Uti vår hage -tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kattmannen »

Om nummer 2015-1 tycker jag nog att det var lite väl bloddrypande. Även en del lite väl tydliga sexuella anspelningar.

Inte så att jag är emot blod och sexanspelningar i serier, men det känns som att i detta nummers UVH-serier så gick det lite över gränsen. Just UVH ska inte vara så våldsamt att kroppsdelar amputeras. För mig är UVH lite samma typ av serie som 91:an, Åsa Nisse och Kronblom; och då får det gärna vara lite smällar i skallen, explosioner och krockar m.m., men det ska vara sparsamt med blod. Några ggr tidigare har jag reagerat på överdrifter i UVH; som en gång när en tant som spelade musik blev alldeles pulveriserad av blixten.

Känner mig lite kluven, för annars var det en riktigt bra huvudserie i UVH 2015-1. Kocken som ordrikt breder ut sig om maten och ser rött om man nämner vissa ord. Känns aktuell med att det är med en figur som kallas för ”the mailer”. Ö.h.t. så är UVH bra på att driva med samtidigheter. Serien har även ett sinne för detaljer. Samtidigt så känner man igen hur huvudkaraktärerna som Falo, Olaf, Börje m.fl. förväntas agera i olika situationer.

Biller är väl sådär, okej men inte jättebra. Axplock är kanonbra. En serie som tänjer på gränsen lite men ändå passar i UVH. Lukas med Mats Källblad är en trevlig liten serie. Gaston är iofs förutsägbar men jag gillar den skarpt ändå. Alice av Richard Tompson; ?, njäe…. . Lindström är alltid bra. Elvis har jag tröttnat på sedan länge.

UVH-serien om när han skulle imponera på en joggartjej var bra och rätt typisk. Men lite övertydliga sexuella anspelningar, passar inte just i UVH.

Den andra klassikern om när Falo och Olaf skulle filma dråpliga situationer var också typisk och rätt bra, Olafs kolugna dumhet vid inspelningsförsöken var underbart. Kändes dock inte rätt när Falo var elak mot damen med rullatorn. Falo ska vara självgod, otursförföljd och lite antihjälte, men inte direkt elak – han är god innerst inne. Lite mycket blod i denna serie också, även om slutpoängen var bra.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Wakuran »

Fanns det inte någon gammal Uti Vår Hage-serie där byfyllot eller någon råkar skära av sig näsan? Eller kanske örat?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av KRax »

Båda! Kanske mitt favoritserieavsnitt alla kategorier, men de blodigheterna var olyckor medan de senaste kvalar in under rubriken "våld". Stor skillnad mellan de två, tänker jag.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Jan Milou »

Nr 2/15 har varit ute ett tag och det är ett alldeles utmärkt nummer med två riktigt roliga nytecknade UVH-avsnitt av Krister. Ett MEN får jag dock skjuta in. Jag har inget emot sexanspelningar men det ska inte vara övertydligt och plumt och det var liite på gränsen i det andra avsnittet med Grevens kommentarer. Axplock och Lukas var kul som vanligt. UVH-avsnittet av Patrik Norrman var en ungefär lika stor besvikelse som det förra. Det här är inte Uti vår hage. Patrik är en duktig tecknare men fungerar inte alls som manusförfattare till en serie som UVH. Förstår inte att Krister och UVH-redaktionen godkänt detta.
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kajan »

Jan Milou skrev:Nr 2/15 har varit ute ett tag och det är ett alldeles utmärkt nummer med två riktigt roliga nytecknade UVH-avsnitt av Krister. Ett MEN får jag dock skjuta in. Jag har inget emot sexanspelningar men det ska inte vara övertydligt och plumt och det var liite på gränsen i det andra avsnittet med Grevens kommentarer. Axplock och Lukas var kul som vanligt. UVH-avsnittet av Patrik Norrman var en ungefär lika stor besvikelse som det förra. Det här är inte Uti vår hage. Patrik är en duktig tecknare men fungerar inte alls som manusförfattare till en serie som UVH. Förstår inte att Krister och UVH-redaktionen godkänt detta.


