Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Cadial »

Wakuran skrev:
Cadial skrev:Kul att nagon annan laser Russels filosofigenomgang ocksa! Exakt den boken star i bokhyllan, och ofta laser jag nagra sidor pa kvallen for att rensa huvudet. Senast blev det Schopenhauer, och hur hans ''vilja" inte gar ihop med det osterlandska utslocknandet. Modern och modern; i min bok ar copyrighten fornyad av Edith Russel 1972.

Vad innebär det "österländska utslocknandet"? Är det ung. som "Zen" eller? (Allt jag kan om Zen har jag iofs lärt mig från seriealbumet "Zen talar!")

Oj, hoppas att jag inte malade in mig i ett horn nar jag ska forklara Russels syn pa Schopenhauer. Utslocknandet; Nirvana; buddhisterna ser ju livet som ett lidande och malet ar att uppna den eviga somnen. Detta lite passiva mal star i bjart kontrast med Schopenhauers betoning av VILJAN, som Nietzche och Adolf tar till de aggressiva, hogsta hojderna.
Tur att vi ar manga som laser Russel, vi kan ju bilda en cirkel!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Just nu läser jag om humorklassikern Jerome K. Jeromes "Tre män i en båt". (Senaste?) utgåvan från 1985. Märkligt att de har slutat att ge ut såna här underbara klassiker.

Jag såg nu att det tydligen finns ljudbok med den här utgiven på senare tid, men "pappersutgåvan" var det väldigt länge sedan jag senast såg i någon bokhandel.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Har faktiskt börjat läsa en bok. "Spökryttarna från Ordebec" av Fred Vargas. Ingår i en serie franska deckare av Fred Vargas (namnet till trots en kvinna. Hon är även arkeolog.). Ofta är det nån mytologisk varelse av nåt slag som lurar i bakgrunden i de här deckargåtorna. I tidigare böcker har det bl.a. varit en varulv och en vampyr. Dessa böcker även även lite humoristiska och poetiska.
så kan det gå!
Kan även tipsa om en intressant filmregissör: André De Toth. Har gjort massor av filmer. Vill särskilt lyfta fram "Riding Shotgun" och "Play Dirty"............. men med stor sannolikhet finns här många många guldkorn att vaska fram!
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Furienna »

Jag har ju hunnit läsa flera olika böcker sedan jag sist skrev i den här tråden. Just nu läser jag "Sveakampen" av Martin Eriksson (alias E-Type!) och "Dumpad" av Ahmed Hassan Ali och Per Brinkebo.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

För att fira att det i år är 50 år sedan den första boken om Tre Deckare kom ut I USA (The Secret of Terror Castle, 1964) har jag börjat läsa om denna och planerar att fortsätta med de elva nästkommande. Totalt tio av skaparen Robert Arthur och två av Willam Arden (Dennis Lynds). Som jag kommer ihåg dem var de bade välskrivna och finurligt konstruerade pusseldeckare med hårdkokta inslag, och det skulle inte förvåna mig det minsta om de var en av inspirationskällorna till Hanna-Barberas Scooby Doo-filmer.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Serien blev snabbt enormt populär i Tyskland, där det snart påbörjades en inhemsk licensproduktion, och jag har för mig att de flesta böcker på svenska faktiskt är översättningar från tyska.

F.ö. ska det idag även vara Godzillas 60-årsdag. Går ju att fira genom att se någon gammal film, trampa ned en Lego-stad eller annat passande sätt.

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Linus van Pelt »

K-E Lindkvist skrev:För att fira att det i år är 50 år sedan den första boken om Tre Deckare kom ut I USA (The Secret of Terror Castle, 1964) har jag börjat läsa om denna och planerar att fortsätta med de elva nästkommande. Totalt tio av skaparen Robert Arthur och två av Willam Arden (Dennis Lynds). Som jag kommer ihåg dem var de bade välskrivna och finurligt konstruerade pusseldeckare med hårdkokta inslag, och det skulle inte förvåna mig det minsta om de var en av inspirationskällorna till Hanna-Barberas Scooby Doo-filmer.


Var inte Jupiter Jones-figuren i sin tur inspirerad av Nero Wolfe, en knubbig, lätt kufisk och självmedveten "armchair detective" som lät sina kollegor göra det fysiska jobbet men alltid själv löste själva gåtan?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

En svensk Tre Deckare-entusiast har sammanställt ett textdokument som berör de flesta aspekterna (även om det är något summariskt på sina håll) av böckerna och samlandet av dessa. Får man tro det (och varför skall man inte göra det?) består den den svenska utgivningen av de 43 kanoniska böckerna plus sju av de efterkommande Crimebusters där huvudpersonerna blivit några år äldre. Inga böcker ur den tyska licensproduktionen (som uppgår till fem om året) skall ha publicerats på svenska. Den svenska utgivningen är delvis (likt Tintin) i en annan följd än den de originalpublicerades i.

