Mild & Fromm

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Mildh & Fromm-tecknaren Carlos Pedrazzini har nu börjat leverera blyertssidor till del 2, "Duellen". (Jag kommer att ha chansen att synpunkter innan han tuschar och färglägger dem, så det är inte helt slutgiltigt hur det blir.) Jag ska nu -- eller snarare så fort jag får tid -- lägga in dialog i InDesign och skicka tillbaka till honom, så att han vet hur mycket utrymme han måste lämna för pratbubblor och textplattor.

Publiceras under 2015, om allt går i lås.

Bild
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av tfels »

Ser ganska fett ut. Var ska den publiceras?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Fantomen, om inget oförutsett inträffar.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av larsa66 »

Ja, första avsnittet var bra. 2015 blir lång tid att vänta.
Det är synd att det inte finns fler äventyrsserietidningar. Men fortsätter ni i samma stil lägger ni nog grunden för att Seriemaggan ska återuppstå ;)
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Hm, jag har nog tyvärr bara uppemot ett dussin M&F-historier att berätta.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Rosen »

Göran Semb skrev:Hm, jag har nog tyvärr bara uppemot ett dussin M&F-historier att berätta.

Jag lade min strippserie på hyllan från början för att jag trodde att jag skulle få slut på idéer till den ganska fort. Den är inne på sitt elfte år nu. [;)]

Det där såg i alla fall riktigt ursnyggt ut.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Ja, Carlos är verkligen duktig. Det ger mig dåligt samvete varje gång jag ber honom ändra något för att det inte riktigt funkar med hur jag tycker att saker behöver vara.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Ray »

Har hur mycket material som helst för den typen av serier, ser ut att gå på export nu. Men en svensk äventyrsserietidning deltar jag gärna i :)
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Bearbetad version från Carlos -- justerad för a) viss entonighet i bild 2-4, b) att det såg ut som att de skott som kom först i tid dränkte ljudet av de skott som kom därefter, vilket ju inte var helt logiskt. Nu är det i stället det senare skottets ljud som dränker det avklingande tidigare skottljudet.

Teaser: Den som har gjort lumpen noterar kanske en sak som jag tänkt göra en fiffighet av.

Bild
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av larsa66 »

jag gjorde vapenfri tjänst...så jag hänger inte med där.
Det där med skotten blev bra. Det enda jag känner är att den tidigare versionen blev lite ryckig. Den sista flöt bättre.
Man blir lite nyfiken hur du skriver. Behärskar du spanska också?
Eller skriver du på svenska och får det översatt?
Vore roligt att se hur du jobbar från idé till färdig sida. Men det kommer kanske i nån bok framöver :)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av AndreasEriksson »

Patron ur och blindavfyra?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Man blir lite nyfiken hur du skriver. Behärskar du spanska också?
Eller skriver du på svenska och får det översatt?

Engelska som arbetsspråk, antar jag...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Lars (et al), jag skriver manus på svenska och skickar till redaktören. När jag fått OK på det översätter jag det till engelska och mejlar det till Carlos. Jag tror att han i sin tur får det översatt till spanska.

Sedan får jag skissade sidor och lägger in (den engelska) texten i InDesign i dessa så att Carlos vet hur stora pratbubblorna ska vara. Nu håller han på att skicka mig sid 1-20 (halva äventyret) i samma skisstadium som den senaste sidan, och jag ska lägga in text -- och försöka ta några bilder på hur jag vill att en stridsscen ska se ut och be honom ändra den -- och skicka över till honom inför tuschning och färgläggning.

Andreas, nej, ett snäpp högre på svårighet-att-upptäcka-skalan.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av rkaj »

Patron ur och blindavfyrning var nog det mesta specifika jag hittade också. Lite oklart hur hon håller händerna första bilden, men i bild två håller hon vapnet med högerhanden och stödhåller med vänstern helt enligt de instruktioner jag har fått. I tredje bilden ser vi måltavlan och därmed träffbilden. En träff i låret kan ge riktigt otrevliga skador, men man kan inte vara säker på att det stoppar en stridsgalen och kanske drogpåverkad fiende. Ska man gissa att hon satte en kula i benet först "by the book" och sedan resten mitt i bröstkorgen när fiendens överlevnad inte längre är prioriterad?
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Ray »

Hon ser ut att ha lite för korta armar på ruta 1. Anatomin i ruta 2 stämmer inte riktigt, hennes axel ser lite underligt platt ut. Pratbubblorna i ruta 5 och 6 är på tok för stora, dom tar för mycket utav bilden.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Du har så rätt, Rasmus, det är gamla hederliga svenska värnpliktsvaktinstruktionen som lever och har hälsan. (Vi gjorde vaktprovet med kpist tidigt under utbildningen, innan alla hade riktigt lärt sig att kontrollera avtryckaren. Man fick tre patroner och skulle lämna tillbaka en för att visa att man inte bränt av ett skott för mycket.)

Ray, jag kan tyvärr inte ge Carlos några detaljinstruktioner hur han ska teckna, så även om det är snällt av dig att ge feedback så når den honom inte.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Ray »

Hej Göran. Jag förstår, synd. Det kan ju vara viktigt för helhetsintrycket av serien ... nåja. kör hårt och lycka till :)
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Hm, de tidigare bilderna verkar ha försvunnit, och jag vet inte varför -- är det Imgur som krånglar, tro? Nåja, jag lägger upp en av Carlos' figurstudier av en av personerna i den nya historien i alla fall. Han har en viss Japan-fixering -- personen alltså, inte Carlos (vad jag vet i alla fall). Från början hade jag tänkt mig att personen skulle ha en äkta samurajrustning, för att betona den lätt osunda Japan-fixeringen litet extra, men det kändes inte tillräckligt viktigt för att tvinga Carlos att lägga ner allt jobb som skulle krävas för att göra det riktigt autentiskt. Jag tror det osunda i hans karaktär kommer att framgå i alla fall.

Det kommer alltså att förekomma visst swordplay med japanska förtecken i "Duellen"; jag hade ursprungligen tänkt att Erik skulle göra en referens till "Kill Bill" när han anlände till slutstriden, men dumpade i slutändan den repliken för att inte i onödan dra läsarens uppmärksamhet till att han/hon själv läser en fiktiv historia.

Bild

[Edit: Jaha, bilden blev ju enorm, men jag har inte kompetens att justera den saken så den får väl vara det då. Är den för stor har jag inget emot att admin korrigerar det.]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av larsa66 »

Göran Semb skrev:Hm, de tidigare bilderna verkar ha försvunnit, och jag vet inte varför -- är det Imgur som krånglar, tro?


OT: Jag hade också problem med det där då jag länkade några bilder via facebook. Bilderna kunde man se första tiden men sen försvann dom. Då började jag använda Tumblr som jag ser att även du använder. Men det verkar inte gå att styra det där med storleken längre. En administratör hjälpte till och fixade till bildlänkarna. (OT slut)

Kul med lite samuraj influenser i serier...ser man aldrig för mycket av. Vet du i dagsläget vilket Fantomennummer nästa Mild & Fromm är med i?
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Ja, egentligen, men nej, har glömt exakta numren (det blir uppdelat den här gången). Någonstans i mitten av 2015-numreringen, om jag inte missminner mig.
Skriv svar