Håller med dig fullt ut i det du beskriver det här numret.
Patrik Norrmans bidrag är verkligen inte UVH. Han behöver helt klart hjälp här med bättre manus.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kattmannen »

Jan Milou skrev:Nr 2/15 har varit ute ett tag och det är ett alldeles utmärkt nummer med två riktigt roliga nytecknade UVH-avsnitt av Krister. Ett MEN får jag dock skjuta in. Jag har inget emot sexanspelningar men det ska inte vara övertydligt och plumt och det var liite på gränsen i det andra avsnittet med Grevens kommentarer. Axplock och Lukas var kul som vanligt. UVH-avsnittet av Patrik Norrman var en ungefär lika stor besvikelse som det förra. Det här är inte Uti vår hage. Patrik är en duktig tecknare men fungerar inte alls som manusförfattare till en serie som UVH. Förstår inte att Krister och UVH-redaktionen godkänt detta.


Jo jag håller i stort sett med dig Jan Milou. Lukas kanske inte var jättekul den här gången, men den ska ju vara lite stillsam. UVH-serien av Patrik Norrman var lite väl flippad. Och som sagt så var Grevens sex-anspelningar lite för grova.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kattmannen »

Angående UVH 2015-2.

Riktigt bra UVH-avsnitt om ballongflygningen. Det andra avsnittet om Greven och presenten till Yvettes väninna var bra till stora delar men för mycket sexanspelningar från Greven främst.

Biller förstod jag mig inte på den här gången, okej jag förstod, men jag drog inte på munnen. Axplock är bra, där känns det på sin plats om det är lite sex-anspelningar, samtidigt som serien ändå passar i UVH. Lukas är en trevlig liten tam serie, men lite väl menlös denna gång. Gaston är riktigt kul, om än ofta lite förutsägbar – kör på i sina gamla mallar. Alice förstår jag mig inte på. Elvis har gått på tomgång ett antal år nu känns det som. Fård förstod jag mig inte på, men man kan ju ge den fler chanser, tror aldrig att jag sett den förr. Uppkast, två helt okej rutor men inte jättekul, känns lite som en variant av Larsson.

UVH-klassikern i slutet började rätt kul när Falo inte kunde svara diplomatiskt på hur tjejen såg ut. Annars lite för mycket tydliga sexanspelningar.

Känns ö.h.t. som att det är svårt det där med var gränsen ska gå i UVH för sexanspelningar. Helt solklart så passar det in med välsvarvade unga lättklädda damer som Falo tror att han kan charma. Men för rakt på sak ska det inte vara.
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av JKarlsson »

Jag gillade de två första UVH avsnitten mycket. Framför allt det första som jag tycker har en riktigt bra slutpoäng.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Jan Milou »

En kort recension av UVH Nr 3 - 2015.

Endast 1 nytecknat UVH-avsnittet av Krister den här gången. Men som (nästan) alltid när Krister står för fiolerna riktigt kul. Slutpoängen kändes kanske inte helgjuten (borde inte Faló ha sett tanten där vid klippslutet?) men helt ok. Det första av de två övriga nytecknade UVH-avsnitteten av Patrik Norrman var faktiskt ett lyft mot tidigare avsnitt. Kul om byråkratiskt krångel och regelverk som sätter käppar i hjulet för Falós rädis-inköp. Sedan gillar jag inte hur Patrik förändrar figurernas karaktärer. Tror t.ex knappast Olaf skulle läsa Camus och prata flytande franska. Avsnitt 2 av PN var däremot så långt från UVH som man kan komma. Kändes mer som ett flummigt Bacon & Ägg-avsnitt.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kattmannen »

Recension av UVH 2015-3;

Krister Petersons (KP) UVH-avsnitt om försäkringar m.m. var väl inte det bästa. Lite för mycket våld och död för en UVH-serie.

