommer att hända med våra seriesamlingar, om jag får säga vad jag tror. Och det får jag. It's a free world.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av Rufus »

captainknut skrev:Anledningen till att gamla seriealster är värdefulla nuförtiden är för att de som var unga när serierna en gång gavs ut (= vi), nu är i den ålder när vi är nostalgiska och har råd att samla på oss sånt som påminner oss om vår ungdom. Men vilka är det som tävlar om att köpa dessa serier, och därmed sätter värdet på dem? Vi själva, alla från i stort sett samma generation. I och med att vår generation dör av kommer intresset=värdet att försvinna med oss. En serietidning som är värdefull nu för att en 50-åring åstundar den hett kommer att vara värdelös när den personen dör, för det kommer inte att finnas några i vår efterföljande generation som har intresset.

Titta på vad som hänt med frimärkssamlandet - farfars gamla värdefulla samling som man lade i bankfack för att den var värd 100 000-tals kronor, och skulle bli ett fint och värdefullt arv till barnbarnet när den tiden kom, är inte värd en hundring idag, för det finns ingen som samlar på frimärken längre - det är ingen som köper, och därmed finns det inget värde i frimärken längre.

Samma sak kommer att hända med våra seriesamlingar, om jag får säga vad jag tror. Och det får jag. It's a free world.


Ja, jämförelsen med frimärkssamlande (som ligger en del år före i utvecklingen) ligger nära till hands. Fast i båda fallen tenderar värdet att behållas eller tom öka när det gäller de mest värdefulla rariteterna (3 skilling banco gul och KA 1/48 i toppskick). I alla fall än så länge. Men väldigt mycket annat har blivit helt osäljbart.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av Peral »

I ÖSF lyckades vi rädda vår bortgångne väns seriesamling från att hamna i pappersåtervinningen, det var inte lätt. Det var en kamp med både begravningsbyrån och auktionshuset, men i slutet segrade de goda!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:I ÖSF lyckades vi rädda vår bortgångne väns seriesamling från att hamna i pappersåtervinningen, det var inte lätt. Det var en kamp med både begravningsbyrån och auktionshuset, men i slutet segrade de goda!

Var är serierna nu? Jag tror Seriearkivet i Malmö tar emot nästan allt, men är tyvärr osäker på hur stor deras fraktbudget är... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av Peral »

De ligger i hjälten i affärens garage medan vi försöker finna platser där de kan göra nytta eller ägare som kommer vårda dem. Det är det öde som jag önskar för mina serier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av Agentum »

Nä de serier från USA som har högt värde kommer ha högt värde tills de utplånas, de är sk americana idag, en del av deras historia.

Så det som sägs om serier som har varit dyra här är kanske sant, att de blir ointressanta då vi inte har nån persobnlig anslutning till dem.

Jag säger inte att värdet bar går upp och upp på säg Action 1 eller Fantastic Four 1 mfl, men de bklir aldrig ointressanta pga att de är en del av deras historia, vi kommer inte vilja betala det begärda för dem givetvis, de finns i många reprinter.

Men frågan är om den amerikanske Superhjälten som på sitt sätt ju tar lagen i egna händer någonsin kommer dö? Det är ett typiskt amerikanskt tänkande om ni ser till filmer och TV-serier, i Sverige är det liksom mer BLAH! mest.

Vi kopplar dem till USA och de själva har svalt detta över alla år, sen får det stå till hur det vill med serietidningsmarknaden.

Dock att nånting öht modernt i serieväg blir värt mer är högst otroligt, den tiden är över, du köper dem för några dollar du säljer dem för samam summa max om du inte kvaddat dem typ.

Jag vet att vissa TV serier liksom antyder att 80tals blaskor från USA är värda just nåt, imo är det mest struntsnack, det överdrivs alltid i sånna där "regiserade" serier och man ser mer på dem för att se grejorna än att lyssna på värderingarna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av Farbror Kjell »

Vad deprimerande, man får väl låta bli att dö.
Det verkar vara den bästa lösningen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av Agentum »

Jo men det är tyvärr nåt som är naturligt för oss alla, döden väntar på oss, och då ska vi ha gjort det viktigaste vi värdesätter iaf, för risken för nåt efter det är totalt obefintlig och utan ett enda hållbart bevis.

No more comics då.

Men vi vet inte när vi går åt så vi måste svälja det och gå på som att det alltid fanns en ny dag framför oss annars blev allt för deprimerande och kanske en dum jakt på att göra allt möjligt som inte egentligen har nån betydelse för en.

Annars kan du PMa över hur man kan få förlängning hörrru:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad händer med dina serier när du dör?

Inlägg av Peral »

Man får skriva ett testamente som stipulerar vill ni ha mina pengar så måste ni ya hand om mina serier också!
Skriv svar