Uppgiften om att Jupiter Jones skulle vara inspirerad av Nero Wolfe känner jag inte igen, men det låter som en högst plausibel teori (som ger ett flertal träffar när man googlar den så det är många som är inne på detta spår).

Min absoluta favorithistoria på tiden det begav sig var Talande dödskallens gåta tätt följd av Papegojans gåta och Gröna vålnadens gåta. Men jag tyckte bra om alla fram till 19 (Stirrande trädets gåta, William Ardens utan konkurrens bästa Tre Deckare-äventyr)!

En bra sajt att fortsätta läsa på finns här.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av FredrikLähnn »

Har precis avslutat den femte delen av Sagan om is och eld (Game of Thrones).
Undrar om George R.R. Martin får ändan ur vagnen och skriver färdigt serien någon gång [;)]
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Grumme »

FredrikLähnn skrev:Har precis avslutat den femte delen av Sagan om is och eld (Game of Thrones).
Undrar om George R.R. Martin får ändan ur vagnen och skriver färdigt serien någon gång [;)]


Han jobbar tydligen för fullt på de två sista böckerna.
Hoppas bara att han tar hand om sig själv under tiden, för av hans kroppshydda att döma, är han sannolikt i riskzonen för en massiv hjärtinfarkt. [:I]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av FredrikLähnn »

Grumme skrev:
FredrikLähnn skrev:Har precis avslutat den femte delen av Sagan om is och eld (Game of Thrones).
Undrar om George R.R. Martin får ändan ur vagnen och skriver färdigt serien någon gång [;)]


Han jobbar tydligen för fullt på de två sista böckerna.
Hoppas bara att han tar hand om sig själv under tiden, för av hans kroppshydda att döma, är han sannolikt i riskzonen för en massiv hjärtinfarkt. [:I]


I uttalande ska han ha sagt något i stil med att nästa bok skulle komma ut någon gång under 2015-2017.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Ala »

Jag läser just nu Manson: The Life & Times Of Charles Manson av Jeff Guinn. Är rent allmänt mest inne på biografier nu för tiden. I huvudsak rock-biografier, men även annat gott och blandat, som synes.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Furienna »

Ny skönlitterär bok: "De kom från norr" av Jackie French.

Bild

Ny facklitterär bok: "Språk - vad är det?" av Milan Bílý och Gertrud Malmberg.

Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Under tåg- och flygresor på senare tid har jag ägnat mig åt Sara Paretskys tionde V.I. Warshawski-deckare, Total Recall:

Bild

Man vet vad man får med Parestsky, varken mer eller mindre (och förvånande mycket "vänster" med amerikanska mått mätt).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Sir-L »

K-E Lindkvist skrev:Under tåg- och flygresor på senare tid har jag ägnat mig åt Sara Paretskys tionde V.I. Warshawski-deckare, Total Recall:
[...]

Nu var det längesedan jag läste något av Paretsky, men jag vill minnas att jag tyckte det var helt ok böcker.

Själv har jag läst "Distriktsåklagaren tar hem spelet" av Erle Stanley Gardner. Gardner är väl mest känd för sina böcker med Perry Mason men i denna är distriktsåklagare Doug Selby huvudperson.

Nu läser jag Stig Trenters "Sturemordet" (parallellt som jag läser serieversionen av Jacob Nilsson)
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Göran Semb »

"Spanien" av Thomas Gustafsson. Har tidigare läst en utmärkt bok om Kuba av honom, så jag har gott hopp om den här.

Parallellt: "Che Guevara, 1928-1959" av Jon Lee Anderson. Här har jag redan läst del två, som var utmärkt, så den här får visa mig vad som blev vägen fram till den Che som skildrades där.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Göran Semb »

Hm. Gustafsson skämmer tyvärr ut sig i en bildtext på sidan 92:

"Slottet i Segovia är uppförd i typisk morisk arkitektur med rundade torn. Det sägs att serietecknaren Walt Disney använde borgen som förebild när han ritade Slottet i sagan om Askungen."
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Göran Semb »

Ovanstående böcker var väl ungefär som väntat och läsvärda, särskilt Spanien-boken, om man vill allmänbilda sig litet om ett historiskt viktigt och fortfarande stort land i Europa.

Kan dessutom nu rekommendera Nisse Larssons utmärkta bok om Bertil Almqvist (tecknaren bakom "Barna Hedenhös" och "På tapeten"): "Boken om Bertila".

Daniel Gustavssons "Monster i populärkulturen" ger en bra överblick över de viktigaste, klassiska monstren på film och i litteraturen — vampyrer, varulvar med mera. Kanske litet tunn vad gäller japanska monster men i övrigt en lättläst och överskådlig genomgång.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Kattmannen »

Just nu läser jag inbundna Fantomen årgång 1957 del 2.
Samt; Erik Granström - Slaktare små.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Furienna »

"Stockholmskärlek" av Lena Kallenberg.

Bild
Skriv svar