Patrik Norrmans sätt att teckna UVH gillar jag inte alls! Eller att de plötsligt kan tala franska. Annars typiskt UVH att Falo råkar ut för byråkratiskt krångel. Det andra av Patrik Norrmans serier fattade jag inte alls, en talande hund, det är bara för mycket. Håller med Jan Milou här.

Bra klassiker av KP om fastern som ska ha begravning för sin hund. Alla missförstånd, krångel, stress och annat som Falo råkar ut för, så typiskt. Underbart tecknat när svettdropparna sprutar om Falo.

Kul KP-klassiker i kortformat med Olaf på restaurant. Han kan vara så underbart cool och knäpp.

Även bra klassiker av KP sista serien i albumet. Gillar när Konrad Bärnevik och Börje Phyllerin är med. Kul när Falo är upptagen med tidningsläsandet och Yvette driver med honom för det.

Biserien Fård var inte min kopp the. Lindström är bra, men inte lika bra denna gång. Biller; njäe. Gaston funkar alltid. Axplock kan vara lite varierande, inte lika bra denna gång. Alice; inte min kopp the. Uppkast, har inte sett förr, svårt att bedöma efter några rutor, men jag fattade poängen. Lukas av Mats Källblad känns rätt speciell men trevlig. Elvis borde ha gjort sitt i UVH.
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kajan »

Jag gillar inte heller det jag ser Patrik gör med UVH. Inte Åsa-Nisse eller 91:an där han också huserar för den delen.
Varför tecknar inte Patrik Disneyserier istället? Hans tecknarstil är ju som gjord för det. Där skulle han vara kung.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kattmannen »

Recension av UVH 2015-4;

Rätt så fyndigt omslag, även om det dröjde innan poletten trillade ned. Men själva huvudserien (den där Falo är med sin gamle släkting) är för mycket inriktad på sex, UVH har ö.h.t. snöat in lite för mycket på sex, det passar inte in i just UVH, inte så övertydligt eller rakt på sak. Annars kul serie där Falo svettas och blir irriterad på sin gamle släkting, t.ex. när gamlingen börjar prata och avbryter sig mitt i en mening och Falo sen får be honom fortsätta och han inte alls minns vad han skulle prata om.

UVH-klassikern där Falo luras och blir lurad kring fisket är riktigt bra med alla förvecklingar.

Bra UVH-klassiker där Falo och Olaf ska få hem två vego-tjejer på middag. Hur Olaf ska sabba till det. Bra att det inte var någon riktigt kroppsstympning.

Bra med korsordstävling. Men jag saknar insändarsidan.

Tre Axplock-serier, förstod inte riktigt den första, annars bra och lite drastiska.

Uppkast; jaha. Jag förstod poängen men drog inte på munnen.

Gaston funkar alltid. Lite förutsägbar ibland, men han har sin karaktär.

Alice har jag inte lärt mig att förstå.

Lindström är drastisk och funkar alltid.

Lukas är okej, lite lugnt och trevligt. Inte superbra men passar bra in i tidningen.

Elvis borde man kunna pensionera nu.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kattmannen »

UVH 2015-5;

Ett okej avsnitt om sömnlöshet. Finns både sämre och bättre UVH-serier.
Serien då Falo skulle vara kirurg var inte lysande, men ganska bra.
Bra med korsord där man kan vinna någonting.
Axplock är bra med sin lite bisarra humor.
Gaston, några trevliga serier.
Uppkast, två roliga bilder, jaha, än sen då.
Alice; förstår jag mig inte på.
Lukas, en stillsam men roligt småputtrande serie.
Lindström, bra som alltid.
En kort UVH-serie med Falo vid ett övergångsställe; jaha.
Elvis, fem sidor är för mycket. Dags att avtacka Elvis ur UVH.
Riktigt bra avslutande UVH-serie om Bernevik som deckarförfattare.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Stranger »

Varför handlar alla klassiska svenska serier om bönder, torpare och småstadsfolk?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

Stranger skrev:Varför handlar alla klassiska svenska serier om bönder, torpare och småstadsfolk?


