Serie om en ond katt

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Grudax
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 jan 2015, 13:11

Serie om en ond katt

Inlägg av Grudax »

Tjena.

Letar efter en serie som jag TROR fanns i Galago på sent åttiotal, tidigt nittiotal. Har för mig att den hette något i stil med 'X och hans katt'.

Den jag letar efter utspelar sig i X lägenhet, X får telefon och sträcker sig efter en stol. Hans katt hoppar då upp och hugger honom i armen. Tumult uppstår, och i sista rutan ser man X med en fastbiten katt i ansiktet, ett stort svart tankemoln över huvudet, gåendes mot toaletten samtidigt som han fäller upp en rakkniv.

X är en man i medelåldern, lite skäggstubb och med någon form av svart väst på sig.

Om någon kan komma med någon info kring vad den heter, vilket nummer den publicerades i eller någon annan info uppskattas det enormt!

/G
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Serie om en ond katt

Inlägg av Looding »

Det har gått ganska mycket i Galago, och kanske även denna. Dock har jag snabbt ögnat igenom Galago 1986-92 utan att hitta något som likade den. Är det en stripp-serie, helsida eller flersidig? Hur skulle du beskriva tecknarstilen? Någon tecknare (jag antar att du inte vet det men frågar ändå)?

Välkommen till forumet Grundax!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serie om en ond katt

Inlägg av Wakuran »

Kan det vara i någon annan liknande tidning? Pox och Mega-Pyton är väl det som ligger närmast till hands.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Grudax
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 jan 2015, 13:11

Re: Serie om en ond katt

Inlägg av Grudax »

Det var så vitt jag kommer ihåg en helsida. Läste massvis med galago och liknande vid den tiden och kommer inte ihåg att jag sett den mer än den enda gången.

Tecknarstilen är mer åt amatörhållet, svartvit och ganska verklighetstroget tecknat utan graderade skuggor. Stilen påminner en aning om Emil i Lönneberga kanske. Katten är kolsvart med helt vita ögon och ser ut som en liten demon. [:D]

Huvudpersonen påminner lite om Björn afzelius (eller samtida manliga kulturpersonligheter) med lite längre hår i svans, skinnväst (tror jag) och skäggstubb. Har för mig att han har Lennon-brillor också men kan ha fel.

Looding skrev:Det har gått ganska mycket i Galago, och kanske även denna. Dock har jag snabbt ögnat igenom Galago 1986-92 utan att hitta något som likade den. Är det en stripp-serie, helsida eller flersidig? Hur skulle du beskriva tecknarstilen? Någon tecknare (jag antar att du inte vet det men frågar ändå)?

Välkommen till forumet Grundax!
Grudax
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 jan 2015, 13:11

Re: Serie om en ond katt

Inlägg av Grudax »

Pox eller Epix isf, MP läste jag inte öht. Men tiden är korrekt.

Wakuran skrev:Kan det vara i någon annan liknande tidning? Pox och Mega-Pyton är väl det som ligger närmast till hands.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Serie om en ond katt

Inlägg av Frank »

Jag minns serien. Jag vet inte vad tecknaren heter, men tror han också har gjort en ensidesserie som hette Strindbergimitatörerna, som också gick i Galago (ev i ett nummer med en surrealistisk Musse Pigg ritad av Pirinen på framsidan). Om någon känner igen Strindbergimitatörerna så har vi ju tecknaren i alla fall.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serie om en ond katt

Inlägg av Wakuran »

Frank skrev:Jag minns serien. Jag vet inte vad tecknaren heter, men tror han också har gjort en ensidesserie som hette Strindbergimitatörerna, som också gick i Galago (ev i ett nummer med en surrealistisk Musse Pigg ritad av Pirinen på framsidan). Om någon känner igen Strindbergimitatörerna så har vi ju tecknaren i alla fall.

En "surrealistisk Musse Pigg" skulle evt. kunna vara nr. 27 (även om det mer liknar en apa).

http://www.comics.org/issue/88220/cover/4/

Edit: Kanske snarare nr 17.

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s ... &covers=ON
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Serie om en ond katt

Inlägg av Looding »

Då ska vi se. Den heter Richard och hans katt (precis som Rune Andréassons tidiga serie) tecknad av Magnus Källström. Är publicerad i Galago #17.

Bild

Väldans fin hockeyfrilla förresten!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Grudax
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 jan 2015, 13:11

Re: Serie om en ond katt

Inlägg av Grudax »

Tusen och åter tusen tack!!! Äntligen! Som jag har letat.

Man kan alltid lita på detta forum.

Mvh

G

Looding skrev:Då ska vi se. Den heter Richard och hans katt (precis som Rune Andréassons tidiga serie) tecknad av Magnus Källström. Är publicerad i Galago #17.



Väldans fin hockeyfrilla förresten!
Skriv svar