Det är vårt ursprung! För 150 år sedan var våra förfäder till 99 procent bönder och torpare, idag är det tvärtom och är det 1 procent som är bönder så kanske det är högt räknat?
Tidigare kring 1950-talet fanns det en stor igenkänningsfaktor hos stora delar av befolkningen i serier som Kronblom, Åsa-Nisse och 91:an. För de unga generationerna idag måste dessa seriers lantliga och militära miljöer te sig som en annan mytisk och bortglömd värld som de aldig bekantat sig med i verkligheten...
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Stranger »

Allan Kämpe skrev:
Stranger skrev:Varför handlar alla klassiska svenska serier om bönder, torpare och småstadsfolk?


Det är vårt ursprung! För 150 år sedan var våra förfäder till 99 procent bönder och torpare, idag är det tvärtom och är det 1 procent som är bönder så kanske det är högt räknat?
Tidigare kring 1950-talet fanns det en stor igenkänningsfaktor hos stora delar av befolkningen i serier som Kronblom, Åsa-Nisse och 91:an. För de unga generationerna idag måste dessa seriers lantliga och militära miljöer te sig som en annan mytisk och bortglömd värld som de aldig bekantat sig med i verkligheten...

Sant, men jag har alltid undrat hur dom serierna fortfaranda drar en publik. Måste vara samma kvasi-nostalgi som driver Archie i USA, suktandet efter en värld som inte funnits på decennier.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

Ja, jag vet inte...undrar om det finns någon statistik på om dessa tidningar säljer bättre på landsbygd än i städer? Kanske vår Wakuran vet?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag är övertygad om att tidningar som Uti vår hage, Hälge, 91:an, 87:an och Humorklassiker säljer betydligt mer på landsbygden, och att världen som "inte har funnits på decennier" antingen finns kvar eller inte är särskilt långt borta från dessa köpares medvetande. För mig är det så i alla fall.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av BoJustBo »

Stranger skrev:suktandet efter en värld som inte funnits på decennier.

Eller en gyllene ålder som aldrig riktigt funnits.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kattmannen »

UVH nr 6 2015. Ett riktigt bra nummer på 84 sidor. Ett bra och sammansatt omslag, bra tecknat.

Själva huvudserien ”Rött kött & rått kött” var bra. Mycket förvecklingar och jobbigheter, men utan att vara under bältet eller för mycket våld. Kul också att Olaf och Börje var så framträdande.

Serien på sid 11 med Olaf var väl inte över gränsen (vad gäller våld). Men varken dålig eller jättekul. Bra dock att Olaf alltid (som nästan alltid) är så cool.

Serien på sid 12-16 var ganska våldsam för att vara UVH, men inte över gränsen. Rätt kul kring detta med nojor kring ålder och vikt.

Bra med korsord där man kan vinna något.

Uppkast sid 18-19 och 62-64; jaha…. .

Axplock är kul och lite drastisk. Bra. Man känner igen sig.

Gaston; denne antihjälte är alltid kul. Mycket detaljer och ljudeffekter. Serien har sina element som man känner igen.

Alice; jaha?

Underbar UVH-serie-klassiker sidan 35-44. Har läst den förr. Underbar med Falos iver att handla billigt, egoism, den gamla tanten i kassakön m.m..

Fård; jaha?

Lukas; jag borde egentligen se denna som rätt intetsägande. Men jag gillar denna lite småputtrande charmiga serie.

UVH-klassikern sid 50-53 började bra, men blev lite för överdriven. Skämtet drogs några varv för långt även om det var bra skildrade karaktärer i serien.

Lindström är bra som alltid med sina drastiska skämtteckningar.

Elvis; kan han inte få pensioneras!

UVH-klassikern sid 65-69 var riktigt bra. Tjänster och gentjänster 

UVH-klassikern sid 73-81 var riktigt bra, tänkte inte på att den var en klassiker. Det märks att Krister Petersson har en fenomenal iakttagelseförmåga och sinne för detaljer.
Skriv svar